De Broncode

De Broncode

Re: De Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 27 aug 2010, 21:47

From: Kokkie_d

Zou je daar alle film tiltes mee kunnen opslaan?
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: De Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 27 aug 2010, 21:48

From: Rogier

Zeker, dat kan zelfs al met een getal van 10 cijfers. Zie bijvoorbeeld IMDB nummers (www.imdb.com), elke film heeft daar een unieke ID.

Maar dat is geen compressie meer.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: De Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 27 aug 2010, 21:49

From: Kokkie_d

Kan iemand mij uitleggen waarom onder het octrooi het volgende staat: 26 januari 2000
http://www.debroncode.nl/files/octrooi.pdf
Jan Sloot is gestorven op 11 July 1999! En de aanvraag is ingedient in augustus 1999 ???
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: De Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 27 aug 2010, 21:51

From: Kokkie_d

(Rogier)
Zeker, dat kan zelfs al met een getal van 10 cijfers. Zie bijvoorbeeld IMDB nummers (www.imdb.com), elke film heeft daar een unieke ID.

Maar dat is geen compressie meer.

Dus in theory is het mogelijk als je aan alles een limiet stelt (film duur, kleur, pixels per frame, refresh rate) een formule kan bedenken die vanuit 1kB aan gevens de hele film reconstrueert.

Ik bedoel: als je gewoon lang genoeg door rekent dan kan je 1 film heel klein beschrijven. Het probleem begint als je het generiek probeert te doen, dus per pixel per film, want dan wordt het aantal combinties te veel.

In theorie is het dus mogelijk.

Overigens praatte Jan Sloot niet over compressie, maar over coderen.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: De Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 27 aug 2010, 21:54

From: Rogier

(Kokkie_d)
Dus in theory is het mogelijk als je aan alles een limiet stelt (film duur, kleur, pixels per frame, refresh rate) een formule kan bedenken die vanuit 1kB aan gevens de hele film reconstrueert.

Nee, je kunt met 1kB aan gegevens iedere film (*) uniek identificeren. Met veel minder zelfs, 4 bytes volstaan al. Uit enkel die gegevens kun je echter niet de hele film reconstrueren, of je "formule" moet zelf alle films al bevatten en dan domweg de goeie teruggeven afhankelijk van welk identificatie-getal je erint doet.

(* dat wil zeggen iedere film die ooit gemaakt is of de komende eeuwen gemaakt zal worden, niet iedere theoretisch mogelijke film)

Maar dat kun je natuurlijk geen compressie noemen, alleen de formule is dan veel groter dan alle films bij elkaar die je ooit wilt zien. Vergelijk het met een WinZip programma dat 7000 gig zou zijn, niet zo nuttig om daar dingen mee te comprimeren en dan nog te denken dat je ruimte bespaart.

Je moet het zien als een sofinummer: op basis van jouw sofinummer kan "men" (de belasting, whatever) je volledige naam, adres, geboortedatum, etc. achterhalen. Maar al die gegevens zitten natuurlijk niet echt in dat sofinummer, die gegevens zitten in een grote database, en die halen ze eruit op basis van dat sofinr.
Ik bedoel: als je gewoon lang genoeg door rekent dan kan je 1 film heel klein beschrijven. Het probleem begint als je het generiek probeert te doen, dus per pixel per film, want dan wordt het aantal combinties te veel.

In theorie is het dus mogelijk.

Dat het echt met compressie kan, geloof ik niet. Temeer daar je voor zo'n klus een behoorlijk diepgaande informatica achtergrond moet hebben, en Jan Sloot was een analoge technicus.

Lang genoeg doorrekenen biedt trouwens geen betere compressie, je kunt beslist niet alles kleiner krijgen zolang je een computer maar hard genoeg laat stampen.
Zie ook pagina 1: (dat ging zelfs nog over een film in 4 KB!)
(Ik)
Het tweede geloof ik niet, 16 speelfilms in 64 KB is onmogelijk. Dat komt neer op ruim vier en een halve frame (beeld) inclusief geluid per bit. Nu beweer ik niet dat met de huidige compressiemethoden (XviD is momenteel de beste denk ik) het einde in zicht is, maar het informatie"gewicht" of entropie van zoveel data is te groot om tot 1 bit te reduceren.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: De Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 27 aug 2010, 21:58

From: Kokkie_d

(Rogier)
Je moet het zien als een sofinummer: op basis van jouw sofinummer kan "men" (de belasting, whatever) je volledige naam, adres, geboortedatum, etc. achterhalen. Maar al die gegevens zitten natuurlijk niet echt in dat sofinummer, die gegevens zitten in een grote database, en die halen ze eruit op basis van dat sofinr.

Jan praatte wel over een database: een die bepaalde afspraken beschreef en die hoeft niet zo groot te zijn, misschien zelfs te verwerken in zeg een formule? aangezien hij waarschijnlijk een variant van 256 gebruikt (aantal mogelijkheden voor 1/4 deel van een kleur).
(Rogier)
Dat het echt met compressie kan, geloof ik niet. Temeer daar je voor zo'n klus een behoorlijk diepgaande informatica achtergrond moet hebben, en Jan Sloot was een analoge technicus.

Overigens praat je nog steeds over compressie. Jan had het over coderen!

Mijn idee is dat Jan inderdaad een "analoge" oplossing had gevonden.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: De Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 27 aug 2010, 21:59

From: Rogier

Okee, als we het idee "compressie" even loslaten, dan is het ook onzin om te spreken over "een film in 4 kilobyte".

Coderen dan, prima, maar ik zie niet hoe een nieuwe manier van coderen een revolutie teweeg zou brengen in dataverkeer en -opslag. En dat is in ieder geval wel wat Netwerk en destijds Pieper c.s. suggereerden.

Een database met alle films waar je de gewenste film op basis van een identificatienummer eruit kunt halen, dat is theoretisch mogelijk. Hetzelfde idee als met die sofinr's dus. Nu zou met de huidige compressie en datastorage technieken zo'n database wel behoorlijk groot zijn (zowel fysiek als qua hoeveelheid data), maar het grootste bezwaar is: wat heb je eraan? Wil je die database in alle tv's en dvd-spelers stoppen? Er komen dagelijks nieuwe films uit, die kun je dan op die manier niet afspelen.

En een anologe oplossing, een oplossing waarvoor?
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: De Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 27 aug 2010, 22:00

From: Kokkie_d

We kunnen nog steeds over "een film in 4 kilobyte" spreken, want uiteindelijk moeten we de Key-code opslaan en daar is het digitale medium heel goed voor. Denk maar na: hoeveel creditcards kun jij in je portemonee houden, zonder dat ie echt te dik word?

Wat ik denk: er bestaat inderdaad een mogelijkheid om via formule te coderen en dat heel klein te bescrhijven. In theorie betekend dit dat je kan uitgaan van een vast getal (welke nog niet eens zo groot hoeft te zijn) -misschien een aantal vaste getallen- die verwerkt zijn in formules die je gebruikt om samen met de key-code de films te beschrijven.
Dat getal (of getallen) kun je makkelijk in een paar formules stoppen en die in hardware gieten (en daar is je database!).
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: De Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 27 aug 2010, 22:07

From: Rogier

(Kokkie_d)
We kunnen nog steeds over "een film in 4 kilobyte" spreken, want uiteindelijk moeten we de Key-code opslaan en daar is het digitale medium heel goed voor.

Maar dan sla je de film niet op in 4 kilobyte. Als je een bestand van 200 megabyte op je harddisk hebt staan, en de bestandsnaam is 10 karakters lang. Spreken we dan over een bestand in 10 bytes of 200 meg?
Wat ik denk: er bestaat inderdaad een mogelijkheid om via formule te coderen en dat heel klein te bescrhijven. In theorie betekend dit dat je kan uitgaan van een vast getal (welke nog niet eens zo groot hoeft te zijn) -misschien een aantal vaste getallen- die verwerkt zijn in formules die je gebruikt om samen met de key-code de films te beschrijven.
Dat getal (of getallen) kun je makkelijk in een paar formules stoppen en die in hardware gieten (en daar is je database!).

Ok, dus dan zou je 1 algemene formule hebben (die niet hoeft te worden aangepast telkens als er nieuwe films uitkomen) waarmee je alle films kunt genereren als je er de juiste input in stopt. En die input kan dan klein zijn, in de orde van een paar kilobyte.
De formule zelf (of formules als het uit meer delen bestaat) en de eventuele vaste data die daarin verwerkt zit mag best groot zijn, bijv. een paar honderd megabyte. Is dat wat je bedoelt?

(in dat geval is er inderdaad wel sprake van een film in 4kb)
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: De Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 27 aug 2010, 22:09

From: Kokkie_d

Vergeet de hele grote database.
ik zeg:
een aantal formules/algoritmen, waarbij elke formule een stap omhoog beschrijft. Zie het maar als een piramide: je begint heel klein, maar aan de voet is het enorm groot en die uitbreiding kun je als een formule beschrijven.
Nu start je met een bepaalde waarde die unique is: de keycode (dvd titel), welke je in die formules gooit en je krijgt je film eruit.
En die keycode hoeft zoals jezelf al aangeeft niet zo groot te zijn.
(Rogier)
je kunt met 1kB aan gegevens iedere film (*) uniek identificeren

De formule zelf hoeft alleen maar in verschilllende chips te passen, maar zal niet enkele honderd Megabyte bevatten.

Je spreekt nog steeds over 4kB per film, want de keycode zal niet groter zijn. Dat de formule misschien meer byte in beslag neemt doet niets af aan het gegeven dat de totale film gereconstrueerd kan worden uit 4kB.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

VorigeVolgende

Keer terug naar Wetenschapsforum.nl (0112)

cron