Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 08:06

From: Christine

Betekent dat dat alle blauwe luchten in alle films die je zou willen afspelen allemaal precies hetzelfde blauw zijn? En dat alle acteurs precies dezelfde acteur zijn? Daar worden films wel saai van denk ik.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 09:35

From: Benm

En dat alle acteurs precies dezelfde acteur zijn?

Attack of the killer clones? :)

Compressie gebaseerd op verwijzing naar externe bibliotheken heeft natuurlijk ook zo zijn beperkingen. Een mogelijkheid om bijv de foto op mijn desktop te comprimeren is de instructie:

"vlieg naar cairo, neem een taxi naar giza, ga daar-en-daar staan, richt op de grote pyramide met je digicam en druk af!"

Dan heb je een 10 megapixel foto gecomprimeerd tot 200 bytes, die vervolgens wel een dag werk en $1000 kosten om te decompressen. En dan nog werkt het alleen als ze van die pyramide afblijven.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 09:36

From: Hans van Nijnatten

Heb even een plaatje opgeblazen in photoshop. Als je groen als "A" voorprogrameert en licht groen XA en lichter groen XXA enz kom je al een heel eind. Groen kan dus ook in veel nuances opslaan.
Dat lichter en donkerder kan je voor alle kleuren identiek maken dus XXB is lichter blauw.

http://www.kemdirect.nl/pictures/jansloot.gif

Bovendien heeft een film een veel lagere resolutie dan een foto dus dat helpt ook mee.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 09:38

From: Michiel van Vlaardingen

Zo werkt een GIF afbeelding idd.:) Maar zoals je in jouw voorbeeldplaatje al ziet is in een realistische afbeelding er een groot aantal kleuren. Om die te onderscheiden heb je dan al snel een groot aantal waarden nodig. Stel dat er bijv. 256 verschillende kleuren te beschrijven zijn in jouw plaatje, zijn er toch al weer 8 bits nodig per pixel. en daarmee een max. besparing van een factor 3 ten opzichte van een volledige beschrijving (24 bits).

Dat is daarmee ook een probleem met een database, grotere blokken betekent meer mogelijkheden, dus meer bits nodig om alle mogelijke blokken aan te duiden. Daar is dan wel weer mee te spelen door blokken die vaker voorkomen te beschrijven in minder bits dan blokken die minder vaak voorkomen. (Huffman coding) Wikipedia lijkt zeer volledig te zijn overigens in de beschrijving van alle bestaande algoritmen, sommige zijn verbazingwekkend eenvoudig, andere vereisen nogal wat inspanning om goed te begrijpen.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 09:39

From: Christine

Nee, Sloot hield het simpel. Alle luchten zijn helderblauw, dwz iedere film is vanaf het midden tot bovenaan blauw. Onder het midden groen of bruin of grijs, afhankelijk van waar het verhaal zich afspeelt. Alle acteurs zijn Brad Pitt, alle actrices zijn Angelina Jolie. Een spraak synthesizer maakt het geluid op basis van korte tekstjes in de database. De muziek is Nintendo muziek, dat past voor een hele film in 64 bits. Alle auto's zijn een witte dodge, een rood lichtje op het dak maakt daar een politieauto van.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 09:39

Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 09:43

From: Henny van der Pluijm

MichielvV schreef:
Ik heb het artikel inmiddels gelezen en vind het een zeer plausibel scenario. Of je nou moet zeggen dat het ontrafeld is... tja... daarvoor blijft er toch te veel onduidelijk denk ik. Het lijkt me heel aannemelijk dat er gewoon aan alle kanten wat overdreven en opgeblazen is, zoals met wel meer dingen in de bubble periode. De vraag blijft natuurlijk of het gereconstrueerde algoritme nog steeds winst zal behalen ten opzichte van andere technieken. Want ook die hebben niet stil gestaan in de afgelopen jaren.

In de bubble-periode werden allerlei dingen opgeblazen, maar dat is volgens mij niet de kern van de misverstanden.
De kern is dat er toen en nu allerlei aannamen over Jan Sloot de rondte doen die met de werkelijkheid niets te maken hebben.

Paar voorbeelden:
. De man heeft nooit beweerd dat hij een compressiefactor van 2 miljoen had
. Hij heeft nooit beweerd dat hij elke film tot dezelfde omvang kon terugbrengen

De oorzaak van die misverstanden en van alle verhitte discussies die zich hebben afgespeeld, zit hem in aannamen die mensen vanuit hun eigen belevingswereld doen over wat de vinding van Jan Sloot behelsde.

Voorbeeld:
. Als Sloot een chipcard in een doosje stopte, gingen leken ervan uit dat alle filmbeelden van die chipcard vandaan kwamen (16 keer anderhalf uur dus van een chip van 128 KB).

Die leken (meest aandeelhouders van het toenmalige bedrijf FifthForce) hebben bij de totstandkoming van het "mediaverhaal" de belangrijkste rol gespeeld. Daarnaast speelt een rol dat Sloot zelf nooit door de media geinterviewd is.

Zo zijn de praatjes in de wereld gekomen. Die praatjes (valse aannames) zijn vervolgens aan deskundigen voorgelegd die er - begrijpelijk - gehakt van gemaakt hebben.

Ik raad iedereen die in dit verhaal geinteresseerd is aan mijn stuk gewoon eens te lezen, dan zul je zien dat er nogal wat mythes worden doorgeprikt. Ook het verhaal van de verliesloze compressie was een mythe.

Ik heb in het artikel niet alle vragen beantwoord en dat kan ook niet, want een lengte van 3000 woorden voor een artikel is een absoluut maximum en dat is geen verzinsel.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 10:09

From: Benm

Als Sloot een chipcard in een doosje stopte, gingen leken ervan uit dat alle filmbeelden van die chipcard vandaan kwamen (16 keer anderhalf uur dus).

Tja, wat dat betreft heeft de techniek het al lang ingehaald.. 32 gig sdhc kaartje, xvid, 24 uur speelfilm erop, no problem :)
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 10:11

From: Morningtime

Benm schreef:
Dit verhaal heb ik wel eens eerder gehoord. Ik wil niet zeggen dat de man een oplichter was, er wordt tenslotte voordurend ontwikkeld en uitgevonden op dit gebied.

Een uur video in 1 kb stouwen lijkt me echter onmogelijk. Dat heeft niet zozeer met technische beperkingen als wel met informatietheorie te maken. Bij maximale compressie houdt je eigenlijk alleen de data over die het brein verwerkt bij het bekijken van de video. Alles wat je verder zou comprimeren is definitief verloren. Hoeveel informatie dat precies is is vooralsnog onbekend, maar ik durf toch wel met zekerheid te zeggen dat het meer dan 1 kb/uur is :) Dit soort theorie zegt trouwens alleen wat je -kunt- niet doen, niks over of en hoe het uitgevoerd kan worden.

Dit is inderdaad zo, je kunt wat mensen niet nodig hebben weglaten, zodat de informatie kleiner wordt.

Echter, compressie heeft dan met slimme wiskundige algoritmes te maken. Je kunt dus verder comprimeren. Het is hoe zip en rar werken. Zip en rar maken een database met veel voorkomende letter-combinaties en verwijzen daarnaar. Bijvoorbeeld:

"afgaafgaafgaafgaafgaafga" kun je ook shrijven als "afga":4 (4x herhalen). En dit is maar een voorbeeldje, het kan dus nog stukken ingewikkelder.

Ik geloof dus dat het wel mogelijk is om heel ver te comprimeren. Niet 1kb lijkt me. Maar het kan nog altijd stukken kleiner.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 10:12

From: Strtolwr

Salvador schreef:
Jan Sloot -een Nederlandse uitvinder- claimde dat hij een uitvinding had gedaan om digitale data te reduceren tot ongeveer 1 kilobyte per videofilm van 60 minuten.

Dit is onmogelijk. Zelfs met de beste compressie is het niet mogelijk om een film van 60 minuten te reduceren naar 1 kilobyte.

Wat eventueel wel wil - ik denk ook dat dit zijn technologie is geweest - is reference points maken naar objecten in een library. Dus mja, het bestand mag dan wel klein zijn, maar dan zit je alsnog met een library van 700 mb :D
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

VorigeVolgende

Keer terug naar HigherLevel (0509)

cron