Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Postby Michael1954 » Wed 16 Feb 2011, 21:49

From: Benjamin23

Stel je voor:

Je laat een computer alle mogelijke beelden creeeren voor een scherm van 320x420 pixels en een kleurendiepte van 256 (daar krijg je beste scherpe foto's mee)

Hoeveel combinaties zijn er mogelijk???

En bedenk eens wat er allemaal te vinden is in die database!
Er zijn waarschijnlijk meer combinaties mogelijk, dan er nu in het heelal zijn! :roll:
Want een melkwegstelsel in de vorm van je naam. Zou dat bestaan? :mrgreen:

Uiteraard zit er ongeloofllijk veel ruis tussen, of beelden met een gedeelte ruis, maar het lijkt me wel cool om door de imagedatase te mogen scrollen!

Echt alles is mogelijk!
Denk aan:
-Jezelf met 3 armen
-Jezelf met 19 ogen
-Een planeet met 2 manen, 3 manen of 1000 manen
-Jezelf omringt door 20 mooie vrouwen, of 21 lelijke, of 22 aliens!
-De nieuwste gadgets
-etc en nog oneindig veel meer keer etc.! :mrgreen:




Bron: http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?topic=284.0
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Postby Michael1954 » Sun 20 Feb 2011, 18:55

From: Frokamel

Wow...dat is wel cool ja!
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Postby Michael1954 » Sun 20 Feb 2011, 18:56

From: Sparky

Daar staan foto's bij, die de prive wel zou willen hebben!
Iedereen doet het met elkaar op een aantal van die foto's! :roll:

Gaat dat niet in tegen de wet van privacy! :mrgreen:
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Postby Michael1954 » Sun 20 Feb 2011, 19:00

From: Digihans

Complete film op een diskette?
(ook gepost op tweakers.net, n.a.v. datacompressie verhaal van Jan Sloot)

Het kan wel (complete film van +/- 2 MB!)

Om de compressie ratio te halen, maak je eerst een Mega De-Compressie Database, met daarin alle mogelijke beelden die er zijn.

Stel je hebt 640x480 pixels, met een kleurendiepte van 256 kleuren, dan heb je het totaal aantal beelden = een antwoord met iets van 1500 nullen!!!
Met de huidige datadichtheid van hardeschijven, zit je dan op een fysieke grootte van een behoorlijk sterrenstelsel. !!!

Maar ...Als je alle plaatjes hebt, kun je ieder beeld aanroepen door het nummer op te geven.
dus 1 beeld 1500 tekens lang is 1.5 kilobit groot! = 0,2 KByte ! (met huidige compressie technieken, kun je dat getal nog wel kleiner krijgen ook)

Een videofilm van 20 frames per seconde, en 5400 seconden lang (1.5 uur) bevat 10800 beeldjes
Daaruit volgt: 10800 x 0,2 KB per beeldje= +/- 2 MB

Een film past dan dus echt bijna op 1 diskette

Helaas zijn er een aantal nadelen:
1. De fysieke database is ENORM! (letterlijk lichtjaren groot!)
2. Het terugvinden van een beeldje duurt eeuwen, zoniet duizenden of zelfs miljoenen jaren
3. De database bevat grotendeels (signficant afgerond op 1500 nullen) alleen maar ruis (de rest is bruikbare beeldjes)

Voordeel:
1. Je film past op 1 diskette
2. De Database bevat alle foto's die kunnen bestaan. (dus jij met 3 vrouwen , 4 vrouwen, 1 boom, 2 aliens, een stukje ruis, een halve arm, etc. )

Als je door die database mag spitten, kom je (naast alle ruis) dus echt de meest rare en bizarre beelden tegen... maar ook digital foto's die al een keer zijn gemaakt zitten in die database.
Je kan het zo gek niet verzinnen, of het staat ergens op een plaatje!

artikel op tweakers.net: revolutionaire datacompressietechniek van Jan Sloot
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Postby Michael1954 » Sun 20 Feb 2011, 19:04

From: Johan Claes

stel:
je wil 10 pixels kleuren met 256 kleuren
256 kleuren wil zeggen 8 bits (1 byte) om alle mogelijkheden te maken..
dus voor 10 pixels heb je 10 byte nodig

Stel dus dat je iedere combinatie een nummer geeft, dan ga je net zoveel
getallen hebben als je in 10 bytes kan steken.

Neem dan die foto van jezelf met 3 armen en save hem als uncompressed bitmap (basically save je dan voor iedere pixel de kleurwaarde, en dat voor alle pixels achter elkaar), lees dan de hele file als 1 getal, en je hebt het nummer van het plaatje in de megadatabase.

Dit helpt dus niets :)
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Postby Michael1954 » Sun 20 Feb 2011, 19:52

From: Bashanna

Johan Claes schreef:
je wil 10 pixels kleuren met 256 kleuren
256 kleuren wil zeggen 8 bits (1 byte) om alle mogelijkheden te maken..
dus voor 10 pixels heb je 10 byte nodig

Dit snap ik nog...
Stel dus dat je iedere combinatie een nummer geeft, dan ga je net zoveel
getallen hebben als je in 10 bytes kan steken.

Dit niet...

Het aantal combinaties met 10 pixels en een kleurendiepte van 256 is al behoorlijk enorm

rood - rood - rood - rood - rood - rood - rood - rood - rood - rood
rood - rood - rood - rood - rood - rood - rood - rood - rood - iets minder rood
rood - rood - rood - rood - rood - rood - rood - rood - rood - nog iets minder rood
rood - rood - rood - rood - rood - rood - rood - rood - rood - oranje

om dus alleen de combinaties met 9 x rood en een andere kleur te maken heb ik als 256 combinaties.
Ik wil niet eens gaan rekenen aan het totaal combinaties van 10 pixels.

Dat past never nooit niet in 10 byte.

De manier van Digihans klopt wel redelijk. alleen maakt hij een rekenfout met bits. Dat moet bytes zijn. Zijn oplossing wordt dan 8 zo groot = +/- 16 MB voor een complete film.
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Postby Michael1954 » Sun 20 Feb 2011, 19:53

From: Bram Wouters

Volgens mij wordt het aantal bytes: (256^[aantal pixels] ) / 256
Bij een resolutie van 640x480=307200 wordt dit een onvoorstelbaar groot getal.
Bij een resolutie van 160x120=19200 pixels krijg je al een getal (database) van meer dan 45.000 cijfers... :roll:
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Postby Michael1954 » Sun 20 Feb 2011, 20:04

From: HJ

Beetje zinloze discussie dit...

Je kunt immers simpelweg niet meer informatie in minder stoppen.

Om het verhaal van Johan Claes iets duidelijker te maken:

Stel je voor dat je een zwart-wit plaatje hebt in 640x480.
Het totale aantal pixels dat je dan hebt is 307200.
Om alle mogelijke combinaties van dit plaatje weer te kunnen geven heb je 307200 / 8 = 38400 bytes nodig. Dat komt al neer op 37,5 Kb. (Je kunt dit controleren met bijv. MS Paint, maak een plaatje van 640x480 en sla het op in zwart wit bitmap formaat --> resultaat: een 37,5 Kb file)

Dat je een plaatje kleiner kunt maken qua formaat (bijvoorbeeld met JPEG) komt doordat er dan compressie technieken op worden toegepast. Hierdoor kunnen echter 2 (heel iets) verschillende plaatjes in JPEG precies dezelfde codering hebben omdat meer informatie in minder moet worden opgeslagen.

Ik hoop dat dit nog een beetje te volgen is, maar wat ik wil zeggen is dat als je een zwart-wit plaatje van 640 bij 480 wilt opslaan waarbij je zeker wilt weten dat er geen informatie verloren gaat, dat je dan ALTIJD minimaal 37,5 Kb nodig hebt.

Ditzelfde principe geldt ook als je plaatjes uit een database wilt zoeken. Als je alle plaatjes die mogelijk zijn, dus 2^307200 want elke pixel kan of zwart of wit zijn, in een database stopt, dan heb je alle getallen van 0 t/m 2^307200 nodig om deze plaatjes terug te vinden in de database. En om deze getallen op te slaan heb je :)verrassing:) 37,5 Kb nodig.

En nu we toch bezig zijn kunnen we meteen de mythe van Jan Sloot even uit de wereld helpen. Het kan gewoon simpelweg niet zo zijn dat een complete film op te slaan is in 1Kb (oid), gewoon omdat het aantal combinaties simpelweg te groot is. Je hebt immers al 37,5 Kb nodig voor een simpel zwart wit plaatje van 640 bij 480. Ga zelf maar na hoe groot de film zal worden met 30 beeldjes per seconde en dan ook nog eens in heel veel kleuren! Dat DivX en alle andere codecs dit enorme aantal bytes iets terug weten te dringen komt simpel doordat ze minder bytes proberen te gebruiken. Het gevolg is dan dat niet alles uniek en precies zoals het oorspronkelijk was wordt afgebeeld --> kwaliteitsverlies.

Ik snap eerlijk gezegd dan ook niet dat zelfs Netwerk hier aandacht heeft besteedt en dat zoveel topbedrijven hier ingestonken zijn.
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Postby Michael1954 » Sun 20 Feb 2011, 20:08

From: Digihans

Ditzelfde principe geldt ook als je plaatjes uit een database wilt zoeken. Als je alle plaatjes die mogelijk zijn, dus 2^307200 want elke pixel kan of zwart of wit zijn, in een database stopt, dan heb je alle getallen van 0 t/m 2^307200 nodig om deze plaatjes terug te vinden in de database. En om deze getallen op te slaan heb je :)verrassing:) 37,5 Kb nodig.

Dus om alle plaatjes in zwart wit weer te geven heb je 37kb nodig?

Dan heb je toch een super compressie! Daar teken ik wel voor!

Nog 1 keer:

Een beeld van 2x2 met zwart wit geeft 16 combinaties

01. WWWW
02. WWWZ
03. WWZZ
04. WZZZ
05. ZZZZ
06. ZZZW
07. ZZWW
08. ZWWW
09. ZWWZ
10. WZZW
11. ZWZW
12. WZWZ
13. WZWW
14. ZWZZ
15. ZZWZ
16. WWZW

normaal zou een filmpje van 10 beelden bestaan uit 10x4 pixels = 40 byte
Nu kun je gewoon zeggen : speel de volgende beelden af:
01 - 03 - 12 - 06 - 15 - 08 - 14 - 09 - 02 - 07
of korter (met fixed length scheiding)
01031206150814090207 (dit getal is slecht 20 tekens lang = 20 byte
--> compressie ratio = 20/40 = 1/2 (=50% van oorspronkelijke formaat)

Als een filmpje van 10x10 pixels met 8 kleuren hebt, krijg je dus 10.000.000.000.000.000 combinaties
Normaal zou een filmpje van 20 beelden dus 20 x 100 = 2000 byte

Met deze vorm van 'data restructurering' , heb je voor het aanroepen van ieder beel een getal tussen de 0 en 10 triljard nodig = 17 posities
20x17 = 340 byte
-> compressie ratio = 340/2000 = 17/100 = 17% van oorsrpronkelijk formaat

Als je een filmpje van 100x100 met 256 kleuren (aantal combinaties is een getal met iets van 1000 nullen (1000 posities))
Normaal zou een filmpje van 20 beelden 20 x 10.000 zijn = 200 Kbyte

om een filmpje op te slaan hoef je nu alleen maar de sequence aan te geven voor iedere beeld heb 20 x 1000 = 20 Kb
-> Compressie ratio = 20.000/200.000 => 1/10 = 10% van oorspronkelijke formaat

De compressie ratio wordt dus steeds groter. (zal wel een limiet aan zitten)

Het probleem is dat al die beeldjes niet opgeslagen kunnen worden.
Om de film uiteindelijk te bekijken is dataverkeer natuurlijk wel gewoon 20x 10.000 = 200Kbyte (+ het versturen van de 20 Kbyte aan data)
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: Mega Image database met alle mogelijke beelden erin

Postby Michael1954 » Sun 20 Feb 2011, 20:11

From: Digihans

Het grappige aan de mega image database is denk ik het bladeren er doorheen.
Ieder beeld kan worden gegenereerd door een computer. Er komt geen licht meer aan te pas.
Als je de image-database patenteerd, heb je de rechten over elke foto en ieder stukje film wat er bestaat.
Je haalt ook gelijk een hoop privacy wetten overhoop, omdat je de raarste en naarste foto's van iedereen bezit. Tussen de foto's zit namelijk ook een hoop porno, en andere ranzige beelden.

Een stuk tekst is ook maar gewoon een combinatie van wit/zwarte pixels. Dus ook alle teksten (boeken, recepten, nieuwsberichte) liggen al vast in de image database

Ook de oplossing van alle problemen staan in de imagedatabase beschreven.
Muziek is ook te herleiden tot zwart wit puntjes (noten of midi instructies)

Dus de imagedatabase is ook gelijk de grootste muziek database

3D objecten kunnen ook omschreven worden door tekst of vector instructies. Dus iedere object van iedere substantie staat ook al in deze database.

Chemische formules en verbindingen? Geen probleem... alles ... maar dan ook echt alles staat in de Image database.

De vraag is: Hoe 'veel' of 'weinig' informatie heb je nodig om alles eruit te halen.
met 640x480 en 256 kleuren kom je een heel eind.
Met 320x240 en 80 kleuren kom je ook een heel eind

Waar ligt de limiet? of .. hoe groot moet de image database worden?
Je zou een beeld ook nog op kunnen delen in sectoren. en alleen de mogelijke combinaties voor een 'kleine' sector op slaan. Maar hiermee maak je de compressie minder. totdat je uiteindelijk weer op de 1/1 per pixel combinatie zit.

Een afweging tussen kleurendiepte, opsplitsing in sectoren, pixeltotaal zal leiden tot een ideale grootte van de database.

Als er anti ruis filters worden toegepast, kun je een hoop 'zinloze' informatie er uit filteren. (het merendeel is namelijk gewoon een random BREI van kleurenpixels, die niets zinnigs laten zien.
Ook beelden die teveel op elkaar lijken (omdat er maar een paar pixels veranderd zijn) zouden er uitgefilterd moeten worden.

Om de compressie nog groter te maken kun je de getallenreeksen gewoon comprimeren met speciale priemgetal reeksen of andere rekenkundige vereenvoudigingen.

Stel je hebt een getal 3802922510000864932319225
dan kun je:
-38025 schrijven als 1952 + 4
-255 schrijven als 152
-10000 schrijven als 1002
-8649 als 932
-32319225 als 56852
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Next

Return to NeoWeb.nl (0708)