Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Berichtdoor Johan1951 » do 02 sep 2010, 17:52

From: AchJa

Pietverdriet schreef:
[..]
Tuurlijk, tot die tijd bleven vogels dan ook wijselijk aan de grond.

Icarus dacht ook dat je alleen maar kon vliegen door hard met je vleugels te slaan.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Berichtdoor Johan1951 » do 02 sep 2010, 17:55

From: Redux

Pietverdriet schreef:
[..]
Dat is geen argument.

Nee, Uri Geller is een argument :S
Jij bent lekker bezig zeg..
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Berichtdoor Johan1951 » do 02 sep 2010, 17:56

From: Arcee

Nuoro schreef:
Nope, niet als ik dat op een willekeurige manier zou doen, maar daar was dacht ik geen sprake van want een algoritme is immers niet willekeurig, hè? Maar om het juiste algoritme voor weergave (of compressie/decompressie zo je wilt) te bepalen heb je dus wel een sleutel nodig. Stel nu dat je eenmaal uitgevogeld hebt hoe de sleutel van film X die er immers voor zorgt dat er beelden onstaan er ongeveer uitziet, dan zou het in principe mogelijk moeten zijn om een geheel nieuwe film te maken, simpelweg door iets aan die sleutel -en daarmee het algoritme- te veranderen. Dat denk ik. Maar zie jij het anders dan?

Ik denk dat het wel mogelijk is om uit een unieke code ergens een film vandaan te toveren, maar dan moet in dat 'ergens' wel de nodige data vastliggen. Anders zou je voor 1 miljoen films gewoon 1 miljoen unieke codes nodig hebben, oftewel 20 bits. Met andere woorden, dan heb je aan 3 bytes genoeg. 3 bytes per film.

Dan kan wel, maar doen moeten die 3 bytes wel naar een grotere hoeveelheid data verwijzen.

Zou je zeggen, maar aan de andere kant: zo denken we nu. Sloot dacht heel anders en met de huidige kennis kun je zijn logica niet onderuit halen, zou je zeggen.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Berichtdoor Johan1951 » do 02 sep 2010, 17:57

From: Nuoro

Drugshond schreef:
[..]
Ja en ?!.... in Photoshop kan kan ik een gif plaatje ook zo bewerken dat er een ander plaatje bestaat van andere 1- en 0-nullen. Maar als ik handmatig de 1-tjes en 0-tjes ga bewerken raakt het bestandje corrupt.

Als 1 aap toevallig een letter op papier kan zetten... dan zal bij een populatie van oneindig veel apen er 1 genie tussen zitten die het boek van "Hamlet" Shakspear uiteindelijk op papier kan zetten.

Daarmee ontkracht je helemaal niets, integendeel. Als je met filters werkt, beeld of geluid, dan 'herschik' je ook de enen en nullen, je doet het weliswaar niet handmatig, maar je proggie doet dat. En dat gebeurt niet 'at random', nee, dat geschied volgens een algoritme wat de programmeur met opzet geschreven heeft.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Berichtdoor Johan1951 » do 02 sep 2010, 17:58

From: NorthernStar

Pietverdriet schreef:
[..]
Tuurlijk, tot die tijd bleven vogels dan ook wijselijk aan de grond.

Maar kon iemand een wetenschappelijke theorie bedenken of omschrijven hoe vogels konden vliegen?

Nee, omdat men alleen maar hete lucht ballonnen en lichte gassen als theoretisch uitgangpunt had.

Een vergelijking gaat altijd krom, maar wat ik bedoel is dat jullie met bestaande kennis willen aantonen dat iets niet kan terwijl datgene juist buiten het bereik van de bestaande kennis ligt. :)

Waarom zou het niet kunnen dat hij iets briljants had ontdekt waar nog niemand aan gedacht heeft?
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Berichtdoor Johan1951 » do 02 sep 2010, 18:59

From: Redux

NorthernStar schreef:
Een vergelijking gaat altijd krom, maar wat ik bedoel is dat jullie met bestaande kennis willen aantonen dat iets niet kan terwijl datgene juist buiten het bereik van de bestaande kennis ligt. :)

Waarom zou het niet kunnen dat hij iets briljants had ontdekt waar nog niemand aan gedacht heeft?

Correct, precies.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Berichtdoor Johan1951 » do 02 sep 2010, 19:00

From: Pietverdriet

NorthernStar schreef:
#
Waarom zou het niet kunnen dat hij iets briljants had ontdekt waar nog niemand aan gedacht heeft?

Problemen daarmee staan in het topic uitgebreid beschreven, en met zeggen dat hij iets geheel nieuws heeft uigevonden los je die issues niet op. Dat is alleen maar de equivalent van "welles". Rule of thumb bij compressie:
1) Hoe meer je iets verkleint, hoe meer rekenkracht je nodig hebt.
2) Hoe minder rekenkracht je wilt gebruiken bij het uitpakken, hoe meer rekenkracht je nodig hebt om het in te pakken.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Berichtdoor Johan1951 » do 02 sep 2010, 19:01

From: Nuoro

Arcee schreef:
[..]
Ik denk dat het wel mogelijk is om uit een unieke code ergens een film vandaan te toveren, maar dan moet in dat 'ergens' wel de nodige data vastliggen. Anders zou je voor 1 miljoen films gewoon 1 miljoen unieke codes nodig hebben, oftewel 20 bits. Met andere woorden, dan heb je aan 3 bytes genoeg. 3 bytes per film.

Dan kan wel, maar doen moeten die 3 bytes wel naar een grotere hoeveelheid data verwijzen.

Zou je zeggen, maar aan de andere kant: zo denken we nu. Sloot dacht heel anders en met de huidige kennis kun je zijn logica niet onderuit halen, zou je zeggen.

En als (en ik ga nu alleen for the sake of argument mee met de mogelijkheid dat het idd waar is, want ik denk toch echt eerder aan zwendel), zoals TopGear ook zegt de 'sleutel' het geheel 'genereerd' dan zou je dus aan 1kb genoeg hebben. Neem bijvoorbeeld die proggies als Geiss, dat zijn dingen die worden aangestuurd door signaal dat via je geluidskaart naar je videokaart gaat die vervolgens patronen op je beeldscherm 'tekent'. Zoiets, daar denk ik aan.

Als het waar is, hè?.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Berichtdoor Johan1951 » do 02 sep 2010, 19:02

From: AchJa

NorthernStar schreef:
Waarom zou het niet kunnen dat hij iets briljants had ontdekt waar nog niemand aan gedacht heeft?

Correct, zoals die hoogleraar in het radio-interview al vertelde, met compressie was het niet te doen, onmogelijk volgens hem. Maar een nieuwe techniek waar ze nog niet aan gedacht hadden vwb data overdracht leek hem onwaarschijnlijk, dus niet onmogelijk.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 1)

Berichtdoor Johan1951 » do 02 sep 2010, 19:03

From: NorthernStar

Pietverdriet schreef:
[..]
Problemen daarmee staan in het topic uitgebreid beschreven, en met zeggen dat hij iets geheel nieuws heeft uigevonden los je die issues niet op. Dat is alleen maar de equivalent van "welles". Rule of thumb bij compressie:
1) Hoe meer je iets verkleint, hoe meer rekenkracht je nodig hebt.
2) Hoe minder rekenkracht je wilt gebruiken bij het uitpakken, hoe meer rekenkracht je nodig hebt om het in te pakken.

Ja of hij heeft een 'short cut' ontdekt die dit probleem volledig laat liggen. Maar dat is juist het hele hangijzer.

Hoe het ook zit, met zulke bedragen en betrokken partijen kun je er iig zeker van zijn dat er iets bijzonders is gebeurd.

Het heeft sterke parallelen met het Johannes Wardenier verhaal. Voor wie dit van Jan Sloot interessant vindt is dat ook een aanrader om over te lezen. :)
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

VorigeVolgende

Keer terug naar Forum.Fok.NL (0904)

cron