"De Broncode"

"De Broncode"

"De Broncode"

Berichtdoor Webmaster » zo 26 sep 2010, 07:19

From: Eagle Eye

Ik heb laatst op vakantie het (nederlandse) boek "de broncode" gelezen,
ik weet niet of een van jullie er van gehoord/ het gelezen heeft.

In het kort : (bron speedzone.be)
Na jaren sleutelen ontdekt de tv-reparateur Jan Sloot een revolutionaire coderingstechniek die de digitale wereld op zijn kop zal zetten. Zijn uitvinding brengt hem tot in Silicon Valley, maar dan slaat plots het noodlot toe.

Het verhaal van Jan Sloot lijkt onwaarschijnlijk, maar toch is het waar gebeurd. Als reparateur sleutelt hij jarenlang eenzaam in zijn achterkamer aan televisies, tot hij in 1999 plots naar buiten komt met een naar eigen zeggen revolutionaire coderingstechniek. Hij trekt met een demonstratie naar belangstellenden, onder meer naar elektronicagigant Philips. Topman Roel Pieper gelooft zijn ogen niet: een simpele tv-technicus toont voor zijn ogen hoe hij speelfilms in uitstekende kwaliteit en zonder haperen kan afspelen... vanop een simpele chipkaart! Meer zelfs: volgens Sloot is het mogelijk een tiental films te coderen op slechts enkele kilobytes geheugenruimte.

Pieper is met verstomming geslagen. Zoiets is volgens wetenschappers onmogelijk en toch ziet hij het live gebeuren. Hij is zo onder de indruk dat hij zijn job bij Philips opzegt en met Sloot een nieuw bedrijf opstart. Sloots codering brengt hen tot in Silicon Valley, naar de grote investeerders, want de uitvinding is immers miljarden waard! De gevolgen voor de IT-industrie zijn niet te overzien.

Tot zondag 11 juli 1999 het noodlot een bruusk einde aan het avontuur maakt: het hart van Jan Sloot begeeft het. Sloot neemt de broncode van zijn uitvinding mee in zijn graf, want hij vertrouwde niemand en zou pas enkele dagen later het algoritme in een kluis deponeren. Weg coderingsschema, weg IT-revolutie, weg miljarden.

Na vier jaar research en gesprekken met de betrokkenen schreef Journalist Eric Smit het boek De Broncode over deze ongelofelijke gebeurtenissen, dat leest als een thriller. Het Nederlandse tv-programma Netwerk maakte een tweedelige reportage over de reconstructie van Smit, terwijl zowel de Humanistische Omroep als Business News Radio de journalist interviewden over deze merkwaardige zaak. Op de website van De Broncode breken lezers zich intussen het hoofd over de vraag of Jan Sloot nu werkelijk een geniale uitvinding gedaan had, danwel een fantast met oplichterstalent was.

Toen ik het boek zelf gelezen had, drong het pas echt tot me door :
Het heeft maar een haar gescheelt, en we hadden nu minimaal een half miljoen films op één geheugen stick gehad. (512 mb)
En ook zou de hele huidige IT-industrie mee onderuit zijn gegaan.
Hij heeft namelijk iets ontwikkeld waarmee hij van een hele(!) film een code van 1 kb kon maken.

Graag zou ik jullie mening hier over willen horen :
wat vinden jullie ervan ? waar of niet waar ?
denken jullie dat de "broncode" ooit nog een keer boven komt drijven ?

Naar aanleiding van het boek is er ook een site site gemaakt,
en daar beweren mensen de code te hebben "gekraakt".
Ook werd er daar gezegd dat er in belgië een zelfde soort code is ontwikkeld.



Bron: http://www.circuitsonline.net/forum/view/51426
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Berichtdoor Webmaster » zo 26 sep 2010, 07:20

From: GJ_

Jan Sloot probeerde samen met Joske van Rossum Philips te foppen. Hier zijn al boeken en kranten mee vol geschreven, zeker hier in Eindhoven.

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat Sloot een oplichter was, eerder een zweverige fantast die zijn eigen hersenspinsels geloofde. De rol van van Rossum was voorzover ik me herriner bedenkelijker.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Berichtdoor Webmaster » zo 26 sep 2010, 07:21

From: Kluyze

Fictie, 2 redenen:

- Er is nooit niets gevonden wat er op lijkt. Waar is die chipkaart waarop die film op stond? Met wat reverse engineering is het heus wel te achterhalen hoe het gedaan is. En het kan toch niet zijn dat die ergens in een kluis ligt en niemand zich der iets van herinnert. Iemand moet die kluis gehuurd/gekocht hebben. Hijzelf? dan zouden er toch getuigen van zijn. In opdracht van? Dan weet die persoon er ook van... Er moet gewoon ergens een spoor van bestaan, het is soms ongelooflijk wat ze allemaal kunnen achterhalen en dit dan niet??

- Als het iets was dat mogelijk was dan kenden we het al, er zijn genoeg slimme koppen op deze planeet die zouden het al lang gevonden hebben.

En dan het verhaal zelf, kom nu, verschillende films in hoge kwaliteit op een paar kB? Hij werkte misschien met echte mb's (mili bit) :)

Er staat trouwens een w te veel in je laatste link.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Berichtdoor Webmaster » zo 26 sep 2010, 07:23

From: Jan klaasen

Heb even naar aanleiding wat gelezen. het lijkt me ook niet dat het helemaal onzin is. hij zal toch wel iets gevonden hebben?

Als je anders denkt, zul je ook mischien wel iets nieuws vinden.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Berichtdoor Webmaster » zo 26 sep 2010, 07:23

From: ~Galaxy

Ik geloof best in revolutionaire uitvindingen, maar dit is pure fictie. Neem eens een fotootje van X megapixels.
Dat is dan maar 1 plaatje. En zo moeten er minimaal 50 per seconde voorbijschieten, en dat gedurende een uur of 2.

Technisch volstrekt onmogelijk!!
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Berichtdoor Webmaster » zo 26 sep 2010, 07:24

From: GJ_

Zoals ik al zei: ik geloof niet dat Sloot perse een oplichter was, eerder een zwevert die zijn eigen fantasieen geloofde.

Enkele redenen om zijn zwets naar het rijk der fabelen te verwijzen:
Wikipedia:
In veel verhalen over de vinding van Jan Sloot wordt vermeld dat hij films kon terugbrengen tot een vaste grootte van 1 kilobyte. Het is eenvoudig te bewijzen dat dit onmogelijk is. Er zijn namelijk meer films dan sleutels mogelijk.

Films bestaan uit beeldjes die achter elkaar uitgezonden worden. Stel we nemen alleen de films in beschouwing die uit puur zwarte en puur witte beeldjes bestaan. Om dit soort films op te slaan heb je precies één bit per beeldje nodig.

Stel we nemen alleen de puur zwart of witte "films" in beschouwing van precies 8193 beeldjes lengte. Hoeveel mogelijke "films" zijn er dan? Dat zijn er 28193.

Met 1 kilobyte beschik je over 8*1024 = 8192 bits. Het aantal mogelijke sleutels dat we hiermee kunnen maken is 28192. Bijgevolg bestaan er meer films dan er sleutels zijn. Hiermee is bewezen dat Jan Sloot films niet in één enkele sleutel kon samenvatten.

Ik heb deze discussie hier in de buurt al zo vaak moeten meemaken dat ik er een beetje moe van word.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Berichtdoor Webmaster » zo 26 sep 2010, 07:32

From: Echtepino

Eagle Eye schreef:
Naar aanleiding van het boek is er ook een site site gemaakt,

Eén 'W' minder:
http://www.debroncode.nl/nl/home.aspx
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Berichtdoor Webmaster » zo 26 sep 2010, 07:34

From: Eagle Eye

@GJ; ik snap dat als je de discussie erg vaak moet hebben / hebt gehoord,
dat je er dan ook moe van wordt.
Ik zelf heb er echter nog nooit eerder over gehoord,
en ik denk, na alles wat ik gelezen heb, dat er wel degelijk "iets" is.

Ook heb ik op het forum gelezen,
en daar zijn mensen die het een en ander beweren.
Hoe dan ook : ik kan niet geloven dat er "niets" is,
die mensen daar moeten in ieder geval iets hebben.
Maar of wat ze beweren klopt, dat is de vraag.

Een ding van meneer sloot is in ieder geval knap :
het kunnen afspelen in 1999 van (ik dacht) 12 films tegelijk.

@echtepino; is ge-edit.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Berichtdoor Webmaster » zo 26 sep 2010, 07:35

From: ~Galaxy

@ eagle eye: Die revolutie is al begonnen.
We zijn in een tijdperk beland waar een MB'tje meer of minder echt niet meer spannend is...
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Berichtdoor Webmaster » zo 26 sep 2010, 07:36

From: 2N3055

~Galaxy schreef:
Neem eens een fotootje van X megapixels.
Dat is dan maar 1 plaatje. En zo moeten er minimaal 50 per seconde voorbijschieten, en dat gedurende een uur of 2.

Technisch volstrekt onmogelijk!!

En dat is wat Sloot bedoelde, jullie blijven maar denken in een 2 dimensionaal binair stelsel, en dan kan het inderdaad niet.
Ik denk dat er wel iets was, anders had die Roel Pieper er niet zo intensief aan meegedaan.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Volgende

Keer terug naar Circuitsonline.net (0807)