De broncode: NL vinding die 100 Miljard waar was ...

De broncode: NL vinding die 100 Miljard waar was ...

Re: De broncode: NL vinding die 100 Miljard waar was ...

Berichtdoor Johan1951 » zo 04 sep 2011, 10:54

From: Cipher

Xyntaxis schreef:
mja.. ik ben geen whizzkid of what ever..

maar iemand heeft ooit het binaire stelsel uitgevonden.. wie achtte dat mogelijk? of een tv? het wed allemaal onmogelijk geacht.. maar het gebeurd toch..

jullie vallen elke keer terug op het binaire stelsel.. maar ook die is ooit uitgevonden.. en waarom ben je dan nu wel zo kortzichtig om te zeggen dat er geen ander stelsel 'uitgevonden' kan worden?

Er zijn zoveel stelsels als je maar wilt. Maar een computer werkt met stroom. En die stroom staat aan, of hij staat uit, hij geeft een 1, of hij geeft een 0. Andere mogelijkheden hebben hedendaagse systemen niet.
Ze zijn nu bezig met systemen welke met negatieve spanningen om kunnen gaan, -1 dus. Maar dat is nog veel te gecompliceerd om de komende jaren een prototype van te maken. Laat staan dat 1 dorpeling zonder dikke fabriek dit kon.
Honda NSR-II schreef:
Enfin, stel dat je dat zou doen met het alfabet. Dan heb je voor elke letter een bepaalde code. Deze code bestaat uiteindelijk uit nullen en enen.
De kans dat daar bepaalde strings in voor komen die op elkaar lijken is natuurlijk hartstikke groot. Waarschijnlijk kijkt een compressie programma naar strings die meer dan 1x voorkomen. Maar stel dat je niet alleen in de lengte maar ook in de breedte en hoogte vergelijkingen kan opzoeken met een string in een soort matrix. Of achterste voren of wat voor manier dan ook. Waarschijnlijk is zelfs dat een erg simpele visie op wat mogelijk zou zijn.

Een van de compressie technieken is inderdaad om bijvoorbeeld alle strings "ABC" te vervangen met "A1", omdat dit minder ruimte inneemt. Bij het decomprimeren worden alle "A1" stringt weer terug gezet naar "ABC". Dit wordt gedaan met elke mogelijke volgorde die meer dan 1x voorkomt.
Vergeet niet dat hiervoor een tabel moet worden bijgehouden zodat bij decompressie bekend is dat "A1" moet worden omgezet naar "ABC". Hoe meer voorkomens je vervangt, hoe groter deze tabel wordt. Op welke wijze je de strings ook vervangt, van links naar rechts of in een 3D matrix, deze tabel groeit, en neemt ruimte in. Het punt waarop de meeste redundante voorkomens zijn vervangen en deze strings het kleinst zijn is de optimale compressie, en lager als dit kom je niet.
Honda NSR-II schreef:
Wat je hier uit probeerd te leggen is min of meer gelijk aan flash en vector bestanden. Het script min of meer. Teken een pijl vanaf coordinaat 240,75 naar 200, 50 met dikte 3 en kleur 233 251 141 om maar wat te noemen.

Vectoren zijn dé manier om simpele tekeningen weer te geven. Een bestand welke een vierkant in vectoren bevat, is vele malen kleiner dan een bitmap bestand.
Videobeelden zijn echter veel te complex om te genereren uit vectoren. Er zitten veel te weinig logische vormen in (rechte lijnen, circels en rechthoeken) om deze efficient te kunnen nabootsen met behulp van vectoren. Doe maar eens een trace-bitmap in Flash van je favo facatiefoto :) De JPG is vele malen kleiner.. helemaal als je he tin kleur doet.

Wat zou kunnen zijn is dat meneer Sloot de decompressie-tabel die ik hierboven noem heeft gestandaardiseerd.
Misschien heeft meneer in zijn "apparaat" vastgelegd dat "A1" altijd wordt vervangen met "ABC", en dit voor elke veel voorkomende string. Op deze manier hoef je de tabel niet meer bij het bestand op te slaan, en scheelt dit inderdaad aanzienlijk in grootte. Het lijkt mij echter vrij onmogelijk om een dergelijke tabel te standaardiseren (Dat is dan ook dé reden waarom dit nog niet het geval is). Bedenk alleen al het probleem dat je hebt als de string "A1" in het orginele bestand voorkomt (dan wordt deze bij decompressie omgezet naar "ABC", en is de output corrupt).

Ik ben hier niet zomaar wat aan het blaten. Ik heb me wel eens in compressie verdiept en weet de werking. Ook zit ik nu niet voor het eerst achter een pc. Analyse van problemen en hun oplossingen is mijn beroep :)
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De broncode: NL vinding die 100 Miljard waar was ...

Berichtdoor Johan1951 » zo 04 sep 2011, 10:57

From: Honda NSR-II

Cipher schreef:
string bieb verhaal :evil:

Misschien had de persoon in kwestie een manier gevonden om ook het tabel te comprimeren. Of de strings die bijna overeen kwamen met een simpele notitie toch mee te pakken. Als je een matrix zou gebruiken zoals ik me dat voorstel dan is de kans groter dat er bruikbare strings al voorkomen. Dus meer kans op compressie omdat je simpel weg meer richtingen hebt om te vergelijken. En dan denk ik nog maar aan een simpele matrix met x,y en z coördinaten terwijl dat misschien leuk is voor de beeldvorming maar het nog veel complexer kan dan dat.
Flash vector verhaal geblaat

Je hoeft niet uit te leggen dat dat niet werkt voor de normale plaatjes hoor, dat is vrij duidelijk lijkt me. Ik gaf alleen aan dat het systeem al bestaat voor degene die een paar posts geleden daar over poste. Het zou alleen mogelijk zijn als het origineel ook op de pc gemaakt word zodat je gebruik kan maken van een engine ofzo. Nu in spellen heel mooi maar toch nog geen film kwaliteit etc.
compressie tabel geblaat 8-)

Ik ben hier niet zomaar wat aan het blaten. Ik heb me wel eens in compressie verdiept en weet de werking. Ook zit ik nu niet voor het eerst achter een pc. Analyse van problemen en hun oplossingen is mijn beroep :)

Mja beetje helpdesken ben ik ook wel bekend mee ja maar om zoiets te ontwikkelen heb je toch iets meer nodig dan helpdesk (or whatever) kwaliteiten. Anders zat je ook echt niet te helldesken..

Alsof iedereen die zegt dat ie niet blaat en die zegt dat het niet kan zomaar eventjes verteld wat wel en wat niet als iemand (als het verhaal echt is) daar jaartjes aan heeft gespendeerd.. Als het zo makkelijk was had iemand het al bedacht denk je ook niet?
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De broncode: NL vinding die 100 Miljard waar was ...

Berichtdoor Johan1951 » zo 04 sep 2011, 10:58

From: Joor

Ik heb het verhaal net effe iets anders gehoord. Die man is dood in zijn tuin gevonden nadat hij twee personen erover had verteld. En prompt waren alle aantekeningen weg...
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De broncode: NL vinding die 100 Miljard waar was ...

Berichtdoor Johan1951 » zo 04 sep 2011, 10:59

From: Joor

Gijs schreef:
Heb je gelijk weer geleerd dat een bericht plaatsen in AN duidelijker is , dan een vaag bericht..

Waarom gebruik je dan een komma?
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De broncode: NL vinding die 100 Miljard waar was ...

Berichtdoor Johan1951 » zo 04 sep 2011, 10:59

From: -SimJoc-

Ik heb het verhaal ook helemaal gelezen, en met zeggen dat ik het erg boeiend vond. Het is erg onwerkelijk om te denken dat het kan, maar in de tijd van de 486'ers zou je ook niet kunnen bedenken wat we nu allemaal met de pc's kunnen. het is erg belangrijk om dat niet te vergeten bij pc's.
Ook moet het wel een nieuw soort systeem zijn, want de compressie ed. die we nu kennen kan haast niet verder uitgebrijd worden. Maar je weet het nooit.

Kan iemand mij vertellen van wanneer dit verhaal is, of heb ik er overheen gelezen?
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De broncode: NL vinding die 100 Miljard waar was ...

Berichtdoor Johan1951 » zo 04 sep 2011, 11:01

From: Aidix

Nou wat een leuk leesvoer zeg :)

Waarom lees ik nergens wat de resulterende beeldkwaliteit is van zijn video generator?
Let op: video generator.

Ik denk dat de meeste mensen het zich iets te mooi voorstellen. Op het tweakers forum staat ergens een leuk stukje, we hebben het hier niet over lossless compressie... dus 50% van de replies die over de mogelijkheden van compressie gaan kunnen al de vuilnisbak in. Hij zou een combinatie van algoritmes ontwikkeld hebben (in totaal 370mb groot, dus dan praat je al niet meer over een eenvoudige decoder) die met een (erg lange) key op zodanige wijze output genereert dat het lijkt op een film.

Dan hebben we het dus niet over lossless compressie!
Dan hebben we het dus niet over een soort MDCT (cosine transform) achtige compressie! (JPEG)
Dan hebben we het dus niet over een soort MDCT (cosine transform) achtige compressie met een 'weglaatmodel' (MP3)
Dan hebben we het dus niet over een soort MDCT (cosine transform) achtige compressie met een image to image changelog! (MPEG video)

Dan kom je dus meer in de buurt van een soort 'fractal generator' achtige engine, een algoritme dat een zeer lange bitstream produceert wat redelijk lijkt op het origineel. Misschien is het wel ideaal voor kleine media size (zoals video on demand op een mobiele telefoon?) als de kwaliteit er niet zo toe doet.

Die erg fraaie 64kb demo van Cipher is trouwens op een soortgelijk 'generatie' idee gebaseerd. Afgezien van de daadwerkelijke muziektracker engine en de ascii text is bijna alles in de demo gegenereerd. De muziekinstrumenten zijn gemaakt met FM synthesis (elk instrument bijv. 3 sinusgolven met een verloop en distortion), de textures zijn ook het resultaat van berekeningen. Er zit niet 1 'echte' bitmap in heel het programma opgeslagen. Dit is eigenlijk eenzelfde idee als die super video 'compressor', zij het in erg eenvoudige vorm. En de 3d engine, nou die zit al in windows, dus die hoeven ze niet zelf te coden.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De broncode: NL vinding die 100 Miljard waar was ...

Berichtdoor Johan1951 » zo 04 sep 2011, 11:02

From: Aerox-Evo70

had het verhaal idd al een jaar eerder gehoord ofzo, die gast dacht dat hij alle films en alle muziek van de hele wereld op een schijfje ter grootte van een creditcard kon zetten...
best interessant lijkt me.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De broncode: NL vinding die 100 Miljard waar was ...

Berichtdoor Johan1951 » zo 04 sep 2011, 11:03

From: Henkowz

Geeker schreef:
Zou hij echt toevallig gestorven zijn aan een hartstilstand?

dit was het eerste dat ik dacht toen ik het las..
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De broncode: NL vinding die 100 Miljard waar was ...

Berichtdoor Johan1951 » zo 04 sep 2011, 11:03

From: Just.in

Volgens mij is die vent gewoon omzeep geholpen, zodat de gegevens nu ergens klaar liggen om misschien ooit gebruikt te gaan worden, omdat we er nu nog niet aan toe zijn.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De broncode: NL vinding die 100 Miljard waar was ...

Berichtdoor Johan1951 » zo 04 sep 2011, 11:04

From: Ruben

Ik vind het wel vet :). Maar zoals Cipher lult beetje jammer. Jij gelooft het niet omdat wij het niet kunnen voorstellen.

Dit zelfde geld als de M-Theorie, wij zouden volgens Wittens in een 11 dimensie wereld leven. En niet lullen van " Nee kan niet, gelul. " Het kan wel, maar wij mensen kunnen het niet voorstellen want we leven in een 4-dimensie wereld.
Misschien dat mensen het afgelopen zondag @ teleac zagen.

Wat ik hiermee wil zeggen is, dat niks onmogelijk is. Sommige doen hier van: Ik ken het niet, dus KAN het ook niet. En dat vind ik fout.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

VorigeVolgende

Keer terug naar Scooter Forum (0904)

cron