Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » wo 06 okt 2010, 07:56

From: DeMoN

Gomez12 schreef:
[...]
Maar is het wel een theorie die ik aannemelijk vind voor de sloot encoding.Hij presenteerde gewoon een black box met een sloot aan hdd's en een goed voorbereide dbase erin. Hij stopte de pinpas in de pinpas-lezer en deze decode de dbase. Industrie-basen heel erg blij omdat zij dachten dat de films op de pinpas stonden, en er niks op de hdd van de laptop gebeurde ( uitspraak van een of andere industrieel dat het hdd-lampje van de laptop niet meer dan normaal knipperde ), dus moesten de films wel op de pinpas staan. Et voila weer een hype geboren...

Hij kan wel leuk geschermd hebben met dat hij een nieuwe manier van data-opslag had, wat niet in bits en bytes onder te brengen was, maar dit is (bijna) onmogelijk in de huidige computers. Dus dit doe ik gewoon af als mooie marketing praat. Dit verklaart ook waarom hij het heeft over dat je niet in bits en bytes moet denken als je over zijn pinpas denkt ( want de echte data staat ook niet op de 1kb van de pinpas ) maar over iets wat lekker vaag is...

Misschien dat hij ook nog wel een redelijk compressie schema gevonden heeft, maar als ik kijk naar de film-on-pc stand van 1999 en dan kijk naar wat divx / xvid / wmv tegenwoordig kan zie ik toch makkelijk 16 goed uitgezochte films op 5x74 Mb passen met redelijke kwaliteit. Hij heeft het er alleen maar over dat elke bit er uit kan komen zoals elke bit erin gegaan is. Hij zegt niet dat in zijn demonstratie dit ook zo was.

Maar zowieso, tijdens een demonstratie hoef je niet 2 uur lang 16 films tegelijkertijd af te kunnen spelen, als proof of concept is 5 minuten meer dan genoeg, en dit pas makkelijk in 350 mb met een redelijke kwaliteit.

Klopt, hier sluit ik me bij aan.
De uiteindelijke doorslag om dit ook te denken was na dit verhaal, waar ik zelf ook mee rond liep en die ingescande boekdelen die in dit topic te vinden zijn.
Jan Sloot had amper verstand van PC's. Hij heeft het bijv. over het opslaan van gegevens in de processor. Hierbij neem ik aan dat hij het niet over de L1 cache o.i.d. heeft maar eigenlijk gewoon geheugen bedoelde.
De hele manier van schrijven over de technische aspecten in die boekdelen valt gewoon niet lekker bij mij. Ik geloof ook zeker niet dat hij evt. zijn eigen OS geschreven zou kunnen hebben en helemaal niet een OS met als ondergrond een ander stelsel dan het binaire stelsel..
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » wo 06 okt 2010, 07:57

From: Lerovdt

Misschien dat hij dus zichzelf van kant heeft gemaakt, omdat hij zich een beetje in de nesten had gewerkt en dit ook realiseerde.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » wo 06 okt 2010, 07:59

From: TheLunatic

Ecteinascidin schreef:
[...]
10 vingers, da's alles. Hadden we twaalf vingers hadden we een twaalftallig stelsel. En PC heeft geen vingers maar transistoren die slechts 1 ding kunnen: aan of uit/Ja of Nee/1 of 0 dus 2 vingers. Daarmee maak je dus een digitaal stelsel omdat het veruit het meest simpel is.
Uiteindelijk is alles dan terug te brengen tot een Ja of Nee vraag.

Dit durf ik tegen te spreken. Transistoren kunnen een bepaalde stroom vasthouden. Nou heb ik van stroom niet veel kaas gegeten maar ik weet dat je het uit kan drukken in getallen. Als eenheid gebruik ik voor het gemak even de letter X.

Je transistor houdt 15 X vast. Dan wordt het geinterpreteerd als een 1. Houdt 'ie 0 X vast, dan is het een 0. Aan of uit dus. Maar omdat we niet heel precies 16 X in de transistor kunnen stoppen, kan het ook best zijn dat er 14 X in zit, of 13 X. Toch interpreteren we het dan als een 1. Ergens ligt een grens. Gevolg: inderdaad, 1 of 0. Maar we zouden ook 3 grenzen kunnen leggen. Zodat je dit krijgt:

• 0 - 3 X = 0
• 4 - 7 X = 1
• 8 - 11 X = 2
• 12 - 15 X = 3

Op die manier kun je 4 verschillende waarden vasthouden. Moet je alleen zorgen dat je preciezer omgaat met het vullen van je transistoren.

Ik weet dat mijn verhaal niet helemaal klopt als het zou worden gelezen door een technicien die thuis is op het gebied van stroom en electriciteit, maar ik weet wel dat dit is zoals het mij altijd is uitgelegd en hoe het volgens mij ook wel is. Hopelijk kan iemand met veel verstand van zaken dit bevestigen :)
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » wo 06 okt 2010, 08:00

From: Confusion

TheLunatic schreef:
Ik weet dat mijn verhaal niet helemaal klopt als het zou worden gelezen door een technicien die thuis is op het gebied van stroom en electriciteit, maar ik weet wel dat dit is zoals het mij altijd is uitgelegd en hoe het volgens mij ook wel is. Hopelijk kan iemand met veel verstand van zaken dit bevestigen :)

Een transistor is een actief electrisch element met drie poorten, die we voor het gemak even 1, 2 en 3 zullen noemen. De werking van een transistor berust erop dat de stroom die door het element vloeit via poorten 1 en 2 beinvloedt kan worden door de spanning op poort 3. Zeer kort door de bocht berust de werking van een computerchip erop dat de ene transistor veel of weinig stroom doorlaat, daardoor een hoge of lage spanning op poort 3 van een andere transistor zet (doordat een capaciteit wel of niet opgeladen wordt), waardoor die weer veel of weinig stroom doorlaat, etc. Typisch is een enkele transistor 'aan' als er meer dan 1 volt op staat (ook als je processor op 3V werkt) en uit als het ongeveer 0 is. Voor tussenliggende waarden is de stroom exponentieel afhankelijk van de spanning en zeer gevoelig voor kleine verschillen in eigenschappen van de transistoren zelf; een probleem dat door de verdere miniaturisering alleen maar groter is geworden. Daardoor is het moeilijk om een specifieke transistor betrouwbaar een bepaalde stroom te laten doorlaten, terwijl 'veel' en 0 betrouwbaar reproduceerbaar zijn. Er wordt wel onderzoek gedaan naar meerwaardige elementen, maar die zijn allemaal gebaseerd op transistor-achtige elementen die meerdere stabiele punten in hun stroom-spanningskarakteristiek hebben. Een voorbeeld is de resonant tunneling diode.

Een tweede probleem is dat transistoren bouwstenen van digitale elementen zijn, die op grond van een input van 0 en 1 een output van 0 of 1 genereren. Belangrijk onderdeel van de elementen zijn bijvoorbeeld latches: elementen die, wanneer ze eenmaal een 1 gekregen hebben, een 1 blijven genereren tot er op een 'reset' poort een '1' gegeven wordt. Een dergelijk element is in meerwaardige logica ontzettend veel moeilijker te maken, als je ook wilt dat het meerdere waarden kan vasthouden. Wil je dat niet, dan gaat het voordeel van je meerwaardige transistoren verloren. Niet alleen je fundamentele elementen worden anders, maar ook aggregaties van fundamentele elementen. Als je de efficientie wil gebruiken, moet je van de grond af een nieuwe computer opbouwen. Zelfs als Sloot de geniaalste en hardst werkende persoon ooit was, dan nog was hij daar niet toe in staat. Dan had hij ook nog state-of-the-art chipdesign software gebouwd en in het uiterste geheim zelf chipfabricage apparatuur geklust en zo'n chip gebouwd. Dat krijg je met tien Sloots nog niet voor elkaar in twintig jaar.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » wo 06 okt 2010, 08:01

From: SYQ

Nu ik paar glaasjes verder ben en dit alles heb gelezen vraag ik me af hoe wij (de mens dus) alles opslaan in onze hersenpan, toch ook niet met 1-tjes en 0-etjes :)
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » wo 06 okt 2010, 08:01

From: Mick

Nu ik paar glaasjes verder ben en dit alles heb gelezen vraag ik me af hoe wij (de mens dus) alles opslaan in onze hersenpan, toch ook niet met 1-tjes en 0-etjes :)


Wij slaan niet alles op, wij laten verreweg de meeste informatie gewoon buiten onze hersenpan in de buitenwereld liggen.

Dingen die we wel tot ons nemen weten we ook maar zelden exact. Je weet de weg naar huis, maar je weet niet alles wat er over die weg te weten valt. Je kent Nederlands, maar je hoeft niet de hele Van Dale of alle regeltjes op te kunnen dreunen. Gegeven het voorgaande is het bijna altijd 'lossy compression' wat onze neurale netwerken toepassen. Zover als in Sloot's dromen hoeven we niet te gaan. :)
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » wo 06 okt 2010, 08:02

From: Neok_

DeMoN schreef:
Ok, en dan nog.
Stel, hij was een oplichter.

Wat had er dan van gekomen als Pieper en de rest van de groten hier achter gekomen waren?

Ik kan zijn uitvinding moeilijk geloven maar wat zou hij met oplichting opschieten? Als ze er achter zouden komen zou hij zich er nooit uit kunnen lullen. Hij zou niks zijn tegen bedrijven zoals Oracle e.d.

Zou hij profijt hebben met oplichting?

Absoluut, de dag voordat hij alle gegevens zou overdragen en miljoenen gestort zou krijgen kreeg hij een hartaanval.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » wo 06 okt 2010, 08:03

From: Soul__assasin

Ik ben pas nieuw in het gehele SDCS verhaal maar ik heb er toch mijn mening over.... hier in belgie was er een vergelijkbaar persoon die beweerde dat hij van de kleinste afbeelding een foro kon maken van 20m*20m via een speciale compressie methode.

Het verhaal van sloot houd dus volgens mij geen steek zelf al zou hij een trinair of tetrinair systeem bedacht hebben om data op te slaan dan was deze niet compadibel geweest met de huidige apperatuur

Moest men de broncode willen vinden dan was deze toch al lang gevonden... bij het overlijden van een persoon word het bank geheim opgegeven en komen dus alle kluizen onder zijn naam vrij te staan hiermee bedoel ik dat de familie op de hoogte gebracht word sloot is ondertussen al meer dan 6 jaar dood en toch isz er nog steeds geen spoor van de code

We zien wel hoe het verder gaat. persoonlijk hoop ik dat het nonsens is anders mogen we een instorting verwachten van de hele IT wereld...
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » wo 06 okt 2010, 08:04

From: Sjoerd

Ik voel een nieuwe aflevering van Myth Busturs :)

Nee even serieus heeft me toen erg bezig gehouden toen het in de media bekend raakte echter denk ik nog altijd dat het enige wat hij heeft uitgevonden een super hoax was.

Sommige dingen kunnen toch gewoon niet kleiner, ook niet als je een andere manier toepast van compressie, je houd gegevens nodig maar iemand die beweerd die met een 15 tal getalletjes een hele film kan opslaan sry... gaat er niet in bij mij

(heb niet het hele topic doorgelezen maar weet waar het over gaat)

Ahja het feit of hij iets aan had aan oplichting?
Tuurlijk, er word nu nog over hem gepraat zijn weinig mensen die aan een hartaanval dood gaan waar nog over wordt gepraat... een hoax om niet vergeten te worden misschien?...
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » wo 06 okt 2010, 08:05

From: Lighteye

Roboticles schreef:
[...]
Wij slaan niet alles op, wij laten verreweg de meeste informatie gewoon buiten onze hersenpan in de buitenwereld liggen.

Dingen die we wel tot ons nemen weten we ook maar zelden exact. Je weet de weg naar huis, maar je weet niet alles wat er over die weg te weten valt. Je kent Nederlands, maar je hoeft niet de hele Van Dale of alle regeltjes op te kunnen dreunen. Gegeven het voorgaande is het bijna altijd 'lossy compression' wat onze neurale netwerken toepassen. Zover als in Sloot's dromen hoeven we niet te gaan :)

Ik meende ooit gelezen en begrepen te hebben dat je ALLES opslaat wat je ziet en/of hoort. Je hebt alleen een 'trigger' nodig om het te herinneren.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Vorige

Keer terug naar Tweakers.net (0705)