Jan Sloot

Jan Sloot

Jan Sloot

Berichtdoor Michael1954 » ma 11 okt 2010, 19:53

From: Kolky

Ik ben iemand die graag science fiction kijkt. Iedereen kent het verhaal van Jan Sloot wel. Een man die op ??n cd alle films van de werled kan zetten, en de dag voor de uitgave van de broncode overlijdt. Het verhaal stamt al uit 1999.
Vanmiddag kwam er op http://www.tweakers.net een artikel.

Boek 'De Broncode' over Jan Sloot wordt verfilmd
Van het verhaal omtrent Jan Sloot wordt een film gemaakt, zo lezen we in de Telegraaf. Jan Sloot vond eind jaren negentig een techniek uit waarmee "alle films die ooit zijn uitgebracht op slechts ??n CD" zouden passen, maar nam de broncode van de techniek bij zijn overlijden mee het graf in. Quote-journalist Eric Smit schreef een boek over de zaak, dat nu verfilmd wordt door regisseur Pieter Kuijpers. Voor het verfilmen was nog veel animo, dertien filmmaatschappijen toonden hun interesse. In 2006 zullen de opnames beginnen, de hoofdrolspelers zijn nog niet bekend.


Een beetje verder zoeken bracht mij bij 2 netwerk afleveringen,
deel1:
http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items ... k&a=131206
deel2:
http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items ... k&a=131361
[Uitzendingen stammen van 12 sept. 2004]

Uit die afleveringen blijkt dat het er van alles omheen besloten werd. Complotten overal, een soort van mafia sfeer. Roel Pieper die toen bijna de hoogste baas bij Phillips was, wou het voor zichzelf houden. Richtte met een aantal andere inversteerders een bedrijfje op. Bezocht met Jan Sloot allerlei grote bedrijven voor meer aansluiting. Hij gaf telkens korte presentaties, waar hij 16 films of meer tegelijk afspeelde en terugspoelde en achteruit liet zien, op zijn laptop. Wat eigenlijk nog steeds onmogelijk is op een normale laptop in 2004.
2 Dagen voor de oplevering van de broncode aan een notaris. Overlijdt Jan Sloot aan een hartinfarct. Raar genoeg is zijn kamer helemaal opgeruimd na overlijden, en is 'een kluis' waar hij altijd over sprak verdwenen.

Omdat ik het al zo'n raar verhaal vondt, en het zo onlogisch leek. Ben ik een beetje verder opzoek gegaan naar informatie. Het blijkt dat hij iedere keer een kastje met zich mee bracht. Niemand wist precies wat er op stond, zelfs zijn eigen zoon niet. Bij een artikel uit het blad 'Quote', heb ik eindelijk een zeer goede omschrijving gevonden van het systeem.

"Het Sloot Digital Coding System (soes) zou de wereld opschudden: een nieuw alfabet voor digitale informatieopslag dat niet langer meer gebruikmaakt van het binaire stelsel van nulletjes en eentjes, maar een veel efficientere methode hanteert. Het principe werkte ogenschijnlijk simpel. Net zoals er voor een stuk tekst maar een beperkt aantal karakters beschikbaar is, wordt een film uit een eindig aantal kleuren en geluiden opgebouwd. Al die basisgegevens werden in vijf algoritmes in vijf verschillende geheugens opgeslagen. Bij de opslag van films zou ieder algoritme een maximale omvang van 74 megabyte krijgen. In totaal dus 370 megabyte: de motor van de vinding. Het enige wat nodig was om die te starten was een passende sleutel. Sloot berekende voor iedere bladzijde van een boek, of ieder beeld van een film, een unieke code waarvan het geheel ook weer resulteerde in een unieke code. Die laatste code, de sleutel, nam slechts ??n kilobyte geheugen in beslag, ongeacht de lengte van de film of de dikte van het boek. Op ??n simpele chipkaart konden op die manier tientallen sleutels worden opgeslagen. Iemand zou bijvoorbeeld, tegen betaling, met een gsm binnen enkele seconden de sleutels van een aantal films kunnen verkrijgen om die thuis via een afspeler met de basisalgoritmes te bekijken. Een technologie kortom, met een onvoorstelbaar potentieel voor creatieve destructie. Alle geluidsdragende industrieen - cd, dvd, tape, diskette - zouden niet lang meer bestaan. Bedrijven die miljarden investeren in glasvezelnetwerken evenmin. Het aloude koperdraadje zou plotseling weer goud waard zijn. Hetzelfde geldt voor gsm. En wat te denken van alle denkbare vormen van consumentenelektronica die beeld en geluid of andere informatie voortbrengen? "
http://www.gids.nl/techno/jan-sloot.html


Nu is het geheel al iets duidelijker, blijkbaar maakte hij gebruik van een codering die voor elk audio / video bestand bruikbaar is, en door middel van het berekenen van de correcte sleutel alles kan afspelen.

Het is een ziek maar raar verhaal, maar het boeit me wel, al is maar een enkel deel van dit idee waar, het kan al enkele miljarden opleveren. Zo blijk ook dat een verouderde versie van het systeem al sinds 1996 in een kluis ligt. Maar degene die over die kluis beschikt hem niet wil openen, omdat hij van het bedrijf wat Jan Sloot met een paar mensen en Roel Pieter (voormalig Phillips topman) geen geld meer krijgt.

Denk dat deze uitvinding ooit wel weer boven water zal komen, of iets in die richting. Het zou iig de gehele wereld economie doen veranderen in een paar luttele dagen. Mensen zouden ineens met een 56k modem lijntje alle films die ze maar willen kunnen downloaden en bekijken. Alle huidige computers zullen ineens geheel anders eruitzien... sjezus een gekkenhuis. Misschien toch maar goed dat het niet gebeurd is..




Bron: http://www.trefpuntmagic.nl/Forum/showthread.php?t=2074
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Jan Sloot

Berichtdoor Michael1954 » ma 11 okt 2010, 20:27

From: Planetouched

mwa..someone die zich de uitvinding van voertuigen op waterstof herinnerd?
als het echt bestaat, en dat is een grote als, en het is in handen van grote bedrijven zal het inderdaad goed kunnen dat het 'verdwenen' is. Zeker zolang mensen nog tapes/cd's etc gebruiken. Puur economisch zou dit zeer veel problemen geven. Met de dvd is al een grotere capaciteit bereikt en dit zal men zeker nog perfectioneren, kleinere tekens, groter opslag capaciteit etc, echter het inkrimpen van het bestand zelf is inderdaad nog niet gedaan, althans niet voor zover ik weet. Eerlijk gezegd vond ik altijd al dat het hele 0 en 1en systeem zowel briljant als zwaar achterhaald was. Als er voor elke letter al een combinatie is van meer dan 1 teken neemt het al meer ruimte in dan het zou hoeven. Natuurlijk is dit bij kleuren weer lastiger maartoch.

naja, interessant verhaal, wil de film wel zien denk. Of het een doofpot is? Geen idee. Bestaan aliens? Geen idee. Zou het kunnen? Zeker.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Jan Sloot

Berichtdoor Michael1954 » di 12 okt 2010, 05:56

From: Kolky

Planetouched schreef:
mwa..someone die zich de uitvinding van voertuigen op waterstof herinnerd?

Nou dat is eigenlijk best reeël. Ken je de film 'Minority Report' en die auto daaruit. Nou dat was een van de voorlopers van auto's op waterstof. Volgens mij was het een Ford, maar iig die zijn er druk mee bezig. Alleen ze houden het voor zichzelf, om de economie te bewaken ofzow..
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Jan Sloot

Berichtdoor Michael1954 » di 12 okt 2010, 05:59

From: Yavanna

Planetouched schreef:
Of het een doofpot is? Geen idee. Bestaan aliens? Geen idee. Zou het kunnen? Zeker.

Droogte alom ;)

Vage verhalen allemaal trouwes, koel :mrgreen:
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Jan Sloot

Berichtdoor Michael1954 » di 12 okt 2010, 06:01

From: Elminster

Planetouched daar moeten we toch even op reageren :)

Ten eerste, auto's op waterstof bestaan... ten tweede, nog nooit inkrimpen van bestanden geprobeerd??? Nooit opgevallen dat een mp3 kleiner is dan een wave, een jpg kleiner dan een bmp? Als een film per plaatje als bmp werd opgeslagen, zou het nooit en te nimmer binnen 1 gigabyte kunnen blijven. Het grote probleem is dat je niet eindeloos kan comprimeren zonder gegevensverlies, althans dat dachten we dus... En dat 1en en 0en achterhaald zijn: wat voor voordeel denk je te halen uit bv een 256tallig stelsel? Dat je met een factor 8 minder geheugenplaatsen nodig hebt? ja, maar de geheugenplaatsen worden een factor 8 keer zo uitgebreid, plus dat de briljante eenvoud van optellingen en booleanse algebra niet meer opgaan...

Ikzelf vind het een erg interessant verhaal... doet denken aan de laatste stelling van Fermat, een ongelooflijk pittige stelling (het bestaan van oplossing voor x^n+y^n=z^n voor n>2), waarover Fermat zelf schreef "I have discovered a truly remarkable proof which this margin is too small to contain.", waarna hij stierf :mrgreen:. Al is dit een stukje verdachter...

Wel raar dat het klinkt alsof de techniek nagenoeg bekend is en het toch niet wordt gebruikt... Als je daarvan het patent in handen hebt ben je binnen, en Sloot zelf zei altijd dat als je het principe ook maar even hoorde, je als het ware het licht ineens zag en met het idee weg kon lopen... Valt nogal tegen dus. Daarnaast lijkt het ook erop dat je met de sleutel niet heel de film hebt?
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Jan Sloot

Berichtdoor Michael1954 » di 12 okt 2010, 06:03

From: Planetouched

eh...ik ben geen n-figuur, ook nooit beweerd. Maar achterhaald is het zeker, als je iets zou kunnen bedenken dat al de symbolen zelf herkent met misschien een aantal kleine cominaties zou je het zeker kunnen inkorten. En zou je dus die 'factor 8' of whatever niet hoeven te plaatsen. Gewoon net zoals alfabet, inplaats van 001 gewoon een teken voor een letter. Waarbij de betekenis van het teken door een eigen apparaat wordt herkend...naja weet je wat, we praten er anders wel in de auto naar innercity over. Volgens mij wordt je zo niet veel wijzer van wat ik bedoel.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Jan Sloot

Berichtdoor Michael1954 » di 12 okt 2010, 06:05

From: Elminster

Wat ik bedoel is dat je niet met zomaar over kan stappen op een hogertallig stelsel over kan stappen en denken dat dat beter werkt.
Het laat me trouwens nog steeds niet echt los :). Ik had ff een rekensommetje gemaakt om aan te tonen dat het fundamenteel niet kan, maar heb eruit gekregen dat het in principe mogelijk is :mrgreen:: met 60kb heb je ongever 8^60000 = 2^180000 = 10^54000. Nou da's dus een 1 met 5400 nullen, en er zijn duidelijk minder boeken, dus in principe kan het...

Trouwens onzin in netwerk :mrgreen:: "het idee is dat de code een bestand niet in elkaar duwt maar uit elkaar trekt tot alleen de essentie overblijft..." haha wat een zinloze toelichting :P
Maar ik denk eigenlijk dat andere technieken eerder de wereld omgooien: de quantumcomputer, die handelingen niet na elkaar maar tegelijk uitvoert (op h??l laag niveau al gelukt, maar niet echt voor commercie), of lichtgeschakelde computers, die niet met elektronen maar met fotonen werkt (voordeel: fotonen gaan met bijna de lichtsnelheid)
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Jan Sloot

Berichtdoor Michael1954 » di 12 okt 2010, 06:07

From: Fvdl

Elminster schreef:
Wat ik bedoel is dat je niet met zomaar over kan stappen op een hogertallig stelsel over kan stappen en denken dat dat beter werkt.
Het laat me trouwens nog steeds niet echt los :). Ik had ff een rekensommetje gemaakt om aan te tonen dat het fundamenteel niet kan, maar heb eruit gekregen dat het in principe mogelijk is :mrgreen:: met 60kb heb je ongever 8^60000 = 2^180000 = 10^54000. Nou da's dus een 1 met 5400 nullen, en er zijn duidelijk minder boeken, dus in principe kan het...

Wat een onzin zeg. Als je dus 1 bit meer neemt, kun je dus 2x zoveel indexen. Maar dat wil nog niet zeggen dat je dan 2x zoveel data hebt ? Daar heb je gewoon 2x zoveel bits voor nodig.

Of begrijp ik je het nu verkeerd ?

Frank
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Jan Sloot

Berichtdoor Michael1954 » di 12 okt 2010, 06:18

From: Carnage

Wow hey veel verschillende discussies tegelijk hierzo

Over het sloot algoritme:
cool, ik had er al van gehoord, maar nog nooit de redenering gelezen. Op zich wel cool, wat er staat is in het kort dat de 5 basis algoritmes van totaal 370 Megabytes in principe elk mogelijk film frame kunnen vormen. Elk frame is te defini?ren met een unieke code.
Verzamel alle unieke codes van elk frame en genereer hier een unieke code over (ja hier zit o.a. het ZIP (Huffman codering) algoritme in en one-way-paths enzo) en je kan met 1 code een complete set van film frames defini?ren. Enige probleem is nu dat iedereen die 370 Megabytes aan basisalgoritmes in huis moet hebben en je bent klaar, de codes defini?ren de film. Zou dit ook nog een verliesvrij systeem zijn :?:

Over het binaire stelsel vs meertallige stelsels:
Het hele probleem is dat digitale techniek alleen onderscheid maakt tussen 'wel' of 'niet' (1 of 0) en dat daar alles omheen gebouwd is. Dus alles is in essentie een combinatie van 1en of 0en. In die context is een binaire stelsel logischerwijs de meest efficiente representatie voor getallen (sterker nog, je hebt geen andere optie).

@Elminster --> Fermat
Je zou het boek "Het laatste raadsel van Fermat" eens moeten lezen, heel interessant (voor jou zeker), met modulaire vormen en ellyptische vergelijkingen enzo. :mrgreen:
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Jan Sloot

Berichtdoor Michael1954 » di 12 okt 2010, 06:20

From: Elminster

Fvdl schreef:
Wat een onzin zeg. Als je dus 1 bit meer neemt, kun je dus 2x zoveel indexen. Maar dat wil nog niet zeggen dat je dan 2x zoveel data hebt ? Daar heb je gewoon 2x zoveel bits voor nodig.

Of begrijp ik je het nu verkeerd ?

Frank

Je begrijpt me verkeerd

Stel dat je tot het ultieme punt gecomprimeerd hebt. Dan staat elke nieuwe binaire code voor een nieuwe film: als iets dezelfde binaire code heeft, kan het niet anders dan dezelfde fillm worden. Zie het zo: je hebt een 60.000 dimensionaal stelsel met 8 vrijheidsgraden per dimensies. Elke vector in dit stelsel kan maximaal 1 film voorstellen. Mn redenering was: als er meer films zijn dan vectoren in het stelsel, kan het never nooit niet kloppen. Maar dat ging dus voor geen meter op -> dus wat dat argument betreft zou t kunnen....

Snappu?
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Volgende

Keer terug naar Trefpuntmagic.nl (1204)

cron