Extreme compressie

Extreme compressie

Re: Extreme compressie

Berichtdoor Johan1951 » wo 02 feb 2011, 20:17

From: Frans Sijtsma

Ik denk dat je o.a. deze HL-er erg blij zou maken.

Daarnaast heeft het ook nog milieuvoordelen

Frans
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Berichtdoor Johan1951 » wo 02 feb 2011, 20:18

From: Christine

Het idee van Sloot kon niet werken, dat is eenvoudig aan te tonen. Hij had een waanidee, hij heeft mock prototypes gebouwd waarvan mensen onbedoeld dachten dat het "the real thing" was, en toen was hij gevangen in zijn eigen net. Vandaar de hartaanval aan het eind.

Soms is compressie van data niet mogelijk zonder verlies van data. Ik denk dat je voor iedere vorm van compressie een bestand kunt samenstellen dat met die methode niet te comprimeren is. Bovendien is er een theoretische ondergrens aan compressie. Je kunt niet verder comprimeren dan het aantal bits dat je nodig hebt om de variatie in je data te beschrijven.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Berichtdoor Johan1951 » wo 02 feb 2011, 20:19

From: Henny van der Pluijm

Mensen, op het gevaar af weer afgebrand te worden, ga ik het nog een keer proberen uit te leggen.

. Geen van jullie weet wat Jan Sloot beweerd heeft

. Wat jullie denken dat Jan Sloot beweerd heeft, is afkomstig uit het boek De Broncode van Eric Smit en is versterkt door de twee documentaires van Netwerk over dat boek.

. Het boek De Broncode en dus ook de 2 documentaires waren in technisch opzicht desinformatie. De technische gedeelten kloppen niet en hebben nooit geklopt. De bewering van een compressiefactor van zoveel miljoen of miljard is nooit door Jan Sloot geuit en is pure fictie.

. Wat Jan Sloot beweerd heeft over zijn vinding kan niemand precies navertellen, maar de enige nog bestaande bronnen daarover zijn zijn octrooiaanvraag en een interview tussen Eric Smit en Roel Pieper waarin een tipje van de technische sluier wordt opgelicht.

. Die twee bronnen zijn echter voldoende om te begrijpen wat Jan Sloot ongeveer gebouwd heeft en wat het basisprincipe was achter zijn benadering van codering.

. Ik zeg codering omdat het geen compressie is, maar codering.

. Een vrij accurate weergave van de benadering-Sloot is beschreven in mijn eigen artikel in het blad De Ingenieur in een editie voorjaar 2008.

. De verkleining van bestanden met de Sloot-methode (via codering) werkt, alleen werkt de methode naar alle waarschijnlijkheid niet in een netwerkomgeving waarbij bestanden worden gestreamd. Ik heb dat niet uitgetest, maar het is theoretisch al niet te ontwerpen. De Sloot-methode heeft alleen gewerkt in gecontroleerde standalone-omgevingen, maar is daardoor door de ontwikkelingen (internet) ingehaald.

. Verkleinen en streamen tegelijk was van cruciaal belang om de methode in een internetomgeving toe te passen. Dat is nooit gelukt en daarom zullen we er waarschijnlijk nooit meer iets van horen.

Maar laat alsjeblieft eens een keer die onzin ophouden dat Sloot gesproken zou hebben over verkleiningsfactoren van zoveel miljoen of zoveel miljard, want dat is kolder. Sloot was allang dood op het moment dat Eric Smit met zijn interviews begon en de journalist heeft geen technische achtergrond en heeft die "informatie" van mensen zonder technische know how. Het is een meer dan uitstekend boek om te lezen en daarom - en vanwege de rol van Pieper - is het een bestseller geworden. Maar dat aspect van het verhaal is desinformatie en altijd desinformatie geweest. Eric Smit heeft zich gewoon vergist.

Als je het verhaal van Sloot wil begrijpen, moet je dat eerst begrijpen.

Wie geinteresseerd is in het artikel dat in De Ingenieur over dit onderwerp is verschenen, moet mij maar mailen of PM''en. '
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Berichtdoor Johan1951 » wo 02 feb 2011, 20:20

From: Jeroen Bakker

Henny, je mist het punt van waarom naar De Broncode wordt verwezen. Niet om welles/nietus over zijn theorie te discussiëren, maar om de topicstarter een richting op te wijzen van wat hij zou kunnen verwachten qua interesse mocht hij een wezenlijk andere compressietechniek hebben bedacht.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Berichtdoor Johan1951 » wo 02 feb 2011, 20:21

From: Henny van der Pluijm

Jeroen Bakker schreef:
Henny, je mist het punt van waarom naar De Broncode wordt verwezen. Niet om welles/nietus over zijn theorie te discussiëren, maar om de topicstarter een richting op te wijzen van wat hij zou kunnen verwachten qua interesse mocht hij een wezenlijk andere compressietechniek hebben bedacht.

TS is van harte welkom om mijn artikel op te vragen en te lezen waar dat verhaal in technisch opzicht over ging in plaats van een boek te lezen dat in technisch opzicht desinformatie is.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Berichtdoor Johan1951 » wo 02 feb 2011, 20:22

From: Jeroen Bakker

Ron Berk schreef:
Tijdens het ontwikkelen van het algoritme had ik even een moment van bezinning en vroeg mezelf af wat de impact van deze vinding zou zijn?

Vandaar mijn vraag aan jullie, hoever zouden deze gevolgen gaan?

Het gaat TS helemaal niet om de technische discussie, maar over de impact/gevolgen. Een indruk dáárvan staat wél mooi in De Broncode.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Berichtdoor Johan1951 » wo 02 feb 2011, 21:15

From: Henny van der Pluijm

Doet niet terzake, Jeroen. Als je de gevolgen van iets wil begrijpen, moet je eerst weten wat dat "iets" is.
In de Broncode staat dat dus niet.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Berichtdoor Johan1951 » wo 02 feb 2011, 21:16

From: J H (Hans) van den Bergh

Henny van der Pluijm schreef:
In de Broncode staat dat dus niet.

Nu is dat verhaal al een jaar of tien oud, er niet verteld wat het in technische zin precies was (werd er niet gespeculeerd over het gebruiken van het kleurenspectrum?), maar er werd in mijn herinnering wel degelijk iets verteld over wat dat 'iets' kon betekenen, mij staat iets bij van het kunnen opslaan van alle muziekcd's of alle films op één schijfje, de uitwerking van de businesscase naar de opbrengstprognoses etc... Dat kan ook betekenis hebben voor de gevolgen die TS graag een beetje zou willen in schatten.
Wat mij betreft, dus een terechte verwijzing naar dat verhaal.

Succès en groet,

Hans
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Berichtdoor Johan1951 » wo 02 feb 2011, 21:17

From: Christine

We zouden Roel Pieper kunnen vragen wat Sloot nu precies claimde. Die moet het weten want die is er op in gegaan.

Wat ik schreef als veronderstelling over hoe Sloot zichzelf in z'n eigen net ving is gebaseerd op een val waar ik zelf diverse malen in ben getrapt. Je gaat iets bouwen, je weet precies hoe dat moet, maar je mist nog wat componenten, dus fake je die in je eerste prototype, dan blijkt uit het commentaar van mensen dat ze dat faken niet begrepen hebben, en voor je het weet durf je het niet meer te vertellen. Dan denk je "dat los ik tijdig op" en in mijn geval is dat altijd min of meer gelukt, maar ik kan me goed voorstellen dat het ook wel 's niet lukt.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Berichtdoor Johan1951 » wo 02 feb 2011, 21:19

From: Henny van der Pluijm

Nu is dat verhaal al een jaar of tien oud, er niet verteld wat het in technische zin precies was (werd er niet gespeculeerd over het gebruiken van het kleurenspectrum?), maar er werd in mijn herinnering wel degelijk iets verteld over wat dat 'iets' kon betekenen, mij staat iets bij van het kunnen opslaan van alle muziekcd's of alle films op één schijfje,

Hans, dit is dus de desinformatie. Het is een voorbeeld van hevige mediavertekening omdat deze claims uitsluitend op hearsay van technische leken zijn gebaseerd. Er ligt geen technische onderbouwing aan ten grondslag en kan in de documentatie van Sloot ook niet worden gevonden.
de uitwerking van de businesscase naar de opbrengstprognoses etc... Dat kan ook betekenis hebben voor de gevolgen die TS graag een beetje zou willen in schatten.
Wat mij betreft, dus een terechte verwijzing naar dat verhaal.

De wilde opbrengstprognoses die werden gemaakt, zijn het accurate deel van het verhaal.

Om dit te begrijpen, moet je begrijpen dat het niet nodig is om een nieuwe verkleiningstechnologie uit te vinden die met een factor zoveel miljard verkleint om toch iets te hebben dat commercieel bijzonder aantrekkelijk kan zijn. De verkleiningsfactor van Sloot lag in de orde van een 10-voud of 20-voud (even uit mijn hoofd) TEN OPZICHTE VAN (en dit is cruciaal) de op dat moment bekende compressiemethoden.

Dan kom je dus op een verkleining met een factor 300 tot 1000, en dat was zeker in die tijd een enorme doorbraak. De belangstelling van investeerders voor de methode was dus begrijpelijk. Het probleem bleek uiteindelijk dat de technologie niet te streamen was. (Referentiedatabase was dynamisch, maar misschien wordt dat te technisch).

Anyway, dat verhaal is idd 10 jaar geleden in 1999/2000 en als we de situatie vandaag erbij roepen, is het grootste verschil misschien wel dat de waardering voor willekeurig welke technologie veel lager ligt dan destijds. Een ander fundamenteel verschil is dat de mogelijkheid tot een beursgang in Nederland of de VS nu zo goed als verdwenen is, terwijl een IPO op de Nasdaq de reden was dat het verhaal in een stroomversnelling raakte en de grote Amerikaanse investeerders - mede via Pieper - erbij betrokken raakten.

Kortom, de pressie op de uitvinder en zijn naaste omgeving, het grote geld en de koortsachtigheid zoals die in het boek beschreven worden, zouden zich vandaag de dag niet voordoen, althans niet in die mate. Qua zakelijk succes kun je als je hard je best doet en erg veel geluk hebt, anno 2010 op zijn best tot dezelfde hoogte stijgen als de jongens van Layar, die nu internationaal gaan doorbreken met augmented reality, een technologie die nu in de investeerderswereld erg hip is.

Dat is overigens niet verkeerd, maar niet in de verste vergelijkbaar met de situatie zoals die in de Broncode beschreven wordt rond Jan Sloot. Het megageld en de verhitte toestanden zijn verdwenen. Dus ook om die reden is De Broncode geen bron voor TS. Compleet andere tijd.

Jij ook succes.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

VorigeVolgende

Keer terug naar HigherLevel (1110)

cron