Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 07:37

From: Nils de Witte

Hebzucht kan de kracht hebben van een kleine nucleare bom, combineer dat met macht en ego en er gebeuren dingen die de wereld voor altijd veranderen. Niet noodzakelijker wijze ten positieve. Vaak is de hebzuchtige tevens het slachtoffer van die hebzucht. Neem nou die projectontwikkelaar die 2 mln aanbetaald op de Ritz aan een wekeloze vrachtwagenchauffeur...

Anyway, Pieper heeft (of had) macht heeft ook een ego en is zeker hebzuchtig. Maar echt vallen doet hij niet.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 07:38

From: Hans van Nijnatten

Heb begrepen dat het niet om compressie gaat of in ieder geval niet alleen maar ik ben verre van deskundig en heb eerder een wiskunde deuk dan een knobbel.

Als ik met iemand (of iedereen) afspreek dat de een specifieke pagina tekst A is en ik stuur iemand een email met de boodschap A dan is de boodschap niet gecomprimeerd maar wel volledig duidelijk voor de ontvanger.

Zo kan je dat ook met plaatjes doen of delen ervan. In Adobe PDF is zoiets aan de hand met fonts. De ontvanger maakt zelf het juiste font aan op basis van een korte instructie.

Christine, zit ik er nu helemaal naast?
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 07:39

From: Christine

Hans van Nijnatten schreef:
Christine, zit ik er nu helemaal naast?

Nee, dat zit je niet. Je kunt een film beschrijven met de namen van de acteurs en de bewegingen die ze maken en de attributen en kleren die ze hebben, en van de gebouwen waarin ze zijn etc. Het minimum aantal parameters is zo groot dat het eenduidig een bepaalde film definieert. Al Pacino ziet er in elk shot ongeveer hetzelfde uit, dus kun je volstaan met bits die hem beschrijven en vervolgens heel weinig bits die zeggen hoe hij beweegt. Als je Pacino als font beschouwt dan zou een beschrijving van hem al in het kastje moeten zitten, en ik ga er niet van uit dat Sloot de gedetailleerde beschrijvingen van alle acteurs die er zijn, geweest zijn en nog zullen zijn, in zijn kastje had, zoals je met b.v. fonts wel kan doen.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 07:41

From: Christine

Merkava schreef:
Misschien is het handig als jij je ook even verdiept in Christine's achtergrond. Christine heeft nogal wat wiskundige kennis op het gebied van encryptie.

Henny en ik kennen elkaar wel hoor :-)
Mijn wiskunde kennis heb ik opgedaan doordat ik als doctoraal bijvak wiskunde heb gedaan, naast natuurkunde en sterrenkunde.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 07:44

From: Henny van der Pluijm

Christine, zullen we even op de reset-knop drukken en overnieuw beginnen?

1. Overlijden

Je zegt: “Op het moment supreme moest hij met de billen bloot, maar de avond eraan voorafgaand is hij aan een hartaanval bezweken. Ik zie oorzaak en gevolg in de billen bloot en de hartaanval.”

Jammer dat je het boek niet gelezen hebt. Sloot was al tientallen malen met de billen bloot gegaan, had zijn miljoenen al binnen en een nieuw huis gekocht.

2. Sommetjes

Je zegt ook: “ik denk dat ik als fysica genoeg kennis van wiskunde heb om niet te hoeven twijfelen aan mijn reeds uiteengezet standpunt. “

Tja, Christine, als ik me goed herinner kreeg ik het binaire stelsel voor het eerst van mijn oudere broer uitgelegd toen ik 11 jaar was, dat is nu 34 jaar geleden. Daar hoef ik geen wiskundige of fysicus voor te zijn. Het is simpel een kwestie van sommetjes maken en dat kunnen andere mensen ook. In het boek van Smit komen verschillende mensen langs, waaronder Pieper zelf die summa cum laude in wiskunde is afgestudeerd, die die sommetjes natuurlijk ook kunnen maken en dat ook deden. Allemaal dachten ze aanvankelijk dat wat Sloot beweerde, niet kon. En toch liet hij het zien.

Ze maakten allemaal een aanname, die vergelijkbaar is met deze:

“Je kunt wiskundig bewijzen dat het aantal parameters in een gemiddelde film groter is dan wat er op een chip van 128k past. Het feit dat Al Pacino een rode das omheeft is minimaal 1 bit informatie. Als hij die das de volgende scene wel/niet om heeft, is dat ook een bit. Tel de bits bij elkaar voor alle attributen en omgevingen in de film, en je komt op meer dan 128000. Je kunt wiskundig bewijzen dat een film niet op 128k past.”

Dit is het hele punt. Je gaat uit van binaire technologie. Sloot heeft een paar honderd keer gezegd dat hij geen gebruik maakte van binaire technologie. Sloot was een man van de oude stempel die dacht in analoge oplossingen. Digitale techniek vond hij hopeloos beperkend. Je moet leren out-of-the-box te denken, Christine! :D

Daarom was de vraag van belang of je het boek hebt gelezen. Het staat daar allemaal in. Overigens, het waren trouwens ook natuurkundigen die zeker wisten dat objecten zwaarder dan lucht niet konden vliegen, maar dat terzijde. :D

3. Hoax of niet, het was geniaal

Nu even goed opletten. Hoewel ik dus weet dat het “Sloot-verhaal” anders in elkaar zit dan “een film past niet op een chipcard vanwege binair blabla”, wil dat nog niet zeggen dat ik de conclusie heb getrokken dat zijn vinding werkte zoals Sloot beweerde.

Ik vind het wel degelijk veel waarschijnlijker dat er een element hoax in zat. Want zelfs al zou Sloot gebruik hebben gemaakt van een niet-binair systeem, dan vind ik de verkleiningsfactor nog altijd ongelooflijk. Dus toch – deels – een hoax. Maar hoe dat hoax-element in elkaar zat, kan ik nu niet onderbouwen. Wat ik wel zeker weet, en daarvoor moet je het boek ook weer gelezen hebben, is dat als er een onderdeel hoax in zat, dit technisch op geniale manier in elkaar zat en alleen al om die reden is de werking van de Sloot-technologie zo interessant.

Nu ben ik geïnteresseerd in 2 dingen, en daarbij richt ik me niet alleen op Christine.

1. De eerste conclusie die ik uit het Sloot-verhaal heb getrokken is dat het werkende kastje – waarvan er nog minstens 1 bestaat – voldoende is om de broncode uit af te leiden. Ik ga daarbij uit van de aanname dat de werkende machinecode plus de instructieset van de microprocessor (deze was in de handel verkrijgbaar) bij elkaar voldoende zijn om de broncode uit af te leiden.

Vraag: Is dit zo of maak ik hier een denkfout?

2. Is er iemand die verstand heeft van de fysieke structuur van een chipcard? Ik ben met name geïnteresseerd in de mogelijkheden die er zijn om op een chipcard data te schrijven volgens een niet-binair systeem.

Reageren hoeft niet per se op dit forum. Email of telefoon heeft eigenlijk mijn voorkeur, omdat het naar mijn indruk efficiënter werkt. Mijn emailadres zit in mijn Profiel.

Groetjes.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 07:45

From: Misdefinitie

Henry, ik krijg nou niet bepaald de indruk dat u weet waar u over praat. Ten eerste werd met "de billen bloot" bedoeld dat hij ontmaskerd werd en schoorvoetend zou moeten toegeven de boel te hebben belazerd. Dat is nogal iets anders dan iets presteren wat wel lukt.

Ten tweede is al vaker betoogd dat iets laten zien niet betekent dat het ook tot stand is gekomen op de manier zoals beweerd is. Hierboven heb ik al een voorbeeld gegeven van een .swf bestand van 40 KB dat toch een volledige film kan tonen.

Ten derde hadden alle analoge middelen van oudsher een beperktere opslag van gegevens dan de digitale varianten.

Ten vierde is een hoax niet geniaal; het is een goochelaarsillusie die waardeloos is. Met alle respect, maar een hoax heeft er niet voor gezorgd dat we tegenwoordig kunnen genieten van al het moois dat film ons te bieden heeft. Dat hebben we toch echt wel aan wetenschappers te danken die wel weten waar ze over praten.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 07:47

From: Henny van der Pluijm

Misdefinitie schreef:
Henry, ik krijg nou niet bepaald de indruk dat u weet waar u over praat.

Beste Misdefinitie, ik ken dit verhaal van haver tot gort. Ik denk ook dat ik daar onderhand meer dan genoeg van heb laten zien, maar het probleem is meer zo te zien dat maar erg weinig mensen dit verhaal goed kennen, maar er ondertussen makkelijk een oordeel over hebben. In feite is het makkelijker er een oordeel over te hebben naarmate je er minder van weet.

Zo is je uitspraak dat analoge technologie minder capaciteit heeft dan digitale in het algemeen wel waar, maar voor het verhaal niet van belang. Het hele punt is dat Sloot binaire technologie te beperkend vond. Binair is aan en uit, een en nul. Sloot werkte met technologie die meerdere statussen van een "bit" mogelijk maakte.

Maar ik kan nog 20 berichten het boek van Smit voorkauwen, maar dat heeft geen zin. Mensen moeten het maar gaan lezen en voor degenen die een oordeel willen hebben over deze zaak een "must".

Ik heb hier een bevinding voorgelegd over het decompileren van de machinecode, die vooralsnog niet weerlegd is, maar als hij klopt wel de eerste doorbraak in dit verhaal is sinds 4 jaar.

Doe me een plezier en richt je daar op in plaats van er elementen uit te pikken waarmee we alle kanten op kunnen. Is die machinecode te herleiden tot broncode, ja of nee?

Wordt deze stelling weerlegd, dan prima, want dan heb ik iets geleerd. Dat is het enige waar het mij om gaat.

Vooralsnog blijf ik optimistisch en ga ervan uit dat er misschien enkelen zijn die een inhoudelijk antwoord kunnen geven op mijn 2 vragen, zoals hierboven gesteld. Dan komen we misschien verder.

Liefst per email of telefoon.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 07:48

From: Merkava

Er is altijd sprake geweest van 8 tot 16 films op 64 kb.
Neem even 8kb per film, en dan echt elke film.

Op youtube staan nu al meer films dan er combinatiemogelijkheden zijn met 8kb.

Verder is digitale techniek niks meer dan een reeks enen en nullen die bepalen wat er vervolgens wordt geschakeld.
In een cd speler gebeurt hetzelfde, daar worden enen en nullen omgezet in een analoog signaal.
Een tv signaal bestaat ook uit een analoog signaal, een draagolf waarin de informatie in sinusvormen is verwerkt.

Zou de broncode bestaan dan heb je ook altijd nog deze D/A convertor nodig. Een convertor die het digitale signaal omzet naar analoog.
In theorie kun je elke film misschien helemaal ontleden in een fenomenale reeks aan sinusgolven. Stel je vind hier een constante in dan zou je die contante kunnen gebruiken om films te coderen/omzetten naar een code die aangeeft welke basissinusgolven aangesturrd moeten worden om de film te reproduceren.

Achter dit hele verhaal zit nog een ander addertje wat voor veel mensen blijkbaar moeilijk te bevatten is.
Als je de code die in de cardreader zit voor een specifieke film random aan gaat passen dan zou het in principe mogelijk zijn dat je een film "reproducerd" die nog niet uitgebracht is.

Antwoord op vraag 1 Als je het eindresultaat hebt en de code op de cardreader, dan kun je in principe de werking van het kastje reversed engineren precies zoals in het eerder door mij gegeven voorbeeld van de Enigma code.

2 Een chipkaart is niks meer dan een stukje silicium.
Daarop zijn elementen geëtst bestaande uit halfgeleiders vergelijkbaar met een transistor.
Het ontwerp is zo gemaakt dat een elementje in staat is een bepaalde stand vast te houden aan de hand van een aangeboden signaal aan de ingang. Er zijn twee standen mogelijk, namelijk hoog en laag, waarbij hoog staat voor een spanning dichtbij de gebruikte voedingsspanning, en laag staat voor een spanning dichtbij de 0 volt.
Biniar is een tweetallig stelsel, dit houdt in dat er per digit twee standen mogelijk zijn, in dit geval 0 en 1.
Wij gebruiken in ons dagelijks leven het tientallig stelsel, dat heeft tien mogelijkheden, namelijk 0 t/m 9.
Een ander getallen stelsel is het hexadecimale stelsel dat in de computerwereld ook veel gebruikt wordt. Dit is het zogenaamde 16 tallig stelsel en telt van 0 t/m 9 en dan verder met a, b, c, d, e, en f

Patronen kun je soms zichtbaar maken door getallen in verschillende talstelsels uit te tellen, de patronen verschijnen dan vanzelf.
Er zijn nog veel meer wiskundige trucjes om dat "zichtbaar" te maken, dat is meer Christine haar specialiteit.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 07:51

From: Henny van der Pluijm

Merkava schreef:
Er is altijd sprake geweest van 8 tot 16 films op 64 kb.
Neem even 8kb per film, en dan echt elke film.

Op youtube staan nu al meer films dan er combinatiemogelijkheden zijn met 8kb.

Verder is digitale techniek niks meer dan een reeks enen en nullen die bepalen wat er vervolgens wordt geschakeld.
In een cd speler gebeurt hetzelfde, daar worden enen en nullen omgezet in een analoog signaal.
Een tv signaal bestaat ook uit een analoog signaal, een draagolf waarin de informatie in sinusvormen is verwerkt.

Zou de broncode bestaan dan heb je ook altijd nog deze D/A convertor nodig. Een convertor die het digitale signaal omzet naar analoog.
In theorie kun je elke film misschien helemaal ontleden in een fenomenale reeks aan sinusgolven. Stel je vind hier een constante in dan zou je die contante kunnen gebruiken om films te coderen/omzetten naar een code die aangeeft welke basissinusgolven aangesturrd moeten worden om de film te reproduceren.

Ok, Merkava, hier kan ik wat mee. Even herhalen. Sloot kwam uit het analoge tijdperk, dat betekent niet dat zijn oplossing analoog was. Het betekent alleen dat hij die enen en nullen maar bizar vond en daarom een systeem bedacht met meer dan 2 standen per schakeling. Dat zei hij tenminste.

Maar hij had inderdaad een "omzetter" nodig om de zaak van het ene stelsel naar het andere te krijgen. Hij had daarvoor zelfs een eigen besturingssysteem geschreven en het bouwen daarvan had meer werk gekost dan het kastje zelf.
Antwoord op vraag 1 Als je het eindresultaat hebt en de code op de cardreader, dan kun je in principe de werking van het kastje reversed engineren precies zoals in het eerder door mij gegeven voorbeeld van de E
Enigma code.

Ja precies, dat dacht ik ook. Ik ken dat mechanisme uit de Intel-processor-wereld, maar het kastje van Sloot werkte op andere processoren en had geen harde schijf, maar een ROM-geheugen. Toch kan ik me geen reden bedenken waarom de hele handel niet kan worden uitgelezen om de machinecode terug te vertalen naar pseudocode.
2 Een chipkaart is niks meer dan een stukje silicium.
Daarop zijn elementen geëtst bestaande uit halfgeleiders vergelijkbaar met een transistor.
Het ontwerp is zo gemaakt dat een elementje in staat is een bepaalde stand vast te houden aan de hand van een aangeboden signaal aan de ingang. Er zijn twee standen mogelijk, namelijk hoog en laag, waarbij hoog staat voor een spanning dichtbij de gebruikte voedingsspanning, en laag staat voor een spanning dichtbij de 0 volt.
Biniar is een tweetallig stelsel, dit houdt in dat er per digit twee standen mogelijk zijn, in dit geval 0 en 1.
Wij gebruiken in ons dagelijks leven het tientallig stelsel, dat heeft tien mogelijkheden, namelijk 0 t/m 9.
Een ander getallen stelsel is het hexadecimale stelsel dat in de computerwereld ook veel gebruikt wordt. Dit is het zogenaamde 16 tallig stelsel en telt van 0 t/m 9 en dan verder met a, b, c, d, e, en f

Ja ja, bekend. Maar mijn vraag gaat over het chipje. Kun je daar ook informatie op opslaan in bijvoorbeeld een drietallig stelsel? Ik noem maar iets: een stand voor de voedingsspanning, een stand voor uit en een stand voor de negatieve voedingsspanning?

Of is het mogelijk per element te kiezen uit een bepaalde spanningswaarde, zoals 0,5 V, 1 V, 1,5 V, 2,0 V, enz. Bijvoorbeeld kiezen uit tien verschillende waarden?

Mijn dank alvast.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 07:53

From: Merkava

Henny van der Pluijm schreef:
Ja ja, bekend. Maar mijn vraag gaat over het chipje. Kun je daar ook informatie op opslaan in bijvoorbeeld een drietallig stelsel? Ik noem maar iets: een stand voor de voedingsspanning, een stand voor uit en een stand voor de negatieve voedingsspanning?

Of is het mogelijk per element te kiezen uit een bepaalde spanningswaarde, zoals 0,5 V, 1 V, 1,5 V, 2,0 V, enz. Bijvoorbeeld kiezen uit tien verschillende waarden?

Mijn dank alvast.

Nee helaas, er zijn echt maar twee standen mogelijk.
Meer combinaties uit een dergelijke chip zouden op zich al vele miljarden waard zijn als vinding.
Omdat er in een schakeling zelf en op een circuitboard nogal wat elektrische velden elkaar beinvloeden kun je de 0 of 1 stand niet te dicht bij elkaar hebben, er moet een duidelijk potentiaal verschil zijn voor een 1 of een 0. Dat is mede gedaan om het aantal fouten tegen te gaan.

In de digitale techniek noem je de kleine schakeling trouwens een flip-flop.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

VorigeVolgende

Keer terug naar HigherLevel (0509)

cron