Femme Verbeek schreef:Erik Verhoef schreef:
geloven.
Jouw argument snijdt geen hout.
Alle vormen van videocompressie inclusief de parametrische die hier ter
discussie staat zijn er nou juist op gebaseerd dat er een redelijke mate
van coherentie bestaat tussen opeenvolgende beelden.
Nee, integendeel, de redenering van Erik Verhoef klopt als een bus.
Het hele verhaal van de 16 speelfilms, of althans de 'sleutels'
daarvoor, op een chipkaart van 64 kB, dus 4 kB per 'sleutel' staat of
valt met de mogelijkheid om aan elke willekeurige film een unieke
sleutel van 4 kB toe te kunnen wijzen.
Als namelijk 2 of meer verschillende films, hoe weinig verschillend
ook, dezelfde sleutel toegekend zouden krijgen, dan is het niet meer
mogelijk om zonder nadere (extra) informatie uit die sleutel op
eenduidige wijze weer de 'juiste' film terug te verkrijgen.
Als je een film hebt van 90 minuten, ofwel 5400 seconden, waarin geen
stilstaande scenes van langer dan een seconde voorkomen, en je hakt
deze in 5000 evenlange fragmenten, dan zullen deze fragmenten per stuk
iets meer dan 1 seconde lang zijn. Als je nu twee of meer fragmenten
met elkaar van plaats verwisselt, dan zal een oplettende kijker dat
zeker kunnen zien. De film bestaat dan nog steeds uit een opeenvolging
van betekenisvolle beelden (niet uit ruis), maar het is niet meer
precies dezelfde film.
Niettemin zou het 'systeem Sloot' ook voor deze gewijzigde film een
unieke 'sleutel' moeten kunnen genereren, omdat het systeem
pretendeert elke film op te kunnen slaan. En de sleutel voor die
gewijzigde film kan niet dezelfde sleutel zijn als de sleutel voor de
oorspronkelijke film, omdat de kijker het verschil tussen de twee
films kan zien terwijl het systeem in staat zou moeten zijn uit een
gegeven sleutel de betreffende film op een voor de kjiker eenduidige
wijze te reconstrueren.
Wellicht ten overvloede merk ik op dat de redenering van Erik Verhoef
geen aannames doet omtrent de te gebruiken compressie techniek, wat
impliceert dat de redenering zijn geldigheid behoudt ongeacht de
gebruikte compressietechniek of de technologie die daaraan ten
grondslag ligt: een sleutellengte van 4 kB is bij lange na niet
toereikend om aan elke willekeurige film op eenduidige wijze een
unieke sleutel toe te kennen, zelfs niet als je je beperkt tot films
met een maximale speelduur van 90 minuten.
Overigens schijnt Sloot zelf - in tegenstelling tot de media - nooit
te hebben beweerd dat hij videomateriaal met een factor 2 miljoen kon
comprimeren. Sloot diende op 20 augustus 1998, een klein jaar voor
zijn dood, een octrooiaanvrage in. De beschrijving hiervan kun je
opzoeken en nalezen op http://nl.espacenet.com/ onder nummer
NL1009908. In de beschrijving claimt Sloot zelf een compressie van ca.
1 op 8. Ten tijde van zijn dood was de octrooiaanvrage nog in
behandeling. Het is onwaarschijnlijk dat Sloot in de ruim 10 maanden
die hem nog restten een belangrijke doorbraak heeft bereikt, want in
dat geval zou hij zijn nog lopende octrooiaanvrage toch wel hebben
aangepast of anders een nieuwe c.q. aanvullende aanvrage hebben
ingediend, en dat heeft hij niet gedaan.
Riparius