Boek: De Broncode

Boek: De Broncode

Boek: De Broncode

Notapor Webmaster » Mié 25 Ago 2010, 11:52

From: Claudia (miss_bleu)

Wat ik niet wist is dat hij zich ook met zeer boeiende onderwerpen bezighoudt. Zo zag ik pasgeleden op televisie deel één van een tweeluik over “De Broncode”. Een boeiend verhaal over een doodeenvoudig mannetje uit Nieuwegein dat een superuitvinding heeft gedaan, en deze krampachtig geheim probeert te houden maar er ook wel heel graag veel geld mee wil verdienen. En op het moment dat dat laatste staat te gebeuren overlijdt hij, en neemt het geheim van zijn uitvinding mee in zijn graf. Iedereen, waaronder een paar grote bazen uit de top van het bedrijfsleven, blijft met lege handen achter. Dit ruikt naar een samenzweringstheorie. Een spannend beerputverhaal dat tot op de bodem uitgezocht moet worden. Bij het zien van de uitzending wordt me duidelijk dat deze op televisie komt vanwege het verschijnen van een boek. Er is een held op onderzoek uitgegaan, en heeft zijn bevindingen in boekvorm op de markt gebracht. De volgende dag sta ik bij de boekhandel en tot mijn grote verbazing zie ik op de achterkant een foto van de ‘op één na hoogste bal van Quote’. Wat! Hij? Op een paar uurtjes nachtrust na heb ik zijn boek in één keer uitgelezen. Ik moet mijn vooroordelen die ik over hem had, terwijl ik eigenlijk niet eens wist dat ik ze had, grondig bijstellen. Hij heeft een meesterwerk afgeleverd.

In 328 pagina's zet Eric Smit uiteen wat er is gebeurd met Jan Sloot en diens geesteskindje; Sloot Digital Coding System. Dit is een zogenaamde superuitvinding, een coderingswijze waarbij minstens zestien films op de 64 KB chip van een creditcard zouden passen. Voor de minder technische lezers; je zou dit kunnen vergelijken met een brandstofloze motor. Een mega uitvinding dus, de uitvinding van de eeuw. Deze uitvinding zou de hele wereld op zijn kop gaan zetten. Films, muziek en alle andere gegevens zouden nog maar een fractie nodig hebben van de ruimte en systeembronnen die ze nu in beslag nemen. Met het grootste gemak zou je tientallen films en cd’s kunnen downloaden en bekijken op bijvoorbeeld je mobiele telefoon.

Jan Sloot wordt in de babyboom van na de tweede wereldoorlog in Groningen geboren. Omdat hij al op jonge leeftijd tot kostwinner van het gezin wordt gebombardeerd, heeft hij vrijwel geen opleiding genoten. Toch blijkt hij een geweldig technicus te zijn. Hij verdient dan ook de kost met het repareren van elektronische apparatuur. Hij wordt verliefd op Annie uit Utrecht, waarmee hij trouwt, vier kinderen krijgt en uiteindelijk in Nieuwegein belandt. Naast het uitvoeren van reparaties en het opzetten van een reparatiedatabase (handig voor reparateurs) houdt Jan Sloot zich jarenlang bezig met zijn uitvinding. In het boek wordt maar zeer beperkte informatie gegeven over de werking van zijn uitvinding. Jan heeft de exacte werking ook altijd geheim gehouden. Hij was als de dood dat iemand met zijn idee aan de haal ging. Wel is bekend dat hij er jaren aan heeft gewerkt en dat hij een gat in de lucht sprong toen het hem eindelijk gelukt was.

Om zijn uitvinding verder uit te ontwikkelen en op de markt te brengen heeft hij geld nodig. Maar dat heeft hij niet. Integendeel, als gevolg van een paar inbraken en faillissementen wordt hij achtervolgd door schuldeisers. Bij de bank kan hij het wel schudden en raakt daarom in contact met allerlei nogal dubieuze financiers. Uiteindelijk blijkt dat Jan behoorlijk wordt misbruikt, is zijn uitvinding niet verder ontwikkeld en heeft hij nog meer schulden.

Juist op dat moment krijgt Jan Sloot de kans om zijn uitvinding te presenteren aan Roel Pieper. Roel Pieper is na een glansrijke carrière in de Verenigde Staten net terug in Nederland. Hier is hij aan de bak als hoge pief bij Philips en het is dan publiek geheim dat Roel de opvolger van Cor Boonstra, de hoogste baas van Philips, zal zijn. Roel is danig onder de indruk van Jan’s uitvinding, en besluit stiekem om Philips niet erbij te betrekken maar zelf een nieuw bedrijf rond Jan’s uitvinding op te richten; FifthForce. De kroonprins van Philips neemt ontslag om met de uitvinding van een reparateur uit Nieuwegein die van bingo en smartlappen houdt een nieuw bedrijf op te richten. Met de schokgolf die dit teweegbrengt gaan de deuren die tot nu toe gesloten bleven ineens wel open. Jan kan zijn uitvinding verder ontwikkelen en rijp voor de markt maken.

Alles lijkt goed te gaan. Maar net als alles op het punt staat om te gaan slagen, overlijdt Jan Sloot in zijn achtertuintje aan een hartaanval. Verschillende personen in Jan’s directe omgeving, waaronder leden van zijn eigen familie, gedragen zich vreemd. Het hele project heeft geen kans van slagen meer, want de broncode (de programmeercode die Jan’s uitvinding is en beschrijft) is en blijft onvindbaar. Het geheim neemt hij mee zijn graf in.

Conclusie

Door het lezen van dit boek worden geen vragen beantwoord. Sterker nog, je blijft met veel meer vragen zitten. Was het wel mogelijk, zestien films op één simpel 64K chippie? Was deze uitvinding geen hoax? Wat was de rol van Jan’s dochter, die hij in geen jaren meer had gezien en die na zijn dood ineens voor de deur stond en met een stapel mappen aan de haal ging? Waar is Jan’s demonstratiemodel van zijn uitvinding gebleven? Is Jan een natuurlijke dood gestorven, of is hij vermoord? Wie hebben er belang bij zijn dood gehad? Wat is de Rol van Roel Pieper geweest in dit alles?

Smit heeft zich goed en grondig in de materie verdiept. Hij zet zijn bevindingen in klare taal uiteen. Hij neemt je mee op het onfortuinlijke avontuur van Jan Sloot, wat de lezer van zeer dichtbij meemaakt. Je ziet haarscherp in wat voor moeras van rondschuivende miljoenen, merkwaardige ondernemingen en elkaar afblaffende grote bekken Jan Sloot langzaam wegzakt. Niemand is te vertrouwen.

Bron: http://frontpage.fok.nl/review/126773/1 ... ncode.html
Avatar de Usuario
Webmaster
Beheerder
 
Mensajes: 1848
Registrado: Sab 14 Ago 2010, 13:21

Re: Boek: De Broncode

Notapor Webmaster » Mié 25 Ago 2010, 11:55

From: Haarb0l

...dus eigenlijk blijf je na het lezen van dit boek met dezelfde vragen zitten als na het tweeluik op tv? Dan heeft dit boek toch niet zoveel meerwaarde voor mij denk ik :-)
Avatar de Usuario
Webmaster
Beheerder
 
Mensajes: 1848
Registrado: Sab 14 Ago 2010, 13:21

Re: Boek: De Broncode

Notapor Webmaster » Mié 25 Ago 2010, 12:08

Avatar de Usuario
Webmaster
Beheerder
 
Mensajes: 1848
Registrado: Sab 14 Ago 2010, 13:21

Re: Boek: De Broncode

Notapor Webmaster » Mié 25 Ago 2010, 12:10

From: Zander

Het lijkt mij dat het boek niet echt veel toevoegt aan de tv- en radio-uitzendingen en de artikelen die eerder in Quote zijn verschenen., dus ik twijfel een beetje of ik het moet aanschaffen of niet.

Ik vind het een fascinerend verhaal, maar ik geloof eerlijk gezegd zelf ook niet dat Jan Sloot echt een revolutionaire uitvinding heeft gedaan. Hij heeft gewoon allerlei IT-bobo's die geld roken (het speelde immers in de late jaren 90, toen de IT-bomen niet hoog genoeg konden groeien) op een geweldige manier bij de neus genomen.

Toen het er steeds meer op ging lijken dat zijn bedrog uit zou komen, is 'ie gewoon onder de druk bezweken of heeft hij zelf een einde aan zijn leven gemaakt. Pieper en consorten kwamen er vervolgens achter dat ze op een gigantische manier voor de gek waren gehouden en hebben de zaak toen maar in de doofpot gestopt. Maar goed, dat is mijn theorie.. :)
Avatar de Usuario
Webmaster
Beheerder
 
Mensajes: 1848
Registrado: Sab 14 Ago 2010, 13:21

Re: Boek: De Broncode

Notapor Webmaster » Mié 25 Ago 2010, 12:48

From: Rolon

Hij was als de dood dat iemand met zijn idee aan de haal ging. Beetje ongelukkige zinskeuze :)

Maar voor de mensen die de docu nog willen zien:
http://www.netwerk.tv
Avatar de Usuario
Webmaster
Beheerder
 
Mensajes: 1848
Registrado: Sab 14 Ago 2010, 13:21

Re: Boek: De Broncode

Notapor Webmaster » Mié 25 Ago 2010, 12:51

From: Pberends

Beetje ongelukkige zinskeuze :)


Maar voor de mensen die de docu nog willen zien:
http://www.netwerk.tv

Precieze URL's:

De broncode - Deel 2

De broncode - Deel 1
Avatar de Usuario
Webmaster
Beheerder
 
Mensajes: 1848
Registrado: Sab 14 Ago 2010, 13:21

Re: Boek: De Broncode

Notapor Webmaster » Mié 25 Ago 2010, 12:59

From: Zander

Ik vind de radiodocumentaires van de Humanistische Omroep eigenlijk informatiever dan de TV-uitzendingen van Netwerk. Wat minder hijgerig en sensationeel, en je hoort ook goed dat veel directe betrokkenen zoals die keukenhandelaar Leo Mierop en investeerder Marcel Boekhoorn echt totaal geen verstand hebben van IT. Een van die figuren beweert zelfs dat nieuwe technologieen zoals WAP stiekem gebaseerd zijn op de vinding van Sloot..

http://www.humanistischeomroep.nl/human ... sode=17949
Avatar de Usuario
Webmaster
Beheerder
 
Mensajes: 1848
Registrado: Sab 14 Ago 2010, 13:21

Re: Boek: De Broncode

Notapor Webmaster » Mié 25 Ago 2010, 13:09

From: Brom

Ik viel zowat in slaap bij de tv-pdocudramareconstructie. Ik dacht eerst dat het een science faction verhaal was. Het is een typisch oplichtersverhaal. Vergelijk:
De broncode
de opgegraven vuistbijlen uit het stenen tijdperk
de vermeende heropstanding van de zeppelinfabriek in nederland
de energieloze motor
de energiezuinige wentelmotor
.............. de betuwelijn.
was de uitdrukking niet: there is a sucker born every minute
Avatar de Usuario
Webmaster
Beheerder
 
Mensajes: 1848
Registrado: Sab 14 Ago 2010, 13:21

Re: Boek: De Broncode

Notapor Webmaster » Mié 25 Ago 2010, 13:10

From: Ferdo11

Iedereen die verstand heeft van informatietheorie en cryprographie weet dat Sloot een fantast en oplichter is.

Dat Pieper erin trapt, dat is pas veelzeggend.
Avatar de Usuario
Webmaster
Beheerder
 
Mensajes: 1848
Registrado: Sab 14 Ago 2010, 13:21

Re: Boek: De Broncode

Notapor Webmaster » Mié 25 Ago 2010, 13:12

From: KraghZyl

Iedereen die verstand heeft van informatietheorie en cryprographie weet dat Sloot een fantast en oplichter is.

Dat Pieper erin trapt, dat is pas veelzeggend.

En waarom is het een fantast en oplichter dan.
Avatar de Usuario
Webmaster
Beheerder
 
Mensajes: 1848
Registrado: Sab 14 Ago 2010, 13:21

Siguiente

Volver a FokNieuws.nl (0904)

cron