Het Mysterie van de Broncode

Het Mysterie van de Broncode

Het Mysterie van de Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 29 okt 2010, 07:18

From: Redactie


Het Mysterie van de Broncode

Een uitvinding die de hele wereld zou veranderen en minstens 100 miljard dollar waard is, of een collectieve verstandsverbijstering van de belangrijkste investeerders ter wereld? Dat is de vraag die in je opkomt na het bestuderen van het verhaal over de broncode die de Nieuwegeinse Jan Sloot ontdekt zei te hebben, een manier om data extreem te comprimeren, zodanig dat 16 speelfilms op 64 kb opgeslagen kunnen worden. Twee dagen voordat de contracten zouden worden getekend sterft Jan Sloot aan een hartaanval. Werd de spanning hem te veel, was het moord? En waar is de broncode gebleven?
Een mooie inkijk in de creatie, ontwikkeling en (niet-)lancering van nieuwe ideeën en technologieën.

De Humanistische Omroep brengt een tweedelige radiodocumentaire over een van de meest fascinerende gebeurtenissen van de afgelopen jaren.

'Alles draait in ‘De Broncode’ om de uitvinding van de 54-jarige elektrotechnicus Jan Sloot uit Nieuwegein. Hij ontwikkelt eind jaren negentig een techniek die de distributie van videobeelden op internet duizend keer versnelt. Sloot houdt de vinding geheim en bewaart de noodzakelijke broncode in een kluis. Met hulp van voormalig Philips-topman Roel Pieper krijgt hij werelds belangrijkste investeerders enthousiast. Maar de uitvinder kan maar kort van zijn erkenning genieten. Hij krijgt een hartaanval en neemt het geheim van zijn technologie mee in zijn graf. De sleutel tot onmetelijke rijkdom is eensklaps verloren. Of is er iemand met de vinding vandoor?

Programmamaker Kees Wieringa werd op het spoor gezet door Quote-redacteur Eric Smit.

Met behulp van Roel Pieper demonstreert Sloot zijn vinding in de Verenigde Staten. De Amerikanen zijn wildenthousiast. Een van de belangrijkste investeerders op dit gebied, Tom Perkins, voorspelt dat Sloot één van de rijkste mensen ter wereld zal worden. Twee dagen daarna sterft Sloot echter aan een hartaanval.
Het gezelschap van investeerders is op dat moment zeer divers: een keukenhandelaar, een projectontwikkelaar tevens campingeigenaar, een grootinvesteerder en Roel Pieper.
In ‘De Broncode’ komen ze allemaal aan het woord, ook over hun motivatie om zoveel geld in dit project te steken. Ook zoon Ben komt aan het woord. Hij vertrouwt de dood van zijn vader niet, maar kan niets bewijzen.
Alle ingrediënten voor een spannende 'krimi' lijken voor handen. Programmamaker Wieringa vraagt zich ondertussen af of het mogelijk is om met een enkele vinding 'alles' te bereiken of dat dat per definitie tot 'niets' leidt. '


Kijk hier voor de documentaire.





Bron: http://www.meervrijheid.nl/index.html?broncode.htm
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Mysterie van de Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 29 okt 2010, 07:20

From: Joost de Kraker

Eeeh, ja natuurlijk broncode. Wat heeft dit ook al weer met vrijheid te maken?

Ik zoek meervrijheid.nl even op om medestanders te vinden die ook niet begrijpen wat dat gepeupel in Rotterdam aan het doen is. Staken? Tegen het beleid? Waar gaat dit over?

In de krant vandaag: Een naamgenoot van Wouter Bos die al 17 jaar in de WAO zit, en tegen Balkenende II is omdat hij bang is goedgekeurd te worden.... Wat? Dat is toch het mooiste wat je kan overkomen: Goedgekeurd te worden voor arbeid. Waarom begrijp ik dit allemaal niet? Waarom durft het NRC nauwelijks een kritische noot te drukken over deze stuiptrekking van de bonden? Allemaal ontslaan die stakers.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Mysterie van de Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 29 okt 2010, 07:31

From: Bas

Ik heb ook meegelopen. Volgens Netwerk moet ik als middeninkomen bezuinigen op eten, kleding en de kapper. Schandalig.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Mysterie van de Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 29 okt 2010, 07:31

From: van Dorp

Iedereen die een beetje achtergrond heeft in de informatica kan je vertellen dat 16 films op 64kb domweg onmogelijk is. Naar mijn idee is dit verhaal of een marketingstunt, of het is totaal uit z'n verband getrokken.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Mysterie van de Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 29 okt 2010, 07:32

From: van Dorp

Maar inderdaad, we worden vreselijk uitgekleed door dit asociale kabinet, ik heb pas vernomen dat de regering niet eens meer wil meebetalen aan mijn nieuwe computer. Straks moet ik zeker ook nog gaan werken, hoe verzinnen ze het.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Mysterie van de Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 29 okt 2010, 07:32

From: Joost de Kraker

@Bas: Aha, een vakbondslid. Of heb je keurig vrij genomen om tussen het werkschuwe tuig te staan? En wat werd er dan geroepen: Weg met het beleid?

Ik kijk de laatste tijd geen Netwerk meer, ik hoef dus nooit meer te bezuinigen. De gouden eeuw is aangebroken! Werpt uw TV op de klippen!
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Mysterie van de Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 29 okt 2010, 07:33

From: Erik Driessens

Ik ben het eens met Van Dorp. Nu had ik als student elektrotechniek altijd een 5 voor informatietheorie, maar 16 films op 64 kB kan gewoon niet.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Mysterie van de Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 29 okt 2010, 07:34

Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Mysterie van de Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 29 okt 2010, 07:35

From: Joost de Kraker

Ik snap niet dat er mensen zijn die serieus op dit artikel reageren. Zonder deelname aan het vak informatietheorie kan iedereen inzien dat het onzin is. En de schattingen van Immink zijn dan weer te pessimistisch.

Mijn bezwaren tegen dit artikel zijn:
- Dit artikel heeft niets met liberalisme te maken of de doelstellingen van meervrijheid.nl.
- Dit onderwerp is al in de krant en andere media behandelt, en deze bijdrage voegt daar eigenlijk niets aan toe.

Waarom staat het hier dus?

Dat de codering verder onzin is komt daar nog bij. Zullen we het maar gewoon verwijderen?
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Het Mysterie van de Broncode

Berichtdoor Michael1954 » vr 29 okt 2010, 07:36

From: Chico Lama

Als jij 50 miljoen van de ABN/AMRO weet los te krijgen, de allergrootste investeerders van de wereld achter je idee weet te krijgen, dan zullen zij en hun ingenieurs er toch iets in zien. Beluister het verhaal eens. Je zult versteld staan, los van vraag of het nu klopt of niet

Op LRC zijn overigens ook non-vrijheidsonderwerpen/links te vinden. Daarnaast: Een mooie inkijk in de creatie, ontwikkeling en (niet-)lancering van nieuwe ideeën en technologieën.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Volgende

Keer terug naar Meervrijheid.nl (1004)

cron