Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Re: Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 16:11

From: ToyBoy

Even voor de duidelijkheid, omdat de sceptici een aantal zaken niet goed hebben begrepen:
- Jan Sloot maakte GEEN gebruik van compressie techniek, hij zag zelf ook in dat je daar niet mee kon bereiken wat hij wilde bereiken. (Dit geeft hij zelf aan)
- Hij maakte de scheiding tussenn beeld, geluid en tekst/data.
- Er wordt uit bijvoorbeeld een film (zonder geluid) een sleutelcode gegenereerd. Deze sleutelcode van n kB wordt opgeslagen op de betreffende externe geheugenkaart.
- M.b.v. deze sleutel wordt d.m.v. berekeningen de primaire benodigdheden om iets te construeren en de juiste volgorde hiervan vastgesteld.
- De primaire gegevens worden vastgelegd in een geheugen...eerder genoemd de database door iemand.

Qoute van Jan Sloot:
"De kern bestaat dus uit de formule waarin het algoritmeplaatsvindt en vor het maken van een sleutel die bij de opslg hoort en de formule voor het algoritme van de sleutel voor het teruglezen van de informatie"

Kortom: Deze man hield zich niet bezig met compressie en het probleem is dat sommige mensen volgens mij niet open staan voor nieuwe inzichten.......omdat ze dit gewoon niet kunnen; het is ze aangeleerd.

Verder geloof ik niet dat deze man de betrokkenen in het latere stadium van ontwikkeling voor de gek heeft kunnen houden.

Wij worden eerder voor de gek gehouden door Roel Pieper en vrienden......denk ik ;-)

Misschien ben ik een dromer volgens sommigen....ik denk het niet.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 16:11

From: Rixard

Het hele idee achter Sloot's systeem, zijn 3 wiskundige algoritmes, die samen alle films kunnen produceren aan de hand van een ingevoerde code van 64kb.... Dit kan natuurlijk nooit ! dit zou namelijk betekenen, dat alle films die nu uitkomen en in de toekomst nog zullen uitkomen met hetzelfde algoritme zouden kunnen worden gereproduceerd.

Zelfs als je een database aanmaakt met alle films,documentaires,tv shows, nieuws, sportverslagen etc etc daarin opgeslagen, met een uniek id, dan nog kan dit nooit werken, omdat er simpelweg teveel combinaties nodig zijn en dit nooit in 64kb past! (of zelfs in bijvoorbeeld meerdere MB's)
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 16:12

From: Denniswolt

Ik zie het wel zitten om over een paar jaar met 1 simpele klik een filmpje te downen.

En mijn gevoel zegt me dat dit weleens echt uitgevonden kan zijn.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 16:12

From: Xqlusive

Stel je hebt een filmpje wat precies het getal 1 miljard voorsteld (111011100110101100101000000000 ) 32 bits.

Dit is dan toch simpel te verkleinen met bijvoorbeeld 10^9 als formule.
10 = 4 bits
9 = 4 bits

voor het machtsverheffen neem ik 8 bits, er zullen vast niet meer dan 255 verschillende berekeningen zijn.

8 + 4+ 4= 16 bits

Ik heb dan nu het simpele getal 1 miljard genomen, maar hier heb je al een verkleining van 50%. Dit zou toch ook mogelijk moeten zijn voor andere getallen met andere berekeningen ?
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 16:13

From: Frank-L

En hoe doe je het filmpje wat net een beetje anders is en wat door het getal 1041693187 wordt voorgesteld?
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 16:13

From: DutchVince

Ik heb ooit het college "Theoretische Informatica" gevolgd tijdens mijn studie.

(Wat een verschrikking was dat: een programma kon als een getal worden weergegeven, de input ook en de output ook. Jammer alleen dat elk getal uit even veel bytes bestond als een echt programma, maar goed. Je kon van te voren voorspellen of een programma in een oneindelige lus zou komen, of juist zou stoppen enz. Alleen was er een bepaalde klasse programma's waarbij dat niet kon)

Zo is er een onder-limiet voor datacompressie (in het binaire stelsel) daar zitten alle compressiealgorithmes tot nu toe boven. We komen wel steeds dichter bij de limiet, maar we zullen er nooit onder komen zoals deze grappenmaker beweerde.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 16:14

From: Barra1

Toch is het wel raar. Hoofd directeur van Philips had al een bedrijf met dhr Sloot opgericht , en de ABN AMRO wou de hoogste lening OOIT verstrekken . Dus in mijn ogen was dr wel degelijk iets aan de hand. En als je dan nagaat dat een dag voor die aanbetaling en dat de deal rond zou komen dhr Sloot DOOD word gevonden , heb ik zo mn vermoedens.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 16:15

From: Sander_expander

Kent iemand XMIDI?

XMIDI zou de opvolger worden van MIDI, maar, dat ging dus niet door. XMIDI gebruikt voor data transmissie niet het binaire stelsel, maar het tritaire stelsel (-1, 0 en 1). Dat betekent dat een byte niet 256, maar 13122 mogelijkheden kent.
Wellicht heeft Sloot van een dergelijke techniek gebruik gemaakt..
Dit is dus geen compressie, maar een uitbreiding op het al bekende.
Zie http://archive.cs.uu.nl/pub/MIDI/DOC/xmidi.html voor meer info.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 16:16

From: ATmosh

XMIDI gebruikt voor data transmissie niet het binaire stelsel, maar het tritaire stelsel (-1, 0 en 1). Dat betekent dat een byte niet 256, maar 13122 mogelijkheden kent.
Wellicht heeft Sloot van een dergelijke techniek gebruik gemaakt..

1. Een ternaire 'byte' (tryte) heeft bij 8 posities (trits) 3^8 oftewel 6561 mogelijkheden, niet 13122. Xmidi bereikt die laatste waarde als ik het zo snel lees d.m.v. een extra (binaire) stopbit.

2. Xmidi is niet bruikbaar voor vergelijking omdat het in eerste instantie een protocolverandering betreft (die deels bestaat uit en mogelijk wordt gemaakt door ternaire codering, maar ook door getruuk met polariteitswisseling), daar komt de winst uit, niet zozeer uit de binair naar ternair switch op zich.

3. Er staat op die pagina:
Xmidi can express figures up to 13122 in a single byte. MIDI needs a second byte to express a figure bigger than 256.

Dit is onzin, of op zijn minst onvolledig geformuleerd, ze bedoelen natuurlijk een tryte (ternaire 'byte'), en die neemt na codering naar binair meer bits in dan een byte met 8 bits.

4. Anders gezegd: bij een ternaire codering bovenop een binair systeem doe je een deel van de winst teniet door coderingsoverhead (denk aan MFM en RLL voor floppies en oude harde schijven).

5. De ternaire stelsel ligt dichter bij de ideale radix (e=2.718) dan de binaire, maar die winst ligt nergens in de buurt van de (vele) ordes van grootte die Sloot claimde, dus zijn winst zou ergens anders vandaan moeten komen (uit zijn duim).

6. Overigens zijn er ettelijke redenen te noemen waarom het voor hem onhaalbaar was om zelf een end-to-end ternaire systeem te bouwen (d.w.z. niet een ternaire codering bovenop binair systeem in software), maar dat laat ik aan de lezer over (en het had nog niks uitgemaakt voor dit hele verhaal).
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 16:17

From: Motionparallax

Ik denk dat de grootste denkfout die gemaakt wordt is, dat men er van uit gaat dat alle FILMS opgeslagen zouden worden. Als ik even wat cijferreeksen op papier schrijf, en regels opstel over het maximaal aantal mogelijkheden die een frame zou kunnen hebben kwa 'content', dan zou dat zeker in een algoritme opgeslagen kunnen worden. Er vanuit gaande van full-PAL 786x576 8-bits materiaal, dan is er een beperkt aantal mogelijkheden. Zo'n 442368 pixels met ieder 256 mogelijkheden. Als Dhr. Sloot het basisframe waar alles uit gemaakt wordt heeft kunnen verkleinen tot ene minimaal algoritme (waarschijnlijk met vector berekeningen) dan was ie er in ieder geval al een stuk in de buurt.

De mate waarin zijn techniek data zou kunnen beschrijven lijkt me ietwat overtrokken, maar ik denk dat er zeker nog een 10-fout aan winst te behalen is, zoniet nog vele malen meer. De fundamentele principes die wij nu gebruiken zijn echter totaal onbruikbaar.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

VorigeVolgende

Keer terug naar Tweakers.net (1204)

cron