De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Berichtdoor Johan1951 » do 27 jan 2011, 21:53

From: Indo4life

Breng het maar in de praktijk zal ik zeggen, zal het eenvoudig houden, ik geef je 12 codes van 2 cijfers, maak jij er maar sleutels voor.

10
21
29
33
45
47
59
61
63
70
85
99

Maar om er even verder op in te gaan in het artikel wordt gesproken over een manier die geen gebruik maakt van het binaire stelsel, toch wordt er gerekend met bytes en dus ook met bits, dus met éénen en nullen, oftewel het binaire stelsel?
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Berichtdoor Johan1951 » vr 28 jan 2011, 16:18

From: Elrond

Indo4life schreef:
Als ik deze criteria aanhoudt, dan zijn er miljarden mogelijkheden in opbouw per beeldlijn.

Ik kan een film opslaan in een paar bits, als mn database maar alle mogelijke films ter wereld bevat. Al die mogelijkheden die jij opnoemt per beeldlijn moeten dus in je databse zitten met een handig algoritme om ze makkelijk te benoemen. Lastig te bedenken want anders hadden we het al, maar niet per definitie onmogelijk.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Berichtdoor Johan1951 » vr 28 jan 2011, 16:20

From: Indo4life

Elrond schreef:
Ik kan een film opslaan in een paar bits, als mn database maar alle mogelijke films ter wereld bevat. Al die mogelijkheden die jij opnoemt per beeldlijn moeten dus in je databse zitten met een handig algoritme om ze makkelijk te benoemen. Lastig te bedenken want anders hadden we het al, maar niet per definitie onmogelijk.

Indien je alle beelden en al het geluid van alle films ter wereld zult willen opslaan, dan zou de database dermate groot worden dat het niet meer werkbaar is. Tevens kom je te zitten met nieuwe films en ga maar door. Ik achte het, net als vele experts dat doen, als onmogelijk.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Berichtdoor Johan1951 » vr 28 jan 2011, 16:20

From: Elrond

Je kunt een hoop met compressie, als je van een film echt elk stipje appart opslaat dan zit je op een onmetelijk groot bestand, dus wat doet men, je laat de computer berekenen hoe een lijn in elkaar zit, dan heb je al een behoorlijk kleiner bestand. Als je de computer dan ook nog met tinten laat werken dan kom je nog weer verder, maar dan denk je alleen nog van links naar rechts terwijl de computer een simpel type lijn zowel van links naar rechts als van boven naar onder kan doen, dan kom je met kleuren al een stuk verder omdat je die kunt laten combineren door de computer. Maar dat is pas niveau 1, je kunt net zo goed de computer zowel van links naar rechts als van boven naar onder op een x aantal dimensies lijnen laten tekenen, als je computer maar snel genoeg is kan die de kleurencombinaties wel maken. Wat je dan nog nodig hebt is een patroon in een database waardoor al die lijnen opgelsoten liggen en dan kan lijkt het mij best mogelijk dat je op den duur een film op een paar mb in plaats van 600 kwijt kunt. Dat kost alleen een hoop werk en volgens mij haalt de techniek de boel in, want wie maakt zich nu nog druk om een paar mb?
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Berichtdoor Johan1951 » vr 28 jan 2011, 16:21

From: Democraat

Het lijkt me goed mogelijk dat Sloot een algoritme had bedacht dat ons aller voorstellingsvermogen te boven gaat.

De meest invloedrijke uitvindingen zijn vaak simpele oplossingen en net zoals je een verkleinde foto ook weer kunt verkleinen geloof ik best dat het mogelijk is een encryptie/compressie sleutel te ontwikkelen die zelf ook weer versleuteld en gecomprimeerd wordt (een soort Droste effect).

Jammer dat Sloot zijn algoritme niet openbaar heeft gemaakt. Open source had zijn leven kunnen redden.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Berichtdoor Johan1951 » vr 28 jan 2011, 16:22

From: Indo4life

Elrond schreef:
Je kunt een hoop met compressie, als je van een film echt elk stipje appart opslaat dan zit je op een onmetelijk groot bestand, dus wat doet men, je laat de computer berekenen hoe een lijn in elkaar zit, dan heb je al een behoorlijk kleiner bestand. Als je de computer dan ook nog met tinten laat werken dan kom je nog weer verder, maar dan denk je alleen nog van links naar rechts terwijl de computer een simpel type lijn zowel van links naar rechts als van boven naar onder kan doen, dan kom je met kleuren al een stuk verder omdat je die kunt laten combineren door de computer. Maar dat is pas niveau 1, je kunt net zo goed de computer zowel van links naar rechts als van boven naar onder op een x aantal dimensies lijnen laten tekenen, als je computer maar snel genoeg is kan die de kleurencombinaties wel maken. Wat je dan nog nodig hebt is een patroon in een database waardoor al die lijnen opgelsoten liggen en dan kan lijkt het mij best mogelijk dat je op den duur een film op een paar mb in plaats van 600 kwijt kunt. Dat kost alleen een hoop werk en volgens mij haalt de techniek de boel in, want wie maakt zich nu nog druk om een paar mb?

De mogelijkheid die hier beschreven wordt acht ik onmogelijk. Dat wil ik voorop stellen.

Alleen al het feit dat er totaal NIETS met de mogelijkheid gedaan is lijkt mij genoeg te zeggen, vooral in je achterhoofd houdend dat er interesse genoeg voor zou zijn.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Berichtdoor Johan1951 » vr 28 jan 2011, 16:24

From: Elrond

Indo4life schreef:
De mogelijkheid die hier beschreven wordt acht ik onmogelijk. Dat wil ik voorop stellen.

Alleen al het feit dat er totaal NIETS met de mogelijkheid gedaan is lijkt mij genoeg te zeggen, vooral in je achterhoofd houdend dat er interesse genoeg voor zou zijn.

Er zou interesse genoeg voor zijn, maar het zou een enorme investering kosten om zoiets te bedenken en dan zou ik net als elk bedrijf mn geld toch zetten op de zeer zekere ontwikkeling van grotere harde schijven, snellere en grotere opslagmedia en snellere verbindingen. Daar valt ook een hoop geld te verdienen en dat is ten minste een zekere investering.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Berichtdoor Johan1951 » vr 28 jan 2011, 16:26

From: Indo4life

Elrond schreef:
Er zou interesse genoeg voor zijn, maar het zou een enorme investering kosten om zoiets te bedenken en dan zou ik net als elk bedrijf mn geld toch zetten op de zeer zekere ontwikkeling van grotere harde schijven, snellere en grotere opslagmedia en snellere verbindingen. Daar valt ook een hoop geld te verdienen en dat is ten minste een zekere investering.

Je bent duidelijk niet op de hoogte van de grote investeringen die dit soort bedrijven in nieuwe ontwikkelingen steken?
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Berichtdoor Johan1951 » vr 28 jan 2011, 16:51

From: Niccion

Indo4life schreef:
Breng het maar in de praktijk zal ik zeggen, zal het eenvoudig houden, ik geef je 12 codes van 2 cijfers, maak jij er maar sleutels voor.

Hahaha, eerst kom je met foto;s, nu met getallen :roll:

De essentie van het comprimeren is dat je dit toepast op grote data stromingen, waar dus patronen en herhalingen in voorkomen. Maar als ik die sleutel wist, dan was het probleem opgelost.
Maar om er even verder op in te gaan in het artikel wordt gesproken over een manier die geen gebruik maakt van het binaire stelsel, toch wordt er gerekend met bytes en dus ook met bits, dus met éénen en nullen, oftewel het binaire stelsel?

Dit heb ik ook al aangekaart en was me ook niet geheel duidelijk. Ze spreken over een 64kb chip dus naar ik aanneem gaat het om compressie software.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Berichtdoor Johan1951 » vr 28 jan 2011, 16:52

From: Indo4life

hahaha, eerst kom je met foto;s, nu met getallen

Een foto is digitaal gezien niets meer dan een reeks achtereenvolgende getallen.

Als ik bepaalde combinaties van kleuren en helderheid een eigen sleutel zal geven, dat zal voor een individueel beeld voldoen. Wil ik dit voor een gehele film doen, dan zijn er vanzelfsprekend veel meer combinaties van kleuren en helderheid, dus de hoeveelheid sleutels zou ook hard groeien.

Maar zal een ander voorbeeld geven:

001000100100011101101
101101100100001001001

Hier kan ik als individuele sleutels uithalen:

001 = A
000 = B
100 = C
011 = D
101 = E

Dan krijgen we als sleutels:

ABCCDEE
EECCAAA

Maar dat is de techniek zoals nu ook al wordt toegepast (heb mijn voorbeeld eenvoudig gehouden met letters en cijfers, anders zou het me teveel gerekend worden...).

Deze techniek zit vrijwel al aan haar maximum van het te behalen rendement zonder significant kwaliteitsverlies.

Maar hoe dan ook er wordt binnen deze techniek gewerkt met bytes en dus automatisch ook via het binaire stelsel, verdere ontwikkeling hierin zal nooit een dermate groot verschil in compressie kunnen opleveren zoals de techniek belooft.

Mochten er chips gefabriceerd worden die meer kunnen dan alleen werken via het binaire stelsel, dan zal dat het verhaal natuurlijk kunnen veranderen, tenslotte zullen we dan niet meer op de beperking van enkel twee mogelijke waarden zitten.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

VorigeVolgende

Keer terug naar TerDiscussie.nl (0305)

cron