"De Broncode"

"De Broncode"

Re: "De Broncode"

Berichtdoor Webmaster » zo 26 sep 2010, 19:41

From: Xenobinol

Misschien is het goed om dit eens te lezen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Information_theory
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Berichtdoor Webmaster » zo 26 sep 2010, 19:42

From: Bart Hiddink

Of lees het boek van Shannon nog maar eens:

A Mathematical Theory of Communication:

http://cm.bell-labs.com/cm/ms/what/shan ... on1948.pdf

Fascinerend werk!

Korte samenvatting:
Voor elke Hz bandbreedte kun je maximaal 10 bits aan data per seconde verzenden.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Berichtdoor Webmaster » zo 26 sep 2010, 19:43

From: Xenobinol

Bart Hiddink schreef:
Of lees het boek van Shannon nog maar eens:

A Mathematical Theory of Communication:

http://cm.bell-labs.com/cm/ms/what/shan ... on1948.pdf

Fascinerend werk!

Korte samenvatting:
Voor elke Hz bandbreedte kun je maximaal 10 bits aan data per seconde verzenden.

Thanks!
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Berichtdoor Webmaster » zo 26 sep 2010, 19:43

From: BuysTI

Ik heb het boek ook gelezen, en ik zat te denken erover. Het rare vind ik dit: het stond zogenaamd op een 64K kaart maar hij gebruikte een andere techniek dan de bekende binaire. Dat is dan toch niet mogelijk? Een magneetstrip heeft toch alleen bits? En als het al een ander formaat dan het binaire is dan kun je het toch al niet meer in kilobytes uitdrukken?
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Berichtdoor Webmaster » zo 26 sep 2010, 19:44

From: Mr Soldeer

Misschien kon Jan wel een omrekenig maken. van bifilair-geflipte-data-units naar bytes.

Als er iets van aan is, van die vernieuwende codeertechniek, dan zit ik te denken in genre transformaties zoals tussen t, p en f domein met laplace en fourrier. Maw dikke wiskunde, en zodanig dat er eigenschappen kunnen uitgespeeld worden die data impliciet inbakken.

Wat ik me hierbij wel bedenk is, Gebruikte Jan wel een opslagmedium zoals we ze nu hebben? [EDIT: nee dus, was nog niet genoeg geinformeerd op dit punt] Misschien had hij een opslagmedium die vanuit technisch oogpunt geschikter is om te streamen. En wie zegt er dat hij data van de ene film niet gebruikte in de compressie van andere films ?
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Berichtdoor Webmaster » zo 26 sep 2010, 19:58

From: Henry S.

Doe mij eens jouw wiet :P

Als Pieper echt wat speciaals in het doosje had gevonden, dan hadden we nu geen Bluray/HD-DVD oorlog maar een lachende derde...
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Berichtdoor Webmaster » zo 26 sep 2010, 20:07

From: Frederick E. Terman

Bart Hiddink schreef:
A Mathematical Theory of Communication:
Korte samenvatting:
Voor elke Hz bandbreedte kun je maximaal 10 bits aan data per seconde verzenden.

Waar las je dat in dat artikel?
Een gewoon analoog 56k modem doet het al beter; die komt over de 16 bps per Hz.

Volgens Shannon is de kanaalcapaciteit B log (S+N)/N.
Ofwel de bandbreedte maal de signaalruisverhouding.
Dat is ook wel te behrijpen: hoe beter de signaal/ruis verhouding, hoe meer verschillende niveaus je kunt onderscheiden. Je zendt dan bijv. niet 1 bit per keer, maar 1 symbool dat steeds 256 verschillende waarden kan aannemen. En hopla, daar heb je dan niet 1, maar 8 bps per "baud".

Je zou op diezelfde fiets ook een geheugen kunnen maken waar niet alleen enen en nullen inzitten, maar ook allerlei tussenliggende waarden.

De grens is die signaal-ruisverhouding. Je moet de niveaus kunnen onderscheiden.

"You can send an infinite amount of data in a finite time and a finite bandwidth, provided you have an infinite signal-to-noise ratio. The last is what you don't have."

Ik ken het boek zelf niet, maar in de decoder zou een library van ongeveer 350 MB hebben gezeten waaruit de video dan weer zou worden opgebouwd. Kort door de bocht: op het kaartje stond alleen wèlke stukjes er hóe aan elkaar gebakken moesten worden - de stukken zelf kwamen uit de library.

Let wel: ik geloof er ook geen bal van. Je kunt een film qua benodigde bits hartstikke uitkleden - de verschillende AVI en MPG formaten doen dat -, maar er blijft gewoon een minimum aantal bits over waar je niet onder kunt. Dat voorbeeld met die film van uitsluitend zwarte en witte beeldjes vond ik wel mooi.
Als eenmaal alle redundantie eruit is, kan de rest niet meer kleiner. Dat is een natuurwet.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Berichtdoor Webmaster » zo 26 sep 2010, 20:10

From: Flipflop

McDuff schreef:
Hoe je het ook draait of keert: een BIT blijft een Bit en is al de kleinste waarde en kan niet verder onderverdeeld worden.

In het binaire stelsel wel ja. Wie zegt dat ie dat gebruikte? Jij bent dus een goed voorbeeld van het denken in beperkingen. Niet doen.
Ik ga wel met JanK mee. Daar moet iets geniaals achter gezeten hebben. Sloot ging de hele wereld over met die demo. En daar waren zeet hoge pieten bij, maar ook, belangrijker, techneuten met verstand van zaken. Je maakt mij niet wijs dat die allemaal voor het (potentiele) grote geld ineens niet meer konden nadenken.
@MrSoldeer: Sloot beweerde dat het een hele simpele methode was. Hij verbaasde zich erover dat niemand anders het ooit bedacht had. Geen hogere wiskunde dus.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Berichtdoor Webmaster » zo 26 sep 2010, 20:11

From: Henry S.

Sloot beweerde van alles maar wilde niks bewijzen, behalve met een black box, wat geen bewijs is.

En Madame Duval beweert ook van alles...

Op een 64k kaart is een bit een bit, status 0 of 1. Daar verander je niks aan, dat is de beperking van die kaart.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Berichtdoor Webmaster » zo 26 sep 2010, 20:12

From: Frederick E. Terman

Flipflop schreef:
maar ook, belangrijker, techneuten met verstand van zaken. Je maakt mij niet wijs dat die allemaal voor het (potentiele) grote geld ineens niet meer konden nadenken.

Natuurlijk ging iedereen kijken. En ze zagen een goocheltruc. Op inhoudelijke vragen was geen antwoord, erin kijken mocht niet. Waarom denk je dat niemand (van de technici) erin geïnvesteerd heeft?
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

VorigeVolgende

Keer terug naar Circuitsonline.net (0807)

cron