De Broncode

De Broncode

Re: De Broncode

Messagepar Johan1951 » Dim 24 Oct 2010, 22:10

From: rAw

Ik weet niet of jullie iets weten van nummerieke interpolatie (is een van mijn wiskunde vakken op de tu), maar ik probeer het ff duidelijk te maken in deze context

Mbv eulervorm van nummeriek interpolatie kan je een reeks getallen voorspellen doormiddel van 1 functie en een beginwaarde. iets vergevorderded nummerieke algoritmses hebben wat meer data nodig maar kunnnen de voorspelling verbeteren tot dicht bij of zelfs gelijk aan 100%

Zo zou je een beeldlijn bijvoorbeeld kunnen vervangen door (een aantal) interpolatie functies. Doe je dit voor elke beeldlijn dan zou je een beeldje van 800x600 in de meest optimale vorm door 800 functies kunnen vervangen. Wanneer je ook de verbanden tussen deze functies nader bekijkt zou je hiervoor ook een (aantal) interpolatie functie(s) voor kunnen bedenken (wiskundig mogelijk).

Nu zie je dat een beeldje misschien vervangen kan worden door 1 functie. Zo zou je deze stap ook verder kunnen doorvoeren en de afhankelijkheid van ieder beeldje door functies vervangen en in een misschien in het ideale geval is deze uiteindelijke functie maar maximaal 1 kb aan grote.

Ik doe maar een gissing en het hoeft niet zo gegaan te zijn, maar de mogelijkheden zijn er.

Praten over miljoenen kleurencombinaties heeft geen zin wiskundig gezien. Je kan voor een vergelijking al zijn oneindige mogelijkheden afgaan, terwijl je analytisch gezien binnen no-time de oplossing achterhaald.

vb] Stel je hebt de volgende pixelreeks: R G B G R. De stapgrote tussen elke pixel stel je 1 en de beginwaarde R stel je gelijk aan 1 en de waarde G is gelijk aan 0 dan kan je deze pixelreeks vervangen door de functie sin(1/4PI*X(i)+1/2PI) waar X(i) gelijk is aan 0,1,2,3,.....,n
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: De Broncode

Messagepar Johan1951 » Dim 24 Oct 2010, 22:11

From: PgVincent www. yapf.net

"praten over miljoenen kleurencombinaties heeft geen zin wiskundig gezien. je kan voor een vergelijking al zijn oneindige mogelijkheden afgaan, terwijl je analytisch gezien binnen no-time de oplossing achterhaald"

Het gaat mij om de schaal van het verhaal. De claim is dat er in 370MB genoeg formules zitten om alle beelden van alle films die er ooit zijn gemaakt te kunnen reproduceren aan de hand van 1kB extra data.

In jouw verhaal ga je er van uit dat je een film beeldje voor beeldje analyseert en naar functies omzet. Dat lijkt mij in de praktijk een onmogelijke taak want elke functie zou 1200 getallen correct moeten kunnen voorspellen, maar ik kan me voorstellen dat je met genoeg tijd en rekenkrachtwel een eind komt.

Maar dan nog, stel je kunt idd een beeldlijn omzetten naar een functie en je kunt met 800 functies een beeldje bouwen, dan heb je 800x135000 = 108 miljoen functies nodig (minus een paar dubbelen natuurlijk). Je hebt maar 370Miljoen bytes om alles in op te slaan, dus elke functie mag slechts 3.5 bytes lang zijn. En dan moet het geluid er nog bij. Zelfs als je elk beeldje tot 1Kb kunt reduceren dan heb je nog maar plaats voor drie films in 370mb.

Dat je op die manier data kunt "comprimeren" geloof ik zonder meer, maar niet op de schaal die hier wordt geclaimt.

Maar bedenk ook, als het wel zou kunnen dan zou DVD natuurlijk nooit tot stand zijn gekomen. Dan hadden ze die techniek al lang op rompacks uitgebracht, goedkoop te maken, moeilijk te kopieeren en vast te binden aan een bepaald merk speler.
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: De Broncode

Messagepar Johan1951 » Dim 24 Oct 2010, 22:13

From: rAw

"Maar dan nog, stel je kunt idd een beeldlijn omzetten naar een functie en je kunt met 800 functies een beeldje bouwen, dan heb je 800x135000 = 108 miljoen functies nodig "

800x135000 = 108 miljoen functies? dat is onwaar. je zou in die 108 miljoen functies een verband kunnen zien en met genoeg randvoorwaarden dit in een (enkelen) functie(s) omzetten. daarin zit de compressie.

"Het gaat mij om de schaal van het verhaal. De claim is dat er in 370MB genoeg formules zitten om alle beelden van alle films die er ooit zijn gemaakt te kunnen reproduceren aan de hand van 1kB extra data. "

Het zijn geen 370 mb aan functies, maar 370 mb om de functies te kunnen 'parsen' en te extraheren uit de gegenereerde code voor de film. de functie zit verscholen achter die ene kb

Een feitje tussendoor: Ik las net dat voor EEN film een code van 128kb nodig is.
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: De Broncode

Messagepar Johan1951 » Dim 24 Oct 2010, 22:15

From: PgVincent www. yapf.net

"800x135000 = 108 miljoen functies? dat is onwaar. Je zou in die 108 miljoen functies een verband kunnen zien en met genoeg randvoorwaarden dit in een (enkelen) functie(s) omzetten."

Dan ga je er wel vannuit dat je altijd in staat zou zijn om twee of meer functies samen te voegen tot een kleinere. Als dat inderdaad zou kunnen dan zou het zippen van een zipfile dus ook moeten kunnen. :)

Maar als je samenvoegt dan kun je voortaan dus die beeldlijnen alleen in vaste combinaties oproepen en dan vervalt de mogelijkheid om elk mogelijk beeld te bouwen. En dat betekent weer dat het dus niet langer mogelijk is om elke film te maken, maar alleen die films die voldoen aan de voorwaarden van de algorythmes. En dan ben je weer bezig met compressie per film.

Maar stel dat je de helft van de beeldlijnen zou kunnen samenvoegen, dan heb je 6 bytes per unieke beeldlijn, kan het dan ineens wel? En dan niet zeggen dat je de samengevoegde functies ook weer samen kunt voegen, er zit een limiet aan hoe ver je daarmee kunt gaan zonder een grotere functie te krijgen.

"Het zijn geen 370 mb aan functies, maar 370 mb om de functies te kunnen 'parsen' en te extraheren uit
de gegenereerde code voor de film. de functie zit verscholen achter die ene kb"

Dat staat er niet, hij heeft het wel degelijk over 370MB aan algorythmes: "Bij de opslag van films zou ieder algoritme een maximale omvang van 74 megabyte krijgen. In totaal dus 370 megabyte " En de sleutel van 1kB zou die functies aansturen / voeden om de film te maken.

Dus volgens jou gaat het om een functie van 1024 bytes lang die met behulp van 370mB aan generieke data in staat is om een film te maken? Volgens mij overschat je de wiskunde dan toch een beetje hoor :)

"Een feitje tussendoor: ik las net dat voor EEN film een code van 128kb nodig is."

Ah, dus het verhaal verandert al. :)

Ik geloof best dat je een film efficienter kunt opslaan met die methodes, maar niet dat je 1 set van 370MB kunt maken die uit een sleuteltje van 1024 bytes elke willekeurige film kan genereren.
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: De Broncode

Messagepar Johan1951 » Dim 24 Oct 2010, 22:17

From: rAw

"Dus volgens jou gaat het om een functie van 1024 bytes lang die met behulp van 370mB aan generieke data in staat is om een film te maken? Volgens mij overschat je de wiskunde dan toch een beetje hoor :) "

Volgens mij snap jij niets van wiskunde ;) het kan en dat is een feit.... alleen HOE dat is de vraag. Het idee bestaat al veel langer.

Het geniale van sloot was dat hij dat algoritme had gevonden moeten we zijn resultaten geloven.

Wat een denkfout van jou is dat in die 370 mb alle functies van alle bestaande films zijn opgelsagen. Dat is dus niet zo. De code per film zit in die 128 kb opgeslagen ( 1kb was bij het comprimeren van een boek). Via een algortime word deze code van de film in zijn eigen unieke functies omgezet.

Het is net alsof je een algoritme hebt die uit de code 254 de waardes 128 64 32 16 8 4 2 en 1 kan halen
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: De Broncode

Messagepar Johan1951 » Dim 24 Oct 2010, 22:18

From: Remco van Arkelen

Het is echt bere-interessant....ik heb gister meteen het boek besteld bij Bol.com :)
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: De Broncode

Messagepar Johan1951 » Dim 24 Oct 2010, 22:20

From: PgVincent www. yapf.net

"Volgens mij snap jij niets van wiskunde ;) "

Volgens mij denk jij veel te optimistisch over wiskunde :)

"Het kan en dat is een feit.... alleen HOE dat is de vraag. het idee bestaat al veel langer."

Zolang je niet weet hoe het moet is dus ook niet bewezen dat het kan. Als je de roddels mag geloven zijn er al meerdere mensen geweest die zo brilliant waren om dit te vinden. Waarom is het dan niet al lang bekent hoe het moet?

" De code per film zit in die 128 kb opgeslagen ( 1kb was bij het comprimeren van een boek). Via een algortime word deze code van de film in zijn eigen unieke functies omgezet. "

Hij had 16 films op 64kb, volgens de artikelen. Als de feiten nu al in drie versies bestaan, hoe geloofwaardig is het verhaal dan nog...

Maargoed, je hebt dus 128kb aan gecomprimeerde algorythmes en die 370MB is code die de functie decomprimeert en wat daar uit komt is een aantal wiskundige functies die een hele film beschrijven. Hoe brilliant moet hij zijn geweest dat hij zonder supercomputers in staat zijn om terabytes aan data van een film voor te stellen als een functie, en daar dan weer aan algorythme voor te verzinnen.

En waarom is die 370MB niet zelf weer gecomprimeerd... :)

Maar lees de rest van de info en je ziet dat het wel onzin moet zijn. Zo'n brilliante vinding, hij is als de dood dat het uitlekt en hij registreert geen octrooi er op? Erger, de enige octrooien die hij wel registeert beschrijven een compressie van 1:8 (gewoon 8), niet 1:4Miljoen. Natuurlijk komt hij te overlijden vlak voordat hij zijn contracten etc tekent. Elke demonstratie gebeurt met ene klein zwart kastje waar niemad in mag kijken, en hij wil 20 miljoen voordat hij verder gaat.... tsja....
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: De Broncode

Messagepar Johan1951 » Dim 24 Oct 2010, 22:26

From: rAw

Kijk het is maar wat je wilt geloven. Dat de ABN Amro er zo'n 50 miljoen voor vrij wil maken en als mensen uit de top van de zakenwereld zich erin interesseren zal het wel geen hoax zijn.

"Volgens mij denk jij veel te optimistisch over wiskunde :) "

Ik denk reeel. Het is een feit dat het mogelijk is punt. Ik kan zelf nu al beeldlijnen van een zwart wit plaatje voorspellen alleen aan de nauwkeurigheid schort het nog aardig. Maar het kan.

"Waarom is het dan niet al lang bekent hoe het moet? "

Van sommige verbanden weten we dat ze bestaan alleen niet hoe we ze moeten beschrijven. Waarschijnlijk had hij gewoon geluk bij het ontdekken van zijn codering net als newton in een vlaag van verstandsverbijstering de relatie tussen verandering van impulsmoment in tijd aan een kracht relateerde.

"Hij had 16 films op 64kb, volgens de artikelen. Als de feiten nu al in drie versies bestaan, hoe geloofwaardig is het verhaal dan nog... "

Dit zijn idd allemaal gissingen. Enige waarheid is dat hij 16 films op een kaart had zitten. Geloofwaardigheid wordt niet aangetast door deze gissingen.

"Hoe brilliant moet hij zijn geweest dat hij zonder supercomputers in staat zijn om terabytes aan data van een film voor te stellen als een functie, en daar dan weer aan algorythme voor te verzinnen."

Uit een supercomputer komt niet zomaar een vergelijking rollen. Nut van supercomputers wordt zwaar overdreven. In de richting aerodynamica die ik studeeer worden er bij de ontwikkeling van vliegtuigen, raketten etc alleen voor de allerlaatste analyse gebruik gemaakt van een 'supercomputer', en dit alleen om de nauwkeurigheid van je model te checken.. duss so be it.

"Erger, de enige octrooien die hij wel registeert beschrijven een compressie van 1:8 (gewoon 8), "

Ja we weten alleen niet welke compressie verhouding zijn nieuwe theorie had.... en daar gaat het toch om...
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: De Broncode

Messagepar Johan1951 » Dim 24 Oct 2010, 22:28

From: PgVincent www. yapf.net

He lekker zo'n discussie die eigenlijk nergens over gaat :-)

"Kijk het is maar wat je wilt geloven. Dat de ABN Amro er zo'n 50 miljoen voor vrij wil maken en als mensen uit de top van de zakenwereld zich erin interesseren zal het wel geen hoax zijn."

Mensen uit de top van de zakenwereld zijn geen professor in de wiskunde. Zij zien alleen een mogelijke manier om geld te verdienen. Die investeren niet omdat ze het een levensvatbare optie vinden, maar omdat ze niet willen riskeren dat ze het niet doen en het straks wel een reele mogelijkheid blijkt te zijn. En waar denk je dat die zakenmensen het investeringsgeld vandaan halen? ABN wellicht? :)

"Ik denk reeel. Het is een feit dat het mogelijk is punt."

Dat het kan op een eenvoudige serie is een feit.
Of het ook voor elke beeldlijn kan is een tweede. Of het ook kan met beeldlijnen van 2400 tekens is weer een derde en of je die functies dan via een 'compressie' methode een factor 2 miljoen kleiner kunt krijgen dan het origineel is echt pure theorie.

"Van sommige verbanden weten we dat ze bestaan alleen niet hoe we ze moeten beschrijven. Waarschijnlijk had hij gewoon geluk bij het ontdekken van zijn codering."

Het gaat mij er om dat er meerdere mensen zijn die beweren dat ze het voor elkaar hebben gekregen, maar niemand heeft het ooit vastgelegd in een document. "de" wereldvinding, en niemand legt het vast... Prototypes zijn niet meer te vinden, geen enkel document. Daar is natuurlijk wel een fijne samenswerings theorie voor; de film- platen- en dvd maatschappijen willen het verborgen houden ivm broodroof, net als de motor die op water loopt, die schijnt ook al jaren te bestaan maar te worden tegengehouden door shell. :)

"Dit zijn idd allemaal gissingen. Enige waarheid is dat hij 16 films op een kaart had zitten. Geloofwaardigheid wordt niet aangetast door deze gissingen."

Dus hij had 16 films op een kaart van 64kB? en die 128kb per film dan? :-)

Dat bedoel ik; het zijn die gissingen die het hele verhaal wankel maken. Als je de feiten niet kent kun je niet aannemen dat het waar is. Het enige dat vaststaat is dat hij een apparaatje had waar hij een kaartje in stopte waarna hij een film kon vertonen vannuit het kastje. Verder is helemaal niets zeker. Voor hetzelfde geld bevatte dat kastje een transceiver waarmee signalen van een andere apparaat werden opgevangen (digitenne). Wie zal het zeggen...

"Uit een supercomputer komt niet zomaar een vergelijking rollen."

Tuurlijk niet, maar zoiets ingewikkelds als dit doe je echt niet uit je hoofd. En hoe wou je je eindproduct controleren op correcte werking als het ding een terabyte aan data genereerd?
Je praat over wiskundige formules die met andere formules worden bewerkt. Je zult dat toch allemaal moeten terugrekenen voordat je er een reeks mee kunt maken. In 1999 was 1Ghz zo ongeveer de snelste CPU en die pastte niet in een klein kastje, daar had je een stevige kast voor nodig.

"Ja we weten alleen niet welke compressie verhouding zijn nieuwe theorie had.... en daar gaat het toch om..."

Het gaat er om dat hij wel slim genoeg was om een eenvoudig 1:8 compressie algorythme te octrooien, maar niet een wereldschokkend 1:2.000.000 algorythme. En dat was niet omdat hij geen tijd had, hij heeft immers meerdere demonstraties gegeven aan potentiele klanten. Waarom zou hij dan geen octrooi hebben aangevraagd op dit oh-zo belangrijke ding? Was hij vergeten het te doen? Niet erg waarschijnlijk. Was hij bang dat de ambtenaar zijn idee zou stelen? Dat zou een bedrijf net zo makkelijk kunnen als er geen octrooi op zat.
Of had hij gewoon niets om octrooi op aan te vragen?
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

Re: De Broncode

Messagepar Johan1951 » Dim 24 Oct 2010, 22:29

From: rAw

Lama je draait er weer veel te ver omheen.....Dit wordt idd een discussie die nergens over gaat behalve dat jij je gelijk wilt halen.

Adios
Avatar de l’utilisateur
Johan1951
 
Message(s) : 3752
Inscrit le : Mar 31 Août 2010, 17:04

PrécédentSuivant

Retour vers PFZ.nl (0904)

cron