De Broncode

De Broncode

Re: De Broncode

Postby Michael1954 » Sun 29 Aug 2010, 06:20

From: EvilBro

De broncode in een notendop (geen echte notendop natuurlijk... een spreekwoordelijke notendop):
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: De Broncode

Postby Michael1954 » Sun 29 Aug 2010, 06:24

From: Rogier

Holland schreef:
Ik bedoel hier dus niet mee dat de data overdracht met licht gebeurt zoals in de bronlink vermelde technologie. maar dat aan het proces ook een laser deelneemt.

Reeds in 2002

Bron

Oh, interessant, die techniek kende ik niet. Maar zoals je zelf ook al stelt blijft dat evengoed een puur magnetisch proces (zowel de opslag als het lezen/wegschrijven), de laser heeft hier verder niets met optisch te maken. En in het verlengde daarvan denk ik niet dat deze techniek de verschuiving naar SSD zal omkeren.

Hoe dan ook, ik denk dat we kunnen stellen dat dat in ieder geval niets van doen heeft met Jan Sloot's vermeende Broncode, waarin juist "het binair denken overstijgd moest worden" en sprake was van "een speciale manier van coderen", als we de aanhangers mogen geloven...
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: De Broncode

Postby Michael1954 » Sun 29 Aug 2010, 06:27

From: Mcs51mc

Holland schreef:
Heb je weleens een harde schijf open gemaakt?
Zo ja vertel mij dan eens waar die laser diode voor dient die over de schijf heen loopt tijdens het lezen en schrijven.

Open anders even deze link en scroll de pagina naar beneden en lees aldaar de volgende text:

En 8 jaar later wordt dit nog steeds niet toegepast of toch? Eergisteren nog wat HDD open geprutst, weliswaar van voor 2002.
De mini disc van Sony, was dat geen optische schijf? Ik dacht van wel, en waar is de mini disc gebleven? Inderdaad zo snel opgekomen en nog véél sneller afgevoerd :(

Ik denk dat Evilbro nog dichtst bij de juiste uitleg zit :) :)
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: De Broncode

Postby Michael1954 » Sun 29 Aug 2010, 06:29

From: Klazon

Mcs51mc schreef:
De mini disc van Sony, was dat geen optische schijf ?

Nee, de minidisc is een magnetische schijf. Maar bij het beschrijven wordt de schrijfplek verhit door een laser om de magnetisering te vergemakkelijken. Zou best kunnen dat deze truc ook in HDD's wordt toegepast.
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: De Broncode

Postby Michael1954 » Sun 29 Aug 2010, 06:32

From: Mcs51mc

Klazon schreef:
Nee, de minidisc is een magnetische schijf. Maar bij het beschrijven wordt de schrijfplek verhit door een laser om de magnetisering te vergemakkelijken. Zou best kunnen dat deze truc ook in HDD's wordt toegepast.

Zou inderdaad best wel dezelfde technologie kunnen zijn. Beiden hebben het althans over warmte :)
Hollands bron schreef:
... ...demonstreert met succes Heat-Assisted Magnetic Recording. HAMR slaat magnetisch op met behulp van laser-thermische bijstand en poogt uiteindelijk de gebiedsdichtheid te verhogen met meer dan 100 keer de 2002 niveaus.
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: De Broncode

Postby Michael1954 » Sun 29 Aug 2010, 06:36

From: 317070

Holland schreef:
Ik bedoel hier dus niet mee dat de data overdracht met licht gebeurt zoals in de bronlink vermelde technologie. maar dat aan het proces ook een laser deelneemt.

Reeds in 2002

Quote
2002: Een van de vele verwezenlijkingen in de 2002 technologie; Seagate demonstreert met succes Heat-Assisted Magnetic Recording. HAMR slaat magnetisch op met behulp van laser-thermische bijstand en poogt uiteindelijk de gebiedsdichtheid te verhogen met meer dan 100 keer de 2002 niveaus.

Bron

Toegegeven, de laatste harde schijf die ik openhaalde dateerde uit de tijd dat 10MB spitstechnologie was, en het is inderdaad mogelijk dat er lasers zitten in harde schijven, maar deze worden volgens mij niet gebruikt voor de toepassingen die je hier aanhaalt. Je bron maakt overigens nog steeds geen gewag van commerciele toepassingen van lasers in harde schijven, enkel academische resultaten.

Dus ging ik zelf even op onderzoek uit naar Heat-Assisted Magnetic Recording en vond dit:
Quote
Which of these technologies will eventually replace present-day magnetic recording is anyone’s guess, Schlesinger says. ”If HAMR is going to have a chance in the marketplace, then in five years I would expect to see some commercial system out there.”

Dit komt uit een artikel van de IEEE, toch wel een (misschien zelfs de) autoriteit op gebied van electrical engineering. Het is overigens geschreven in maart 2009, dus ik geloof niet dat HAMR al commercieel beschikbaar is. Meer zelfs, het is nog niet eens zeker of de technologie het gaat halen.

Als je dus nog dingen zou vinden die voor lasers in harde schijven zorgen, laat het zeker weten, maar liefst met een betrouwbare bron, die zwart-op-wit verdedigt wat je in je bericht schrijft, en niet er vaag mee te maken heeft.

Dit bericht zeker niet persoonlijk nemen, maar ik merkte dat er al mensen weg mee waren. HAMR wordt dus nog (lang) niet gebruikt in commerciele modellen. De link met minidisc lijkt me dus bijzonder speculatief :D dezelfde technologie lijkt me al helemaal onwaarschijnlijk...
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: De Broncode

Postby Michael1954 » Sun 29 Aug 2010, 06:39

From: Holland

Dr zijn meerdere methodes om dm van lasers de data dichtheid te vergroten. De in mijn laatste en voorlaatste bron zijn twee verschillende technieken.

Trouwens een magneto-optical disk is niet iets nieuws, Alleen heeft deze techniek het niet gehaalt, en wordt noch maar weinig toegepast.

bron

Ik ben meestal een beetje te vlug met mijn gevolgtrekking te maken en heb dus twee technieken door elkaar gehaald net als 317070 nu ook doet. Geeft niks hoor ik leer van mijn fouten.

In ieder geval zijn de nieuwe generatie harde schijven uitgerust met een laser maar dan volgens het hamr principe, en dat is iets anders als de Nijmeegse academie heeft aangetoond.

Maar we wijken van het onderwerp af.

Feit blijft dat met de middelen die tegenwoordig beschikbaar zijn het onmogelijk is om op een opslag media 16 fimls te plaatsen, welk media evenveel leespunten heeft als voor 128Kb normaal nodig zou zijn.
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: De Broncode

Postby Michael1954 » Sun 29 Aug 2010, 06:40

From: Bartjes

Het aantal mogelijke films is natuurlijk astronomisch groot wanneer je inderdaad alle mogelijke opeenvolgingen van alle mogelijke beeldjes in ogenschouw neemt.

Maar veel van die "films" zijn voor het menselijk oog niet te onderscheiden. De gebruikelijke vormen van datacompressie maken van die speelruimte gebruik.

Echter - de overgrote meerderheid van die als verschillend te onderscheiden "films" is rommel die door een toeschouwer niet als een film in de eigenlijke zin van het woord zou worden beschouwd. Daar zit in principe nog veel speelruimte voor verdere datacompressie. Je zou een wiskundige manier moeten vinden om alle echte films (dus films in de eigenlijke zin van het woord) te kunnen genereren. Het absolute minimum aan benodigde geheugenruimte wordt dan bepaald door het maximale aantal als verschillend ervaren eigenlijke films.

Ik las ergens iets over fractals, in een dergelijke richting zou je het moeten zoeken. Overigens heb ik niet dit hele topic doorgenomen, dus mogelijk is mijn voorstel al langs gekomen ;)
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: De Broncode

Postby Michael1954 » Sun 29 Aug 2010, 06:43

From: Mcs51mc

317070 schreef:
dit:

Strange dat dit artikel niets zegt over Fujitsu maar enkel over Seagate.
Bij Fujitsu waren ze in 2006 al (bijna) overtuigd dat dit de toekomst was: lees hier , alhoewel hun besluit toch wel wat vragen open laat :(
Iemand zin om vb deze 2TB HDD open te prutsen om te zien of HAMR nu daadwerkelijk gebruikt wordt in actuele HDD's??
Want aan 80GB/2.5inch disc, zoals er in dat Fujitsu document staat, heb je 25 disks nodig voor dergelijke HDD en dat zit er zeer zeker niet in.

Hier zien ze bij Fujitsu de toekomst van HAMR al rooskleuriger uit :)
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: De Broncode

Postby Michael1954 » Sun 29 Aug 2010, 06:48

From: 317070

Bartjes schreef:
Het absolute minimum aan benodigde geheugenruimte wordt dan bepaald door het maximale aantal als verschillend ervaren eigenlijke films.

Er is dan wel nog een 2e factor in de discusse, namelijk dat het algoritme om die codering te decoderen net zo groot wordt als al de films samen ;)
M.a.w. zo'n codering is een schijncodering, de benodigde opslagruimte blijft even groot, maar nu kruipt bijna alle ruimte in je decoderingsalgrotime. Dat het een ondergrens is klopt wel.
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

PreviousNext

Return to Wetenschapsforum.nl (0112)

cron