From: BeathovenDat is geen compressie, dat is gewoon een set met instructies die simpele textures aansturen, doorgeven wat de camerastandpunten zijn en voor de muziek gebruik maken van MIDI met een zelfgeschreven synthesizer. De muziek bestaat uit een 3 kanaals MIDIfile 0 formaat van 15 minuten lang en neemt naar schatting hooguit 15 tot 20kb in van het totale filmpje.
Alles wordt dus in real-time gegenereerd, maar moet van te voren wel met de hand in gebracht worden. Het kost je ont-zet-tend veel werk om dat te maken en het is erg knap, maar niet bruikbaar in de zin dat spelfabrikanten er iets aan hebben.
Als je hierbij het idee hebt dat ze een film kunnen comprimeren met een druk op de knop dan heb je het mis. Je zult de film opnieuw moeten maken, alles terugbrengen tot instructies die tot in de kleinste details vertellen wat de personen moeten doen. Ooit zullen er vast superintelligente robots komen die hier hun hand niet voor omdraaien, maar voorlopig zit dat er nog niet in.
Tegenwoordig wil men alles zo zwaar mogelijk. Er zijn namelijk geen beperkingen waar ze tegenop lopen. Iedereen heeft wel een grote HD met een snelle processor en als ze dat niet hebben kopen ze er wel een. Men kwakt er gewoon een dikke stapel zware Mp3's of WAVs op en de consument merkt er niks van. Van 1 flop naar 10, van 1 CD naar 3 en nu met de DVD kunnen ze weer even wat jaren vooruit.
Vroeger gebruikten alle spelfabrikanten MIDIfiles als basis voor de muziek. Ook Mods maken gebruik van het protocol alleen is dat een formaat waarin de samples en de aansturing in 1 bestand zitten.
Squaresoft is een van de laatste grote fabrikanten geweest die gebruik gemaakt heeft van MIDIfiles in spellen. Voor de laatste Final Fantasy heeft men door Yamaha speciaal een soft-synthesizer laten maken.