Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Re: Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Notapor Michael1954 » Jue 26 Ago 2010, 07:44

From: Øiram

Heb reportage niet gezien.
Nog ben ik op de hoogte van wat er zich allemaal heeft afgespeeld.

Wel heb ik verschillende artikels gelezen in Netwerk, en vroeg ik me ook af waarom ik daarna er nooit nog iets over heb gelezen in netwerk. Het had mijn intresse wel onmiddelijk gekregen.

Ik hoop gewoon dat er een manier bestaat, dat dit mogelijk is
Want het zit denk ik toch wel mooi in elkaar allemaal.

Trouwens ik weet totaal niet hoe comprimeren en zo werkt
Als iemand mij in een paar grote lijnen zou kunnen uitleggen hoe dat werkt, mag nogal simpel zijn hoor. Want momenteel denk ik dat het op volgende manier werkt (niet lachen mocht ik het volledig verkeerd hebben) rekening houden dat ik hier totaal niets van in school heb gezien of zo, dus waarschijnlijk ben ik totaal verkeerd...

Ik er van uit dat ieder bestand is opgebouw uit lange combinatie's van bits & bytes de welbekende 0'en en 1'tjes. Dele lange combinaties vormen de taal die iedere computer verstaat. Comprimeren is die lange combinaties proberen korter neer te schrijven.

Als we ze bekijken in groepjes van 2 zijn er 4 combinaties namelijk:
* 10
* 01
* 00
* 11
Om de gewone bestanden klein er te maken moeten we dus een nieuwe manier vinden om het neer te schrijven maar maken dat het korter is en dus kleiner.

De decoder/coder moet dus de normale manier kennen en jou manier, dus iets als dit:
* 10 = 1/1 = 10
* 01 = 2/2 = 01
* 00 = 3/3 = 00
* 11 = 4/4 = 11
Als we dus bvb volgende combinatie hebben
Código: Seleccionar todo
11001001101111001010

Zou dit met bovenstaande codering er zo uit zien
Código: Seleccionar todo
4312144311

Wat dus de helft korter is als de normale manier, de decoder leest dat boeltje in en maakt een nieuw bestand aan die iedere computer terug normaal zou kunnen lezen. Aan de hand van volgende codereing
* 10 = 1/1 = 10
* 01 = 2/2 = 01
* 00 = 3/3 = 00
* 11 = 4/4 = 11

Alle, zeer simpel uitgelegt denk ik dat dit comprimeren is, maar zoals ik al zie, het kan zijn dat ik volledig verkeerd ben en hier totale onzin verkoop. Maar kan iemand dit dan eens uitleggen hoe het wel werkt ongeveer. Bovenstaande manier zou naar mijn mening een bestand met 50% kleiner maken. Decodering en codering zit verwerkt in een programma dus een bestand moet de coderings info niet meedragen...

Nie lachen plz... geef me uitleg hoe het wel moet
En ja, mocht dit een of andere gouden tip zijn, weet het me dan te zeggen. Weet nooit dat ik door mijn zever iets gevonden heb...
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Notapor Michael1954 » Jue 26 Ago 2010, 09:08

From: Time

Die compressie werkt ook binair, dus waar je met 2, 3 en 4 afkomt zit je al verkeerd die kan je namelijk pas gebruiken door met 2 tekens te werken.
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Notapor Michael1954 » Jue 26 Ago 2010, 09:14

From: Ollie

Trouwens ik weet totaal niet hoe comprimeren en zo werkt.
Als iemand mij in een paar grote lijnen zou kunnen uitleggen hoe dat werkt, mag nogal simpel zijn hoor.

Een video bestand is een collectie van frames die na mekaar worden afgespeeld. Het PAL formaat gebruikt 25 frames per seconde (50 frames interleaved) aan 720x576 (of 720x288 interleaved). De kompressie bestaat er in slechts bepaalde frames volledig te comprimeren (de zogenaamde keyframes). De rest van de frames zijn de zogenaamde intraframes (forward en backward) die een delta tussen twee key frames weergeven.

In een actiefilm zijn sneller keyframes nodig (omdat anders de afwijking van de delta te groot wordt - artefacten op het scherm) en in een film waar veel stilstaande beelden gebruikt wordt zijn er minder keyframes nodig.

Meer info op deze web pagina al zijn er ongetwijfeld betere references (heb nu geen zin om ze te zoeken).
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Notapor Michael1954 » Jue 26 Ago 2010, 09:15

From: Preske

Ik las iets over films zien op een gsm en dat dat nooit op zo'n mmc kaartje zou geraken...
Ik kijk films op m'n gsm en ik krijg 2 films op m'n mmc kaartje (kaartje van 128Mb)
http://www.lonelycatgames.com/index.php ... smartmovie
M'n gsm is een symbian-type
en de gsm kostte 169€ :)

Ik heb ook eens zo'n filmpke gehad.
Dat was een gruwelijk klein beeld.

In principe krijgt ge 10tallen films op da mmc kaartje, maar dan moet ge telkens meer en meer opgeven aan kwaliteit.
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Notapor Michael1954 » Jue 26 Ago 2010, 09:20

From: M***

Ik heb ook eens zo'n filmpke gehad.
Dat was een gruwelijk klein beeld.

In principe krijgt ge 10tallen films op da mmc kaartje, maar dan moet ge telkens meer en meer opgeven aan kwaliteit.

t' is nu nie dat een gsm zo'n groot scherm heeft. :P
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Notapor Michael1954 » Jue 26 Ago 2010, 09:24

From: Shimbayi

Heb reportage niet gezien.
Nog ben ik op de hoogte van wat er zich allemaal heeft afgespeeld.

Wel heb ik verschillende artikels gelezen in Netwerk, en vroeg ik me ook af waarom ik daarna er nooit nog iets over heb gelezen in netwerk. Het had mijn intresse wel onmiddelijk gekregen.

Ik hoop gewoon dat er een manier bestaat, dat dit mogelijk is
Want het zit denk ik toch wel mooi in elkaar allemaal.

Trouwens ik weet totaal niet hoe comprimeren en zo werkt
Als iemand mij in een paar grote lijnen zou kunnen uitleggen hoe dat werkt, mag nogal simpel zijn hoor. Want momenteel denk ik dat het op volgende manier werkt (niet lachen mocht ik het volledig verkeerd hebben) rekening houden dat ik hier totaal niets van in school heb gezien of zo, dus waarschijnlijk ben ik totaal verkeerd...

Ik er van uit dat ieder bestand is opgebouw uit lange combinatie's van bits & bytes de welbekende 0'en en 1'tjes. Dele lange combinaties vormen de taal die iedere computer verstaat. Comprimeren is die lange combinaties proberen korter neer te schrijven.

Als we ze bekijken in groepjes van 2 zijn er 4 combinaties namelijk:
* 10
* 01
* 00
* 11
Om de gewone bestanden klein er te maken moeten we dus een nieuwe manier vinden om het neer te schrijven maar maken dat het korter is en dus kleiner.

De decoder/coder moet dus de normale manier kennen en jou manier, dus iets als dit:
* 10 = 1/1 = 10
* 01 = 2/2 = 01
* 00 = 3/3 = 00
* 11 = 4/4 = 11
Als we dus bvb volgende combinatie hebben
Código: Seleccionar todo
11001001101111001010

Zou dit met bovenstaande codering er zo uit zien
Código: Seleccionar todo
4312144311

Wat dus de helft korter is als de normale manier, de decoder leest dat boeltje in en maakt een nieuw bestand aan die iedere computer terug normaal zou kunnen lezen. Aan de hand van volgende codereing
* 10 = 1/1 = 10
* 01 = 2/2 = 01
* 00 = 3/3 = 00
* 11 = 4/4 = 11

Alle, zeer simpel uitgelegt denk ik dat dit comprimeren is, maar zoals ik al zie, het kan zijn dat ik volledig verkeerd ben en hier totale onzin verkoop. Maar kan iemand dit dan eens uitleggen hoe het wel werkt ongeveer. Bovenstaande manier zou naar mijn mening een bestand met 50% kleiner maken. Decodering en codering zit verwerkt in een programma dus een bestand moet de coderings info niet meedragen...

Nie lachen plz... geef me uitleg hoe het wel moet
En ja, mocht dit een of andere gouden tip zijn, weet het me dan te zeggen. Weet nooit dat ik door mijn zever iets gevonden heb...

De computer stelt uw cijfers binair voor, en als je tot 4 wilt gaan heb je al 3 bits nodig.

4 = 100
3 = 011
2 = 010
1 = 001

Dus in jou voorbeeld zou je bestand geen 50% kleiner worden, maar 50% groter.
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Notapor Michael1954 » Jue 26 Ago 2010, 09:26

From: Holy Paladin

Idd, moest da gaan dan zou er gewoonweg nooit een compressieprobleem geweest zijn.
Gewoon uw dingen in een getalstelsel zetten met zoveel cijfers dat de uiteindelijke gigantische lijn 010101001011....... overeenkomt met 1 cijfertje
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Notapor Michael1954 » Jue 26 Ago 2010, 09:27

From: Øiram

Oke, ik zat er dus goed naast...
Sorry voor mijn domme reply dan.

Lijk mij gewoon logich, maar nu ik er verder over na denk heb je idd allemaal gelijk en was het dom van me om dat te kunnen denken. Compressie zit dus duidelijk totaal anders in elkaar. Bedankt voor de uitleg Ollie. Maar hoe zit het dan met gewone bestanden? Een film kan zo gecomprimeerd worden, maar een tekstbestand toch niet...

Maar zal mijn hoofd er niet over breken. Ik hoop gewoon dat er een of andere genie/nurd een mooi systeem uitvind en dit openbaar maakt. Want wanneer je iets openbaar maakt, moet je toch niet onmiddelijk voor je leven gaan vrezen. Als je je technologie bekendmaakt aan het volk zal je onmiddelijk de nodige aandacht hebben dat bedrijven niet anders kunnen dan met je onderhandelen. En desnoods kan je zelf een soort van winzip of winrar maken, met jou tegnologie. En niemand die er iets kan aan doen.

Door het maar in beperkte kringen te bespreken, en er geheimzinnig over doen. Denk ik dat je veel meer kans hebt dat het in een soort van doofpot terechtkomt. Omdat de technologie nu eemaal niet te snel vooruit mag gaan volgens die groten... want ze kunnen meer geld maken als ze eerst andere standaarden maken... en tijd trekken.
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Notapor Michael1954 » Jue 26 Ago 2010, 09:30

From: InFerNo

Ik heb ook eens zo'n filmpke gehad.
Dat was een gruwelijk klein beeld.

In principe krijgt ge 10tallen films op da mmc kaartje, maar dan moet ge telkens meer en meer opgeven aan kwaliteit.

De kwaliteit die ik gebruik kan niet beter, vanwege het kleine scherm.
Ik moet geen 00ber kwaliteit instellen als ik dit toch niet zie.
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Vanavond in Terzake: De broncode (Jan Sloot)

Notapor Michael1954 » Jue 26 Ago 2010, 09:33

From: Preske

t' is nu nie dat een gsm zo'n groot scherm heeft. :P

Weet ik, maar wat heb je er aan als het personage 10 pixels groot is.

OT
Heb het aan netwerk(het magazine) gevraagd en ze hebben inderdaad bevestigd dat het defossé is.

http://www.mobilemag.com/content/100/102/C1102/
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

AnteriorSiguiente

Volver a 9Lives.be (0806)

cron