Sloot's uitvinding ontplozen

Archief Forum van Eric Smit & Uitgever (http://www.debroncode.nl)

Sloot's uitvinding ontplozen

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 19:09

From: Sloot

Aan mijn achternaam kan je enig verwantschap met Jan Sloot ontlenen. Ik ben eveneens geboren, getogen en woonachtig in Groningen. Ik heb de familieband niet onderzocht, mijn fascinatie komt voornamelijk vanwege mijn ICT achtergrond. Ik heb het boek gelezen en het leest als een James Bond zonder James Bond. Alhoewel geen 100 miljard dollar waard, de filmrechten zijn zonder meer interessant.

Opvallend is natuurlijk dat iedereen van zijn stoel viel van het resultaat, zonder de achterliggende werking en technologie te kennen. Hoe toonaangevend en bepalend in de ICT ook, het blijven mensen.

Het getal 16 werpt ook vragen op. Niet alleen is het 2x2x2x2, ook had je in rond de tijd dat Jan Sloot bezig was met zijn uitvinding 16 TV-kanalen. En TV-signalen worden door de kabel in een keer doorgegeven, het selecteren doe je op TV. De link met TV-beelden en met electronica reparatie is gauw gelegd. Is ooit onderzocht of Jan Sloot iets heeft uitgevonden waarmee TV-kabel signalen kunnen worden opgeslagen in een chip of een ander opslagmedium?
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Sloot's uitvinding ontplozen

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 19:10

From: Risc

Het -voor zover bekend- enige kastje dat nu (nog?) bestaat bevat ineens een harddisk, right? Betekent dit, dat het originele kastje zoek is, of wordt achtergehouden? Sloot -maybe paranoia- was ervan overtuigd, dat men in Amerika (bijvb) zijn techniek kon achterhalen, wanneer het kastje zou worden geopend. Dat zou dan slaan op het *hoe* van het decoderen, denk ik?
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Sloot's uitvinding ontplozen

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 19:10

From: NastyNate

Hij was idd paranoide maar wel terecht.

De eerste en laatste keer dat hij na lang zeuren zijn apparaatje meegaf aan Boekhoorn, kwam laatstgenoemde terug zonder terug..

Pieper was toen dus iig 24 uur alleen met de vinding in Silicon Valley en Sloot zag bij nader onderzoek dat men had geprobeerd het kastje open te maken en dat er randapparatuur aangesloten was geweest en de boel dus uitgelezen was. Volgens ooggetuigen draaide hij toen com-pleet door en krijste hij dat ze nu zeker hadden ontdekt hoe het werkte en hij alles kwijt was.

Prima acteerwerk van een introverte semi contactgestoorde audio/video reparateur niet?
Zo reageer je imo gewoon niét als je al tijden de boel belazerd en er dus helemaal niets te jatten is.

Als de vinding niets zou zijn is het ook enigzins vreemd dat Pieper na terugkeer van zijn reis en na dus zeer waarschijnlijk de vinding te hebben gechecked (dat had ik ook gedaan trouwens...reputatie staat op het spel!) volledig doorgaat met regelen en organiseren van alles dat met het op de markt brengen van de vinding te maken heeft!
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Sloot's uitvinding ontplozen

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 19:11

From: Yakisikli88

Ik denk exact hetzelfde als jij...ik ben serieus geinteresseerd om met je hierover te brainstormen.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Sloot's uitvinding ontplozen

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 19:12

From: Yakisikli88

Sorry, ik bedoelde de post van Sloot.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Sloot's uitvinding ontplozen

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 19:12

From: Sea

Ik sluit me aan bij het verhaal van sloot..
We kunnen al 60 jaar zonder breedband beelden via kabel tv ontvangen. Niemand is verbaasd dat we realtime film kunnen kijken via de kabeltv. Als je dezelfde film via internet zou binnenhalen (over diezelfde kabel) en zou willen bekijken en beluisteren met dezelfde kwaliteit als tv beelden heb je een redelijk goeie internet connectie nodig.
Kort gezegd, de digitale techniek is nu nog trager dan de ouderwetse analoge techniek, die dmv kleine afwijkingen in stroomtjes in staat is beeld en geluid te genereren..en hierover lijkt niemand verbaasd!
Als Sloot die stroompjes wist te ontleden in een 'beperkt' aantal mogelijke beelden en geluiden (ik heb geen verstand van tv's, maar uiteindelijk zijn t maar 3 kleurtjes...dus ik denk dat een tv zowiezo al beperkt is), dan hoef je ieder ding maar 1 keer op te slaan.
De combinatie van stroompjes die 1 beeldje genereren sla je op onder een code.
Dan moet je de juiste beeldjes in volgorde zetten dmv nummering en die codes weer coderen tot een verkorte code.
Ik denk dat de gebruikte techniek om beeld en geluid te genereren dus 'ouderwetse' tv techiek is geweest.
Die man was tv reperateur en volgens mij niet een 'genius'....
Ik hoop dat er ook wat mensen gaan reageren die verstand hebben van de analoge tv techniek...
mzzl SEA
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Sloot's uitvinding ontplozen

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 19:13

From: Carver

"In de praktijk is gebleken dat de grote hoeveelheden data, zoals tekst, bitmaps, schema's en dergelijke, kunnen worden opgeslagen in een medium dat slechts bijv. ongeveer 1/8e of minder van de capaciteit zou benodien, die voor 'normale' opslag van alle gegevens benodigd zou zijn." [http://www.debroncode.nl/files/octrooi.pdf p.3 r23-28]. 1/8e en dus geen 1/2.000.000e dat is nogal een behoorlijk verschil! Toch zouden er volgens de demo complete films (enkele GigaBytes) op een chipcard van 128 Kb staan. Zou het dan misschien zo zijn dat de decoder specifieke informatie bevat voor die films die op de chipcard staan. (Dat je dus geen films van een chipcard kan afspelen/decoderen als deze niet op hetzelfde Sloot kastje is opgenomen/gecodeerd).

En dan de volgende quote van Pieper In het interview [http://debroncode.nl/files/Interview_van_Eric_Smit_met_Roel_Pieper.doc] :
"ES: Sloot kon video, audio en data versleutelen?
RP: Maar hij kon het niet versturen op een netwerk, daar zat het probleem.

ES: Maar een sleutelcode zoals Sloot die kon maken, kun je toch gewoon over een netwerk versturen?
RP: Maar daar ging het niet om, je moest de database versturen en dat lukte hem niet.

ES: Maar een database kun je ook als een stuk electronica op de markt brengen, verpakt als een soort settopbox.
RP: Nu gaan we er even te diep op in. Daar kunnen we beter een andere keer verder over praten, maar dan wel op basis van fair play."
Ten eerste: waarom zou je ook nog een database moeten versturen? Dit impliceert dat de sleutelcode alleen (het enige dat op de chipcard staat) niet genoeg is om met de decoder de film weer te decoderen. Als voor elke kleine sleutel een grote database moet worden meegestuurd dan valt het dus wel mee met de copressie factor.

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de sleutelcode niet in de huidige 'vorm' overgestuurd kon worden omdat deze niet binair was opgeslagen. "The capacity needed to store the 'key code' can be compared to what is called in the computer branch, one Kilobyte" [http://www.debroncode.nl/files/bh_info_memo.pdf], dus zo'n 8000 bits. Wat er echter niet staat is dat op deze bit ruimtes ook daadwerkelijk een 0 of 1staat. Er werd door Sloot regelmatig beweerd dat hij niet van een binair alfabet gebruik maakte. Mogelijk staat er een getal uit het bereik [0.000 - 1.000]. In plaats van een alfabet van 2 (binair) heb je nu een alfabet van 1000 en kan je dus veel meer unieke informatie opslaan in dezelfde capaciteit. Hoe groter het bereik is hoe kleiner de benodigde capaciteit voor de opslag van dezelfde hoeveelheid data. Het bereik hangt af van de precisie van de reader en writer van de chipcard. Echter zo'n keycode kan dan niet over normale communicatie netwerken worden gestuurd aangezien deze alles afronden op 0 of 1(i.p.v. bijvoorbeeld 0.032). Zou je dit willen doen dan moet je de sleutelcode omzetten naar een binaire code, wat dan meteen weer veel meer ruimte in beslag neemt. (P.s. Ik heb niet genoeg kennis om te kunnen bepalen of het mogelijk is om op een chipcard op een bitpositie een waarde te schrijven die anders is dan 0 of 1.)

De uitleg van de Vinding in het octrooi is niet bepaald spectaculair. Het idee is vrij simpel, echter de implementatie (de broncode) waarin duidelijk moet worden hoe het mogelijk is om zoveel informatie te coderen zodat het in zo'n relatief kleine capaciteit past, dat wordt nergens beschreven. De ideeen die daar achter schuilen worden nergens genoemd en dat is nu net hetgeen waar het om gaat.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Sloot's uitvinding ontplozen

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 19:14

From: Emielkosse

In een EEProm, welke zich meestal op een chipkaart bevindt, soms ook met processor, kun je data opslaan in Hexadecimale vorm. Hexadecimaal is een talstelsel bestaand uit 16 'cijfers' namelijk 0-15(0 telt mee als 1), hieronder zal ik laten zien hoe er geteld wordt, 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C D E F. Een voorbeeld om op 1 dataplaats op een EEProm data op te slaan is A6, deze gegevens stellen in de huidige techniek het binaire getal 1010 0110. Dus sloot moet op één of andere manier hier zijn data opslaan. Ik ben ervan overtuigd dat sloot een Genie is. Alleen zijn manier van coderen houd mij ook iedere dag wel even bezig..
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Sloot's uitvinding ontplozen

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 19:14

From: TheGrimSweeper

In dat verslag van 21 aug 99 van Control Risks staat op bladzijde 2 iets aardigs; "JS vertelde dat je met veelvouden van 4, 8, 16, ... en afdraaien.". Nu is het taalgebruik van JS in alle beschikbare stukken op zijn zachtst gezegd eigenaardig te noemen, zeker als het om technische/wiskundige begrippen gaat, en zo ook hier.

Bij veel traditionele compressievormen wordt gebruik gemaakt van ondermeer FFT (fast fourier transformation) en/of DCT (discrete cosine transformation). En wat blijkt nu, als je gaat rekenen met dit soort wiskundige functies dan bestaan de "input" waardes van deze functies altijd uit reeksen getallen waarbij het aantal getallen in een reeks altijd 2^n moet zijn (dus 4, 8, 16, 32, ... etc.). Dus het lijkt erop dat die "key" (1024 x 8 bits) op de chipkaart de input was voor een fourier transformatie en waarbij JS de output van de transformatie waarschijnlijk op een oneigenlijke manier gebruikte om een database aan te sturen. Denk ik. En er vanuit gaande dat het apparaat ooit eens gewerkt heeft.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Sloot's uitvinding ontplozen

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 19:15

From: Emielkosse

Ik denk niet dat het met de huidige technieken, als Fourier reeksen e.d. heeft gewerkt zoals hierboven is beschreven, omdat JS een compleet nieuwe manier van coderen heeft gebruikt. En hij was antie compressie, hij heeft de data uit elkaar gehaald.
Hij verdeelde het beeld in blokken en bepaalde per blok beeld een referentie code en volgnr. (zie octrooi) daarna werden deze blokken tot 1 somcode opgeslagen. Het kastje decodeerde met 5 algoritmen de code en deze produceerde hetzelfde beeld. Omdat alle waarden die een pixel opgeslagen lagen in het kastje hoefde je die dus niet op de kaart op te slaan.... Maar wat vreemd blijft is hoe kun je blijfen coderen?
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Volgende

Keer terug naar Forum Archief (wwww.debroncode.nl)

cron