From: MatrixViewOm het wat eenvoudiger te maken:
Duidelijker. Daar gaat het om. En eenvoud maakt de zaak duidelijker. Maar goed, I'll play your game... kijken waar we uitkomen... mijn vermoeden en logica zegt me dat me dat we eindigen zoals iedere discussie over "oneindige compressie"... maar ik ben benieuwd of je me ergens kunt verrassen... ik sta ervoor open, maar ik zie 't niet gebeuren...
Ieder pixel heeft een maximum waarde qua kleur(soort) en diepte. bij een res. van bijv. 800x 600
hebben dus al die pixels een bepaalde waarde. Als je voor het gemak het geluid per kanaal per seconde
bekijkt heb je daar ook een maximale en minimale waarde in de bandbreedte zeg. 20 Hz - 20 kHz.
Ok, laten we in deze thread voor het gemak een film van 800x640 in 32 bits kleur aannemen. 25 frames per sec. Speelduur 100 minuten. De macroblokken houden we even op 16x16 pixels (dus 50x40 blokken per frame en 4 bytes per pixel). Geluid laten we voor 't gemak even achterwege. OK?
Bij de opname kun je dus al heel snel een onder en bovenwaarde van de kleur en diepte bepalen.
Als je 1 pixel dat pikzwart is treft in een blok nemen we een waarde van 0 aan voor die pixel. Als in datzelfde blok een fel-witte pixel voorkomt heeft die de waarde 2^32. De onderwaarde is dan 0 en de bovenwaarde 2^32ste-1. (Ik begrijp dat dit een extreem voorbeeld is, want de meeste blokken zullen een onder en bovenwaarde hebben die niet zo heel ver van elkaar liggen, vanwege de grote correlatie inter en intra blok en frame (scene) gewijs.)
En dat is weer af te bepalen aan de hand hoe je de verticale en horizontale platen aanstuurt(stuurde) in de
tijd van Sloot. Hij heeft waarschijnlijk een film bekeken op een osciloscope ( moet je ook eens doen ).
Zo'n osci geeft gelijk realtime een gemmidelde weer en de onder- en boven grens. Vergelijk dit met het
dichstbijzijnde priemgetal ( dat 20000e was zomaar een voorbeeld ) en voila. Het is niet de data die je
bekijkt maar de waarde ervan die achter elkaar "het scherm op wordt geschoten".
Ok, dat hij wel eens een film bekeken heeft op een oscilloscope is zeer aannemelijk. TV-reparateurs hebben vaak zo'n ding tussen hun gereedschap. Dus we hebben nu een extreme onder en bovenwaarde van 0 resp. (2^32)-1. Let wel dat als je zoals jij zegt met gemiddelden gaat werken, je geen exacte registratie doet en dus LOSSY gaat compressen! Laten we het exact houden (LOSSLESS), dus wat ga je doen met je "gemiddelden"? Als je alleen de gemiddelde boven en onderwaarde opslaat van kleuren in een macroblok, weet je nog bar weinig over de kleurwaarde van iedere pixel binnen het macroblok (wat nodig is voor een exacte weergave)... dus wat ga je doen? De gemiddelden zijn alleen handig voor 't verkleinen van het verschil van iedere pixel-kleurwaarde.
Wat bedoel je met de horizontale en vericale platen? De macroblokken? Voordat we elkaar begrijpen moeten we eerst dezelfde taal spreken...
Dit doe je in zulke hapjes dat je niet in de knoei komt met je refreshrate
Wat bedoel je? 1 Hapje = 1 Macroblok? En met refreshrate? = na exact 16x16 pixels een nieuwe boven en onderwaarde registreren??? Dus... wat heb jij nu en hoe ga je verder? Wat sla jij op en op welke wijze? Wees zo simpel en duidelijk mogelijk aub. dat scheelt verwarring en dus tijd. Bovendien kan iedereen het dan volgen.
Vraag maar eens aan je collega's wat er zou gebeuren als je elk roosje van een bloemkool een verschillend
kleurtje zou geven en dit proces omkeert van groei naar krimpen. Als elk roosje een pixelwaarde weergeeft zit er als het ware een film aan de buitenkant. De kunst is dus om elk roosje een ander waarde te geven....in japan zijn ze al heel erg ver hiermee en daar hebben ze ook al de link gelegd tussen DNA en priem itteraties aangezwengeld door
low freq. radiation van stoffen die in het gehele heelal voorkomen.
een film aan de buitenkant. Waarschijnlijk moet het proces van waarde generaties wel omgedraaid worden van de meeste fenomenen opdat het natuurlijk blijft. We zijn gewoon verkeerd om begonnen.
First things first.... Laten we nog even niet gaan filosoferen, maar bij het voorbeeld blijven.
Till next time.