Uitvinding van de eeuw

Uitvinding van de eeuw

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » za 02 okt 2010, 15:32

From: Cervelaatworst

??? Wat heb je eraan, als je video's 1kb groot zijn? Goedkoper zullen die dingen niet worden (weleens van copyright gehoord)(eerder duurder, kijk naar dvd), en voorlopig lijkt iedereen nog dik tevreden met zijn Tbyte-opslag in de vorm van de videoband (ok, sequential read, maar who cares? Je gaat een video toch niet van achter naar voren kijken?). Werkt de compressietechniek ook met andere (nuttiger) data waarin minder structuur zit (van deeltjesversnellers bijvoorbeeld, waar dataopslag een probleem aan het worden is)? Nog veel belangrijker: access time (of equivalent in dit systeem) en schrijfsnelheid. Hoe lang duurt het berekenen van de sleutels? Misschien heeft die Sloot daar wel 20 jaar over gedaan? (Pieper kon tijdens de presentatie van het systeem vast alleen maar kiezen uit Casablanca, Ben Hur en Laurel en Hardy). Moet je eerst de hele video opslaan, en daarna de sleutel berekenen? Dan heb je er als consument helemaal niets aan (weer een nieuwe videorecorder annex afspeler kopen en de bijkomende rotzooi, film opnemen op videoband (!!), en daarna sleutel berekenen (??), en dan videoband wissen??), en werkt het bij gewone dataopslag alleen als backup. En het is alleen gedemonstreerd voor video, geluid en boeken (boek lezen op tv??). 370 Mb aan algoritmes voor video? Wie weet hoeveel dat voor een internetbrowser is? 1Gb software als browser is niet echt aantrekkelijk (geen patenten aan M$ verkopen aub). Blijft er nog ruimte voor interactiviteit (waar internet toch groot mee is geworden) en encryptie?
Kortom: waarschijnlijk zitten er veel meer haken en ogen aan dan je denkt, en al werkt het: wat heb je er in hemelsnaam aan? Technieken (wat dan ook) die 250G$ waard zijn bestaan overigens niet. Zoete lieve Gerritje is namelijk al een hele tijd dood. Deze uitvinding is alleen van theoretisch belang (dat moet een fantastisch nieuw algoritme zijn!!!), als het bericht al klopt. Het is uiteraard wel stoer als iemand dit daadwerkelijk in 20 jaar in eenzaamheid op een zolderkamertje heeft zitten uitdokteren (prototype verwarde professor)(aardige vrouw moet hij trouwens hebben), maar daar blijft het verder bij.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » za 02 okt 2010, 15:33

From: Xtentic

Uitvinding van de eeuw is electriciteit :) zonder dit hadden we nix :)
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » za 02 okt 2010, 15:41

From: Atomsk

[knip: beetje overbodig zie ik nu]
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » za 02 okt 2010, 15:41

From: Cervelaatworst

Best file compression around: "DEL ." = 100% compression :D
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » za 02 okt 2010, 15:43

From: Croxz

Xtentic schreef:
uitvinding van de eeuw is electriciteit zonder dit hadden we nix

Electriciteit is meer een ontdekking dan een uitvinding, het kwam al in de natuur voor.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » za 02 okt 2010, 15:43

From: Ceidhof

Ja je bedoelt waarschijnlijk het gebruik ervan, maarja. Trouwens, het is wel een nuttige ontdekking (die compressiemethode), want denk je eens in wat je bijvoorbeeld met internet kan doen? Alles megasnel, mits je het ook weer snel genoeg kan decoderen natuurlijk, maar dat lijkt me niet zo'n probleem met de huidige hardware...
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » za 02 okt 2010, 15:44

From: FCA

Ik heb nog eens even de info erover opgezocht.

Wat ik tot nu toe heb gelezen, lijkt dit erg op een soort van fractale compressie, maar dan zwaar geoptimaliseerd voor audio, text, en video.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » za 02 okt 2010, 15:45

From: Linda

SandervG schreef:
[...]
uitgaande van een film van 2 uur zijn als het ware alle films uit te drukken in een gigantische hoeveelheid binaire data. En niet alleen alle films die tot nu toe gemaakt zijn maar ook alle die ooit gemaakt kunnen gaan worden.

Heel veel van deze verzameling frames is onzin, bijna alle. Je moet dus op zoek naar degene die dat niet zijn. Als je daar parameters voor kan stellen kan je een computer een film laten uitrekenen,. En dan zijn we terug bij het onderwerp van de draad.

Misschien (ik geloof hier niet echt in hoor, maar het is niet onmogelijk) kan iemand de parameters voor de toevallige generatie van beeldmateriaal (vergelijk het met renderen) zo stellen dat je alleen de regels hoeft in te voeren en niet de data. Dan kan je GIGANTISCHE compressiefactoren behalen.

Wat denken jullie :twisted: ben ik 250 miljard waard?

Daar kan je niet alleen films mee comprimeren, daar kan je ALLE films die ooit gemaakt kunnen worden mee opslaan (hoeven ze ook niet meer gemaakt te worden) :?

Dit idee doet me erg denken aan Borges met zijn bibliotheek van Babel - hetzelfde maar dan met boeken.

En dat hele verhaal van de uitvinder met zijn ongelofelijke compressietechniek die net 3 dagen voor de openbaring daarvan doodging en zijn idee mee het graf in nam - dat doet mij denken aan een Urban Legend. Prachtig verhaal.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » za 02 okt 2010, 15:46

From: Beathoven

Kleine topic kick :P

Het hele verhaal was net in samenvatting op netwerk, de herhaling is zo rond middernacht en zondag komt deel 2. Het is idd een vreemde zaak, 24 uur voordat de programmeur z'n broncode zou overhandigen kreeg hij een hartstilstand in z'n tuin.

Hier in Nederland doet men geen lijkschouwing als de persoon in kwestie aan een natuurlijke dood lijkt te zijn gestorven, maar dit geval was toch zeker dubieus. Toch is er gewoon aangenomen dat het om een hartstilstand ging.

Met 1 PC en een soort van simkaart meer data opslag hebben dan alle systemen ter wereld bij elkaar. Ik geloof best dat grote fabrikanten van opslag media alles op alles zetten om iemand te stoppen die van iets simpels een werelduitvinding maakt.

iedereen zou het kunnen maken volgens de uitvinder...
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » za 02 okt 2010, 15:47

From: RGN

Ik heb uit de uitzending van netwerk net niet helemaal begrepen wat er nu precies na de dood van die man is gebeurd. Is z'n huis geplundert en de broncode gestolen?
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

VorigeVolgende

Keer terug naar Tweakers.net (0904)

cron