Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Re: Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Berichtdoor Michael1954 » zo 20 feb 2011, 20:14

From: HJ

Dus om alle plaatjes in zwart wit weer te geven heb je 37kb nodig?
Dan heb je toch een super compressie! Daar teken ik wel voor!

Nee, wat ik wilde zeggen is dat je om èèn plaatje op te zoeken in de database een getal nodig hebt dat zo groot is als het plaatje zelf.
01031206150814090207 (dit getal is slecht 20 tekens lang = 20 byte

Verder klopt je redenatie niet helemaal, denk dat dat komt doordat je bits & bytes en binaire & decimale getallen een beetje door elkaar haalt.

Ten eerste wordt een bit gedefinieerd als een 0 of een 1, ofwel aan/uit, wel/niet, zwart/wit etc.
Een byte daaropvolgend is 8 bits. In èèn byte kun je dus acht pixels zwart of wit definieëren. Maar dat terzijde.

Om het voorbeeld hieronder een beetje simpel te houden zal ik rekenen met bits:
10 beelden van 4 pixels zwart of wit zou normaal dus 40 bits nodig hebben.
Echter, en nu komt het: om het getal 16 in binaire getallen te schrijven heb je vier bits nodig.
Dit komt omdat 16 = 2^4, dus om met nulletjes en eentjes het getal 16 te schrijven heb je 4 plaatsen nodig ipv de gebruikelijke 2 in het decimale stelsel.

Dus om dan weer een filmpje van 10 beeldjes te maken heb je weer 10 x 4 = 40 bits nodig. 8-)
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Berichtdoor Michael1954 » zo 20 feb 2011, 20:15

From: Digihans

en 100 beelden van 64 pixels = 6400 bits

om deze beeldjes aan te roepen heb je 100 cijfers van 4 karakters lang nodig = 400 bytes = 1600 bits. Dat is dus een verschil van 4800bits!

Hoe groter de plaatjes, hoe meer compressie er te behalen valt!
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Berichtdoor Michael1954 » zo 20 feb 2011, 20:17

From: Guru Evi

Om even Digihans voorbeeld terug te halen:

Een beeld van 2x2 met zwart wit geeft 16 combinaties

01. 0000
..
16. 1111


normaal zou een filmpje van 10 beelden bestaan uit 10x4 pixels = 40 bit (een pixel is maar 1 bit in jouw voorbeeld)
Nu kun je gewoon zeggen : speel de volgende beelden af:
01 - 03 - 12 - 06 - 15 - 08 - 14 - 09 - 02 - 07
of korter (met fixed length scheiding)
01031206150814090207 (dit getal is 20 tekens lang = 20 byte).

Hmm. klein verschil eh. Ik heb het ook proberen uit te zoeken en zo werkt het niet want zelfs al kort je het in bit-wise:

0000 - 0000
0001 - 0001
0010 - 0010

Zie je: om een gigantische imagedatabase te hebben moet je al evenveel data gebruiken voor datapointers als je data hebt. Natuurlijk kan je je datapointer compresseren maar dan kun je evengoed je data compresseren.

Wat je wel zou kunnen doen is een gigantische database van alle reeds bekende images te hebben en dan pointen naar iedere image. Dan kom je natuurlijk met het idee van een centrale database met alle data van iedereen en alles en dan moet iedereen ofwel de database alle dagen updaten en dat gaat dan evenveel of meer bandbreedte verbruiken dan vb. het filmpje dat je probeert te bekijken ofwel krijg je dan een redelijk ingewikkelde query die dan image per image van je filmpje gaat downloaden waarna je evenveel bandbreedte gebruikt hebt als voordien + je query. Het voordeel is dat je query hoogstwaarschijnlijk wel op een diskettje past. Je kunt natuurlijk ook wel een database hebben die de veranderingen tussen de verschillende images opslaat voor een bepaalde sequence en dat is een soort van compressie. Als ik me niet vergis gebruikt MPEG dit oa. voor compressie.

Ik denk dat het filmdiskettje onmogelijk is (wiskundig) behalve misschien door het gebruik van quantumtechnologie (wat ik nog maar begonnen ben).
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Berichtdoor Michael1954 » zo 20 feb 2011, 20:18

From: Robert

Snap ik het nou ook niet, of zie ik wat over het hoofd??

Wat ik hier zie is een soort Midi formaat voor beeld.
Met een midifile kun je een muziekstuk tot gehoren brengen. Het midiformaat is veel kleiner als het uiteindelijke 'geluid' dat ermee geproduceerd kan worden.
Externe apparaten (synthesizers) produceren het uiteindelijke geluid.
In dit image-verhaal is de synthesizer een apparaat zo groot als een sterrenstelstel :roll:

stel ik moet van een fullcolor plaatje (640x480)de 256 kleuren bijhouden dan krijg je dus een reeks van 307200 kleurcode-tekens achterelkaar. Dat is veel meer dan het plaatje aanroepen met een fictieve volgende combinatie: 2.832.947.285.017.562

Dus:
- een plaatje opslaan van 640x480 = 307200 pixels waarbij je van iedere pixel een kleurcode moet onthouden.
- een plaatje aanroepen uit de 'mega image database' is slechts een getal van 15 digits.

Uiteraard moet het plaatje dan nog naar de eindgebruiker worden verstuurd. En daar win je niets.
Maar de sequence voor de plaatjes is veel kleiner.

Om het zoeken in de database te vergemakkelijken kunnen de plaatjes worden gecatogoriseerd.
Bijvoorbeeld:
-plaatjes met overwegend rood, geel of blauw
-plaatjes met levende wezens
-plaatjes van object groter of kleiner dan...
-plaatjes met overwegend ... moleculen/atomen
-plaatjes met een lichtopbrengst van minimaal... lumen
-etc.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Berichtdoor Michael1954 » zo 20 feb 2011, 20:20

From: Alcortm

Robert schreef:
...
stel ik moet van een fullcolor plaatje (640x480)de 256 kleuren bijhouden dan krijg je dus een reeks van 307200 kleurcode-tekens achterelkaar. Dat is veel meer dan het plaatje aanroepen met een fictieve volgende combinatie: 2.832.947.285.017.562

Misschien begrijp ik je niet goed, maar volgens mij is het aantal mogelijke plaatjes van 640x480, met 256 kleuren per pixel, gelijk aan 256^(640*480). Dat is een heel groot getal, waarvoor je precies 307200 bytes nodig hebt om het op te slaan. Geen compressie dus.

Neem als voorbeeld een plaatje van 16x16 pixels, met 256 kleurwaarden.

Daarmee kun je 256^(16*16) = 3.231700607131100730071487668867e+616 vershillende plaatjes maken (een getal met 617 cijfers).

Om die allemaal te kunnen indexeren, heb je een getal nodig van:
log(3.231700607131100730071487668867e+616) / log(2) = 2048 bits = 256 bytes.

Voor het ongecomprimeerd opslaan van het plaatje is nodig: 16*16 = 256 bytes.
Compressieratio = 1:1. Nog niet een bit winst dus...
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Berichtdoor Michael1954 » zo 20 feb 2011, 20:21

From: Alcorhythm

Dit onderwerp doet me denken aan een oud hersenspinsel waar ik ooit eens over nagedacht heb:

Met vier bits kun je 16 verschillende combinaties maken (2^4 = 16).

Vier tokens, kun je op 24 verschillende volgordes leggen (4! = 24).

Ergens zit daar voor mijn gevoel een compressie mogelijkheid in verscholen, of anders een efficiente opslagmethode. Als je je bijvoorbeeld een medium voorstelt waarop je 'tokens' kunt wegschrijven (bijv kleuren, of magnetische patroontjes, of verschillende vormen 'gaatjes') in plaats van alleen maar bits, dan kun je met een combinatie van 16 tokens al 20922789888000 verschillende volgordes maken, terwijl je met 16 bits maar 65536 combinaties kunt maken... meer data op hetzelfde oppervlak zeg maar.

Maar ja... als het zo makkelijk was, was het vast al wel gedaan :)
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Berichtdoor Michael1954 » zo 20 feb 2011, 20:22

From: Guru Evi

alcorhythm: dit zou inderdaad kunnen maar dan ga je over naar analoge opslag. Analoog kunnen er natuurlijk meerdere levels opgeslaan worden op de plaats van een 1 of een 0. Je kunt ook een harde schijf maken imho die verschillende levels van magnetisme opslaat (meer dan 2) en dat is bijvoorbeeld lang gebruikt geweest in tapes.

Het probleem die 2 posts daarboven staat over een MIDI-formaat voor images:
MIDI heeft geen informatie hoe de muziek uiteindelijk klinkt. Als iemand een muziekstuk maakt in MIDI, staat er bij welk instrument gebruikt en welke noten er gebruikt worden maar de uiteindelijke muziek moet gemaakt worden door een synthesizer die dat bepaald instrument heeft. Je kunt zelfs 100-en verschillende library's kopen/krijgen over hoe een vleugel klinkt of je eigen vleugel opnemen en omzetten naar een library in MIDI en die klinken allemaal anders.

Ik denk dat voor images het echte werk zit in compressie. Bij muziek kun je vb. de dingen die je niet hoort en gemaskeerd worden verwijderen en zien als een degelijke compressie (MP3), het probleem met images is dat we de volledige image zien en er niets gemaskeerd wordt omdat er geen levels (diepte) is in een 2d-oppervlak. Een 3d-image bijvoorbeeld gemaakt in Maya van een bepaald zichtpunt gezien kan gecompresseerd worden door de dingen die niet gezien worden te verwijderen uit het eindformaat zodat je een 2d-oppervlak terug hebt en nog steeds zul je dezelfde informatie hebben als het originele zichtpunt van de 3d-image. Je kunt ook beginnen blurren en een rij pixels wegnemen en dan de viewer de tussenliggende punten laten herberekenen of een constante inkorten en dat wordt dan ook gedaan door veel compressietechnieken.

Om een vernieuwende compressietechniek te verkrijgen zul je je helaas wel even moeten verdiepen in de gerelateerde (hogere) wiskunde en zoiets uitvinden. Kijk bijvoorbeeld naar de open source voorbeelden (PNG) en misschien kun je iets verbeteren eraan.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Berichtdoor Michael1954 » zo 20 feb 2011, 20:23

From: Merkator

het bladeren in die database lijkt me wel bijzonder interessant!
Vooral als alle ruis eruit is gefilterd en de computers kunnen herkennen wat er op een afbeelding staat.
Dan kun je intypen ik wil zus en zo zien, met dit en dat. en flop.. in je visuele cortex geimporteerd (of gewoon nog ouderwets op je netvlies peprojecteerd)
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Berichtdoor Michael1954 » zo 20 feb 2011, 20:24

From: Robert

alle mogelijke uitvindingen zitten ook in die database. Je moet alleen even scrollen om de nieuwe I-Pod of Zune opvolger te vinden.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Berichtdoor Michael1954 » zo 20 feb 2011, 20:27

From: Compact

Benjamin23 schreef:
Je laat een computer alle mogelijke beelden creeeren voor een scherm van 320x240 pixels en een kleurendiepte van 256 (daar krijg je beste scherpe foto's mee)

Hoeveel combinaties zijn er mogelijk???

En bedenk eens wat er allemaal te vinden is in die database!
Er zijn waarschijnlijk meer combinaties mogelijk, dan er nu in het heelal zijn! :roll:
Want een melkwegstelsel in de vorm van je naam. Zou dat bestaan? :mrgreen:

Uiteraard zit er ongeloofllijk veel ruis tussen, of beelden met een gedeelte ruis, maar het lijkt me wel cool om door de imagedatase te mogen scrollen!

Echt alles is mogelijk!
Denk aan:
-Jezelf met 3 armen
-Jezelf met 19 ogen
-Een planeet met 2 manen, 3 manen of 1000 manen
-Jezelf omringt door 20 mooie vrouwen, of 21 lelijke, of 22 aliens!
-De nieuwste gadgets

-etc en nog oneindig veel meer keer etc.! :mrgreen:

320 * 240 = 76800

Dat zijn dus 256^76800 mogelijkheden!
Maar het zou wel stoer zijn. :P Daar zitten waarschijnlijk ook de mooiste vrouwen tussen! :P
Maar het idee vind ik wel een beetje vaag, want ik zou denken dat er oneindig veel mogelijkheden zouden zijn. Maarja, de mens kan zulke grote getallen niet bevatten.

[edit]In bmp zijn dat 8,2 * 10^36630 terrabytes :roll:
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

VorigeVolgende

Keer terug naar NeoWeb.nl (0708)

cron