Bizar boek over Pieper

Bizar boek over Pieper

Re: Bizar boek over Pieper

Notapor Michael1954 » Lun 30 Ago 2010, 21:46

From: De Reus

Nogal vervelend, de hautaine toon waarmee de non believers de believers afsnauwen. Want per definitie heeft niemand een oplossing bij een perfect mysterie. Er ontbreekt simpelweg informatie. In ieder geval heb ik nog geen overtuigende verklaring kunnen lezen voor de demonstratie die Sloot gaf. Als er een harde schijf in het kastje zat waarop analoge videobeelden werden afgespeeld, waarom was er dan geen vervorming of vertraging bij het heen en weer spoelen? En waarom patenteerde hij die vinding dan niet? 16 keer anderhalf uur video in een muisstil sigarenkistje, die zou ik wel i.p.v. mijn lompe vcr willen hebben.
Aan de andere kant is het natuurlijk onmogelijk om anderhalf uur video op een chipkaart te zetten. Priemgetallen, driedimensionaliteit, whatever, je komt er gewoon niet.
Feitelijk is het enige dat je kan doen genieten van zo'n goed verhaal. Jammer dat het niet door een betere (en vooral sympathiekere) schrijver op papier is gezet.
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Bizar boek over Pieper

Notapor Michael1954 » Lun 30 Ago 2010, 21:46

From: Nico

@Thomas
Ik ben geen professor in de natuurkunde, ik heb een boek gelezen, De Broncode, en heb twee octrooien gezien en probeer een beeld te vormen.
De eerste indruk heb ik op papier gezet, daar hoef je het niet mee eens te zijn.
Om je vraag te beantwoorden over geheugen, een film op resolutie 1024x640 pixels x 25 beeldjes/sec x 60 sec x 60 min = 58.982.400.000 pixels plus 16.777.216 basisgeheugen + 230.400.00 blokgeheugen + 3.600.000 lijngeheugen + 90.000 beeldgeheugen + 1000 chipgeheugen maximaal. Alle dubbele blokken/lijnen/beelden sla je niet op, hoeveel dat is is afhankelijk van de film.
Je zou een aantal films moeten analyseren om er wat over te kunnen zeggen.
@Inge
Ik heb het niet gevonden, maar heb wel een visie hoe het kan werken, dat is een eerste stap.
Beschouw Jan Sloot's kastje als black box, stop er een videosignaal in van een uur en neem het op op een 128K chipkaart. Als je later met de chipkaart hetzelfde videosignaal er weer uit krijgt is je missie geslaagd. Wiskundig is dit echter niet mogelijk, maar Jan Sloot zei dat het wel kon. In het octrooi geeft hij uitleg, maar niet erg duidelijk. De sport is nu te analyseren hoe hij het deed, met een harddisk, met veel geheugen, met een algoritme ?
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Bizar boek over Pieper

Notapor Michael1954 » Lun 30 Ago 2010, 21:47

From: Thomas

Nico
Bedankt voor je reactie.
Als eerste wil ik opmerken dat bij een normale speelfilm bij elke nieuwe beeld waarschijnlijk alle pixels van kleur veranderen. Vooral bij een film met snelle bewegende beelden zal dit maximaal zijn. Hierdoor is de dubbele blokken/lijnen/beelden theorie onbruikbaar. Een methode die iets zal opleveren is om de kleurresolutie te verkleinen maar dit gaat sterk ten koste van de beeldkwaliteit, en nog steeds wordt hiermee niet het gewenste resultaat bereikt.

Ten tweede zeg je zelf in een opmerking aan Inge dat het wiskundig onmogelijk is. Als het wel mogelijk is dan is het ook wiskundig te verklaren en vice versa. Dus wat geloof je nu eigenlijk?

Met vriendelijke groet,

Thomas
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Bizar boek over Pieper

Notapor Michael1954 » Lun 30 Ago 2010, 21:49

From: Fedde

@Nico "De sport is nu te analyseren hoe hij het deed, met een harddisk, met veel geheugen, met een algoritme"

1- Stel dat het ook met '99 techniek mogelijk was om met een flink stel geheugenchips, in een 3D matrix aan elkaar geschakeld, een soort primitief solid state memory te bouwen. Je leest in "de broncode" dat het beeld bij nader inzien toch te wensen overlaat, de snelheid was fenomenaal, maar het aantal beeldpunten lag te laag. Wel was het beeld 'scherp'. Dat duidt eerder op een lage resolutie 1 op 1 solid state pixelopslag (bmp), dan op een mpeg achtige compressie.

2- Het feit dat Sloot in zijn eerste kastje (het enige dat naderhand is teruggevonden) een harde schijf had ingebouwd kan een indicatie zijn dat hij de boel wilde flessen. Maar dat hij nog niet precies wist hoe.

3- Als de handige Sloot erin geslaagd was om een aantal geheugenchips aan elkaar te solderen, dan kan je je voorstellen dat met relatief simpele sleutels verschillende, 'voorgebakken' films kunnen worden afgespeeld.

4- Het boek vermeldt niet of al die snelle IT-jongens ooit wel eens de tijd hebben genomen een film van begin tot eind uit te zien, het zou interessant zijn dit te weten. Pieper vraagt Sloot een film te coderen, maar Sloot krijgt daar 24 uur voor. Tijd genoeg om de boel in te bakken.

5- Blijft over de 5 minuten videofilm van de vergadering, die ook met de "Slootmethode" gecodereerd, op de chipkaart gezet, en weer afgespeeld wordt. Daar heb ik geen verklaring voor. Suggesties?

6- In het boek schroeft SLoot geregeld het kastje open en weer dicht in als het moet een kwartier tijd. Niemand die daar vreemd van opkeek, want meestal deed Sloot dat als hij weer een keer gestruikeld was en zogenaamd reparaties moest uitvoeren. Sloot struikelt trouwens om de haverklap in het boek.

7- Bedenk ook dat Sloot maar niet toekwam om de opstelling conform de TP-specificaties (fraude-proof) in elkaar te krijgen. Hij zon op methodes om ook die proef met een foefje te doorstaan maar heeft die nooit gevonden.

8- En als het zo simpel was als Sloot zei, waarom lukte het hem dan niet om het octrooi in elkaar te zetten? Een simpel octrooi is krachtiger dan een ingewikkeld, want dat valt altijd weer te omzeilen.

9- Natuurlijk heeft Pieper het laatste kastje geroeid. Toen hij het openmaakte en daar wat geheugenchips zag heeft hij zich meteen gerealiseerd dat hij bij de neus genomen was. Alle interessante gedoe achteraf met "regressive engineering" hoort in de categorie "rookgordijnen". Je hoort niet zoveel meer van Pieper de laatste tijd.

10- Die kluis van v Rossum waarin nog een oud octrooi zou zitten: van Rossum hoopt de Sloot truc nog eens uit te halen. Denken we nou echt dat hij nooit zelf in de kluis heeft geloerd, zoals hij de lezer wil doen geloven?


"(...)en als u het niet gelooft: u was er niet bij. De basis van elk geloof."(Youp)

We gaan er dus zélf proberen bij te zijn: ik stel daartoe het volgende voor: als het iemand lukt met apparatuur van toen dezelfde truc uit te halen, dan nemen we voor ons aller gemoedsrust aan dat het bedrog is geweest (tenzij iemand iets maakt met dezelfde beschrijving als die Sloot ervoor gegeven heeft en het werkt; dan zijn we ook klaar). Lukt het niet, dan verklaren we Sloot tot de Grootste Nederlander.

En sinterklaas, als u dit leest...doe mij dat boek maar.
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Bizar boek over Pieper

Notapor Michael1954 » Lun 30 Ago 2010, 21:50

From: Sander

Fd 18/10 een van de participanten van de broncode koopt telfort voor 200milj. Euro. Komt de verdwenen broncode boven water via het mobiele netwerk van telfort ?
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Bizar boek over Pieper

Notapor Michael1954 » Lun 30 Ago 2010, 21:51

From: Martijn

Ervan uitgaand dat de vinding van Sloot (voor een deel) heeft gewerkt...Misschien heeft hij dan de broncode van het hele spul op een chipkaartje gezet die alleen kon worden uitgelezen met zijn kastje. Als er 64 films op zo'n chip konden, moet een worddocumentje met de broncode geen probleem zijn.
Iedereen zocht na zijn dood in bestaande opslagmedium zoals diskettes, cd-roms, harde schijven enz, maar volgens mij is niemand erop gekomen dat Sloot de broncode ook weleens zou kunnen hebben opgeslagen op zijn eigen vinding...
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Bizar boek over Pieper

Notapor Michael1954 » Mar 31 Ago 2010, 05:59

From: Lomperik

Terug van weggeweest.
Een gedeelte van sloots vinding is ongemerkt geexploiteerd door ,...
Jawel! DIGITENNE.

Ondanks dat het technisch minder diep gaat dan de eigenlijke vinding (die mijns inziens niet heeft kunnen werken, heeft DIGITENNE de basis principes van sloots vinding (oude octrooi) gebruikt.

Gaarne reacties van technici die meer weten over de werking van digitenne (wat op zich een erg vernuftig en simpel systeem is).
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Bizar boek over Pieper

Notapor Michael1954 » Mar 31 Ago 2010, 06:00

From: Lomperik

O, als iemand denkt dat ik de dtraak steek met deze hele discusie,...MIS!

Ik ben serieus (gestoord)

Wat sloot bij zich had was dus eigenlijk een digitenne decoder (echt wel).
en ergens inde auto of heli stond een koffer met een niet al te sterke digitenne zender.

Zo, raadsel opgelost.
Daarom kon het niet volgens TP spec.
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Bizar boek over Pieper

Notapor Michael1954 » Mar 31 Ago 2010, 06:01

From: Martijn

Dus als ik het goed begrijp denk je dat er een zendend unit in een auto of heli of weet ik veel waar stond die data naar Sloots kastje stuurde (decoder)?

Data van 16, 32 of 64 films draadloos naar een kastje sturen...hmmmm...wat voor verbinding zouden ze daar indertijd (1999) voor gebruikt hebben dan? Met 802.11 kom je niet ver volgens mij...
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

Re: Bizar boek over Pieper

Notapor Michael1954 » Mar 31 Ago 2010, 06:02

From: Mandelsloot

Men begrijpt b.v Einstein niet omdat hij bovenaan in de bepaalde kennis piramide
staat. Hij kan dus alleen tegen de sterren praten.. Bij wijze van spreken.
Nu terug naar de heren frusties.
Leg mij uit hoe David Coperfield vliegt
over het toneel, daarna in een glazenbak
waarover een glazendeksel gaat !
U denkt toch alles te weten ? Daarna kom
ik met nog zes voorbeelden.
Avatar de Usuario
Michael1954
 
Mensajes: 3618
Registrado: Dom 22 Ago 2010, 16:39

AnteriorSiguiente

Volver a Quotenet.nl (0105)

cron