Het Mysterie van de Broncode

Het Mysterie van de Broncode

Re: Het Mysterie van de Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 29 okt 2010, 16:46

From: van Dorp

Joep: de besparing zit hem voornamelijk in het internet, wanneer het uitwisselen van beeld en geluid (de voornaamste belasting van het internet) duizenden maler efficienter kan dan hebben we dus ook maar een fractie van het aantal infrastructuur nodig. We zouden dan bijvoorbeeld geen extra leidingen onder de grote oceanen hoeven aan te leggen om toch nog ruim genoeg bandbreedte te hebben voor de komende decennia.
Andere voordelen zitten in sattelieten die veel efficienter benut kunnen worden of SD kaartjes die in de kleinste uitvoering al genoeg zijn voor duizenden foto's.

De mogelijkheden zijn eindeloos als een dergelijke uitvinding waar zou zijn. Ik denk dat honderd miljard een schijntje is als je het totaal aantal bespaarde infrastructuur/apparatuur over vele jaren optelt. Plus de nieuwe markten die openliggen.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Mysterie van de Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 29 okt 2010, 16:48

From: Hugo

Ik zie de connectie met vrijheid en het libertarisme ook niet zo snel, maar het is wel een verdomd intrigerend verhaal. Was dit het plot van een thriller geweest dan had iedereen het afgedaan als ongeloofwaardig, maar zoals vaker zijn de meest ongelooflijke verhalen waar gebeurd.

De recente golf van publiciteit rond dit verhaal is naar aanleiding van een juist verschenen boek van Quote-journalist Eric Smit ontstaan.

Het is ook uitgebreid aan de orde gekomen in Netwerk, waar liefst twee uitzendingen aan dit onderwerp werden gewijd:
Vrijdag 10 September - De broncode - deel een

Zondag 12 September - De broncode - deel twee

Deze uitzendingen hebben vrijwel dezelfde strekking als de in het artikel genoemde radio fragmenten. Het is daarom een beetje overbodig om allebei te bekijken en beluisteren.

Na alles te hebben gehoord blijft bij mij persoonlijk nog steeds de twijfel bestaan of ik nou in het bestaan van de wondervinding van Sloot moet geloven of niet. Mijn eerste reactie was -net als die van velen hier- dat het onmogelijk was. Maar aan de andere kant had men vijftig jaar geleden ook gezegd dat je gek was als je zei een hele bibliotheek op een schijfje van een paar centimeter doorsnee te kunnen opslaan.

Alle tegenwerpingen die hier worden genoemd baseren zich als uitgangspunt op het binaire systeem van bits en bytes zoals wij dat heden ten dage kennen. Hiermee kan de enorme capaciteits-inperking die Sloot claimde te kunnen realiseren niet worden verklaard. Uit het verhaal bleek echter dat hij niet bezig was om vanuit het bestaande systeem een nog grotere compressie te bereiken, maar dat hij een geheel nieuwe codering had ontwikkeld.

Hier weet ik ook helaas niet het fijne van, anders had ik mijn 100 miljard wel gaan ophalen. Zonder kennis van dit coderingssysteem kun je volgens mij niet zonder meer zeggen dat het onmogelijk is.
Wie weet was het net zo'n eye opener geweest als andere revolutionaire wetenschappelijke doorbraken, zoals bijvoorbeeld de introductie van het concept van een vierde dimensie. Sloot heeft tenslotte 20 jaar zitten broeden op een hele andere invalshoek terwijl uit de reacties hier een benadering vanuit het huidige systeem spreekt.

Wat we ons wel moeten beseffen is dat ons huidige ICT-systeem niet het enige mogelijke is, maar het resultaat van een hele reeks ontwikkelingen in één van vele mogelijke richtingen. Wellicht is het mogelijk om het pad helemaal terug te wandelen tot de basis en daar geen geheel andere richting in te slaan die uiteindelijk vele malen beter blijkt te zijn. Sloot zou weleens een van de enigen geweest kunnen zijn die op een echt elementaire wijze het vraagstuk heeft bekeken en daarbij een veel kortere weg heeft gevonden. Een pad wat we vanuit de plaats waar we ons nu bevinden nooit meer terug kunnen vinden, zonder helemaal terug te lopen naar het begin...

Of het was gewoon gebakken lucht.

Kan ook.

Frustrerend is dat we het vermoedelijk nooit zullen weten.

Of komt de waarheid ooit boven tafel?

Een aantal vragen die ook de sceptici niet zomaar naast zich neer kunnen leggen:

-Hoe is het mogelijk dat Sloot met zijn in elkaar geknutselde zolderkamer-apparatuur 16 films tegelijkertijd kon afspelen op verschillende snelheden, zoals vele getuigen vertellen? Dit is sindsdien niemand gelukt en zeker niet de met apparatuur waarover Sloot in 1999 (!) kon beschikken.

-Als het niet een geweldige vinding om benodigd geheugen voor opslag van data drastisch te verkleinen was, maar hij toch een harde schijf en een processor in zijn kastje had, waarom ging Sloot dan deze onderdelen niet zelf produceren? Hij had dan immers prestaties gerealiseerd met eigen knutselwerk die Intel met haar producten op dat moment lang niet kon bereiken. De ontwikkelkosten die krabbelaar Sloot kon opbrengen waren echter niet een fractie van het budget dat Intel had.

-Als het systeem van Sloot met één zin onomstotelijk kan worden bewezen onmogelijk te zijn, door de eerste beste vmbo-leraar wiskunde, waarom waren zoveel mensen met wereldwijde invloed op ICT-gebied er dan zo razend geïnteresseerd in? Als het zo simpel was had op zijn minst één van deze big shots dit toch ook wel ingezien of was hier door een medewerker op geattendeerd.
Dit was niet alleen Tom Perkins, maar nog vele anderen topmensen in Silicon Valley. Niemand hier zei na het zien van de demonstratie dat het totale onzin was. ABN-Amro investeert ook niet zomaar 50 miljoen gulden…

En dan heb ik het nog niet eens over de raadselachtige omstandigheden waarin Sloot stierf en het verdwijnen van al zijn documenten, waaronder de broncode die hij de volgende dag op papier moest hebben en waar hij dus ongetwijfeld aan begonnen was.

Iemand moet deze documenten toch hebben.

Ik biedt er wel een ton voor ;)
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Mysterie van de Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 29 okt 2010, 16:50

From: Joep

Van Dorp,

Er liggen nu al trans-atlantische lijnen te niksen. Telefoneren (met Skype) kost zowat het innen van credit-card kosten, het bellen zelf dus eigenlijk niks meer. Bandbreedte kost nu nog wel wat (dankzij een stuk of wat monopolies -ik zal er eens niet op in gaan wie daar de oorzaak van is :-)) maar ik wil graag een weddenschap aangaan dat jij over 10 jaar alle data die je in een jaar verzamelt (films, telefoon, whatever. Laten we het afronden op 10 terrabyte, 15.000 films bij het huidige compressie-niveau) binnen een uur, voor minder dan een euro, in Australie hebt opgeslagen.

De ontwikkelingen in opslag op harddisk gaan nog veel harder dan geheugen, processor-snelheid, etc. Een andere weddenschap zou zijn dat we over 10 jaar 500 terrabyte kunnen opslaan op blokjes die niet meer dan 10 euro per stuk kosten.

Kent u die tijd nog, van 5.25" diskettes? Daar kan ik er 10 jaar later 60.000 van opslaan op een willekeurige PC die je koopt bij Albert Heijn.

En toch maar even: dat komt omdat vuige kapitalisten hun geld niet hebben besteed aan bootjes en bubbelbaden maar (uit puur egoisme, geen twijfel mogelijk) aan R&D.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Mysterie van de Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 29 okt 2010, 16:52

From: Mark Wierenga

Allure schreef:
Bij de opslag van films zou ieder algoritme een maximale omvang van 74 megabyte krijgen. In totaal dus 370 megabyte: de motor van de vinding. Het enige wat nodig was om die te starten was een passende sleutel. Sloot berekende voor iedere bladzijde van een boek, of ieder beeld van een film, een unieke code waarvan het geheel ook weer resulteerde in een unieke code.

Dit lijkt mij vooral een wiskundige vondst en niet zozeer een technische. Ik vraag mij af of er wiskundig onderzoek is gedaan naar dit principe en of het mogelijk is om op die manier data op te slaan. Het lijkt me niet dat Jan Sloot de enige persoon op de wereld was met het wiskundig intellect om dit uit te vinden. Wat dat betreft acht ik het niet onmogelijk dat deze vondst herontdekt zal worden.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Mysterie van de Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 29 okt 2010, 16:53

From: Douwe

Eigenlijk is de grote wiskundige uitvinding in dat geval dat mijnh. Sloot een algorithme heeft uitgevonden waardoor de uitkomsten van zgn 'eenwegfuncties' weer handig zijn terug te rekenen naar de originele input.
Tot nog toe kan dat niet zonder alle toestandsruimtes uit te proberen, bijvoorbeeld indien men wil weten welke combinatie van 0-en en 1-en een MD-5 hash oplevert van "358F5F9AAA7B576BB4FE74CE6E61323C" (in dit geval de hash code van de executable van Adobe Acrobat reader 5.0)
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Mysterie van de Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 29 okt 2010, 16:53

From: Henk

Ik zou niet weten waarom het niet kan.. Van Dorp meent dat iedereen met een beetje verstand meteen doorheeft dat het niet mogelijk is.

maar ik download regelmatig allerlei episodes van verschillende series. Een voorbeeld een .mpg of .avi bestand van ongeveer 400mb heeft de gelijke kwaliteit als een .asf file van ongeveer 80mb. Dit heeft enkel te maken met de codering. Waarom zou het niet mogelijk zijn met weer een andere (revolutionaire) codering nog verder te komen.

Ik vind het juist van domheid getuigen door te melden dat het niet mogelijk is en dat het onderwerp ook niets met vrijheid van doen heeft. Het doet me denken aan Galileo Galilei. Hij beweerde dat de zon niet om de aarde draaide, maar de aarde om de zon: en werd voor gek verklaard. En er zijn nog veel meer voorbeelden te geven uit de geschiedenis van mensen die revolutionaire ideeeen voortbrachten die ons bestaan vooruit hielpen, maar verketterd zijn tijdens hun leven of zelfs de dood in gewerkt. Dat is onvrijheid, veel mensen zijn bang voor verandering. En is innovatie niet deel van kapitalisme? Draaid het bij kapitalisme niet om vooruitgang? Als je die voortuitgang weet te bewerkstelligen en je moet het met je leven bekopen zoals Sloot, lijkt me het wel degelijk van belang om dit op deze site te vermelden.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Mysterie van de Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 29 okt 2010, 16:55

From: Anoniem

Sloot berekende voor iedere bladzijde van een boek, of ieder beeld van een film, een unieke code

En die code is even groot als de bladzijde/beeld zelf!!!
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Mysterie van de Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 29 okt 2010, 17:40

From: Johan

HaaaaHaaaaHaaaHaaa......ik lig dubbel....wat een onzin is dit allemaal met die Sloot....HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHAAAAAAA...HIEEEEEEHEHEHE.. ik kom niet meer bij......HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA...
Kan iemand dit s.v.p. comprimeren voor me ?
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Mysterie van de Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 29 okt 2010, 17:42

From: Andrei Kolmogorov

Joep: Het _lijkt_ mij ook onmogelijk, maar er zijn wel meer onmogelijkheden toch mogelijk gebleken. De "absolute" limiet aan de hoeveelheid verkeer die je door een telefoonlijn kunt pompen met een modem is ook een keer of 5 verdubbeld. Telkens weer een nieuwe truuk bedacht.

De hoeveelheid gegevens die je door een telfoonlijn kan pompen heeft een absolute bovengrens, volgens de zogenaamde Formule van Nyquist. Proberen om communicatie te versnellen boven deze bovengrens is net zo onzinnig als het maken van een perpetuum mobile of jezelf aan je eigen haren omhoogtrekken.

En wat compressie betreft: ik zal jullie uit de brand helpen. Ook compressie heeft absolute een ondergrens, vanwege de zogenaamde Kolmogov Complexiteit. Compressie kleiner dan deze grens is dus absoluut omogelijk.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Mysterie van de Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 29 okt 2010, 17:43

From: Hugo

Nogmaals, wie de bron had beluisterd of de reacties hier had gelezen wist dat hetgeen Sloot zou hebben bedacht niet om compressie ging maar simpelweg om een andere manier van coderen waarop de regel van Kolmogorov dus geen betrekking heeft.

Maar goed iets vooraf ridiculiseren waar je de details niet van kent en nooit hebt gezien geeft op zichzelf al genoeg blijk van kortzichtigheid.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

VorigeVolgende

Keer terug naar Meervrijheid.nl (1004)

cron