Uitvinding van de eeuw

Uitvinding van de eeuw

Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » vr 01 okt 2010, 08:33

From: Apoc2

Het zal jullie ongetwijfeld niet ontgaan zijn dat er laatst een bericht op de frontpage stond over een apparaat dat alle ooit uitgebrachte speelfilms op één normale cd kon zetten.

Er werd op tweakers.net zelf een beetje mee omgegaan van "dat kan niet en moet wel grote onzin zijn". Ik zelf dacht dat aanvankelijk ook.

Maar nu zag ik een documentaire op het programma Netwerk wat mijn twijfels toch grotendeels heeft weggenomen.

De man die deze manier van compressie heeft verzonnen heeft daar 20 jaar aan gewerkt. Vele grote bedrijven waren zeer geinteresseerd en hij werd overal ontvangen als een groots man. Hij ging beetje paranoia om met zijn uitvinding en verstopte de broncode in een kluis en niemand weet waar precies. Wel had hij demonstratiekastjes gemaakt waarmee hij zeer veel indruk maakte. De waarde van de uitvinding werd geschat op 250 miljard gulden!!! in 4 jaar tijd. Internet zou er zeker een miljoen keer sneller door kunnen worden.

Het vervelende is dat die man 3 dagen voor de overdracht van zijn utivinding aan een groot bedrijf is overleden aan een hartaanval en nu niemand weet waar de broncode zich bevindt. Die man was overigens een Nederlander. De broncode is ondanks inzet van detectivebureaus etc nog steeds onvindbaar.

Er werd gezegd dat dit coderingssysteem werkte door bv een boek te versleutelen in één getal. Nu vraag ik me af of iemand hier zich iets bij voor kan stellen. Je kan bv het aantal bytes op een HD niet anders zien dat een opeenvolging van het aantal enen en nullen? En dus zijn er evenveel getallen als mogelijkheden voor verschillende configuraties van enen en nullen? Dergelijke getallen worden toch gewoon zo lang dat je er geen moer mee opschiet? Ik bedoel in één getal het aantal verschillende mogelijkheden voor de dat op een cd 650 miljoen bytes = 5,2 miljard bit is toch gewoon 2^5,2*10^6.

Nu weet ik niet of iemand ff een progje wil maken die dat uitrekent maar volgens mij is een dergelijk getal zo lang dat het niet veel opschiet om die 650 miljoen bytes in te korten.



Bron: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... s/119691/0
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » vr 01 okt 2010, 08:39

From: Defspace

Tja, wat moet je ervan zeggen.

Ik zelf sta er een beetje pessimistisch tegen over, omdat ik grotendeels weet hoe een computer en zijn opslag werkt, video beelden daarbij is gewoon erg moeilijk.
Aan de andere kant, zie je wel steeds betere compressie technieken, ik heb hier een cd'tje van 80min audio, maar er staat 110 min DivX dvd-video/audio op. Daarnaast heb je compressie technieken als DejaVu. Welke ook een fenomenaal resultaat opleveren.

Ik denk dat de compressie techniek die hij heeft bedacht best heel erg goed kan zijn, maar zo goed als ze zeggen, denk ik niet.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » vr 01 okt 2010, 08:40

From: Aatos

Voor compressie moet je naar repeterende stukjes zoeken, of in ieder geval stukjes data die meer dan 1 keer voorkomen. die hoef je dan maar 1 keer op te slaan.

De hier voorgestelde compressie is echter zo extreem dat je voor elke film maar een paar bytes zou hebben. daar past de titel net in.

Stel dat je een boek zou willen compressen. je gaat dan zoeken naar woorden, die sla je 1 keer op, en dan heb je daarna veel minder ruimte nodig om te verwijzen naar het woord, dan om het aan te roepen. het probleem is alleen dat als je dit met veel woorden doet, de ruimte die nodig is om de aanroeping op te slaan groter word dan het woord zelf.

Met films is het net zo. in een film zitten gewoon geen grote hoeveelheden data die je vaak terugvindt in andere films....
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » vr 01 okt 2010, 08:41

From: Apoc2

Toch zijn er wel werkende prototypes waarbij op een heel klein schijfje iets van 60 films staan.

Men zegt hier alleen niets mee te kunnen omdat men de broncode mist. Hoe kan zoiets nou? Er zijn toch ook mensen op aarde die machinetaal begrijpen anders konden er toch ook geen compilers gemaakt worden etc.

We kunnen toch gewon stap voor stap uitzoeken wat er in dat apparaatje gebeurt. Zo onmogelijk kan dat toch niet zijn.

(Zo heb ik ook nooit begrepen waarom de broncode van windows zo belangrijk is. Je zou toch gewoon moeten terugcompilen?)
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » vr 01 okt 2010, 08:47

From: Aatos

Dan wil ik dat schijfje wel eens zien (zal wel een hoax zijn), en weten hoeveel data er eigenlijk opstaat, en de kwaliteit van de film zien (screen van 4 bij 3 pixels?)
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » vr 01 okt 2010, 08:48

From: Apoc2

Een van de investeerders was een oud topman van Philips. Demonstraties van het prototype maakte zeer grote indruk waar hij als een vorst ontvangen werd tijdens demonstraties en onderhandelingen.

Het lijkt me dus niet echt een hoax. En als de echte grote jongens er van onder de indruk zijn zal het met de kwaliteit toch ook wel goed zitten?
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » vr 01 okt 2010, 08:49

From: Longbowh

Als die man echt zo paranoïde was als ie leek zou het me niks verbazen als ie die schijfjes encrypted heeft....
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » vr 01 okt 2010, 08:49

From: Apoc2

Als daar een marktwaarde van 250 miljard tegenover staat dan lijkt me toch wel dat we daar een soort voor kunnen maken.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » vr 01 okt 2010, 08:50

From: JimmyT

Let wel dat die uitleg van 'het wordt opgeslagen als 1 getal' afkomstig is van het rtl4 nieuws. Ik heb die reportage ook gezien en het enige wat me bijgebleven is dat dit of een hoax of zwaar overdreven is en hoe zielig ik het voor die man die de uitvinder zou helpen zijn uitvinding aan de man te brengen. Zijn one-in-a-million kans om belachelijk rijk te worden werd zo voor zijn neus weggenomen.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » vr 01 okt 2010, 08:51

From: Xaran

* Xaran heeft er echt helemaal NIETS over gehoort.

Ik hoorde het op IRC. En eerlijk gezegt geloof ik er niets van. Het is gewoon TE onwaarschijnlijk.
Source niet te vinden. En er wel een demo cd. Er zijn best wel mensen slim genoeg die dat kunnen achter halen hoe hij dat heeft gedaan.
En dan 20 jaar...LOL Dan zou hij in 1981 moeten zijn begonnen....Dan is hij er langer dan M$....voor dat wij alleen al konden dromen van filmpjes.

Dit verhaal gaat erbij mij niet in. Zeker niet omdat ik er nog nooit iets over gehoort/gezien heb.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Volgende

Keer terug naar Tweakers.net (0904)

cron