Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Messagepar Johan1951 » Mar 31 Août 2010, 17:40

From: Ilja van Roon

Is de aarde rond dan?!
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Messagepar Johan1951 » Mar 31 Août 2010, 17:41

From: Nils de Witte

Ilja van Roon schreef:
Is de aarde rond dan?!

Nee hoor, anders zou iedereen omvallen :P
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Messagepar Johan1951 » Mar 31 Août 2010, 17:42

From: Jeroen Bakker

Via de mail kwamen de volgende reacties binnen:

Volgens Jan Sloot was zijn uitvinding zo simpel, dat iedereen met een beetje video kennis en informatie kennis het zou kunnen begrijpen

en

Pieper is geen natuurkundige. Dat is nu juist het probleem. Hij is cum laude afgestudeerd bij de afdeling Wiskunde Julianalaan Delft
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Messagepar Johan1951 » Mar 31 Août 2010, 17:43

From: Feamar

Bij een compressie van 2000000 en 24 beeldjes per seconde naar een bestand van 1 kb is het origineel als dat dus 90 minuten duurt dus van een formaat van 23703 bits per beeldje.
Ik vraag me af in welke resulotie en op welk kleuren detail dit origineel dan gedraait werd (monochroom op 200 bij 150 ofzo :? ), lees de gegevens en reken het zelf na.
Beste mensen dit verhaal is er zo een die bekend staat als een broodje AAP verhaal !!!
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Messagepar Johan1951 » Mar 31 Août 2010, 17:45

From: Gi

Benm schreef:
Een uur video in 1 kb stouwen lijkt me echter onmogelijk. Dat heeft niet zozeer met technische beperkingen als wel met informatietheorie te maken. Bij maximale compressie houdt je eigenlijk alleen de data over die het brein verwerkt bij het bekijken van de video. Alles wat je verder zou comprimeren is definitief verloren.

Niet per se. Het gaat er niet alleen om welke informatie je weglaat (wat resulteert in kwaliteitsverlies) maar, en daar draait het hele verhaal om, hoe je de overige informatie opslaat. De data die het brein te verwerken krijgt kan zodoende een grotere omvang hebben dan de data op de informatiedrager. Denk aan een egaal vierkant waarbij slechts de afmetingen en de kleurcode worden opgeslagen. De processor doet de rest. Vergeet ook niet dat Sloot een paar honderd megabyte aan externe data benodigd was om iets met de code op de chip te kunnen.
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Messagepar Johan1951 » Mar 31 Août 2010, 19:36

From: Gast

Ik denk dat iets dergelijks best mogelijkis als ik kijk naar de info die er is, Jan gebruikte namelijk geen enen en nulletjes meer maar iets compleet anders. Ook heb ik het boek hier liggen (De broncode, Eric Smit) als je dat zo leest kun je niet anders concluderen dan dat hij het bij het rechte eind had. Zijn systeem werkte ZO anders dat het niet te vergelijken is met het systeem dat wij op dit moment gebruiken, Ook was er geen sprake van kwaliteits verlies. Er was juist een betere kwaliteit mogelijk met zijn uitvinding. Zijn uitvinding was niet alleen het comprimeren van beeld maar ook veel snellere en betere verwerkings manier van zowel beeld als andere soorten bestanden... Het beeld van gecomprimeerde filmpjes en that's it slat dus nergen op, Zijn uitvinding was zoveel meer dan dat!
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Messagepar Johan1951 » Mar 31 Août 2010, 19:38

From: Benm

De data die het brein te verwerken krijgt kan zodoende een grotere omvang hebben dan de data op de informatiedrager.
.......
Vergeet ook niet dat Sloot een paar honderd megabyte aan externe data benodigd was om iets met de code op de chip te kunnen.

Zo'n library maakt natuurlijk ook onderdeel uit van het gecomprimeerde geheel, indien je die library weer nodig hebt om de film te kunnen bekijken. Anders zou het wel heel gemakkelijk worden: Geef iedere film een id-nummer, en sla de film op in de library.
Denk aan een egaal vierkant waarbij slechts de afmetingen en de kleurcode worden opgeslagen. De processor doet de rest.

Correct, maar een 'egaal vierkant' stelt voor je hersenen ook niet zoveel voor. Als ik spreek van een 'oranje egaal vierkant, 30 graden gedraait met een kantlijn van 10 cm, 5 cm van links en 2cm van boven' weet je prima wat ik bedoel, of kun je in ieder geval uittekenen wat ik bedoel. Ik vrees dat het veel moeilijker wordt afbeeldingen uit 'the real world' op die manier te gaan beschrijven.
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Messagepar Johan1951 » Mar 31 Août 2010, 19:39

From: Particularia

Het was de reinste oplichting en ook wel duidelijk waarom hij een hartaanval kreeg, simpelweg omdat hij zijn verhaal niet waar kon maken.

Hij gebruikte een informatiedrager van 128 kilobyte en beweerde hierin 10 films op te kunnen slaan.
Een film van 1 1/2 uur heeft 84000 verschillende beelden.

1 kilobyte = 8000 bits.. Dus 128*8000= 1024000 opslagplaatsen.
1024000/84000= 12 bits voor 1 filmbeeld. Hij beweerde 10 films op te kunnen slaan, resteert iets meer dan 1 bit per beeldje.
Ik ben bekend bij compressie dat bij het comprimeren van meerdere bestanden je voordeel kan halen (vanwege patroondeling) maar dit is toch wel echt je reinste broofdje aap. Roel Pieper - summa cum laude afgestudeerd in de informatica - zou zoiets ook wel vermoed hebben.
Waarschijnlijk gebruikt hij dit verhaal voor zijn persoonlijke PR.
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Messagepar Johan1951 » Mar 31 Août 2010, 19:42

From: Juul.s

[beetje offtopic]
Benm schreef:
Zo'n library maakt natuurlijk ook onderdeel uit van het gecomprimeerde geheel, indien je die library weer nodig hebt om de film te kunnen bekijken. Anders zou het wel heel gemakkelijk worden: Geef iedere film een id-nummer, en sla de film op in de library.

Dat klopt niet. Ik ben geen wiskundige, maar in mijn optiek is het zo: als je elke film in de bibliotheek opslaat is de compressie nul. Terwijl in Sloot's geval je alle films tevoorschijn kunt toveren uit een eindig geheugen. De compressie nadert dan de ratio van de oorspronkelijke film en de sleutel. De grootte van de bibliotheek is dan te verwaarlozen.

[/beetje offtopic]
Particularia schreef:
Het was de reinste oplichting en ook wel duidelijk waarom hij een hartaanval kreeg, simpelweg omdat hij zijn verhaal niet waar kon maken.

Een beetje luguber is het wel, maar dat is volgens mij de enige ware logica in het hele verhaal.
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Messagepar Johan1951 » Mar 31 Août 2010, 19:43

From: Benm

Dat broodje-aap gehalte blijft wel aanwezig inderdaad... ik betwijfel ook de theoretische mogelijkheid van het geheel, meer dan of zoiets technisch wel/niet uitvoerbaar is.

Vooralsnog is (lossy) compressie vooral een engineering problem, maar dat zal met der tijd wellicht eens veranderen. Hetzelfde kun je bijvoorbeeld stellen voor de snelheid waarmee data door een telefoonlijn past. Dat begon ooit met 300 baud (of nog minder), terwijl toen de onderliggende theorie al kon voorspellen dat het nooit meer dan ca 64k kon worden. In een paar decennia is dat vrijwel gehaald, 56k6 is bijna 90% van de theoretische limiet. Door al deze technische ontwikkelingen komen we nu qua datasnelheden heel dicht bij de theoretische grens, ook bijvoorbeeld met draadloze internetverbindingen en gsm-gesprekken.
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

PrécédentSuivant

Retour vers HigherLevel (0509)

cron