"De Broncode"

"De Broncode"

Re: "De Broncode"

Messagepar Webmaster » Dim 26 Sep 2010, 20:28

From: GJ_

Eagle Eye schreef:
..in 3D in plaats van het binaire,
van wat we nu hebben, wat simpelweg in 2D is...

Dit heb je nu al enkele keren verteld. Probeer eens uit te leggen wat je bedoeld.

Wat heeft een talstelsel met dimensies van doen?
Avatar de l’utilisateur
Webmaster
Beheerder
 
Message(s) : 1848
Inscrit le : Sam 14 Août 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Messagepar Webmaster » Dim 26 Sep 2010, 20:43

From: Bart Hiddink

@Free_electron:

Er zijn veel pipo's die compressie-algo's hebben bedacht. Maar je kunt niet zomaar met 1-en en 0-en goochelen zonder dat bij dat preces informatie verloren gaat.

Bij HD's (en dat moet je wel aanspreken) kun je niet zoveel compressie aanbrengen want de originele data wil je weer kunnen reproduceren.
Dat betekend dat je een lossless methode moet toepassen.

Bij het versturen van bijv. video kun je een lossy methode gebruiken. En dan gaat het om de subjectieve beoordeling over de kwaliteit van het beeld of van de spraak hoeveel verlies acceptabel is.

Dus opslag/ transport: lossless
Weergave van beeld of geluid: lossy

Ik zou graag van je zien hoe je 20 bits naar 1 bit kunt comprimeren zonder dat er informatie verloren gaat.

Kun je een voorbeeld geven?
Avatar de l’utilisateur
Webmaster
Beheerder
 
Message(s) : 1848
Inscrit le : Sam 14 Août 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Messagepar Webmaster » Dim 26 Sep 2010, 20:46

From: Zoeloelip

Jan klaasen schreef:
er word in de discussie nog steeds van uit het kader gedacht wat ons door de wetenschap is gegeven. Ons zoeklicht naar de oplossing schijnt dus alleen op zaken op basis van ons kader.

ik heb ook last vast mijn kader en kan ook niet buiten mijn zoeklicht denken. mischien sloot wel

Dat wordt ook zeer zeker gedaan. Op dit moment zijn alle beeld en geluids compressie schema's gebaseerd om Fourier Transformaties. Sinds enkele jaren beginnen er op wavelet gebaseerde schema's op te duiken. Een Belgische onderzoekster is trouwens een wereld authoriteit op dat gebied: http://en.wikipedia.org/wiki/Ingrid_Daubechies
wat nu als er in alle stukken data wel een patroon blijkt te zitten als je groter kijkt. dan kun je daar 1 of 5 algoritme op los laten. het zou mij niet verbazen als aan dingen die de mensheid voortbrengt een basis patroon schuil gaat..... alleen dat wij het patroon (nog) niet kunnen zien

ik roep maar iets.

als een beeldlijn een spangingsgolf je is. zou je dan niet in x bit veel golfjes kunnen definieren

Dat is nu net waarom Fourier en wavelet transformaties uitgevoerd worden. Heel simpel gezegd ga je je data naar ander domein transformeren waardoor je makkelijker aan gegevens reductie kan doen.

Fourier transformaties zijn op dat gebied een heel stuk eenvoudiger. Fourier gaat in het frequentie domein zoeken, wavelets gaan dat in het frequentie EN het tijdsdomein doen. Compressie van data is big business en er wordt daar serieus onderzoek naar gedaan en er wordt absoluut wel out of the box gedacht.

Om terug te komen op je bewering dat er niet gedacht moet worden in 1 en 0. Dat wordt ook niet gedaan want deze voorstellin moet nu op een efficiente manieer omgezet worden naar een bit voorstelling. Voor JPEG wordt dat zo gedaan zodat een vrijlies vrij schema zoals Huffman dat nog verder kan comprimeren.
Avatar de l’utilisateur
Webmaster
Beheerder
 
Message(s) : 1848
Inscrit le : Sam 14 Août 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Messagepar Webmaster » Dim 26 Sep 2010, 20:48

From: Jochem

Bart Hiddink schreef:
Ik zou graag van je zien hoe je 20 bits naar 1 bit kunt comprimeren zonder dat er informatie verloren gaat.

Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen. Dat is nou precies wat f_e zegt..
Free_electron schreef:
tis alleen het schrijven van de de-compressor wat een klein probleem is .... diegene die de decompressor kan maken krijgt gegarandeerd een nobelprijs.
Avatar de l’utilisateur
Webmaster
Beheerder
 
Message(s) : 1848
Inscrit le : Sam 14 Août 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Messagepar Webmaster » Dim 26 Sep 2010, 20:49

From: (Z)weetvoetje

Jan klaasen schreef:
wat nu als er in alle stukken data wel een patroon blijkt te zitten als je groter kijkt. dan kun je daar 1 of 5 algoritme op los laten. het zou mij niet verbazen als aan dingen die de mensheid voortbrengt een basis patroon schuil gaat..... alleen dat wij het patroon (nog) niet kunnen zien

yup, geweldige manier van compressie. Even de positie en snelheid van alle deeltjes op aarde bepalen, dat in een flink computertje stoppen, die de geschiedenis en toekomst kan berekenen uit die data. Alles wat je nog op moet geven is de plaats waar een hardeschijf staat met de film, en de computer rekent dan uit wat er op de hardeschijf staat. Ben je met zo'n 30bytes wel klaar per film.
Probleempje is natuurlijk de processorkracht...

Om een film op te slaan op 64kbyte zit je in ieder geval al met het probleem van geluid. Stel dat al het geheugen aan het geluid zou worden besteed. Het gaat om zo'n 5000s geluid. Da's zo'n 12byte per seconde. Een mens kan makkelijk 3 letters per seconde horen. Da's dan nog 4byte per letter. Het zou misschien mogelijk zijn om iedere letter+intonatie in 1 byte te stoppen. In dat geval zijn er nog slechts 3 bytes over voor muziek en achtergrondgeluid. Als je op zo'n manier doorgaat kom je erop uit dat het geluid misschien net zou kunnen passen indien je een vrij geniaal spraak algoritme toepast.

Beeld hebben we nog niet eens gehad.

Mijn punt is: in 1 seconde kan een mens makkelijk voor meer dan 12byte aan informatie opslaan. (beeld ook meegenomen)
Avatar de l’utilisateur
Webmaster
Beheerder
 
Message(s) : 1848
Inscrit le : Sam 14 Août 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Messagepar Webmaster » Dim 26 Sep 2010, 20:54

From: Eagle Eye

GJ_ schreef:
[...]
Dit hebje nu al enkele keren verteld. Probeer eens uit te leggen wat je bedoeld.

Wat heeft een talstelsel met dimensies van doen?

Ik heb niet de kennis om te beoordelen of het zogenoemde 3D-stelsel,
kan bestaan, of niet.
Maar hier een bijlage uit het boek, waar ik dat uitgehaald heb.

Klik !
Avatar de l’utilisateur
Webmaster
Beheerder
 
Message(s) : 1848
Inscrit le : Sam 14 Août 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Messagepar Webmaster » Dim 26 Sep 2010, 20:58

From: Zoeloelip

Blijkbaar gaat het zelfs over verliesvrije compressie, daar zit je met theoretische limieten die door Shannon beschreven zijn. Daar kan je echt niet onderuit.

Ik vermoed dat hij iets als vector kwantisatie probeert te beschrijven:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vector_quantization

Je kan een heel groot codeboek gaan maken dat van een hele grote hoop films, bestanden, ... grote bloken data op een beperkte key mapt. Stel dat zo een codewoord elke keer een uur film voorstelt en ik x bytes nodig heb om een key voor te stellen. Dan moet ik de andere persoon die dat codeboek heeft alleen maar 2*x bytes doorgeven om hem een film van 2 uur door te sturen.

Alleen als ik nu 100% random data wil doorsturen die niet in het codeboek zit dan ben je niets meer met je algoritme. Stel dat je dit toch wil kunnen. Dan zal je codeboek oneindig groot moeten worden maar ook je key zal dat moeten worden. Als je dan alle mogelijk blokken data wil kunnen beschrijven dan zal je key even groot worden. In het beste geval heb je dan een substitutie-cijfer ontwikked.
Avatar de l’utilisateur
Webmaster
Beheerder
 
Message(s) : 1848
Inscrit le : Sam 14 Août 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Messagepar Webmaster » Dim 26 Sep 2010, 21:00

From: Free_electron

Bart Hiddink schreef:
@Free_electron:

Kun je een voorbeeld geven?

simpel : 42.

The answer is 42 ( als je hem niet snapt : lees THHGTTG ofte the hitch-hikers guide to the galaxy voor de noobs )
Avatar de l’utilisateur
Webmaster
Beheerder
 
Message(s) : 1848
Inscrit le : Sam 14 Août 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Messagepar Webmaster » Dim 26 Sep 2010, 21:01

From: Riktw

Answer to Life, the Universe, and Everything is...is 42
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Answer ... Everything
of je kijkt op wikipedia
Avatar de l’utilisateur
Webmaster
Beheerder
 
Message(s) : 1848
Inscrit le : Sam 14 Août 2010, 13:21

Re: "De Broncode"

Messagepar Webmaster » Dim 26 Sep 2010, 21:02

From: Lucky luke

en mag ik nog even weten waarom het antwoord op elke mogelijke vraag 42 is?

(of is het antwoord op die vraag ook al 42)
Avatar de l’utilisateur
Webmaster
Beheerder
 
Message(s) : 1848
Inscrit le : Sam 14 Août 2010, 13:21

PrécédentSuivant

Retour vers Circuitsonline.net (0807)

cron