Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Re: Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Notapor Michael1954 » Jue 26 Ago 2010, 09:36

From: Unnamed

iram => Compressie werkt zeer eenvoudig. Neem bijvoorbeeld de zin:

"Wat als wat als?"

Nu kun je een bibliotheek aanmaken, die er zo gaat uitzien:

Wat = 1
als = 2

Nu kun je je zin schrijven als:

"1 2 1 2?"

Zowel de bibliotheek als de nieuwe zin wordt opgeslagen. Bij kleine files zoals mijn voorbeeld geeft dit weinig effect. Dit is lossless compression. Het verschil tussen de compressie files is dan de manier waarop zo een herhalingen gevonden worden. Een andere compressor kan bijvoorbeeld zeggen:

Bibliotheek: "Wat als = 1"
Zin: "1 1?"

En misschien is dit iets beter.

Lossy compression werkt zo: Neem bijvoorbeeld de zin:

"Wat als wat aks?"

Die laatste "aks" lijkt veel op die eerste "als". Daarom verandert de compressor de zin in:

"Wat als wat als?"

Dan is het veel gemakkelijker om het te compressen, want dan zit je in de voorgaande situaties. Het heet "lossy" omdat er gegevens verloren geraken. "Als" lijkt wel op "Alk", maar dat is het toch niet. Wanneer je dan je zin uitpakt, dan krijg je een beetje een andere zin dan dat je oorspronkelijk had.

BTW: Dit zijn zeer simpele analogieen. In de werkelijkheid is het VEEL ingewikkelder.
Uitlachen zal niemand doen, maar je kan niet verwachten dat iemand dit voor mogelijk houdt omdat jij het zegt. Tenzij jij een revolutionaire manier weet om het hele wezen van bits & bytes op te slaan klinkt dit gewoon onlogisch. Je zal wel ergens een fout gemaakt hebben in uw redering, of je bent een genie
Ben echter wel geïnteresseerd in wat uw idee dan is, in grote lijnen?

Ik ben geen genie. Ik heb het nog niet kunnen bewijzen omdat ik niet echt weet hoe ik bytecode rechtstreeks kan manipuleren. Ik zou feitelijk een file willen onderzoeken in zijn geheel, als bytecode. Het nadeel is uiteraard dat je dan bij een file van 10Gigabyte effectief 10 Gigabyte geheugen nodig hebt...

Feitelijk zou ik me ook niet geloven als ik jou was, maar ik ben zo zeker dat ik het kan. Ik ga me er deze zomer nog mee bezig houden. Als het binnen een anderhalve maand niet lukt, dan zal ik het nog eens uitleggen.

Ja, uiteraard kan ik fout zitten... Ik ben maar een mens. Maar dat zal niet wegens onvoldoende kennis zijn, maar eerder wegens iets over het hoofd gezien te hebben.
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Notapor Michael1954 » Jue 26 Ago 2010, 09:38

From: Nibblerken

http://stief.sin.khk.be/demos/compressie.ppt

Huffman , lzw & rl compressie kort uitgelegd.
Waar school al niet goed voor is :)
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Notapor Michael1954 » Jue 26 Ago 2010, 09:41

From: QplQyer

Ik ben geen genie. Ik heb het nog niet kunnen bewijzen omdat ik niet echt weet hoe ik bytecode rechtstreeks kan manipuleren. Ik zou feitelijk een file willen onderzoeken in zijn geheel, als bytecode. Het nadeel is uiteraard dat je dan bij een file van 10Gigabyte effectief 10 Gigabyte geheugen nodig hebt...

Dankzij het virtueel geheugen heb je geen 10GB fysisch geheugen nodig om dit te doen.
Als je wilt weten hoe je een filestream bewerkt: http://www.cs.brown.edu/courses/cs161/p ... io-ltr.pdf
Gebruik Memory Mapped I/O best.

Slaat je idee trouwens op lossless compression of lossy? En is het een globale compressie voor alle soorten files of voor een specifiek soort?

Ik begrijp dat je bang bent dat iemand je idee zou stelen, maar als je het alleen voor jezelf houdt kan het zijn dat je je tijd verspilt met het zelf bedenken van een reeds gekend compressie-algoritme ... (eventueel voorleggen aan een prof?).
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Notapor Michael1954 » Jue 26 Ago 2010, 09:43

From: Ollie

Ik ga me er deze zomer nog mee bezig houden. Als het binnen een anderhalve maand niet lukt, dan zal ik het nog eens uitleggen.

Daar houd ik je aan, ik ben geïntrigeerd.
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Notapor Michael1954 » Jue 26 Ago 2010, 09:46

From: Fireball

@ Unnamed: Als je ook een bedrijf wil starten => I'm your man! :) :mrgreen:
*ruikt de miljoenen*.
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Notapor Michael1954 » Jue 26 Ago 2010, 09:47

From: -Helld0g-

Oke, ik zat er dus goed naast...
Sorry voor mijn domme reply dan.

Lijk mij gewoon logich, maar nu ik er verder over na denk heb je idd allemaal gelijk en was het dom van me om dat te kunnen denken. Compressie zit dus duidelijk totaal anders in elkaar. Bedankt voor de uitleg Ollie. Maar hoe zit het dan met gewone bestanden? Een film kan zo gecomprimeerd worden, maar een tekstbestand toch niet...

Omdat een tekstbestand toch ook al enorm veel gecomprimeerd is ! (met algoritmen die zowel lettertype, grootte en andere opties bevatten)

Ik vroeg me af wat er nu net gebeurt als er "gearchiveerd" wordt?

Zijn dit dan lettergrepen/woorden/zinnen die in algoritmen worden gezet of?
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Notapor Michael1954 » Jue 26 Ago 2010, 09:58

From: Block

Was er eind jaren negentig al usb 1.1 ?? Ik vraag me af als het kastje decodeert, kan je nooit de uitgepakte data op een seriele kabel doorsluizen (usb 1 kan dat ook niet -maximum 1 MB/s aan maar soit).
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Notapor Michael1954 » Jue 26 Ago 2010, 09:59

From: Preske

Was er eind jaren negentig al usb 1.1 ?? Ik vraag me af als het kastje decodeert, kan je nooit de uitgepakte data op een seriele kabel doorsluizen (usb 1 kan dat ook niet -maximum 1 MB/s aan maar soit).


Ik heb hier eenboek van 98, en daarin waren ze ant zagen waar de usb bleef.
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Notapor Michael1954 » Jue 26 Ago 2010, 10:00

From: Block

Dan moest de laptop zelf de data effectief decoderen, of zie ik dat verkeerd? Dus niet dat kastje.
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Notapor Michael1954 » Jue 26 Ago 2010, 10:02

From: QplQyer

Omdat een tekstbestand toch ook al enorm veel gecomprimeerd is ! (met algoritmen die zowel lettertype, grootte en andere opties bevatten).

Ik vroeg me af wat er nu net gebeurt als er "gearchiveerd" wordt?

Zijn dit dan lettergrepen/woorden/zinnen die in algoritmen worden gezet of?

Iets "in" een algoritme zetten is maar een vreemde uitdrukking, je verwerkt iets met een algoritme, maar zet het niet "in" je algoritme.

Bij archivering hangt het af van welke archivering er gebruikt wordt, sommige archiveringsmethoden comprimeren je data niet, andere wel (tar bv. doet dit niet en zip wel).

Als er gecomprimeerd wordt, dan zullen veel voorkomende letters/tekens/woorden/zinnen (het zijn allemaal maar opeenvolgingen van bits en bij zip en dergelijke wordt er niet gekeken naar of het een woord is of niet, een spatie is ook een teken met een bitcode namelijk) voorgesteld worden door een kortere bitreeks dan de minder voorkomende door een bepaald algoritme te gebruiken.
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

AnteriorSiguiente

Volver a 9Lives.be (0806)

cron