De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Berichtdoor Johan1951 » di 18 jan 2011, 18:46

From: Reason

Met zo'n grote database is het volgens mij nog hndiger de film in mpeg op te slaan.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Berichtdoor Johan1951 » di 18 jan 2011, 18:46

From: Elrond

De clou is natuurlijk dat je zowel die film als die database in redelijke grootte moet zien te houden, als de database proportioneel toeneemt heb je niets aan je compressie. Maar deze techniek wordt volgens mij sowieso al gebruikt in alle huidige films.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Berichtdoor Johan1951 » di 18 jan 2011, 18:48

From: Niccion

Reason schreef:
FF nadenken, hoe zat het ook alweer?

Één byte bestaat uit 8 bits. Dat zijn dus 8 eentjes of nulletjes. Dan bestaat een kilobyte uit 1024 nulletjes of eentjes. Daaruit volgt dat 64 kilobyte uit 65536 nulletjes en eentjes bestaat (toch?).

*8 ;)
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Berichtdoor Johan1951 » zo 23 jan 2011, 08:20

From: Niccion

Maar goed, ik heb even de post's bekeken, en ook ik ben vrij sceptisch over de vinding. Ook een mogelijkheid is: dat Jan Sloot een fantast was en iedereen voorloog, en wist dat ie door de mand zou vallen en daarom zelfmoord heeft gepleegd.

Echter, zijn er ook feiten die in zijn voordeel wijzen. Het is te makkelijk om deze vinding al direct van de hand te doen als onzin.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Berichtdoor Johan1951 » zo 23 jan 2011, 08:22

From: Indo4life

Elrond schreef:
Als ik het goed begrijp is het best mogelijk om zoiets heel klein te krijgen want je maakt voor een beeldlijn een bepaalt getal. Dat getal zoekt de computer dan op en dat staat voor een bepaalde combinatie van kleuren op die rij. Zo is het inprincipe zelfs mogelijk om een heel beeld met een getal weer te geven, alleen heb je dan wel een oneindig grote database nodig, en dat lijkt me dan eerder het probleem van deze vorm van compressie. In theorie is het best mogelijk om een film in een paar kb af te beelden, alleen heb je dan een database nodig waar praktisch te hele film al in staat.

Hoeveel kleuren kent een film? Voor al die kleuren is een code nodig... Miljoenen kleuren, op hoeveel beeldlijnen? Hoeveel mogelijkheden zijn er dan die vastgelegd mogen worden? Het aantal mogelijkheden, in hoeveel bytes kan dit worden vastgelegd? De theorie is gewoonweg niet mogelijk.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Berichtdoor Johan1951 » zo 23 jan 2011, 08:23

From: Niccion

Het zou dus ook gaan om een nieuwe manier van coderen van een computer, niet meer volgens het binaire getallen stelsel. Iets wat ik dus nog niet helemaal begrijp aangezien Jan Sloot een chipkaart van 64KB gebruikte om zijn gegevens op te slaan. Naar ik aanneem een chipkaart die werkt volgens het binaire stelsel. Of heeft hij een nieuw soort geheugen ontworpen? Het is me dus nog niet helemaal duidelijk of het nou om hardware of software gaat. De term "broncode" duidt in ieder geval op software.

In ieder geval gaat het om films die worden afgedraaid op de computer. Een beetje film kan met 16 bits kleuren wel uit de voeten, lijkt me. En anders 32 bits.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Berichtdoor Johan1951 » zo 23 jan 2011, 08:24

From: Niccion

Komen er nog reacties? want dit is een boeiender onderwerp dan die suffe eicel haha.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Berichtdoor Johan1951 » do 27 jan 2011, 21:48

From: Indo4life

Niccion schreef:
Het zou dus ook gaan om een nieuwe manier van coderen van een computer, niet meer volgens het binaire getallen stelsel. Iets wat ik dus nog niet helemaal begrijp aangezien Jan Sloot een chipkaart van 64KB gebruikte om zijn gegevens op te slaan. Naar ik aanneem een chipkaart die werkt volgens het binaire stelsel. Of heeft hij een nieuw soort geheugen ontworpen? Het is me dus nog niet helemaal duidelijk of het nou om hardware of software gaat. De term "broncode" duidt in ieder geval op software.

In ieder geval gaat het om films die worden afgedraaid op de computer. Een beetje film kan met 16 bits kleuren wel uit de voeten, lijkt me. En anders 32 bits.

16 bits aan kleurcombinaties...
een DVD film telt 576 beeldlijnen...

Als ik deze criteria aanhoudt, dan zijn er miljarden mogelijkheden in opbouw per beeldlijn.

Voor elke beeldlijn is er een codering nodig voor elke mogelijkheid aan kleuren die een beeldlijn kan bevatten.

Hoe dan ook een chipkaart van 64kb zal nooit kunnen voldoen.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Berichtdoor Johan1951 » do 27 jan 2011, 21:49

From: Niccion

What is almost endless lossless data compression?

Implode (coding) a long code (input data) in a short key code (output data).
Explode (decoding) the short key code back in the original long code.
It's not allowed that two different long codes generate the same short key code.

How do you implode and make the key code?

Use unique original data as reference and replace double data by coordinates that referrer to the reference data.
The unique data(*) + coordinates + separate codes must be shorten then the original data.
This process can be repeated till there is no implosion any more, some extra data must be added to the key code or a fix count must be used, what's left is the key code.
It's not allowed that two different long codes generate the same short key code.
* Unique data can also be separate from the coordinates as reference memory

How do you explode and get the original data back?

Split the key code in unique data(*) and coordinates according the separate codes and find with the coordinates the original data back in the reference data.
In case a repeating algorithm was used this process can be repeated according the extra data in the key code or the fix count if used till the original data is back.
* In case of a reference memory the unique data is not in the key code so the reference memory is also needed to decode.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Berichtdoor Johan1951 » do 27 jan 2011, 21:51

From: Niccion

Indo4life schreef:
16 bits aan kleurcombinaties...
een DVD film telt 576 beeldlijnen...

Als ik deze criteria aanhoudt, dan zijn er miljarden mogelijkheden in opbouw per beeldlijn.

Voor elke beeldlijn is er een codering nodig voor elke mogelijkheid aan kleuren die een beeldlijn kan bevatten.

Hoe dan ook een chipkaart van 64kb zal nooit kunnen voldoen.

Dit zeg je me iets te makkelijk, Indo4life.

Er doen zeker wel theorieen de ronde over het recursief comprimeren van data: comprimeer bijv. 5 plaatjes, stop die plaatjes weer in 1 plaatje en comprimeer dat weer enz.

Een oplossing voor dit probleem zou zich kunnen uiten in een soort van fractal comprimerings algoritme, dat dus voor elk soort data een eigen sleutel vindt, en dan als het ware als een zaadje wat ontkiemt weer kan uitbloeien tot de oorsrponkelijke data.

Het klinkt ongeloofwaardig, maar dit kan de toekomst zijn.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

VorigeVolgende

Keer terug naar TerDiscussie.nl (0305)

cron