Nee ,dit is gezegd door de de zoon van sloot en een investeerder
De zoon van Sloot? Waar staat dat stukje?
Interview netwerk
Nee ,dit is gezegd door de de zoon van sloot en een investeerder
De zoon van Sloot? Waar staat dat stukje?
Nee ,dit is gezegd door de de zoon van sloot en een investeerder
De zoon van Sloot? Waar staat dat stukje?
Interview netwerk
In het gehele verhaal wordt steeds de indruk gewekt dat de sleutel alleen genoeg is. Deze gedachtensprong belooft inderdaad gouden bergen. Het probleem echter is dat je voor elk gecodeerd document niet alleen de sleutel, maar ook het bij dat document behorende referentiegeheugen nodig hebt.
Goedemiddag. Dit is de eerste post van mij op dit forum. Ik heb het boek in twee dagen uitgelezen, heb zelden zo gekluisterd gezeten aan een boek. Het fascineerd mij enorm.
Maar goed, even to the point.
Veel mensen twijfelen of de techniek van Sloot wel theoretisch, wiskundig gezien uitvoerbaar is. Bijvoorbeeld in dit bericht op tweakers.net wordt de techniek wiskundig gezien onmogelijk geacht..
Ik heb echter juist meer bezwaren aan de praktische kant:
In het begin van het verhaal gebruikt Sloot tijdens zijn presentaties het kastje in combinatie met een Pentium I laptop. Omdat dit natuurlijk niet overtuigend is, werkt hij vervolgens maandenlang aan een "stand-alone"-uitvoering van zijn kastje. Een simpele cardreader, met daaraan een VGA-uitgang voor een beeldscherm en een draadloze Logitech muis.
Dit tweede kastje, moet dus van wezenlijk verschil zijn geweest dan het eerste.
In Bijlage 2 van het boek kun je lezen dat Sloot confirmerend reageert op de vraag van Vesters of hij een compleet eigen OS heeft geschreven voor zijn laptop, en een eigen videodriver..
Ik ga er hierbij dus vanuit, dat in het eerste geval, de P1 CPU het volledige rekenwerk doet, en wel hierom:
Een Pentium 1 beschikt als I/O-poort alleen nog maar de beschikking over een Seriele COM, een Parallele LPT en heel misschien een IR-poort. USB was toendertijd nog niet ontwikkeld.
Het kastje moet dus via de COM- of via de LPT-poort aangesloten zijn. Aangezien géén van deze twee poorten een groot genoege bandbreedte heeft voor het "streamen" van volledig beeldsignaal (zelfs de nieuwste externe DVD-spelers van bijv. Freecom hebben minstens USB2 of FireWire nodig van resp. 400 en 480 mbit/s), ga ik ervan uit dat Sloot het gecodeerde signaal naar de laptop stuurde.
Hij liet vervolgens de CPU van de laptop de berekeningen doen..
Het tweede kastje was volledig standalone. Geen laptop. Dit kastje MOET dus wel een vorm van een CPU aan boord hebben gehad. Echter; het kastje was geruisloos. Er waren géén draaiende onderdelen. Dus óók geen fans (koelers). Dit terwijl ook toen de nieuwste CPU's al lang en breed een koeler nodig hadden.
En wat natuurlijk ook duidelijk is; de techniek van een CPU en een moederbord is heel erg lastig te doorgronden, zelfs voor een TV-reparateur en techneut als Sloot. Hoe heeft hij in hemelsnaam een volledig standalone "PC" kunnen maken...
Het is wel met een bestaande CPU gedaan, want Pieper zegt in het boek dat er tempo moet gezet worden achter processoren die moeten worden overgevlogen.
Hoe heeft sloot in godsnaam een eigen "moederbord" kunnen ontwikkelen? Heeft deze techneut zijn eigen chips gebakken?
Nog een heikel punt: Het kastje had géén harde schijf. Waarop was zijn OS dan geïnstalleerd? Op een CMOS/EEPROM?
Allemaal vragen die mij eerder in ongeloof brengen dan de wellicht wiskundige onmogelijkheid van zijn theorie..
In het gehele verhaal wordt steeds de indruk gewekt dat de sleutel alleen genoeg is. Deze gedachtensprong belooft inderdaad gouden bergen. Het probleem echter is dat je voor elk gecodeerd document niet alleen de sleutel, maar ook het bij dat document behorende referentiegeheugen nodig hebt.
Ik krijg de indruk dat voor elke mogelijke film dezelfde refentie data zou kunnen worden gebruikt. In de beschrijving van Jan Sloot gaat het om 5 maal 74 MByte. Maar uit niets blijkt dat die uniek is voor elke film of data, integendeel, er wordt nadrukkelijk beweerd dat de 4 KByte sleutel genoeg is en dat ze de volledige film bevat.
Een mogelijke oplossinG:
1)
In het boek wordt een verwijzing gemaakt naar "Algorithmen" - dit doet mij denken aan Artificial Intelligence. Stel dat JS naast het volledige alfabet met leestekens, 4 andere basis ingredienten van een film, b.v. kleur, geluid etc. individueel gevoed heeft aan een Neural Netwerk, waardoor hij 5 Algoritmen verkreeg (PK - Program Key) - indien hij daarna de eigenlijke film aanbiedt aan het netwerk (DKD - Data key Decoder) en vervolgens een algoritme creeërt van het ingelezene (CKD - Character key Decoder), dan zou er mogelijk een oplossing kunnen zijn....
Het benodigde initiële rekenwerk door het NN - Neurale Netwerk is m.i. een probleem! Zodra de algoritmen bestaan is het reconverteren van de input naar resultaat op basis van een beperkt aantal gegevens een kleinigheid.