Wat zat er in de black-box van Jan Sloot

Archief Forum van Eric Smit & Uitgever (http://www.debroncode.nl)

Re: Wat zat er in de black-box van Jan Sloot

Notapor Webmaster » Mar 17 Ago 2010, 22:58

From: Lymon

Jij gaat er van uit dit de uitvinding echt heeft bestaan. Dat is prima, maar dan wordt het een ander verhaal.


Dat er iets speciaals (voor die tijd) heeft bestaan is voor mij duidelijk, maar of het hier daadwerkelijk om een wereldschokkende uitvinding of coderingstechniek gaat is voor mij nog niet bewezen, totdat er keiharde
bewijzen boven tafel komen.

Je kunt twisten over wat het mooiste verhaal oplevert: het verslag van een fantastische wereld-schokkende uitvinding of het verslag van een miljoenen zwendel. Als je er van uit gaat dat het om een hoax ging dan is de vraag wat er in het kastje zat veel interessanter, juist omdat men dacht dat het met normale techniek niet kon.


je kunt (tegenwoordig) voor een paar duizend euro een soortgelijk kastje bouwen als het kastje van Jan sloot:

-een 2.5" ~300Mhz mini-moederbordje
-een flinke solid state Flash drive (~20Gb) met daarop 16 volledige speelfilms in DivX/xVid/MPEG4 formaat
-een hardwarematige DivX/xVid/MPEG4 decoder dmv bijv. een Realmagic EM8475 chip
-een chipkaart + lezer
-een stukje software dat de films begint te draaien zodra de chipkaart in de kaartlezer van het kastje wordt gestoken
-een kastje waar het geheel in past

En vervolgens zeg je dat er 16 films op de chipkaart gecodeerd staan.

Het is alleen op deze manier een beetje duur alternatief voor bijvoorbeeld een DVD speler en het is ook de vraag of Jan's uitvinding op deze manier werkte, aangezien de flashdrives/disks in 1999 nog niet groot genoeg en zeer kostbaar waren (...maar het kunnen natuurlijk ook meerdere kleine drives zijn geweest.).
Tevens stond de DivX compressie/decoders nog zeer in de kinderschoenen.
Avatar de Usuario
Webmaster
Beheerder
 
Mensajes: 1848
Registrado: Sab 14 Ago 2010, 13:21

Re: Wat zat er in de black-box van Jan Sloot

Notapor Webmaster » Mar 17 Ago 2010, 22:59

From: Lymon

of het verslag van een miljoenen zwendel.


een miljoenen zwendel kun je er waarschijnlijk van maken, door bovenstaand bouwsel aan te bieden aan de hoogst biedende alszijnde de beroemde uitvinding van Jan Sloot.

(en/of afwachten wat Pieper en co. gaan doen als ze te horen krijgen dat de "uitvinding" boven water is...)
Avatar de Usuario
Webmaster
Beheerder
 
Mensajes: 1848
Registrado: Sab 14 Ago 2010, 13:21

Re: Wat zat er in de black-box van Jan Sloot

Notapor Webmaster » Mar 17 Ago 2010, 23:00

From: Swiebertje

Na het boek en diverse reacties en theorien gelezen te hebben, lijkt er tenminste 1 mogelijkheid niet echt behandeld te zijn. Of tenminste heb ik het niet kunnen vinden (vewijzingen zijn welkom!).

De logica van mijn analyse gaat als volgt:

a. Motief. Sloot zat in een moeilijke situatie al vanaf het begin en had dringend financiering nodig : zijn hoge intelligentie en out-of-the-box denken moest en zou iets op moeten gaan leveren om uit het psychische en financiele dal te komen.

b. Psychologie. Sloot's beschreven gedrag bevat elementen die een milde persoonlijkheidstoornis waarschijnlijk maakt en zo grove zelfoverschatting in de hand werkte. Ook de grens tussen puur idee en werkelijkheid zou vervaagd kunnen zijn, dit gecombineerd met een vijandige houding tegenover elk kritisch onderzoek naar zijn werk ('exposure'). Tegen de tijd dat de fantastische elementen van zijn werk aan het licht zouden komen (met de octrooien en blootstelling aan wetenschappers) was er geen uitweg meer tenslotte. Op een bepaald niveau was hij bewust van zijn rol als Wizard van Oz.

c. Sloot gebruikte al zijn intelligentie en ervaring met beeldweergave, computerlogica en UHF/FM-ontvangst om de demonstraties geloofwaardig te doen lijken. Het is waarschijnlijk dat Sloot een custom computer videosysteem had ontwikkeld waar films simultaan afgespeeld werden via harde schijven en via een vorm van frequentie modulatie (analoog!) op de kabel of ether gezet konden worden. Op korte afstanden was hier alleen een kleine ontvanger, videokaart met picture-in-picture mogelijkheden en radiografische afstandsbediening nodig. De zender zou koffer formaat geweest kunnen zijn, 10-100 meter bereik, met anti-storing en ruis voorzieningen.

Het is niet uitgesloten dat Sloot echt geloofde zijn vinding terzijnertijd uit te werken als er voldoende fondsen waren en tot die tijd zich gerechtvaardigd voelde een 'als-dan' model te handhaven.

Mijn theorie verklaart Sloot's paranoia over het kijken in zijn kastje (dat een UHF ontvanger zou onthullen zelfs voor een leek). Zelfs op de luchthaven wilde hij zijn kastje niet door de scanner geloof ik - iemand zou mee kunnen kijken op het scherm!

Het verklaart de zelfmoord op het randje van de doorbraak.

Het verklaart het vreemde vervormde beeld toen het kastje ooit eens om viel (UHF/FM ontvangers kunnen zo van slag raken).

Het verklaart het meenemen van een groot scherm tijdens de eerste demo's en het verschijnen van een grote koffer later (hoewel nergens staat vermeld of die grote koffer meeging naar alle demo's).

Tot zover mijn 'UHF hypothese'.
Avatar de Usuario
Webmaster
Beheerder
 
Mensajes: 1848
Registrado: Sab 14 Ago 2010, 13:21

Re: Wat zat er in de black-box van Jan Sloot

Notapor Webmaster » Mar 17 Ago 2010, 23:01

From: Cugel

Na het boek en diverse reacties en theorien gelezen te hebben, lijkt er tenminste 1 mogelijkheid niet echt behandeld te zijn. Of tenminste heb ik het niet kunnen vinden (vewijzingen zijn welkom!).

De logica van mijn analyse gaat als volgt:

a. Motief. Sloot zat in een moeilijke situatie al vanaf het begin en had dringend financiering nodig : zijn hoge intelligentie en out-of-the-box denken moest en zou iets op moeten gaan leveren om uit het psychische en financiele dal te komen.

b. Psychologie. Sloot's beschreven gedrag bevat elementen die een milde persoonlijkheidstoornis waarschijnlijk maakt en zo grove zelfoverschatting in de hand werkte. Ook de grens tussen puur idee en werkelijkheid zou vervaagd kunnen zijn, dit gecombineerd met een vijandige houding tegenover elk kritisch onderzoek naar zijn werk ('exposure'). Tegen de tijd dat de fantastische elementen van zijn werk aan het licht zouden komen (met de octrooien en blootstelling aan wetenschappers) was er geen uitweg meer tenslotte. Op een bepaald niveau was hij bewust van zijn rol als Wizard van Oz.

c. Sloot gebruikte al zijn intelligentie en ervaring met beeldweergave, computerlogica en UHF/FM-ontvangst om de demonstraties geloofwaardig te doen lijken. Het is waarschijnlijk dat Sloot een custom computer videosysteem had ontwikkeld waar films simultaan afgespeeld werden via harde schijven en via een vorm van frequentie modulatie (analoog!) op de kabel of ether gezet konden worden. Op korte afstanden was hier alleen een kleine ontvanger, videokaart met picture-in-picture mogelijkheden en radiografische afstandsbediening nodig. De zender zou koffer formaat geweest kunnen zijn, 10-100 meter bereik, met anti-storing en ruis voorzieningen.

Het is niet uitgesloten dat Sloot echt geloofde zijn vinding terzijnertijd uit te werken als er voldoende fondsen waren en tot die tijd zich gerechtvaardigd voelde een 'als-dan' model te handhaven.

Mijn theorie verklaart Sloot's paranoia over het kijken in zijn kastje (dat een UHF ontvanger zou onthullen zelfs voor een leek). Zelfs op de luchthaven wilde hij zijn kastje niet door de scanner geloof ik - iemand zou mee kunnen kijken op het scherm!

Het verklaart de zelfmoord op het randje van de doorbraak.

Het verklaart het vreemde vervormde beeld toen het kastje ooit eens om viel (UHF/FM ontvangers kunnen zo van slag raken).

Het verklaart het meenemen van een groot scherm tijdens de eerste demo's en het verschijnen van een grote koffer later (hoewel nergens staat vermeld of die grote koffer meeging naar alle demo's).

Tot zover mijn 'UHF hypothese'.


Tja inderdaad het eerste UTMS apparaatje en nog veel meer.

Zoals Roel weet zet je nooit alle technologie tegelijk op de markt.

Uitmelken als een koe.

En uh waar heeft Roel Jan eigenlijk nog meer voor gebruikt..mooie afleiding hoor dat fifth force gebeuren. Hij heeft al zijn vriendjes opgelicht.

De omgekeerde pyramide
Avatar de Usuario
Webmaster
Beheerder
 
Mensajes: 1848
Registrado: Sab 14 Ago 2010, 13:21

Anterior

Volver a Forum Archief (wwww.debroncode.nl)

cron