Fractal software van Iterated Systems

Archief Forum van Eric Smit & Uitgever (http://www.debroncode.nl)

Fractal software van Iterated Systems

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 19:45

From: Jeroen

Ben benieuwd wat de schrijver van het Fractal Compressie stuk (die andere Jeroen) hiervan vindt: het is me gelukt de Fractal Compressie dll's van Iterated Systems op te sporen en ik zal ze in de loop van deze week binnenkrijgen. Dan kan ik daadwerkelijk uittesten of wat hij zegt inderdaad mogelijk is. Gezien de stukken op het Internet heb ik nog geen reden om aan te nemen dat dat niet zo zal zijn. Maar ik wil het echt zien. En ik ga de resultaten met jullie delen. Wat ik ga doen is uit een van de dvd's hier in de kast een aantal frames grabben en die als eerste los compressen. Met behoud van kwaliteit uiteraard. Dan weet ik alvast de mogelijkheden in de basis. Daarna ga ik bijvoorbeeld 64 opeenvolgende frames bij elkaar plakken tot een enkele bitmap (8x8). Die ga ik dan ook weer compressen. Ik verwacht dan net als Jeroen dat de compressiefactor nog enorm op gaat lopen omdat die frames sterk op elkaar lijken en de eenmalig te bepalen fractals goed hergebruikt kunnen worden. Dan weten we dus of het verhaal klopt of niet! Ik realiseer me dat als ik de software zelf had ik die beter zou kunnen sturen om te kunnen werken met series van opvolgende frames die sterk op elkaar lijken. O ja, ik zal uiteraard een serie nemen van een rustig stuk film waarin de frames niet erg verschillen maar ook van een druk stuk film waarbij de camera en de objecten hard bewegen en veel nieuwe objecten in het beeld worden geintroduceerd. Die tweede wordt natuurlijk veel groter, de beide uitersten tellen.

Ik ben waanzinnig benieuwd! Ik geloof zelf namelijk niet in al het theoretisch geneuzel. Het is veel te makkelijk met allerlei "how to bluff your way into compression techniques" opmerkingen duidelijk proberen te maken dat iets niet gaat werken zonder dat je enig idee hebt hoe het werkt. Ik vind dat de bronnen op het Internet niet mals zijn met de beloften. We gaan het zien!

Nu even op zoek naar een oud pc'tje met Windows95 erop want de dll's zijn niet geschikt voor latere versies. Dan schijnen ze zwarte plaatjes op te leveren. Mocht iemand ergens een nieuwere versie hebben gevonden (ahum gevonden, in 1997 schijnt deze software al zo'n 15.000 gulden gekost te hebben) dan houd ik me ten zeerste aanbevolen.

Doe ik iets fout of klopt mijn redenering niet? Posten graag! Maar: ik ben een serieus iemand. Houd deze thread aub schoon! Dus liever geen posts van MatrixHead.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Fractal software van Iterated Systems

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 19:46

From: Troebelwater

Hoe weet je nou welke code je moet schrijven die de dll's gebruiken?
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Fractal software van Iterated Systems

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 19:47

From: Jeroen

Hoe weet je nou welke code je moet schrijven die de dll's gebruiken?


De headers (de te gebruiken parameters) zitten erbij. Ik krijg er ook een stukje programma bij waar de aanroepen al inzitten. Dan kan ik natuurlijk nog geen film compressen! Het is puur afbeeldingen wat er dan gebeurt. Maar daar valt alles al aan af te meten.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Fractal software van Iterated Systems

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 19:47

From: Troebelwater

Lukt het al een beetje met de dll's?
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Fractal software van Iterated Systems

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 19:48

From: Jeroen

Hoi Trouble,

Nou, ik zit even te kloten! Ik heb de dll's en de bijbehorende software inmiddels binnen. Maar ze zijn al wat ouder en zoals ik schreef heb ik erWin95 of Win98 bij nodig. Ik neem aan dat ze gebruik maken van de WinAPI en dat die juist op die punten later gewijzigd is. Schijnbaar krijg je te maken met zwarte schermen, mismatchende kleurentabellen etcetera. Heb besloten niet een aparte PC neer te zetten maar VMware te installeren. Daar ben ik nu mee bezig maar het loopt nog niet lekker. Heb een Win95 en Win98 install cd nodig en ben die gaan downloaden via bittorrent (nou ja, ik gebruik bitcomet). Helaas was de Win98 image corrupt en wilde de VM Win95 niet draaien op mijn PC. Ga dus op zoek naar een beter Win98 image. Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Fractal software van Iterated Systems

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 19:49

From: Jeroen

Waanzinnig! Ik heb het aan het werk! Er zitten opties op en het eerste wat ik geprobeerd heb is een grote bitmap comprimeren zonder kwaliteitsverlies. Het resultaat was al kleiner dan een jpeg. Toen heb ik een meer lossy methode gekozen waarbij de kwaliteit voor het oog nog steeds niet achteruit ging. Pats, 25 maal verkleind! Nu weet ik het helemaal zeker, dit gaat absoluut werken. Wat ik graag wil is ergens een veilige plek waar ik alle software en resultaten kan posten. Dan kan iedereen meekijken, zch verbazen maar ook wat het belangrijkste is: controleren dat het geen nep is wat ik hier doe. Ik gebruik de originele software uit 1996 (volgens het about scherM: (C) 1991-1996 Iterated Systems). Iemand een goed voorstel waar ik dat zal doen? Morgen ga ik verder met daadwerkelijke filmframes in verschillende kwaliteiten en van verschillende bewegelijkheidsniveaus.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Fractal software van Iterated Systems

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 19:50

From: Troebelwater

Hoi Jeroen,

Klinkt best goed, misschien zou je het op usenet, 'k ga er ff van uit dat je daar bekend mee bent, in een nieuwsgroep kunnen posten. Lijkt me leuk om te zien, maar 'k persoonlijk ben niet zo goed met beeld bewerking, theorie, compressie etc. Mischien echt iets voor Matrix voor een reële evaluatie.

Maar als jum doet posten ga 'k het zeker leechen.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Fractal software van Iterated Systems

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 19:51

From: Jeroen

Hoi Troebel,

Nu gaan we lachen, ik heb zojuist http://www.fractalcompression.com/ gekocht en ga daar de komende tijd de resultaten op posten. De beschrijving zal zo simpel zijn dat iedereen het zelf uit kan proberen en kan controleren. En ook al heb ik een beetje flauw gedaan tegen de Matrix, ik stel het erg op prijs als ook hij mee wil kijken.

Is het een probleem als ik het in het Engels doe? Ik ga voor een groot publiek!

Ik houd jullie op de hoogte!
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Fractal software van Iterated Systems

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 19:51

From: MatrixView

Sure man. No problemo. Ik kijk er wel naar. Dat is wel 't minste wat ik kan doen voor iemand die zoveel tijd steekt in het onderzoeken van een verlaten idee. Ik bewonder je doorzettingsvermogen.

Misschien leuk om te weten: Er bestaan/bestonden al 2 VIDEO codecs van Iterated Systems die van dezelfde fractal-technologie als in je dll's gebruik maakten. Ze he(et)ten SoftVideo en ClearVideo. Quicktime, RealMedia en Microsofts VFW hebben er jaren geleden nog tijd/geld in gestoken. Om 2 praktische nadelen, die ik in mijn eerste reactie al noemde, 1) compressie-tijd en 2) kwaliteit bij hoge compressie-ratio, hebben zij hier verstandigerwijs verder niet al te lang gebruik van gemaakt.

Michael Barnsley, de oprichter en patenthouder van het vroegere Iterated Systems en naar ik mag geloven: een autoriteit op het gebied van Fractal-compression, gaf jaren geleden in 1 van z'n boeken zelf ook al toe, meer toekomst te zien in varianten op vector quantization dan pure fractals (Iterated Function Systems)... maar goed, misschien moet je hem ook eens attent maken op je onderzoeks-resultaten, wellicht kan hij je ergens bij helpen...?

De "to-beat" image en video codecs zijn trouwens al lang niet meer jpeg en mpeg2, maar Jpeg2000 en H.264
Generaliserend kun je zeggen: Scoor je niet beter dan deze 2 technologien; forget it... en dan heb ik het alleen nog maar over (menselijk: visuele) kwaliteit (of meetbaar: signal to noise ratio) ten opzichte van de compressie-ratio. Een praktisch aspect als compression-speed laat ik zelfs nog even achterwege.

Good luck.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Fractal software van Iterated Systems

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 19:52

From: Jeroen

Hi Matrix, zo veel tijd valt wel mee, allemaal een kwestie van enkele uurtjes. Ik vind het wel leuk dat je er weer bent en dat je inmiddels wat over Iterated Systems hebt opgezocht. Wilde daar op de site iets over zeggen. Inmiddels zijn de patenten alweer enkele bedrijven verder.

Compressietijd is nog steeds hoog (vind je het gek!) maar dat is absoluut geen issue. Kijken wil je realtime maar compressen ach, dat maakt toch een stuk minder uit. De decompressie, die moet realtime lopen. Overigens kun je altijd realtime compressen als je multiprocessor werkt. Ik schat acht tot zestien stuks, had Sloot ook kunnen doen. Dat is trouwens met de oude software, als ik aan nieuwe kon komen of aan de sources dan ging het allicht enkele malen sneller. Maar laten we eerst eens iets officieels meten. Zien is geloven en meten is weten. Je krijgt het op een presenteerblaadje. En bedenk dat zo'n dedicated processor nu duur zou zijn (1995: 10.000 gulden) maar dat, als je er eindeloos veel maakt, de prijs zakt tot enkele dubbeltjes. Meet the Fockers.

Ik vind het trouwens onzin om te proberen te concurreren met die nieuwe standaards die nog niet gebruikt worden. Ze moeten nog maar een markt zien te bereiken. Ik probeer hier geen nieuwe techniek te verkopen! Ik probeer aan te tonen dat Jan Sloot het op deze manier gedaan zou kunnen hebben. Dan krijgen we meteen wat meer inzicht in wat er gebeurd is. En het zal je verbazen als blijkt dat het resultaat bij deze methode altijd nog kleiner is (bij dezelfde kwaliteit) dan wat er ook in de maak is. Dat is, als we weten waar we het over hebben. Welke factoren halen die twee standaards, uitgegaan van volledig niet gecompressed?

Overigens, in tegenstelling tot wat jij gelooft, zal ik proberen te bewijzen dat het kan. En geloof me, bewijs is beter dan geloven. Om met Zwartnek te spreken: listen to me now and believe me later. Blijf het zoeken in een traditionele methode en je blijft een van de personen waarvan Sloot verzuchtte dat het toch zo simpel was en dat ze er niets van begrepen.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Volgende

Keer terug naar Forum Archief (wwww.debroncode.nl)

cron