Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 07:18

From: Henny van der Pluijm

Christine schreef:
Ik blijf me er over verbazen dat er nog steeds mensen zijn die in deze onzin geloven. Je kunt wiskundig bewijzen dat je een film niet op 128k kan opslaan.

Waar ik me over verbaas is hoeveel mensen zich zo makkelijk een oordeel aanmeten over deze complexe zaak. Lees alleen de laatste twee regels van mijn artikel even door en je ziet dat deze sneer ongepast is.

Het nieuws is hier niet dat de technologie van Sloot heeft gewerkt. Het nieuws is hier dat Roel Pieper en de zijnen de broncode hebben kunnen afleiden uit het uitvoerbare programma.

Dat betekent dat de opwinding over de broncode, zoals beschreven in het uitstekende boek van Eric Smit en zoals besproken in 2 programma's van Netwerk en duizenden berichten op internet, onterecht was.

De broncode was niet nodig.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 07:20

From: Peter Bonjernoor

Henny van der Pluijm schreef:
Waar ik me over verbaas is hoeveel mensen zich zo makkelijk een oordeel aanmeten over deze complexe zaak.

Waar ik me over verbaas is dat iemand zo zijn eigen artikel blijft pluggen...

Get over it.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 07:22

From: Henny van der Pluijm

Peter Bonjernoor schreef:
Henny van der Pluijm schreef:
Waar ik me over verbaas is hoeveel mensen zich zo makkelijk een oordeel aanmeten over deze complexe zaak.

Waar ik me over verbaas is dat iemand zo zijn eigen artikel blijft pluggen...

Get over it.

Er loopt hier een draad over dit onderwerp.
Daarnaast meen ik dat het toegestaan is me te verdedigen tegen kritiek.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 07:23

From: Christine

Henny van der Pluijm schreef:
Waar ik me over verbaas is hoeveel mensen zich zo makkelijk een oordeel aanmeten over deze complexe zaak. Lees alleen de laatste twee regels van mijn artikel even door en je ziet dat deze sneer ongepast is.

Ik had de alinea's gelezen. Het is als volgt gegaan.

Sloot wist zeker dat hij zijn kastje zou kunnen maken, als hij genoeg tijd en geld had. Pieper wilde een demo-kastje, maar Sloot was nog niet klaar. Sloot maakte dus een demo-kastje, met een heleboel extra geheugen om de te demonstreren film op te zetten. De kaart bevatte geen film. Sloot had Pieper en Abel strict verboden het kastje open te schroeven. Sloot bleef er van uit gaan dat als Pieper succes had met de demo, hij (Sloot) inmiddels het echte product af zou hebben. Echter, dat lukte niet, maar Sloot kon niet meer terug want dan zou hij moeten bekennen dat het demo kastje fake was. Iedereen kent de situatie waarin de klant de demo ziet en dan denkt dat het echt is en dat je dan een woord teveel zegt en je in de nesten werkt. Dan moet je onmiddellijk de klant duidelijk maken wat het verschil is tussen een demo en een werkend systeem. Sloot heeft dat niet gedurfd. Op het moment supreme moest hij met de billen bloot, maar de avond eraan voorafgaand is hij aan een hartaanval bezweken. Ik zie oorzaak en gevolg in de billen bloot en de hartaanval.

Je kunt wiskundig bewijzen dat het aantal parameters in een gemiddelde film groter is dan wat er op een chip van 128k past. Het feit dat Al Pacino een rode das omheeft is minimaal 1 bit informatie. Als hij die das de volgende scene wel/niet om heeft, is dat ook een bit. Tel de bits bij elkaar voor alle attributen en omgevingen in de film, en je komt op meer dan 128000. Je kunt wiskundig bewijzen dat een film niet op 128k past.

Ik heb Sloot niet gekend maar ik ken wel Pieper, Abel en van der Pluijm. Ik blijf me verbazen.....
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 07:26

From: Peter Bonjernoor

Henny van der Pluijm schreef:
Daarnaast meen ik dat het toegestaan is me te verdedigen tegen kritiek.

Je hebt een artikel geschreven wat je zelf helemaal geweldig vind, en je baalt er van dat de ontvangst van je bevindingen hier...koeltjes ontvangen wordt.

Dan kun je twee dingen doen:
1. je schouders ophalen en het laten voor wat het is
2. je gelijk proberen te halen

Ik had persoonlijk optie 1 gekozen.
Christine schreef:
Ik had de alinea's gelezen. Het is als volgt gegaan.

Flauw hoor - nu weten we allemaal waarom de kans dat Pieper met zo'n kastje gaat komen nul,nul is... ;)
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 07:26

From: Misdefinitie

Ik zie het "kastje" regelmatig. Verschillende op YouTube lijkende websites gebruiken een klein .swf bestandje dat een videoplayer laadt die vervolgens weer een veel groter flashbestand laadt waar de film in zit. Vervolgens zijn er mensen die het kleine bestand van amper 40 KB mailen met de vraag of dat overgezet kan worden naar een DVD. Probeer ze dat maar eens uit te leggen. Op hun eigen computer hebben ze de film immers kunnen zien.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 07:29

From: Henny van der Pluijm

Christine schreef:
Henny van der Pluijm schreef:
Waar ik me over verbaas is hoeveel mensen zich zo makkelijk een oordeel aanmeten over deze complexe zaak. Lees alleen de laatste twee regels van mijn artikel even door en je ziet dat deze sneer ongepast is.

Ik had de alinea's gelezen. Het is als volgt gegaan.

Sloot wist zeker dat hij zijn kastje zou kunnen maken, als hij genoeg tijd en geld had. Pieper wilde een demo-kastje, maar Sloot was nog niet klaar. Sloot maakte dus een demo-kastje, met een heleboel extra geheugen om de te demonstreren film op te zetten. De kaart bevatte geen film. Sloot had Pieper en Abel strict verboden het kastje open te schroeven. Sloot bleef er van uit gaan dat als Pieper succes had met de demo, hij (Sloot) inmiddels het echte product af zou hebben. Echter, dat lukte niet, maar Sloot kon niet meer terug want dan zou hij moeten bekennen dat het demo kastje fake was. Iedereen kent de situatie waarin de klant de demo ziet en dan denkt dat het echt is en dat je dan een woord teveel zegt en je in de nesten werkt. Dan moet je onmiddellijk de klant duidelijk maken wat het verschil is tussen een demo en een werkend systeem. Sloot heeft dat niet gedurfd. Op het moment supreme moest hij met de billen bloot, maar de avond eraan voorafgaand is hij aan een hartaanval bezweken. Ik zie oorzaak en gevolg in de billen bloot en de hartaanval.

Je kunt wiskundig bewijzen dat het aantal parameters in een gemiddelde film groter is dan wat er op een chip van 128k past. Het feit dat Al Pacino een rode das omheeft is minimaal 1 bit informatie. Als hij die das de volgende scene wel/niet om heeft, is dat ook een bit. Tel de bits bij elkaar voor alle attributen en omgevingen in de film, en je komt op meer dan 128000. Je kunt wiskundig bewijzen dat een film niet op 128k past.

Ik heb Sloot niet gekend maar ik ken wel Pieper, Abel en van der Pluijm. Ik blijf me verbazen.....

Christine, goed van je dat je serieus op de materie ingaat. Maar voor we verder gaan, heb je het boek van Eric Smit gelezen?
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 07:32

From: Christine

Henny van der Pluijm schreef:
Christine, goed van je dat je serieus op de materie ingaat. Maar voor we verder gaan, heb je het boek van Eric Smit gelezen?

Henny, ik vind het prima dat je probeert je punt te maken, maar ik denk dat ik als fysica genoeg kennis van wiskunde heb om niet te hoeven twijfelen aan mijn reeds uiteengezet standpunt.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 07:34

From: Henny van der Pluijm

Christine schreef:
Henny van der Pluijm schreef:
Christine, goed van je dat je serieus op de materie ingaat. Maar voor we verder gaan, heb je het boek van Eric Smit gelezen?

Henny, ik vind het prima dat je probeert je punt te maken, maar ik denk dat ik als fysica genoeg kennis van wiskunde heb om niet te hoeven twijfelen aan mijn reeds uiteengezet standpunt.

Christine, ik twijfel niet aan je verstand van wiskunde of fysica. Juist omdat ik waarde hecht aan je oordeel wil ik graag de discussie voortzetten.

Maar als beginpunt stel ik alleen de vraag of je het boek van Smit hebt gelezen.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 07:36

From: Merkava

Henny van der Pluijm schreef:
Christine, goed van je dat je serieus op de materie ingaat. Maar voor we verder gaan, heb je het boek van Eric Smit gelezen?

Misschien is het handig als jij je ook even verdiept in Christine's achtergrond. Christine heeft nogal wat wiskundige kennis op het gebied van encryptie. Het idee zoals Sloot het heeft verkocht is gebasseerd op niets anders dan encryptie.

Christine en ik bekijken het vanuit diverse invalshoeken.
Het verhaal dat je het kastje niet nodig hebt om het resultaat te ontcijferen heet in vakjargon reversed enginering.
Daarbij ontmantel je een eindproduct om te zien hoe het ontworpen is.

Om de vermeende code van Sloot te kraken heb je het resultaat nodig en de code die bij het betreffende resultaat behoort.
Het omzettingsproces, waarvoor de broncode nodig is als decoderingssleutel, heb je dan niet nodig. In het vermeende kastje zit de verwerkingseenheid die filmcode omzet naar beeld.

Op vergelijkbare wijze wisten de Engelsen de Duitse Enigma code te kraken. Men wist de hand te leggen op een gecodeerd bericht en het resultaat na decodering. Door input en uitkomst met elkaar te vergelijken kun je de formule opstellen.

Ik kan me vinden in het door Christine geschetste beeld dat er eerst een mock-up was en dat men het idee had dat de uitwerking slechts een kwestie van tijd was. Zelf geloof ik dat Jan Sloot ervan overtuigd was dat het hem zou lukken, ook het Nederlandse patent geeft wat inzichten in hoe het systeem zou moeten werken.
Het probleem is echter dat er hier en daar een paar grove rekenfouten worden gemaakt als het gaat om de hoeveelheid data die benodigd is om zoiets op deze manier voor elkaar te boksen.
Ook als je naar de stand van de techniek kijkt begin jaren 90 dan zou er behoorlijk wat rekenkracht nodig zijn om het rekenwerk te verrichten.
Ik herinner mij een uitzending van toen waarin een demostratie werd getoond (volgens mij bij Philips in het bijzijn van oa Jan Sloot) van een beeldscherm met daarop 8 (of 16) venstertjes waarin de films real time werden vertoond.
Ter demonstratie van de kracht van de broncode werd er even snel heen en weer geschoven met de tijdbalk en zag je een film snel voorwaarts of terug spelen.
Als zoiets realtime zou gebeuren (in plaats van een volledig gedecodeerde film in een geheugen proppen) dan heb je zelfs met de huidige snelle grafische kaarten uit game computers nog niet genoeg om zoiets te kunnen doen.
Een super kaart kan een game renderen, 16 games tegelijk kun je vergeten, daarvoor heb je simpelweg mee rekenkracht nodig.
Iets wat Pieper best had kunnen (laten) uitzoeken gezien zijn functie van als CEO bij Tandem computers.

Het lijkt er op dat het grote geld (lees hebzucht) de mensen helemaal verblind heeft, misschien wel niet toerekeningsvatbaar gemaakt waardoor de realiteitsvervalsing buitenproportionele vormen aannam.
Volgens een voorzichtige berekening zou de broncode goed zijn voor een minimale opbrengts van 100 miljard Dollar (toen 250 miljard gulden) over 4 jaar.


Eigenlijk ben ik wel benieuwd waar Henny zijn {vak}kennis vandaan haalt. Als je mensen die thuis zijn in de wereld van encryptie de les wilt lezen dan moet je van wetenschappelijke huize komen.
Trendwatchen is één ding, trends aankondigen is een ander ding.

Voor de goede orde, persoonlijk heb ik niets tegen meneer Pieper of een van de andere betrokkenen.
Maar met de soort van sterrenstatus die Pieper heeft kun je van hem niet verwachten dat deze man toe gaat geven dat hij de plank misgeslagen heeft. Dat zou net zo'n schok teweeg brengen als wanneer Balkenende zou opbiechten dat hij tarrot kaarten gebruikt om beslissingen te nemen.
Pieper studeerde in 1980 cum laude af in de informatica, faculteit der wiskunde aan de toenmalige Technische Hogeschool Delft


:? :? :oops: :?
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

VorigeVolgende

Keer terug naar HigherLevel (0509)