Extreme compressie

Extreme compressie

Re: Extreme compressie

Messagepar Johan1951 » Lun 12 Déc 2011, 11:57

From: TLC

Peter Bonjernoor schreef:
Ik heb gelezen wat je schrijft, en ik geef er mijn mening over, die jij vervolgens negeert omdat het niet is wat je wilt horen.

Nummertje zoveel, dus. Succes!

... waarin jij dicteert welke criteria jij nodig acht om een discussie te voeren.
... waarbij geen directe reactie een eigen interpretatie kent: iets niet willen horen.

Prima, gelukkig zijn er die daar geen last van hebben getuige bovenstaande en gewoon terzake komen waarvoor mijn dank.

Nummero uno dus.

Suk6 2

TLC
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Messagepar Johan1951 » Lun 12 Déc 2011, 11:58

From: Devlinx

Heeft dit nog iets met ondernemen te maken ?
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Messagepar Johan1951 » Lun 12 Déc 2011, 12:01

From: Mmint

Bij een niet-kritisch publiek kun je zelfs het element 'meervoudig' laten vallen en gewoon de inhoud van de bestanden in de referentietabel stoppen. Wel zo makkelijk. Je gecomprimeerde bestanden zijn dan piepklein (desgewenst past een bepaald bestand in 1 bit, maar 256 bytes klinkt spannender), maar je referentietabel is navenant groter.

Onzin. Coderen is niet hetzelfde als comprimeren. Het bestand past niet in die ene bit maar komt in je referentie tabel. Met een referentie van 1 bit groot kun je maar naar twee bestanden cq. bestandsondeerdelen refereren. Practisch onbruikbaar dus. Met een grote key (bv. 256 bytes) kun je naar heel veel bestanden cq. bestandsondeerdelen refereren, maar nog steeds niet oneindig veel en zoals eerder genoemd vereist ieder nieuw stukje data z'n plek in de referentie tabel, die bij beperkte grootte een beperkt aantal bestanden kan genereren.

Dedupliceren kan wel degelijk ruimte besparen en als onderdeel van een compressie-algoritme is dat zeker effectief (zie oa. RLE en Huffman). Echter, dit zal never nooit extreme compressie voor alle soorten bestanden opleveren. Uitdaging: probeer reeds gecomprimeerde bestanden (bv. MP3) eens significant (meerdere factoren) kleiner te krijgen.

@TLC: Geef svp. eens een inhoudelijke reactie die van inzicht getuigt.
Lees voor inhoudelijk zinnige repliek en achtergrond informatie deze en deze teksten op wikipedia. Op de laatstgenoemde pagina wordt zelfs naar je site verwezen als (overigens best uitgebreide) verzamelplaats van informatie over SDCS en soortgelijke gedachten. Helaas besteedt je site nauwelijks tot geen aandacht aan de critici en hun inhoudelijke argumenten. Wat mij betreft een gemiste kans.

Relevante quotes o.a.:
Op een vergelijkbare manier heeft Claude Shannon in 1948 bewezen dat er een limiet is aan lossless compressie. Om die reden is de nooit gerealiseerde uitvinding van Jan Sloot, waarbij 16 willekeurige speelfilms lossless in 64 kilobyte zouden passen, theoretisch onmogelijk.

Een goed compressiealgoritme moet dus toegesneden zijn op de eigenschappen, zoals statistiek etc, van de te comprimeren bestanden. Wanneer de werkelijkheid afwijkt van de veronderstellingen waarop de compressor is gebaseerd, kunnen ernstige teleurstellingen het resultaat zijn.

In veel verhalen over de vinding van Jan Sloot wordt vermeld dat hij films kon terugbrengen tot een vaste grootte van 1 kilobyte. Het is eenvoudig te bewijzen dat dit onmogelijk is.
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Messagepar Johan1951 » Lun 12 Déc 2011, 12:05

From: Peter Bonjernoor

Devlinx schreef:
Heeft dit nog iets met ondernemen te maken ?

Nee, echt helemaal niets. Had voor het einde van de eerste pagina al een slotje op gekund, eerlijk gezegd.
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Messagepar Johan1951 » Lun 12 Déc 2011, 12:06

From: TLC

Hallo Mmint
@TLC: Geef svp. eens een inhoudelijke reactie die van inzicht getuigt.

Eerst wat opheldering. Ben werkzaam in een bedrijf in Z.Nederland die voor klanten veel papierwerk opslaat en digitaliseerd en binnen de markt hebben we een gunstige positie. Enkele jaren is men bezig om datzelfde te doen voor video-content. De kosten voor dergelijke opslag is dermate hoog dat de kostprijs te hoog wordt voor concurrentie. Binnen het bedrijf is een soort award uitgeloofd voor oplossingen en laatst stuitte ik op een video-demo. Zelf heb ik geen kennis van algoritmes en ik heb dan , tot nu toe, geen connecties met de maker van DNA nog het bedrijf wat hier achtersteekt. Voordat ik m'n werkgever blij wil maken met een 'dooie mus', had ik gehoopt hier door de profs meer duidelijkheid te krijgen. Helaas wordt die mogelijkheid hier niet geboden en het waarom laat ik aan de lezer over.

Bedankt voor de moeite.

Tom L. Corneis
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Messagepar Johan1951 » Lun 12 Déc 2011, 12:09

From: Renep

TLC schreef:
Zelf heb ik geen kennis van algoritmes

In plaats van awards uit te delen voor een beetje googlen, kan je werkgever misschien beter studieboeken uitdelen, of geschoolde werknemers in dienst nemen. Niks nieuws onder de zon, compressie wordt behandeld bij het vak informatietheorie in de opleiding wiskunde, informatica of elektrotechniek. Hop, aan de studie.

Maar om de een of andere reden zit compressie in de hoek van koude kernfusie, bolbliksem en perpetuum mobile, waar steeds weer andere schimmige uitvinders de suggestie levend weten te houden dat ze iets bijzonders bedacht hebben, en waar mensen geloven dat je zonder kennis iets spectaculairs kunt creëren.
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Messagepar Johan1951 » Lun 12 Déc 2011, 12:11

From: Merkava

TLC schreef:
Zelf heb ik geen kennis van algoritmes en ik heb dan , tot nu toe, geen connecties met de maker van DNA nog het bedrijf wat hier achtersteekt.

Hoe kan iemand die zelf geen kennis heeft van de mathematica die komt kijken bij data-compressie het werk van anderen inhoudelijk beoordelen? Niet dus. En dan evengoed de onbeschoftheid hebben om mensen die wel inhoudelijk reageren verwijten dat zij niet goed lezen of hun huiswerk eerst moeten maken (in welk topic heb ik dat eerder gelezen?).
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Messagepar Johan1951 » Lun 12 Déc 2011, 12:13

From: Mmint

Voordat ik m'n werkgever blij wil maken met een 'dooie mus', had ik gehoopt hier door de profs meer duidelijkheid te krijgen. Helaas wordt die mogelijkheid hier niet geboden en het waarom laat ik aan de lezer over.

De mogelijkheid om hier door profs meer duidelijkheid over te krijgen wordt hier ruimschoots geboden. Voor zover ik weet zijn op dit forum meerdere informatici actief. Je hebt al van meerdere personen inhoudelijk relevante repliek gekregen. Wat is nu nog niet duidelijk dan?
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: Extreme compressie

Messagepar Johan1951 » Lun 12 Déc 2011, 12:14

From: Joost Rietveld

TLC schreef:
Voordat ik m'n werkgever blij wil maken met een 'dooie mus', had ik gehoopt hier door de profs meer duidelijkheid te krijgen. Helaas wordt die mogelijkheid hier niet geboden en het waarom laat ik aan de lezer over.

Dag TLC

Het waarom is simpel, je bent een werknemer en geen ondernemer. HL is niet voor werknemers bedoeld en dus gaat er een slot op dit topic. Succes verder gewenst

Groet
Joost

HL admin
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Précédent

Retour vers HigherLevel (1110)

cron