Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » ma 15 okt 2012, 20:15

From: J H (Hans) van den Bergh

Ace Rimmer schreef:
Hans heeft het volgens moi over de redundantie van deze discussie op HL (lees in dit geval:" herhaling")

Jij snapt hem, ik doel zelfs op onnodige herhaling.

Succès en groet,

Hans
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » ma 15 okt 2012, 20:30

From: J H (Hans) van den Bergh

Starterscoach schreef:
(en Hans mag ik het woord redundant ruilen voor serendipiteit ... :) )

Ruil wat je wilt, maar dan slaat de tekst nergens meer op. :D

Succès en groet,

Hans
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » ma 15 okt 2012, 20:31

From: P.J.

Is Pemmie het alter ego van X......

Verder ben ik het met Peter B eens. Als je gaat comprimeren ontkom je ook niet aan "tags" en het is zinloos om data te gaan verruilen voor "tags".
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » ma 15 okt 2012, 20:33

From: Henny van der Pluijm

J H (Hans) van den Bergh schreef:
De discussie wordt mij straks te academisch, hier en daar ook redundant, ben ik bang. Maar voordat ik wellicht afhaak: Jan Sloot scheen een geheel nieuwe manier van opslagcapaciteit te hebben ontdekt / ontwikkeld, ik meen mij te herinneren dat werd beweerd dat het op basis van het kleurenspectrum was.

Dat is mijns inziens toch wat anders (dan toch ten minste het omgekeerde) dan het gebruik van de Fibonacci-reeks. Immers, voordat de Fibonacci-reeka als zodanig bekend werd (maar alleen nog geen naam had), werd het principe al duizenden jaren toegepast in bijvoorbeeld de Gulden Snede.

Maar het blijft speculeren, de broncode is mee het graf ingegaan. Misschien wordt het principe, als het al in een bepaalde vorm toch al bestond, herontdekt; net als de Fibonacci-reeks.

Succès en groet,

Hans

Hans, over de methode-Sloot is erg veel beweerd wat onzin was en de belangrijkste reden daarvoor was dat de auteur van het boek alleen met technische leken heeft gesproken die geen benul hebben van wat er onder de motorkap van een computer gebeurt. Dat heeft Smit ook niet, hoewel hij wel zijn best heeft gedaan om er voldoende van te begrijpen, dat moet ik hem nageven en het is sowieso een erg goed boek. Daarbij komt dat er in het groepje rondom Sloot dat de vinding hoopte te vermarkten ook bewust met desinformatie rondgestrooid werd om zo de buitenwereld op een dwaalspoor te brengen.

Beweringen over het kleurenspectrum, een ander getallensysteem, Fibonacci-reeksen en dergelijke zijn daardoor in de wereld gekomen. Het is onzin. De vinding was in werkelijkheid, althans als je alles op een rij zet waaronder de octrooiaanvraag, een stuk prozaischer en meer geaard in de bekende technieken van datacompressie en - codering.

Het komt er in wezen op neer dat Sloot de bestaande en veelgebruikte technieken een niveau verder heeft doorgetrokken. Als ik het zou proberen uit te leggen, heb ik lappen tekst nodig, dus dat doe ik niet. Om dit te begrijpen, heb je basiskennis nodig van compressietechnieken. Maar de basisgedachte achter de methode-Sloot is - heel eenvoudig gezegd - dat alle compressietechnieken beperkt zijn door de kwantiteit (hoeveelheid) van de invoerdata.

De methode JPEG gebruikt de bytes waaruit een foto bestaat om er een gecomprimeerde versie van te maken. Het aantal bytes dat als invoer dient is op zichzelf een beperking voor de kracht van de methode. De methode MPEG gebruikt de bytes van een film (is het aantal bytes van een foto maal 30 maal het aantal seconden dat een film duurt) als invoer voor de compressie-algoritmen waaruit MPEG bestaat. MPEG gebruikt dus meer invoer, dus heeft een hogere compressie. Tenminste onder normale omstandigheden.

Het geniale van Sloot was dat hij zich realiseerde dat als je meer films tegelijk als invoer voor een compressie-algoritme gebruikt, de kracht van de compressiemethode alleen al door de grotere schaal beduidend kan toenemen.

Zijn methode betrof dus het aanmaken van een database van beeldblokken die uit verschillende films afkomstig waren. Als je dan over een programma beschikt dat bestaat uit een opeenvolging van verwijzingen naar coordinaten uit deze database, kan je dus een film afspelen zonder over de oorspronkelijke beeldblokken te beschikken. Als je dat doet door uit te gaan van de beeldblokken uit pak hem beet 20 films, bereik je vrijwel altijd een hogere compressie dan met MPEG.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » ma 15 okt 2012, 20:37

From: J H (Hans) van den Bergh

Beste Hennie,

Met alles wat ik in dit draadje erover gelezen heb en wat ik er als leek al dan niet van begrijp, is nu mijn moment van afhaken aangebroken. Ik begin daadwerkelijk herhalingen van zetten (redundantie :) ) te ervaren. Ik waardeer jouw poging het (nog eens) uit te leggen, maar het is aan anderen beter besteed.

Succès en groet,

Hans
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » ma 15 okt 2012, 20:38

From: Pemmie

Die uitleg is ook gewoon best moeilijk. Hier een compressie uitleg die ik zelfs snap:

uncompressed: 111111111111111000000000000000000001111111111111111111111111
compressed: 15*1,20*0,25*0
winst van 60 karakters naar 14

en dan boek je nog extra winst door de locaties van alle dubbel voorkomende sets te markeren zodat je ze kun verwijderen.
Dan heb je ook nog psychocompressie. (alle niet zintuiglijk waarneembare elementen verwijderen) en een aantal exotische varianten. Met alle bestaande compressietechnieken waar ik van gehoord heb behaal je nog geen fractie van SDCS

Overigens lees ik hier een heel ander verhaal dan wat jij zojuist beweert dus waar komt je wijsheid precies vandaan?
Stond je naast Jan? http://forum.fok.nl/topic/76147
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » ma 15 okt 2012, 20:40

Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » ma 15 okt 2012, 20:42

From: Merkava

Pemmie schreef:
Die uitleg is ook gewoon best moeilijk. Hier een compressie uitleg die ik zelfs snap:

uncompressed: 111111111111111000000000000000000001111111111111111111111111
compressed: 15*1,20*0,25*0
winst van 60 karakters naar 14

Leuk voorbeeld, ik heb er ook een
uncompressed: 101010101010101010101010101010101010101010101010101010101010
compressed(kuch): 1x1,1x0,1x1,1x0,1x1<-knip-> 1x0,1x1,1x0,1x1,1x0,1x1,1x0,1x1,1x0
winst van 60 karakters naar 239

Nu hoor ik de slimmerds al denken, ah maar je kunt ook 30x10 = 5 digits of zelfs 300, maar 3 digits.
En verrek, zie daar het binair waar mee je 0 tot en met 255 bij 8 bits weer kunt geven. En komt 8bits= 1 byte bekent voor?

Helaas kun je niet tijdens omzetting verschillende methodieken door elkaar heen gebruiken, ook daar zul je iets voor in moeten bouwen. Overigens kent veel datacompressie ook nog een zogenaamd controlebit, als je die meegaat nemen . . . .

Wat betreft psychocompressie die wordt er veel toegepast in zowel geluid als beeld, zie ook de beeldopbouw van een beeldscherm en daar is die 256 weer. Bij geluid door bepaalde lagere harmonische weg te filteren terwijl de hersenen die harmonische vanzelf invullen als ze de hogere harmonischen.


En die vermelding naar Fok, vertel gewoon even wat daar staat in plaats van op agressieve toon te verwijzen.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » ma 15 okt 2012, 20:45

From: Norbert Bakker

Hmmm... De HL-variant op de wet van Godwin slaat weer toe. :?
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » ma 15 okt 2012, 20:54

From: Hans van Nijnatten

Er is natuurlijk best wat aan progressie geboekt rond data compressie in beeld. Zo las ik een tijdje geleden over Hipix. Hier staan ook leuke voorbeelden. Ook andere firma's hebben trouwens nieuwe technieken geintroduceerd.

Deze gebruiken, voor zover ik het als leek begrijk, niet een externe database met basisclusters zoals Henny beschrijft maar maken gebruik van het verloop van tinten en het voorspellen van aangrenzende frames.

Well, this is the core idea of thehipix™ algorithm, in which the image is partitioned into a sequence of tiles, all are highly correlated to each other, this sequence is then treated as a formal group of video pictures, GOP, complying with the syntax of h.264 intra-inter prediction definition. This GOP is encoded by a standard h.264 encoder – where the first tile is treated as an “I frame” and compressed using intra-prediction, while the rest of the sequence is treated as “P” or “B frames”. Since the difference between the highly correlated tiles is small, the coding of the “P” and “B frames” consume less bits than the “I frame”.

Ook andere firma's hebben trouwens nieuwe technieken geintroduceerd. Dat er weinig gebruik van wordt gemaakt en vrijwel iedereen nog jpeg of png gebruikt heeft m.i. te maken met de veel grotere progressie op het gebied van opslag en processorsnelheden. Een derde factor die de progressie remt zijn de patenten. Niemand zit te wachten op nog meer patentoorlogen of hoge licentiekosten.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

VorigeVolgende

Keer terug naar HigherLevel (0509)