Het Jan Sloot mysterie (Deel 4)

Het Jan Sloot mysterie (Deel 4)

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 4)

Berichtdoor Michael1954 » za 25 sep 2010, 20:05

From: NewOrder

LivEliveD schreef:
Nog iets spectaculairs te vinden in dat boek?

Het maakt de context een stuk duidelijker. Interessant boek, ik kan het je zeker aanraden (in ieder geval tot de helft, daar ben ik nu :) ).
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 4)

Berichtdoor Michael1954 » za 25 sep 2010, 20:07

From: Mylene

DVD's voor 472 uur film uitgevonden
Gepubliceerd op woensdag 29 september 2004
(P7) Nog koud bekomen van de thriller rond de super-videocodering van Jan Sloot doen Britten de multimediamarkt op hun grondvesten schudden met hun belofte voor een super-dvd voor wel duizend gigabyte opslag.

BBC bericht dat het bedrijf voor technologieontwikkelaar Imperial College London een nieuwe manier van data-opslag hebben ontdekt die alle huidige methoden in de schaduw zal stellen.

Multiplexed Optical Data Storage (Mods) noemen ze hun methode die gepresenteerd is op de Asia-Pacific Data Storage Conference 2004 in Taiwan.

Mods gaat uit van vier lagen die elk goed zijn voor ieder 250 gigabyte aan opslag, ofwel 118 uur film, samen 472 uur film of duizend gigabyte.

De huidige dvd's gaan tot 8,5 gigabyte opslag, goed voor een film met flink wat toevoegingen. Er zijn nieuwe dvd's in de maak door twee consortia, HD-dvd voor dertig gigabyte aan opslag en Blu-Ray (met Philips en HP) voor vijfitg gigabyte.

Deze consortia kunnen wel ophouden met hun ontwikkeling, indien de Britten onder leiding van Peter Torok met als hoofdonderzoeker student Peter Munro hun vinding kunnen waarmaken. Dat beweren ze te kunnen, maar dan kan het nog vijf jaar duren alvorens de technologie op de markt beschikbaar is. De principes van hun technologie ontdekten ze naar eigen zeggen al enige jaren geleden maar ze moesten die in de praktijk nog kunnen testen.

Het gaat niet alleen om een verbeterde compressie, maar ook om de combinatie van schijfjes en nieuwe technologie om met licht en lasers om te gaan. Zo kan er per eenheid meer data worden opgeslagen en opgeroepen dan met de huidige technologie.

De onderzoekers zelf zien als belangrijkste gevolg van hun vinding dat ze kleine schijfjes kunnen maken met heel veel data, te gebruiken in mobiele apparatuur zoals telefoons.

bron
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 4)

Berichtdoor Michael1954 » za 25 sep 2010, 20:09

From: Pietverdriet

Leuk schatje, maar dat is grotere opslag media, en dat is wat anders dan compressie..
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 4)

Berichtdoor Michael1954 » za 25 sep 2010, 20:10

From: SCH

Code Sloot is geen broodje aap

bron: Volkskrant 28 september 2004

D. Rothe - De auteur is ingenieur.

Volgens Ronald Plasterk (Forum, 24 september) is het onmogelijk dat de broncode (Sloot Digital Coding Sytem) van de overleden heer Sloot bestaat.

Naar mijn mening is de benadering van Plasterk onjuist, omdat hij uitgaat van de verkeerde uitgangspunten.

In Plasterks artikel wordt namelijk een verband gezocht tussen 'de sleutel' van Sloot (een bestand met een grootte van ongeveer 4kB, welke door middel van vijf algoritmen wordt gedecomprimeerd tot een volwaardige film met zeer beperkt kwaliteitsverlies) en de verscheidenheid aan filmtitels die er vervolgens mogelijk zijn. Hierbij wordt een berekening gegeven, waarop ik geen enkele aanmerking heb.

Echter, Plasterk gaat er hier vanuit dat het systeem met het binaire stelsel werkt. Wie zich iets meer verdiept heeft in het verhaal van Sloot, weet dat hij het binaire stelsel volledig heeft losgelaten en terug is gegaan naar de oorsprong van elektronische dataopslag. Sloot werkte met een vele malen efficiëntere manier voor het opslaan van elektronische informatie. Hierdoor wordt de stelling van Plasterk, die vanuit het binaire stelsel redeneert, teniet gedaan.

Dat er een discussie ontstaat over de (on)mogelijkheid van de vinding is terecht. Maar laten we dan beginnen met de juiste uitgangsgegevens. De vinding is daarvoor te bijzonder en kan voorlopig nog niet worden afgedaan als een broodje aap.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 4)

Berichtdoor Michael1954 » za 25 sep 2010, 20:13

From: Redux

Welk stuk komt nou uit de volkskrant en welk stuk is jouw reactie, sch?
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 4)

Berichtdoor Michael1954 » za 25 sep 2010, 20:13

From: SCH

Redux schreef:
Welk stuk komt nou uit de volkskrant en welk stuk is jouw reactie, sch?

Het stuk is integraal overgenomen van de Volkskrant, een opinierend stuk van dhr. Rothe.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 4)

Berichtdoor Michael1954 » za 25 sep 2010, 20:14

From: Brendovic

Kan iemand mij mischien uitleggen wat een algoritme is? Want dit is toch een belangrijk iets en eigenlijk heb ik dat nog nooit echt begrepen. Of heeft iemand een goede Nederlandse link? Want google vind ik niet echt een korte uitleg ervan...
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 4)

Berichtdoor Michael1954 » za 25 sep 2010, 20:16

From: Alsem

Whehe, ik vond deze net terug: Dode uitvinder zet 64 speelfilms op 64 kB chip?
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 4)

Berichtdoor Michael1954 » za 25 sep 2010, 20:19

From: HenryHill

Dat verhaal van een DVD van 472 uur gaat in de eerste plaats over een nieuw opslagmedium, niet over compressie. Lijkt me cool, btw
Beetje jammer dat ze die term in die context laten vallen, trouwens.

Wat betreft de opinie van de heer Rothe: jammer, maar hij maakt dezelfde fout als vele anderen in dit topic:
Ook al werk je niet in binair maar met voor mij part 20 verschillende voltages, het systeem is altijd om te zetten naar een decimaal/binair stelsel. Waarin Shannon's beperking voor compressie nog altijd geldt.

@Brendovic
Een algoritme is niets meer dan een stappenplan om een bepaald probleem aan te pakken. Triviaal algoritme om te bepalen of een gegeven getal een priemgetal is (maw alleen deelbaar door 1 en door zichzelf):


In: Een getal G
Uit: Waar indien priem, Onwaar indien composiet
for x = 2 to wortel(G) do {
...als (G / x) een geheel getal oplevert dan return Onwaar
}
return Waar

En het verband met dit topic is: er bestaan dus ook zulke stappenplannen om data te comprimeren, d.w.z minder opslagruimte in te laten nemen. Meestal werken ze met een soort van woordenboek, waarbij vaak gebruikte 'woorden' worden vervangen door een speciaal karakter (of combinatie van karakters). Zip en Rar gebruiken dit principe bijvoorbeeld.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 4)

Berichtdoor Michael1954 » za 25 sep 2010, 20:20

From: Pietverdriet

* Pietverdriet vraagt zich af waar meneer Rothe zijn ing graad in heeft, Weg en waterbouw?

De oorsprong van de electronische data opslag zijn lampen (Meneer Suse, Duitsland, jaren 30/40)
(schrijver deze is Drs Drs )
Of zou ie electromechanisch bedoelen, tandwielen, ponskaarten.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

VorigeVolgende

Keer terug naar Forum.Fok.NL (0904)

cron