Extreme compressie

Extreme compressie

Extreme compressie

Berichtdoor Johan1951 » wo 02 feb 2011, 18:07

From: Ron Berk

Bij toeval kwam ik enige tijd geleden op het idee voor een nieuwe manier van compressie van data.
Deze manier staat totaal los van alle huidige compressie methoden en zou vele malen efficienter zijn. In mijn berekeningen kom ik uit op een bestand van 1TB wat te comprimeren is tot slechts enkele MB's.

Tijdens het ontwikkelen van het algoritme had ik even een moment van bezinning en vroeg mezelf af wat de impact van deze vinding zou zijn?

Vandaar mijn vraag aan jullie, hoever zouden deze gevolgen gaan?

Ik denk zelf aan de mogelijkheid dat werkelijk alles kan worden opgeslagen met de huidige capaciteit. Maar wat gebeurd er met de hele hardware branche? Een DVD waar duizend films op passen (zonder kwaliteitsverlies). En wat gebeurd er met het internet?

Over het algoritme kan ik nog weinig zeggen omdat ondanks dat de eerste versie mislukt is, ik nog steeds mogelijkheden zie om een werkend model te ontwikkelen. Het is logisch dat dit voor veel mensen direct afgedaan zal worden als onzin (we kennen allemaal het verhaal van Jan Sloot en Philips). Data reproduceren uit niets (zeer weinig) is onmogelijk en ook wiskundig te onderbouwen. Zonder de methode uit de doeken te doen zal niemand dit dan ook geloven, vandaar dit ik me nu op de 'etische' kant wil richten.

Ik zie namelijk zelf nog steeds mogelijkheden om dit te ontwikkelen, maar wat zouden de gevolgen zijn als het daadwerkelijk lukt?




Bron: http://www.higherlevel.nl/forum/index.p ... adid=34208
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Berichtdoor Johan1951 » wo 02 feb 2011, 18:13

From: Jeroen Bakker

Ron Berk schreef:
(we kennen allemaal het verhaal van Jan Sloot en Philips)

Nou ja, ik zou nog steeds zeggen: lees De Broncode en je ziet wat de gevolgen kunnen zijn.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Berichtdoor Johan1951 » wo 02 feb 2011, 20:07

From: Peter Bonjernoor

Los van dat je verschrikkelijk rijk zou worden als je het goed beschermt? Revolutionair.

Maar zonder de discussie over haalbaarheid wordt het een redelijk zinloze excercitie om het over de gevolgen te hebben. Er is al een draadje waar het hele Jan Sloot verhaal enorm afgebrand is, en de kans is zeker aanwezig dat we hier hetzelfde zullen meemaken als je niet op een of andere manier aannemelijk kunt maken dat dit een realistisch verhaal is... :)
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Berichtdoor Johan1951 » wo 02 feb 2011, 20:08

From: Ron Berk

Jeroen Bakker schreef:
Nou ja, ik zou nog steeds zeggen: lees De Broncode en je ziet wat de gevolgen kunnen zijn.

Ik ken dat boek niet, maar dit gaat over de gevolgen voor Jan Sloot zelf denk ik? Zo niet, bedankt voor de tip, dan zal ik deze eens aanschaffen.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Berichtdoor Johan1951 » wo 02 feb 2011, 20:10

From: Jeroen Bakker

De Broncode gaat over het hele verhaal eromheen: de mensen, de reacties, de vervolgstappen (en uiteindelijk natuurlijk het einde met de dood van de uitvinder). Wel een aanrader dus.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Berichtdoor Johan1951 » wo 02 feb 2011, 20:12

From: Ron Berk

Peter Bonjernoor schreef:
Los van dat je verschrikkelijk rijk zou worden als je het goed beschermt? Revolutionair.

Maar zonder de discussie over haalbaarheid wordt het een redelijk zinloze excercitie om het over de gevolgen te hebben. Er is al een draadje waar het hele Jan Sloot verhaal enorm afgebrand is, en de kans is zeker aanwezig dat we hier hetzelfde zullen meemaken als je niet op een of andere manier aannemelijk kunt maken dat dit een realistisch verhaal is... :)

Overigens denk ik zelf ook nog steeds dat het vrijwel onmogelijk is, maar door bepaalde inzichten begreep ik plots dat er een kans is dat het wel haalbaar is. De ontwikkeling hiervan heeft echter nog tijd nodig aangezien het behoorlijk complex is. De kans dat het uiteindelijk niet mogelijk is acht ik zelf groter dan andersom.

Daarom wil ik dit topic dan ook alleen beperken tot de gevolgen hiervan en niet de techniek zelf. Mocht het tzt lukken dan kom ik daar uiteraard wel op terug.

Tijdens dit alles vroeg ik mezelf echter af of het wel verstandig was om door te gaan met de ontwikkeling. De gevolgen zijn moeilijk te overzien en zouden mogelijk niet enkel positief kunnen zijn. Vandaar dit draadje.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Berichtdoor Johan1951 » wo 02 feb 2011, 20:13

From: Peter Bonjernoor

Ron Berk schreef:
Mocht het tzt lukken dan kom ik daar uiteraard wel op terug.

Fair enough, maar dat geldt dan voor mij ook. Succes!
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Berichtdoor Johan1951 » wo 02 feb 2011, 20:14

From: Merkava

Video over het web genereert een gigantische hoeveelheid data.
Het zou erg prettig zijn als dat aanzienlijk verlaagt kan worden.
Met compressie wordt niet alleen het web relatief veel sneller zonder dat we de infrastructuur aan hoeven te passen.
Het heeft ook veel invloed op onze hardware, bijvoorbeeld een telefoon die nu met 64 GB al behoorlijk opslag heeft kom je met jouw verhaal ineens op de huidige vele TB's uit, server farms kunnen dan ineens veel meer aan, enz enz.

Anderen halen terecht het Jan Sloot verhaal aan.
Lees die discussie op HL eens en ook wat er op Wikipedia staat over Jan Sloot.
Het heeft lang geduurd maar mensen beginnen eindelijk te snappen dat er minder combinaties voor film titels op zijn geheugenkaartjes mogelijk waren dan er het aantal bioscoopfilms dat toen beschikbaar was.

Ik geef jou daarom het volgende mee.
Stel je weet video enorm te comprimeren tot slechts enkele MB's
Wat gebeurt er als ik naar films ga kijken met random gegenereerde sleutels, krijg ik dan naast veel vreemde beelden ineens toevallig het 20.00 uur journaal van 2016 te zien? Of het vertrek van een nieuwe missie naar Mars in 2053 of die film die verloren ging in 1953 toen de opslagloods afbrande?
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Berichtdoor Johan1951 » wo 02 feb 2011, 20:15

From: Rk

Door eigen ervaring geleerd, dat je met software het beste verdiend als het beveiligd kan worden. Na de techniek zou ik persoonlijk nog veel tijd besteden om het algo fatsoendelijk te "verstoppen" en dan niet in themida of zo :)
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Berichtdoor Johan1951 » wo 02 feb 2011, 20:16

From: Ron Berk

Het idee staat los van Sloots idee met keys, al wist niemand volgens mij precies wat sloot van plan was. Wel een erg mooi verhaal over Sloot, ik zal dat boek echt eens opzoeken. Lijkt me razend interessant.

Het zou voor het internet inderdaad een enorme impact hebben, dat ben ik met je eens. I.p.v. bestaande capaciteit te verkleinen, zou je juist meer kunnen met je huidige capaciteit. Als we dit doortrekken naar de hardwarebranche dan zou dit dus ook niet negatief hoeven uit te pakken, deze zal niet plots faliet gaan.

In feite komen we in de toekomst toch wel op het punt dat de opslagcapaciteit wellicht duizende malen groter zal zijn dan we nu hebben. Met deze vinding zou het echter een enorme sprong zijn i.p.v. geleidelijke groei.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Volgende

Keer terug naar HigherLevel (1110)

cron