|
KRANTEN-ARCHIEF 3 FEBRUARI 2001 Vincent Dekker | ||
'Miljarden-uitvinding' kost Pieper miljoenen
Het leest als een thriller die niet
waar kan zijn, ware het niet dat |
|||
|
Uit het verhaal daarover,
een week geleden door het maandblad Quote naar buiten gebracht, zou je de indruk kunnen krijgen dat die uitvinding, en die kans op miljardenwinsten, de belangrijkste reden voor Pieper is geweest om in 1999 Philips vaarwel te zeggen. Dat Pieper met andere woorden Philips die vinding plus miljardenwinsten door de neus heeft willen boren. Die indruk wil Pieper echter graag wegnemen, zo liet hij gisteren in een uitgebreid persbericht blijken. De hoofdrol van Pieper in de thriller begint in maart 1999, als investeerder Marcel Boekhoorn hem in contact brengt met uitvinder Jan Sloot. Sloot zegt er na jaren |
||
noeste arbeid in geslaagd
te zijn videobeelden heel sterk te comprimeren: zonder kwaliteitsverlies terug te brengen tot veel minder bits en bytes. Terwijl de huidige DVD's zo'n vier gigabyte (vier miljard bytes) per film gebruiken, heeft Sloot slechts een paar duizend bytes nodig. Pieper en een stel Philips-weenschappers krijgen in maart 1999 een demonstratie waarbij Sloot een creditcard in een klein kastje steekt en op een beeldscherm tal van speelfilms doet verschijnen. Pieper is verbluft, de technici zijn achterdochtig. Ze vermoeden grote hoeveelheden dure chips in het kastje, dat ze niet mogen onderzoeken. Philips gaat niet met Sloot in zee. Maar Pieper wordt twee dagen nadat hij op 18 mei zijn vertrek bij Philips bekend heeft gemaakt, topman van een bedrijf dat de uitvinding in klinkende munt moet omzetten. Hij weet tal van groten in ict-land te interesseren voor het wonderding. Vlak voordat alle contracten getekend zouden worden, overlijdt echter Jan Sloot. En neemt het geheim van zijn uitvinding mee in zijn graf. Boekhoorn en Pieper hebben dan al 11,5 miljoen gulden in het bedrijfje gestoken en speuren dus naarstig naar de 'broncode', de sleutel waarmee Sloot de filmbeelden zo enorm sterk kon comprimeren. Tot op heden zonder succes, aldus Pieper gisteren in een persbericht waarin hij ook benadrukt dat al in janauri 1999, twee maanden voor zijn kennismaking met Sloot, tot zijn vertrek bij Philips was besloten. De reden was, zoals velen al dachten, volgens Pieper de weigering van Philips om een Amerikaans bedrijf over te nemen dat in zijn ogen de toekomst van de televisie zou gaan bepalen met een zogeheten 'opzetkastje'. © Trouw |
|||