Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Berichtdoor Johan1951 » do 02 sep 2010, 06:08

From: Pietverdriet

JohnDope schreef:
[..]
Door wie is dat toegegeven? En waar kunnen we dat lezen?
Als ik zo`n uitvinding voor me ogen gepresenteerd krijg en ik zou er eventueel miljoenen inpompen dan kan je mij niet in de maling nemen met een (wireless)HardDisk.

http://www.gids.nl/techno/jan-sloot.html

"Sloot had inderdaad de avond voor de demo bij Pieper thuis een harde schijf in zijn vinding verwerkt."
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Berichtdoor Johan1951 » do 02 sep 2010, 06:11

From: Pietverdriet

Drugshond schreef:
Ik zat te denken.... is het werkelijk mogelijk om een soort van checksum van een super MD5 routine terug te rekenen naar het orgineel. ? En wat voor bouwstenen van die 5 algoritmes ga je daarvoor gebruiken ?. En staan deze algoritmes in verband met elkaar ?

Ja, ik kan me herinneren dat ik in midden jaren 90 eens tegen een stel italiaanen aangelopen ben op een internet beurs in Adam die ook beweerden dat ze met bepaalde formules en een cd met "basis" velden ook enorme compressie konden bereiken. Je comprimeerde dan een film, haalde alle beeld materiaal er uit en bewaarde alleen de referenties naar ´bepaalde standaard velden. Dan kon je hiermee met een betrekkelijk kleine hoeveelheid informatie aan referentie velden iedere film weer vertonen. Mooi verhaal, (ik dacht direct dat het een hoax was) en nooit meer wat van gehoord.
Toch blijft het raar..... zoveel super IT-ers waren er al bij betrokken bij dit project. Banken en bedrijven stonden te springen om te inversteren. Hij had er 20 jr aan gewerkt (dat is wel erg lang voor een Hoax). Ik weet het niet, maar als het bestaat zullen zijn routines er behoorlijk buitenaards eruit moeten hebben gezien.

Nee, hij zei dat hij er 20 jaar aan gewerkt had. ff een verschil. En je gaat mij niet vertellen dat deze man al eind jaren 70 aan het idee van digitale filmcompressie op een chipkaart dacht.
Aan de andere kant, als deze uitvinding achterover gedrukt was. Dan hadden we er allang iets van gehoord (wellicht in een mildere/gewijzigde vorm).
Leuk Thrillerboek dat zeker......wellicht een film waardig (op 1 kb).

Ja, net als die film over koude kernfusie mbv een bepaalde frequentie, kan ff niet op de naam komen.
Doet me denken aan dat koude kernfusie verhaal van Points en Fleischmann (ook zoiets maf).

Ja, mij ook.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Berichtdoor Johan1951 » do 02 sep 2010, 06:12

From: Hallulama

Dames, heren,

---

Zondag 12 september 2004 21:00, Radio 1: De Broncode

Na twintig jaar experimenteren doet een elektrotechnicus een uitvinding die de computerbranche op zijn kop kan zetten. Met hulp van voormalig Philips-topman Roel Pieper krijgt hij 's werelds belangrijkste investeerders enthousiast. Maar de uitvinder kan maar kort van zijn erkenning genieten. Hij krijgt een hartaanval en neemt het geheim van zijn technologie mee in zijn graf. De sleutel tot onmetelijke rijkdom is eensklaps verloren. Of is er iemand met de vinding vandoor? Programmamaker Kees Wieringa werd op het spoor gezet door Quote-redacteur Eric Smit. Een reconstructie.

Alles draait in ‘De Broncode’ om de uitvinding van de 54-jarige elektrotechnicus Jan Sloot uit Nieuwegein. Hij ontwikkelt eind jaren negentig een techniek die de distributie van videobeelden op internet duizend keer versnelt. Sloot houdt de vinding geheim en bewaart de noodzakelijke broncode in een kluis.

Met behulp van Roel Pieper demonstreert hij zijn vinding in de Verenigde Staten. De Amerikanen zijn wildenthousiast. Topinvesteerders op dit gebied voorspellen dat Sloot één van de rijkste mensen ter wereld zal worden. Twee dagen daarna, pal voor het moment dat hij de broncode zal overdragen, sterft Sloot echter aan een hartaanval.

Het gezelschap van investeerders is op dat moment zeer divers: een keukenhandelaar, een projectontwikkelaar tevens campingeigenaar, een grootinvesteerder en Roel Pieper.
In ‘De Broncode’ komen ze allemaal aan het woord, inclusief Roel Pieper, ook over hun motivatie om zoveel geld in dit project te steken. Ook zoon Ben komt aan het woord. Hij vertrouwt de dood van zijn vader niet, maar kan niets bewijzen.

Alle ingrediënten voor een spannende 'krimi' lijken voor handen.

Samenstelling: Kees Wieringa
Deze documentaire is een bewerking van het tweeluik 'De Broncode’ dat in oktober vorig jaar is uitgezonden.

---

Veel plezier!
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Berichtdoor Johan1951 » do 02 sep 2010, 06:14

From: Pietverdriet

JohnDope schreef:
[..]
Door wie is dat toegegeven? En waar kunnen we dat lezen?
Als ik zo`n uitvinding voor me ogen gepresenteerd krijg en ik zou er eventueel miljoenen inpompen dan kan je mij niet in de maling nemen met een (wireless)HardDisk.

Overginds is Henry Ford ooit eens opgelicht door een uitvinder van een wonderbrandstof. Je deed water met deze brandstof in de tank, en de auto liep er op. Dat was gewoon ether...
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Berichtdoor Johan1951 » do 02 sep 2010, 06:15

From: Hallulama

Sterker nog, je kunt de originele docu ook online luisteren:

Deel 1:
http://www.humanistischeomroep.nl/human ... sode=17949

Deel 2:
http://www.humanistischeomroep.nl/human ... sode=18169

(RealAudio)
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Berichtdoor Johan1951 » do 02 sep 2010, 06:16

From: I.R.Baboon

Jaren geleden al vrij veel over gelezen, en nu weer die netwerkuitzendingen.

Wat het ook is, ik vind het geweldig. Een bijeenkomst waarbij alle topmannen bij elkaar zitten, en dan komt Jan Sloot binnen en struikelt ie over een drempel waardoor ie z'n uitvinding kapot maakt.

Briljant!

Ik wil dat boek eigenlijk wel hebben.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Berichtdoor Johan1951 » do 02 sep 2010, 06:18

From: JohnDope

Pietverdriet schreef:
[..]
Overginds is Henry Ford ooit eens opgelicht door een uitvinder van een wonderbrandstof. Je deed water met deze brandstof in de tank, en de auto liep er op. Dat was gewoon ether...

Piet ik weet niet voor welke multinational je werkt, maar er zit veel meer achter het hele gebeuren Jan Sloot. En inderdaad er zijn genoeg oplichteruitvinders, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze allemaal zo zijn :)
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Berichtdoor Johan1951 » do 02 sep 2010, 06:20

From: HarigeKerel

Whoops schreef:
Ja dat kan... Is het niet dat 'de magische sleutel' tot dat kastje in het brein van Jan Sloot zit... en die is dus dood.... :?

Maja een kastje open breken kan toch niet zo moeilijk zijn? :oops:

Jammer dat men dhr Pieper niet heeft kunnen interviewen, dat zou iemand toch eens moeten proberen :)
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Berichtdoor Johan1951 » do 02 sep 2010, 06:30

From: Pietverdriet

JohnDope schreef:
[..]
Piet ik weet niet voor welke multinational je werkt, maar er zit veel meer achter het hele gebeuren Jan Sloot. En inderdaad er zijn genoeg oplichteruitvinders, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze allemaal zo zijn :)

* Pietverdriet werkt voor de illuminaten...
Damn, praat ik wéér mijn mond voorbij.
Maar euh, dit hele verhaal van deze uitvinder rammelt (technisch) aan alle kanten natuurlijk. Het hele kastje verhaal geeft dit al aan. Digitaal is digitaal, en als meneer een slim compressie algoritme heeft bedacht is dat wiskunde, geen geheimzinnige hardware.
Dát is vervolgens als geheel concept makkelijk te patenteren en heeft ie geen Philipsen voor nodig.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Berichtdoor Johan1951 » do 02 sep 2010, 06:31

From: Pietverdriet

Overginds zijn compressie algoritmes waanzinnig complexe wiskunde, dingen als Wavelets gebruiken voor compressie zijn zelfs voor wiskundigen die zich met wavelets bezig houden complex. Ken een prof die in die Wavelet wereld nogal een bobo is, enne, geloof me, het is een veld dat slechts voor zeer weinige is weggelegt.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

VorigeVolgende

Keer terug naar Forum.Fok.NL (0904)

cron