Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » wo 06 okt 2010, 06:59

From: Hezik

Gomez12 schreef:
Het is niet ook niet mogelijk voor jou om met 100% zekerheid te zeggen dat ik geen oneindige geldbuidel heb uitgevonden, maar toch denk ik niet dat jij gelooft dat ik een oneindige geldbuidel heb.

Dat hangt er vanaf. Als jij met jouw bewering Roel Pieper zo ver kunt krijgen dat hij zijn topfunctie bij Philips neerlegt om een bedrijfje wat jouw vinding aan de man gaat brengen te runnen, als jij een bedrijf als Computer Associates enthousiast kunt krijgen voor jouw vinding, als jij diverse grote venture capital bedrijven geinteresseerd kunt krijgen in jouw 'vinding'.. dan vind ik het nog steeds hoofst ongeloofwaardig, maar vind ik wel dat je in een discussie erover zo eerlijk moet zijn dat je niet mensen bij de enkels gaat afhakken als ze zeggen dat ze er wel in geloven.
3 stellingen :
Absolute waarheid bestaat niet ( want het moet altijd herzien kunnen worden nav de ideeen en filosofieen van die tijd )

Oneens. Absolute waarheid bestaat wel degelijk, alleen is het voor de mens niet vast te stellen of hij te maken heeft met een absolute waarheid.
Iets is waar tot het tegendeel bewezen is ( dit is een normale stelling want iets bewijzen is moeilijk en tot die tijd moet je het ergens mee doen )

Iets zou waar kunnen zijn tot het tegendeel bewezen is.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » wo 06 okt 2010, 06:59

From: Eamelink

Tsja, je komt hier op de rand van de wetenschap te zitten.

Het is miereneuken om het verschil tussen zekerheid enerzijds en aan zekerheids grenzende waarschijnlijkheid.

Niemand weet zéker dat de zwaartekracht er morgen nog is. Niemand begrijpt immers hoe die precies ontstaat. Toch is het tamelijk aannemelijk dat hij er morgen nog precies zo is als vandaag. Dat noemen we aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid en in de praktijk een zekerheid.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » wo 06 okt 2010, 07:01

From: Gomzez12

Ecteinascidin schreef:
[...]
Niet dat mijn reactie voor jou bedoeld was, maar die bewijzen zou je kunnen verzamelen.

100% procent bewijzen dat hij iets niet uitgevonden heeft, nou ik wens je veel succes. Dit is bijna net zo onmogelijk als 100% bewijzen dat hij wel iets uitgevonden heeft.
Zo ook sloot, z'n uitvinding was dermate revolutonair geweest dat hij makkelijk een facet had kunnen patenteren en toch de uitvinding zelf als black-box had kunnen gebruiken, want zoiets is altijd meer dan 1 patent. Maar dan nog, waarom zou hij het zelfs niet patenteren terwijl hij geldschieters zoekt? Zeker

Niet zo narcistisch bedoeld als ik het hier neer ga schrijven, maar misschien omdat er geen software patenten toen bestonden. Dus als hij 99% in software oploste volgens een niet uniek basisidee ( het concept analoog -> digitaal is niet echt uniek te noemen hooguit de gebruikte implementatie ) dan had hij hier geen patent op kunnen aanvragen volgens mij ( alhoewel ik wel moet bekennen weinig van patenten te weten ).
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » wo 06 okt 2010, 07:02

From: Gomez12

Hezik schreef:
[...]
Dat hangt er vanaf. Als jij met jouw bewering Roel Pieper zo ver kunt krijgen dat hij zijn topfunctie bij Philips neerlegt om een bedrijfje wat jouw vinding aan de man gaat brengen te runnen, als jij een bedrijf als Computer Associates enthousiast kunt krijgen voor jouw vinding, als jij diverse grote venture capital bedrijven geinteresseerd kunt krijgen in jouw 'vinding'.. dan vind ik het nog steeds hoofst ongeloofwaardig, maar vind ik wel dat je in een discussie erover zo eerlijk moet zijn dat je niet mensen bij de enkels gaat afhakken als ze zeggen dat ze er wel in geloven.

Jij kent persoonlijk genoeg topmensen binnen philips om te kunnen oordelen of hij zijn topfunctie hiervoor neerlegde of dat hij volgens de directie toch vroeger of later moest oprotten en dit dus voor hem een mooie kans leek om het onvermijdelijke vertrek bij philips op eigen voorwaarden te kunnen doen ( wat media zeggen interesseert me vrij weinig over dit soort onderwerpen )

En grote bedrijven investeren veel, ook veel in verkeerde projecten, waarom had ik niks van die grote bedrijven gehoord voordat Jan Sloot overleed ( misschien omdat dit voor hun gewoon 1 van de vele experimenten was ).
Oneens. Absolute waarheid bestaat wel degelijk, alleen is het voor de mens niet vast te stellen of hij te maken heeft met een absolute waarheid.
[...]
Iets zou waar kunnen zijn tot het tegendeel bewezen is.

Volgens mijn beste inzien ben ik nog steeds een mens, dus als jij al zegt dat ik niet vast kan stellen of iets een absolute waarheid is dan bestaat voor mij geen absolute waarheid.

En iets zou ook niet waar kunnen zijn tot het tegendeel bewezen is, dus : ik heb nu paarse goddelijke eenhoorns in mijn achtertuin te koop staan, eentje kopen???
Nogmaals. Volgens jouw eigen woorden geloof jij mij niet als ik zeg dat ik een oneindige geldbuidel heb zonder bewijzen ( = backing van grote industriele machten ).
En toch zou ik volgens jou ook een oneindige geldbuidel kunnen bezitten want jij kan het tegendeel niet bewijzen.

Beetje tegenstrijdig volgens mij... Iets zou waar kunnen zijn tot het tegendeel bewezen is en toch geloof jij mij niet als ik iets zeg waarvan ik geloof dat jij het tegendeel niet kunt bewijzen. Dit is toch geen discussieren???
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » wo 06 okt 2010, 07:03

From: Eamelink

Gomez12 schreef:
100% procent bewijzen dat hij iets niet uitgevonden heeft, nou ik wens je veel succes. Dit is bijna net zo onmogelijk als 100% bewijzen dat hij wel iets uitgevonden heeft.

Ik vraag me inderdaad af of het simpel wiskundig te bewijzen is. Maar stel, ik verzin een methode om een film in één bit op te slaan. Dan zeggen jullie

The Gladiator -> 0
Shrek -> 1
Boondock Saints -> Niet te coderen, alle ruimte is al in gebruik, waarmee is bewezen dat je in één bit niet alle films kan opslaan.

In een paar kilobyte elke film opslaan, is uiteraard een makkie. Pak een filmencyclopedie, nummer de films vanaf 1 tot #totaal en hop, je hebt sleutels voor elke film. Om hem dan af te kunnen spelen heb je nog wel even je 'databestand' nodig, in dit geval een videotheek met alle films. Maar je kan ze identificeren aan de hand van de sleutel.

Maar of je wiskundig kan aantonen dat je zonder zo'n huge databestand niet alle films kan encoden? Tsja, 'wat is wiskunde'. Ik denk dat ik wel kan bewijzen dat je niet alle mogelijke films in een een sleutel van een paar kilobyte zou kunnen opslaan. Daarin zou je gegevens als de gevoeligheid van het oog mee moeten nemen, om te bepalen hoeveel dat zijn geen standaard onderdelen van de wiskunde, maar hier wel van belang. Het lijkt me dan niet al teveel rekenwerk om aan te tonen dat een mens veel meer films zou kunnen onderscheiden dan er sleutels in zo'n korte bitreeks passen. Dan heb je net zo goed als bij het 1 bits voorbeeld aangetoond dat het gewoon niet kan.

Mocht hij wél een methode hebben gevonden om die films in z'n doosje te krijgen, dan lijkt het mij dat de werkelijke uitvinding is hoe hij al die data daarin heeft gekregen en niet zozeer het comprimeren van films.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » wo 06 okt 2010, 07:05

From: Gomez12

Eamelink schreef:
[...]
Ik vraag me inderdaad af of het simpel wiskundig te bewijzen is. Maar stel, ik verzin een methode om een film in één bit op te slaan. Dan zeggen jullie

The Gladiator -> 0
Shrek -> 1
Boondock Saints -> Niet te coderen, alle ruimte is al in gebruik, waarmee is bewezen dat je in één bit niet alle films kan opslaan.

In een paar kilobyte elke film opslaan, is uiteraard een makkie. Pak een filmencyclopedie, nummer de films vanaf 1 tot #totaal en hop, je hebt sleutels voor elke film. Om hem dan af te kunnen spelen heb je nog wel even je 'databestand' nodig, in dit geval een videotheek met alle films. Maar je kan ze identificeren aan de hand van de sleutel.

Maar of je wiskundig kan aantonen dat je zonder zo'n huge databestand niet alle films kan encoden

Ik weet niet of het wiskundig is, maar wat is volgens jou het eindgetal voor alle films??? Want ik denk dat deze oneindig is.
Vb. Een film van 2 uur met 1 frame een grasveld met 10 millioen grassprieten in beeld ( exacte aantal heb ik geen idee van is gewoon een schatting ) dan kan ik elke grasspriet en elke combinatie van grassprieten gaan ombuigen en technisch ( want 1 frame verschilt ) heb ik elke keer een andere film. Dus oftewel rekenkundig is het aan te tonen dat je niet alle films technisch kunt opslaan in een x aantal kilobytes. Want mijn voorbeeld geeft al 10^2^combinaties mogelijkheden aan.

En het menselijk kan bij sommige mensen toch nog best heel wat onderscheiden ( al behoor ik niet tot die sommige mensen want brildragend en mis sommige dingen gewoon ) Recent een topic geweest over 1 frame in een stukje film wat reclame bevatte en sommige zeiden dit toch toch echt te zien.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » wo 06 okt 2010, 07:05

From: Voutloos

Eamelink had het over bestaande films (echte producties) nummeren en dan kun je met een KB behoorlijk lang doen. Maar goed, dit was niet het exacte onderwerp.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » wo 06 okt 2010, 07:08

From: Eamelink

Gomez12 schreef:
Ik weet niet of het wiskundig is, maar wat is volgens jou het eindgetal voor alle films??? Want ik denk dat deze oneindig is.

Een standaard film van anderhalf uur, met een resolutie van 720x480 en een kleurdiepte van 24 bits, een framerate van 24 beeldjes per seconde zou in een heel simpel formaat (gewoon elke pixel elk frame inkleuren met een kleur van 24 bits) al héél groot worden :

720 * 480 * 24 * 3600 * 1,5 * 24 = 1.07495*10^12 bits.

Het aantal mogelijke films dat je dan kan opslaan is :

2^1074950000000 = Tamelijk veel, maar natuurlijk nog lang niet in de buurt van oneindig :P
Vb. Een film van 2 uur met 1 frame een grasveld met 10 millioen grassprieten in beeld ( exacte aantal heb ik geen idee van is gewoon een schatting ) dan kan ik elke grasspriet en elke combinatie van grassprieten gaan ombuigen en technisch ( want 1 frame verschilt ) heb ik elke keer een andere film.

Nee, want daar is je resolutie de beperkende factor :)
Dus oftewel rekenkundig is het aan te tonen dat je niet alle films technisch kunt opslaan in een x aantal kilobytes. Want mijn voorbeeld geeft al 10^2^combinaties mogelijkheden aan.

Klopt, en het idee van compressie is zoveel mogelijk verschillende films op één hoopje gooien. Films die erg op elkaar lijken, dus alleen het achterste grassprietje een beetje anders, wat net een pixeltje een iets donkerder kleurtje geeft, levert exact dezelfde gecomprimeerde film op.

Bij de formaten waar Sloot van spreekt, zouden de films die één grassprietje weliswaar op één hoop komen te liggen, maar óók de films waar het grasveld paars is zou er bij komen, en óók de film waar er een BMW 11-serie op het grasveld staat dezelfde gecomprimeerde film opleveren.

Leuk en aardig, maar je kan natuurlijk nooit meer bepalen wat de originele film was wat tot een hele onscherpe film zal leiden (wanneer er geinterpoleerd wordt over alle mogelijke films), óf een film die mogelijk niet de juiste is; als de decoder denkt : Ze zullen wel de variant met die BMW willen hebben, terwijl dat niet zo is.

En het menselijk kan bij sommige mensen toch nog best heel wat onderscheiden ( al behoor ik niet tot die sommige mensen want brildragend en mis sommige dingen gewoon ) Recent een topic geweest over 1 frame in een stukje film wat reclame bevatte en sommige zeiden dit toch toch echt te zien.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » wo 06 okt 2010, 07:11

From: Jan

Eamelink schreef:
Tsja, je komt hier op de rand van de wetenschap te zitten.

Het is miereneuken om het verschil tussen zekerheid enerzijds en aan zekerheids grenzende waarschijnlijkheid.

Niemand weet zéker dat de zwaartekracht er morgen nog is. Niemand begrijpt immers hoe die precies ontstaat. Toch is het tamelijk aannemelijk dat hij er morgen nog precies zo is als vandaag. Dat noemen we aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid en in de praktijk een zekerheid.

Je komt nu bij het inductieprobleem van Hume. Brood is nu voedzaam, maar wie zegt dat het altijd voedzaam is?
David Hume

In iets formelere termenluidt het als volgt. Op basis van een eindig aantal waargenomen gevallen heb je altijd onvoldoende grond om universele uitspraken te rechtvaardigen, d.w.z. uitspraken die zich uitstrekken over een in beginsel oneindig aantal gevallen. Het is de mens niet gegeven om een oneindig aantal gevallen waar te nemen. Derhalve is het de mens niet mogelijk om universele uitspraken te rechtvaardigen op basis van ervaring.

Op basis hiervan zou je kunnen zeggen dat er in theorie ruimte is voor de ontdekking van Sloot, er is immers onvoldoende grond omdat er niet een oneindig aantal waarnemingen is gedaan om te kunnen beweren dat een dergelijke compressie onmogelijk is.
Echter:
Merk op dat de toevoeging ‘op basis van ervaring’ belangrijk is. Sommige universele uitspraken zijn immers uitstekend te rechtvaardigen, ook volgens Hume: bijvoorbeeld ‘De som van de hoeken van een driehoek is gelijk aan twee rechte hoeken’, ‘112 – 17 = 95’ of ‘Wit is een kleur’. Het kenmerkende van dergelijke uitspraken is volgens Hume evenwel dat hun rechtvaardiging niet berust op ervaring, maar enkel op de betekenis van de gebruikte begrippen.

Neem Shannon's Information Theorem erbij en je hebt een universele uitspraak, vanwege de gebruikte begrippen. (schaamteloos gejat van http://www.filosofie.leidenuniv.nl/cont ... s/hume.pdf)

(uiteraard kan Sloot de gebruikte begrippen oprekken, dat zou het enige loophole zijn volgens mij)
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » wo 06 okt 2010, 07:12

From: Confusion

Hezik schreef:
Dat hangt er vanaf. Als jij met jouw bewering Roel Pieper zo ver kunt krijgen dat hij zijn topfunctie bij Philips neerlegt om een bedrijfje wat jouw vinding aan de man gaat brengen te runnen, als jij een bedrijf als Computer Associates enthousiast kunt krijgen voor jouw vinding, als jij diverse grote venture capital bedrijven geinteresseerd kunt krijgen in jouw 'vinding'.. dan vind ik het nog steeds hoofst ongeloofwaardig, maar vind ik wel dat je in een discussie erover zo eerlijk moet zijn dat je niet mensen bij de enkels gaat afhakken als ze zeggen dat ze er wel in geloven.

Dus omdat de managers van Philips, CA en andere venture capitalists zich volstrekt incompetent hebben getoond aangaande het beoordelen van een bepaalde investering (ze volgens de beschikbare documenten op geen enkel moment voldoende stappen ondernomen om te controleren of ze niet bedrogen werden, het advies van Philips Research werd genegeerd en het lijkt er sterk op dat de rest blind op het oordeel van Pieper vertrouwde), zijn keiharde sluitende argumenten tegen de technologie opeens minder keihard en sluitend?

Wat aan deze situatie zeer verontrustend is, is dat men blijkbaar meer vertrouwen heeft in mensen die de hele tijd maar investeringen bij elkaar gokken en het slechts een deel van de tijd goed moeten hebben, dan in mensen die verstand van relevante zaken hebben. Ik zal het glashelder stellen: degenen die Jan Sloot wilden financieren hebben gegokt en verloren. Je bent naief aangaande het werk van dit soort professionele investeerders als je hun oordeel als enige indicatie voor de juistheid van Sloots verhaal beschouwd.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

VorigeVolgende

Keer terug naar Tweakers.net (0705)

cron