Het Jan Sloot mysterie (Deel 6)

Het Jan Sloot mysterie (Deel 6)

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 6)

Messagepar Michael1954 » Jeu 30 Sep 2010, 11:52

From: Huupia34

Dvr schreef:
[..]

Nee, het zat veel ingewikkelder in elkaar dan je hier suggereert. Op www.endlesscompression.com vind je een schema en een korte uitleg die een beetje verklaart hoe het zou moeten werken. Er kwamen 5 algoritmen van ieder 75MB aan te pas om uit de opgeslagen data nog veel meer combinaties te maken. En dan is het nog de vraag in hoeverre die opgeslagen data specifiek was voor het gecodeerde materiaal.
[..]

Dat is onwaar, ik noemde al het voorbeeld van fractale compressie maar er wordt nu ook veel met wavelets en andere methoden gewerkt die een volledig ander karakter hebben. Vandaar ook dat ik graag wilde weten of Sloot losslessness claimde, want dat zou al meer over zijn methode kunnen zeggen. Inmiddels weet ik dankzij dit artikel uit Quote (overigens fascinerend leesvoer), dat het systeem 'bijna zonder kwaliteitsverlies' werkte. Dat impliceert zoals ik al dacht dat er veel meer bij kwam kijken dan conventionele datacompressie.
[..]

Sloot is allerminst mijn goeroe maar dat had je al kunnen lezen, en nee, het spreekt Sloot niet tegen.
[..]

25 jaar geleden ja.. :)
[..]

Dat hoeft nog geen fractie van de waanzinnige rekencapaciteit te vereisen die met conventionele methoden nodig zou zijn om honderdduizenden verschillende beelden te kunnen genereren uit een relatief korte sleutel en een beperkte bibliotheek.
[..]

Dan vergis je je deerlijk in Pieper en de mensen uit zijn Philips- en silicon valley netwerk. Als er één groep mensen is die een technologische vinding op zijn merites kan beoordelen, zijn zij het.
[..]

Ja. Maar Sloot had niet het karakter van een oplichter, en Pieper en de zijnen niet dat van een stel naieve domoren. Ik blijf erbij dat er iets geweest moet zijn dat hen aangezet heeft om Sloot heel serieus te nemen. Geen simpel demootje, maar een inhoudelijke verklaring voor de mogelijkheid letterlijk 'out of the box'. Pieper heeft blijkens dat Quote-artikel gezegd een groot deel van de vinding te begrijpen. Dat kon ook niet anders.
[..]

't spijt me, ik ben niet overtuigd. De totstandkoming van de vinding had een gedocumenteerde geschiedenis van zo'n twintig jaar. Pieper zegde er zijn topbaan voor op, Charles Wang wilde er in investeren, toptechneuten van Philips en Wang hebben positief geoordeeld. Na de dood van de uitvinder is er driftig doorgezocht naar zijn vinding en naar controle over het bedrijf. Ik vind dat stuk voor stuk sterke aanwijzingen dat er meer speelt dan een oplichterstruc van een gefrustreerde televisiereparateur.
[..]

(JPEG en JPEG2 zijn onvergelijkbaar, en Sloot's vinding was niet lossless)
[..]

Dat is vanuit de informatietheorie inderdaad onmogelijk. Maar er zijn twee 'escapes': lossy compressie, en het gebruik van een dataset die maar een beperkt aantal films kan weergeven. Dat wil zeggen, dat de ingebakken data specifiek voor een beperkt aantal films gegenereerd zou zijn. Dan kun je dus wel iemand een DVDtje geven waar bv 1000 gecodeerde films op staan (die elk door een unieke sleutel van 1 KB gedecodeerd kunnen worden) - maar je kunt niet door alleen een sleutel van 1024 bytes te versturen iemand de beschikking over een compleet nieuwe film geven; hij moet de onderliggende bouwstenen er bij hebben. Voor het verzenden van een enkele film zou dat nog behoorlijk veel gegevens vergen, maar voor een groot aantal films tesamen zou de hoeveelheid benodigde data per film heel erg klein zijn. Ik denk dat dat de clou is, en de bron van alle misverstanden en ongeloof.

ik heb weinig verstand van compressie maar ben met je eens dat er zeker iets moet zijn geweest. de beste techneuten ter wereld hebben er naar gekeken en gezegd dat het werkte. pieper zou echt niet zijn relaties in de valley hebben aangesproken als hij niet zeker wist dat het revolutionair zou zijn.

de "experts" hier roepen allemaal dat het never nooit werkt. misschien is dat omdat ze conventioneel denken. de uitvinding was revolutionair, dat verreist een totaal ander denkwerk.
hoe verklaren jullie dan dat sloot die demonstraties heeft gegeven op ouwe pentiums waarbij meerdere films werden afgespeeld zonder haperen.

mijn gevoel zegt mij dat die uitvinding wel eens ergens in een kluis is beland. mocht het namelijk gewerkt hebben, zouden bestaande bedrijven miljarden hebben verloren.

vergelijk het eens met een uitvinder die een motor uitvind die geen brandstof nodig heeft, dat zal de oliemaatschappijen honderden miljarden gaan kosten. ik vrees dat deze meneer zijn leven niet zeker zal zijn.in het verleden zijn al uitvinders van frre energy devices plotseling overleden of geridiculiseerd en in een gesticht opgeborgen.

sloot kreeg een hart-attack, toeval;???? misschien wel, misschien niet.
Avatar de l’utilisateur
Michael1954
 
Message(s) : 3618
Inscrit le : Dim 22 Août 2010, 16:39

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 6)

Messagepar Michael1954 » Jeu 30 Sep 2010, 11:53

From: Rekenwonder

HassieBassie schreef:
Ik denk sowieso dat het niet mogelijk is om een soort datapoel te creeëren van waaruit met een simpele sleutel van een paar kbits een volledige film kan worden ontrokken.

Nee, deze zou namelijk oneindig groot moeten zijn om elke denkbare film te bevatten en ten tweede zou de sleutel groter moeten zijn dan de poel om een film te kunnen adresseren. Daar heb je dus niets aan.
Avatar de l’utilisateur
Michael1954
 
Message(s) : 3618
Inscrit le : Dim 22 Août 2010, 16:39

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 6)

Messagepar Michael1954 » Jeu 30 Sep 2010, 11:54

From: Gelly

Pietverdriet schreef:
[..]
Leg uit.

Ieder natuurlijk getal is te ontbinden in priemfactoren mits het getal zelf geen priemgetal is. Door gebruik te maken van enorme priemgetallen zou je in theorie enorm veel data in een paar Kb kunnen vatten. Je zou immers alleen maar bij hoeven te houden welke priemgetallen, of beter, het hoeveelste, je gebruikt. Het grootste (bekende) Mersenne priemgetal bestaat momenteel uit 9.808.358 cijfers....

Er zijn al bestanden bekend die een priemgetal zijn ... Nu wordt dat gebruikt voor encryptie maar met de toenemende computerkracht zou je het in de toekomst kunnen gebruiken voor datareductie...
Avatar de l’utilisateur
Michael1954
 
Message(s) : 3618
Inscrit le : Dim 22 Août 2010, 16:39

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 6)

Messagepar Michael1954 » Jeu 30 Sep 2010, 11:55

From: Rekenwonder

Gelly schreef:
Ieder natuurlijk getal is te ontbinden in priemfactoren mits het getal zelf geen priemgetal is. Door gebruik te maken van enorme priemgetallen zou je in theorie enorm veel data in een paar Kb kunnen vatten. Je zou immers alleen maar bij hoeven te houden welke priemgetallen, of beter, het hoeveelste, je gebruikt. Het grootste (bekende) Mersenne priemgetal bestaat momenteel uit 9.808.358 cijfers....

Vette kolder.
Avatar de l’utilisateur
Michael1954
 
Message(s) : 3618
Inscrit le : Dim 22 Août 2010, 16:39

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 6)

Messagepar Michael1954 » Jeu 30 Sep 2010, 11:56

From: Gelly

Rekenwonder schreef:
[..]
Vette kolder.

Bewijs het tegendeel zou ik zeggen, roepen dat iets vette kolder is is weinig wetenschappelijk.
Avatar de l’utilisateur
Michael1954
 
Message(s) : 3618
Inscrit le : Dim 22 Août 2010, 16:39

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 6)

Messagepar Michael1954 » Jeu 30 Sep 2010, 11:57

From: Rekenwonder

Priemgetallen bevatten geen data die je kunt mappen op beelddata. Tenzij het mappingsproces extra informatie behoeft. En dan blijkt, hoe verrassend, dat die extra data de compressiewinst teniet doet en zelfs overstijgt.

1+1=2
Bewijs het tegendeel zou ik zeggen, roepen dat iets vette kolder is is weinig wetenschappelijk.

Vage dingen roepen over priemgetallen en hoe dat in de toekomst gebruikt worden ook. Een gegeven als 1+1=2 wijzgt niet opeens in de toekomst.
Avatar de l’utilisateur
Michael1954
 
Message(s) : 3618
Inscrit le : Dim 22 Août 2010, 16:39

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 6)

Messagepar Michael1954 » Jeu 30 Sep 2010, 11:57

From: ChOas

Hebben we het laatste gedeelte van deze discussie niet al eens hier gevoerd ?
Avatar de l’utilisateur
Michael1954
 
Message(s) : 3618
Inscrit le : Dim 22 Août 2010, 16:39

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 6)

Messagepar Michael1954 » Jeu 30 Sep 2010, 11:59

From: Rekenwonder

ChOas schreef:
Hebben we het laatste gedeelte van deze discussie niet al eens hier gevoerd ?

Zeker, het is erg een redundante discussie aan het worden. Erg toepasselijk als je er over nadenkt.
Avatar de l’utilisateur
Michael1954
 
Message(s) : 3618
Inscrit le : Dim 22 Août 2010, 16:39

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 6)

Messagepar Michael1954 » Jeu 30 Sep 2010, 12:03

From: Gelly

Rekenwonder schreef:
Priemgetallen bevatten geen data die je kunt mappen op beelddata. Tenzij het mappingsproces extra informatie behoeft. En dan blijkt, hoe verrassend, dat die extra data de compressiewinst teniet doet en zelfs overstijgt.

Nee. Het is een vrij simpel principe.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vermoeden_van_Goldbach
Avatar de l’utilisateur
Michael1954
 
Message(s) : 3618
Inscrit le : Dim 22 Août 2010, 16:39

Re: Het Jan Sloot mysterie (Deel 6)

Messagepar Michael1954 » Jeu 30 Sep 2010, 12:03

From: Dvr

Voordat dit topic met deze laatste berichten hopelijk een zachte dood sterft, nog even dit linkje met verwijzingen naar veel meer informatie, o.a. naar de patenten van Sloot en een overzicht van soortgelijke vindingen van anderen:

http://www.endlesscompression.com/
Avatar de l’utilisateur
Michael1954
 
Message(s) : 3618
Inscrit le : Dim 22 Août 2010, 16:39

PrécédentSuivant

Retour vers Forum.Fok.NL (1006)

cron