De oplossing niet digitaal

Archief Forum van Eric Smit & Uitgever (http://www.debroncode.nl)

Re: De oplossing niet digitaal

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 18:15

From: Cugel

Of natuurlijk het 18e en 19e priemkernnummer

Maar je wil zeker niemand uitleggen wat priemkernnummers zijn??
....

Uitgaande van een string van Rij1 of Rij2 kun je verschil aangeven met het hoger
of lager gelegen priemgetal. Echter wordt de volgorde van nummering van deze priemgetallen
pas bepaald als alle data is ingelezen danwel schuift dit nummer steeds op.

Dus als na bijv. 99 stappen 6 steeds het laagste getal was dan is bijv. 7 het eerste priemkerngetal.
Komt nu als honderdste het bijv. het getal 4 voor dan wordt 5 het eerste priemkerngetal en 7 het tweede.

Zo kun je een enorm getal een relatief kleine code meegeven voor de bieb.
Het enige wat je mee moet geven is de onder en bovenwaarde van de priemgetallen.

De link naar elektrotechniek is snel gelegd daar bijv. de hor. positie van een elektron in een buis-TV bepaald
wordt door de hor. plaat. Daar de breedte van die platen niet wijzigd maar de spanning wel kun je dus altijd het kleinste deel van die spanning regelen daar het totaal gelijk blijft. De kleur is al bepaald uit welk deel van het kleurenkanon de elektron komt. Daar ze ook nog eens "achter elkaar" binnen komen lopen en de elektronen na elkaar nogal uiteen kunnen liggen is het dus van belang om in de refreshrate alvast elke beeldlijn vooruit te rekenen.

Softwarematig zou ik een waarde toekennen aan bijv. elke mogelijke kleur rood is stappen die gelijk zijn aan een priemgetal. Gemixde kleuren kun je volgens mij wel ongemixd maar wel tegelijkertijd weergeven.

Al die waardes van al die pixels achter elkaar geven weer een getal weer...je raadt het al die kun je weer vergelijken met een hoger gelegen priemgetal. Je moet alleen vastleggen hoe vaak je dat doet
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: De oplossing niet digitaal

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 18:16

From: David01

blablabla.
Je kunt het niet he? Ik ook niet en ik zit toch al 15 jaar in de cryptografie.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: De oplossing niet digitaal

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 18:17

From: Cugel

blablabla.
Je kunt het niet he? Ik ook niet en ik zit toch al 15 jaar in de cryptografie.


Niet onaardig bedoeld hoor maar volgens mij zegt dit meer over je eigen benaderings
wijze van een stelling, dan over dat ik "het" niet zou kunnen.

Ik doe al bijna 50 jaar aan cryptogrammen en niet elk boekje krijg ik vol:-)

De theorie/praktijk waar ik mij mee bezig houd lijkt inderdaad sterk op een one way hash-vorm.
Dit impliceert inderdaad dat er films kunnen ontstaan die een geheel onlogische volgorde hebben
en er dus niet "uit zien" met deze vorm van compressie en décompressie.

That's life...en nu alleen nog die verdomde statische data.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: De oplossing niet digitaal

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 18:17

From: Klonklon

Laat ik deze keer eens wat minder negatief zijn, Cugel.
In je stelling dat Sloot's vinding berust op het aansturen van pixels voor de RGB-kleuren (en heldeheidinfo door tripels 3 pixels bij elkaar?) kan ik me wel in vinden.
Maar wat bedoel je nou met "de spanning verkleinen op de hor. en vert. platen."? Die zitten er toch gewoon om de beeldlijnen te sturen? En leg de functie van die priemgetallen een op een eenvoudige wijze uit s.v.p.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: De oplossing niet digitaal

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 18:18

From: Cugel

Laat ik deze keer eens wat minder negatief zijn, Cugel.
In je stelling dat Sloot's vinding berust op het aansturen van pixels voor de RGB-kleuren (en heldeheidinfo door tripels 3 pixels bij elkaar?) kan ik me wel in vinden.
Maar wat bedoel je nou met "de spanning verkleinen op de hor. en vert. platen."? Die zitten er toch gewoon om de beeldlijnen te sturen? En leg de functie van die priemgetallen een op een eenvoudige wijze uit s.v.p.


Stel dat je iets digitaal wil copiëren is het het makkelijkst om de maximale waarde vast te leggen. Tot de helft van dat maximum is er niets aan de hand. Hoe dichter je bij het maximum komt is het handiger om het neg. verschil aan te geven. Stel het maximum is 10 en je wilt 8 opslaan geef je dit aan met -2.

Met die priemgetallen doe je dit net zo. Stel je hebt een reeks van 891285 ( waarvan 9 de hoogste waarde is) die je wilt opslaan. Dan zoek je het hoger gelegen priemgetal en het verschil sla je op.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: De oplossing niet digitaal

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 18:19

From: Nicaart

Kleurcode? is het niet nog veel simpeler? het zijn gewoon RGB waarden dus maar 3 kleuren rood geel blauw. 1 beeld heeft x aantal pixels die rood geel of blauw zijn. dus a x rood b x geel en c x rood. XY als coordinaatpixel (of spanning parameter van aknon) en klaar is Jan.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: De oplossing niet digitaal

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 18:20

From: Troebelwater

Klaar is Jan?

Jan is allang gedesintegreerd :(


't begint alweer een doode boel te worden hiero :)
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: De oplossing niet digitaal

Berichtdoor Webmaster » di 17 aug 2010, 18:20

From: Cugel

Klaar is Jan?

Jan is allang gedesintegreerd :(


't begint alweer een doode boel te worden hiero :)


Tja...heb nog eens de calculatie nageslagen van destijds met de volgende stelling.
Jan heeft 16 films tegelijkertijd laten zien bij een res. van 800 x 600.
Elke film zou dan 200 x 150 zijn met 256 kleuren. Als je op volgorde elke kleur
een priemgetal meegeeft maar de orde gewoon 1t/m 200 laat zijn en om de pixel
een 0 meegeeft krijg je het onderstaande voorbeeld.

130703020110 dit vertaalt zich naar :
6040201050
302010525
64215
4281 (4283 is dichtstbijgelegen priemgetal met verschil van 2)

Dit impliceert dat je in 5 stappen met een database waar je elke kleur een priemgetal meegeeft
en waar je het verschil mee kunt geven klaar bent. Je komt dan wel in een floating point terecht
omdat je achter de comma het verschil tov. het getal voor de comma plaatst daar het verschil
nooit hetzelfde getal kan zijn. Notatie zou dan 4283,2 zijn

De stappen noemden wij anataal daar de ene digitale notatie ook analoog is in de volgende stap.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Vorige

Keer terug naar Forum Archief (wwww.debroncode.nl)

cron