De realisaties van sloot

Archief Forum van Eric Smit & Uitgever (http://www.debroncode.nl)

De realisaties van sloot

Messagepar Webmaster » Mer 18 Août 2010, 20:39

From: Buzzy

ik heb me zonet het boek aangekocht maar ik wacht nog enkele dagen om het te beginnen lezen ... niet dat ik niet geinteresseerd ben maar ... 'k hou het als vakantielectuur om op mijn dooie gemak uit te lezen (eerst nog een paar dagen werken)

ik heb de reportage gezien vorige week op canvas (de 2e zender op de vlaamse openbare omroep) en het onderwerp sloot boeit me wel ... ik heb echter nog één grote vraag waar ik mee zit : wat heeft sloot gerealiseerd met zijn 'kastje' ? het 'enige' waar ik over gehoord heb zijn :
- 16 films die simultaan en aan een verschillend tempo konden afgespeeld worden
- een foto die kon uitgegroot worden tot 5m x 5m 'zonder' kwaliteitsverlies

beperken de realisaties van sloot zich enkel tot 'beeld' of zijn er nog andere ? kan iemand me hierop antwoorden ?

alvast bedankt !
Avatar de l’utilisateur
Webmaster
Beheerder
 
Message(s) : 1848
Inscrit le : Sam 14 Août 2010, 13:21

Re: De realisaties van sloot

Messagepar Webmaster » Mer 18 Août 2010, 20:40

From: Troebelwater

'k heb het boek niet gelezen, maar geloof in de netwerk reportage was vermeld
dat de techniek m.b.t. tekst steeds per 1 bladzijde werd uitgevoerd.
Avatar de l’utilisateur
Webmaster
Beheerder
 
Message(s) : 1848
Inscrit le : Sam 14 Août 2010, 13:21

Re: De realisaties van sloot

Messagepar Webmaster » Mer 18 Août 2010, 20:41

From: Cugel

'k heb het boek niet gelezen, maar geloof in de netwerk reportage was vermeld
dat de techniek m.b.t. tekst steeds per 1 bladzijde werd uitgevoerd.


En als je het uit hebt zul je je realiseren dat als we het "kunnen" we gewoon weer
de begin situatie hebben zoals nu. Als je iets tot 50% kunt verkleinen is je antwoord
voor een ander weer 100% en zoekt ook weer een manier om tot 50% te komen.

Ondersteboven, binnenstebuiten en achterstevoren opslaan werkt prima.
Ooit wel eens gekeken naar de uitkomsten van infinitesimale calculatie van een sinus?
Het ziet er zo mooi gevormd uit tussen 0 en 1 maar daartussen zit oneindig veel ruimte.
Avatar de l’utilisateur
Webmaster
Beheerder
 
Message(s) : 1848
Inscrit le : Sam 14 Août 2010, 13:21

Re: De realisaties van sloot

Messagepar Webmaster » Mer 18 Août 2010, 20:42

From: Karmahead

JS kon ieder willekeurig bestand terug brengen tot een grootte van zo'n 1 kilobyte.
Dat video vaak is genoemd komt doordat dat zichtbaar was voor iedereen middels zijn kastje.
De werkelijke techniek achter zijn uitvinding was op alle vormen van informatie toepasbaar en kon OOK gebruikt
worden voor het opslaan van video-bestanden.
Het knappe was dat zijn kastje in den beginne gekoppeld werd aan een laptop waarvoor Jan naar eigen zeggen een eigen OS had geschreven. Goede programmeur dus die man want zelfs al zou alles fake blijken te zijn dan is het nog knap dat iemand het in die tijd (win98!!!!!) met een oude pentium voor elkaar kreeg om 16 speelfilms gelijktijdig af te spelen op zo'n oude (en nu trage!!!) laptop.

Zijn uitvinding was volgens hem dus toepasbaar op alle informatie.
Avatar de l’utilisateur
Webmaster
Beheerder
 
Message(s) : 1848
Inscrit le : Sam 14 Août 2010, 13:21

Re: De realisaties van sloot

Messagepar Webmaster » Mer 18 Août 2010, 20:43

From: MatrixView

JS kon ieder willekeurig bestand terug brengen tot een grootte van zo'n 1 kilobyte.


...Sommigen leren het nooit...

Zoals ik al vaker heb uitgelegd is dat bij verliesloze codering/compressie EN met een onbeperkt aantal bestanden ONMOGELIJK.

Je kunt met 1 kilobyte maar 2^(1024 * 8 bits) verschillende files uniek aanwijzen. Dat is een enorm groot getal, maar het is nogal eindig... Daar veranderen Jan Sloot, andere talstelsels, of cugelita zweeveritus helemaal NIETS aan.

Simpeler:
Je kunt geen 11 duiven in 10 hokjes stoppen zonder dat er 2 in hetzelfde hokje zitten (uniek zijn).
Dat heet het pigeon-hole principle...

Video MET verlies (lossy) en/of een codebook (wat overeenkomsten bevat) voor een beperkt aantal bestanden, dat kan wel. Bij iedere X aantal (nieuwe) film(s) een nieuw codebook aanmaken of juist een differential update bovenop 1 basis codebook is ook goed mogelijk.

Roekoe...!
Avatar de l’utilisateur
Webmaster
Beheerder
 
Message(s) : 1848
Inscrit le : Sam 14 Août 2010, 13:21

Re: De realisaties van sloot

Messagepar Webmaster » Mer 18 Août 2010, 20:44

From: Ralphs

Dan ligt het er maar net aan welke tijdscode je meegeeft.....

Niets is zo waarschijnlijk als het lijkt!!!!
Avatar de l’utilisateur
Webmaster
Beheerder
 
Message(s) : 1848
Inscrit le : Sam 14 Août 2010, 13:21

Re: De realisaties van sloot

Messagepar Webmaster » Mer 18 Août 2010, 20:44

From: Karmahead

JS kon ieder willekeurig bestand terug brengen tot een grootte van zo'n 1 kilobyte.


...Sommigen leren het nooit...

Zoals ik al vaker heb uitgelegd is dat bij verliesloze codering/compressie EN met een onbeperkt aantal bestanden ONMOGELIJK.

Je kunt met 1 kilobyte maar 2^(1024 * 8 bits) verschillende files uniek aanwijzen. Dat is een enorm groot getal, maar het is nogal eindig... Daar veranderen Jan Sloot, andere talstelsels, of cugelita zweeveritus helemaal NIETS aan.

Simpeler:
Je kunt geen 11 duiven in 10 hokjes stoppen zonder dat er 2 in hetzelfde hokje zitten (uniek zijn).
Dat heet het pigeon-hole principle...

Video MET verlies (lossy) en/of een codebook (wat overeenkomsten bevat) voor een beperkt aantal bestanden, dat kan wel. Bij iedere X aantal (nieuwe) film(s) een nieuw codebook aanmaken of juist een differential update bovenop 1 basis codebook is ook goed mogelijk.

Roekoe...!


Ik schrijf alleen op wat JS beweerde hoor, er wordt daar naar gevraagd door de opener van het topic. Dat alles speculatief is en dat we niet weten wat wel en niet kon moge duidelijk zijn. Jou verhaal over die duiven klopt natuurlijk en het is ook onmogelijk om het getal 1223445 op te slaan in minder dan 7 getallen (zoals men met loss-less-compressie probeert)

Dat codeboek vind ik onzin. Als je 10 speelfilms op je harde schijf zet en je gaat kijken naar welke pixels of combinatiepixels er gebruikt worden dan zul je zien dat dat aardig willekeurig is en dus niet bruikbaar is voor 100 films om vervolgens weer een codeboek aan te maken voor de volgende 100 films!!! Alsof hollywood 100 films lang dezelfde kleuren en belichting zou gebruiken!!! Wat natuurlijk wel zo is is dat je een codeboek zou kunnen maken van 1 film omdat de herhalingsfactor van de gebruikte pixels in frames vaak hoog is. Dit wordt al lang gedaan en toch is het niet mogelijk om de basis van een film op te slaan in 500mb om vervolgens een 16 kilobit hier een verwijzing naar te maken!!! Althans, de meeste divx xvid films hebben toch nog heel wat codeerwerk nodig en spelen niet zomaar haperloos af na het laten van de basis 500mb.
Avatar de l’utilisateur
Webmaster
Beheerder
 
Message(s) : 1848
Inscrit le : Sam 14 Août 2010, 13:21

Re: De realisaties van sloot

Messagepar Webmaster » Mer 18 Août 2010, 20:48

From: MatrixView

Dat codeboek vind ik onzin. Als je 10 speelfilms op je harde schijf zet en je gaat kijken naar welke pixels of combinatiepixels er gebruikt worden dan zul je zien dat dat aardig willekeurig is en dus niet bruikbaar is voor 100 films om vervolgens weer een codeboek aan te maken voor de volgende 100 films!!! Alsof hollywood 100 films lang dezelfde kleuren en belichting zou gebruiken!!! Wat natuurlijk wel zo is is dat je een codeboek zou kunnen maken van 1 film omdat de herhalingsfactor van de gebruikte pixels in frames vaak hoog is. Dit wordt al lang gedaan en toch is het niet mogelijk om de basis van een film op te slaan in 500mb om vervolgens een 16 kilobit hier een verwijzing naar te maken!!! Althans, de meeste divx xvid films hebben toch nog heel wat codeerwerk nodig en spelen niet zomaar haperloos af na het laten van de basis 500mb.


...zucht... Weet je, goed lezen is ook een vak.

Het heeft bv. ook weinig zin om iemand die zich jarenlang met wiskunde bezig houdt, proberen uit te leggen hoe een optelsom werkt.

Over overeenkomsten tussen meerdere films: Je hebt geen idee (visie) waar je over praat. Maar ja, daar denk jij zelf waarschijnlijk heel anders over. :-)

Als je nog iets echt slims zegt, zal ik reageren.
Avatar de l’utilisateur
Webmaster
Beheerder
 
Message(s) : 1848
Inscrit le : Sam 14 Août 2010, 13:21

Re: De realisaties van sloot

Messagepar Webmaster » Mer 18 Août 2010, 20:49

From: Cugel

Tja iets zeggen wordt moeilijk via dit medium.

En 10 duiven uit 10 hokjes laten vliegen is de truc niet.
Wel als je het filmt en er na elk shot er ééntje laat zitten.
Laat elk shot aan een ander persoon zien en dan hebben
ze samen 55 duiven zien vliegen.

Deze idiote pigeon-hole stelling is gestoeld op de aanname
dat al die duiven in een hok moeten.

Je hoeft maar kennis van één te hebben om een voorspelling
van anderen te kunnen maken. Maw. de bieb die niet over te
sturen is bevat al alle waarden die een pixel mogelijk kan hebben.

Zie het als een kast waar boeken staan met alle mogelijke combinaties
van woorden ongeacht of het een begrijpelijk verhaal zou zijn.

De mooiste benadering zou een analoge hash zijn die digitaal gevoed wordt en vice versa.

Jullie maken je zelf gek door vast te houden aan wat niet kan, de workaround is geen magie.
Avatar de l’utilisateur
Webmaster
Beheerder
 
Message(s) : 1848
Inscrit le : Sam 14 Août 2010, 13:21

Re: De realisaties van sloot

Messagepar Webmaster » Mer 18 Août 2010, 20:50

From: MatrixView

:-)

Cugel, van alle lachwekkende, zweverige en koppige posts die je tot nu toe hebt gemaakt, is dit verreweg de domste.
Avatar de l’utilisateur
Webmaster
Beheerder
 
Message(s) : 1848
Inscrit le : Sam 14 Août 2010, 13:21

Suivant

Retour vers Forum Archief (wwww.debroncode.nl)

cron