Netwerk

Netwerk

Re: Netwerk

Postby Johan1951 » Wed 25 Jan 2012, 20:57

From: VanToeten

Hahaha, de goudzoekers komen!

Grote cijfers moeten worden vertaald naar een tweecijferig systeem. Dat is het enige systeem dat een computer aankan.
User avatar
Johan1951
 
Posts: 3752
Joined: Tue 31 Aug 2010, 17:04

Re: Netwerk

Postby Johan1951 » Wed 25 Jan 2012, 20:58

From: Edwin2000

Tjonge, waarom heet het subject 'netwerk', iets specifieker had ook wel gemogen, hele discussie gemist, programma ook trouwens.

Ik heb dit al eerder gehoord. Ik geloof dat hij beweerde dat alle films in 128 kB kunnen worden opgeslagen, maar dat opslaan daar zit het 'm in.
Een compressie algoritme als zip/rar etc. maakt van een bestaande hoeveelheid files, zeg een reeks bestaande uit enen en nullen een nieuw digitaal bestand. Tussen dit bestand en het oorspronkelijke zit dus een vertaalslag, dat vreet processortijd. In feite wordt de lucht er dus uitgeperst. Als je een tekstbestand hebt dan krijg je er winst uit doordat bepaalde patronen nu eenmaal vaak voorkomen. Als je een bestand hebt dat puur random is haal je er minder compressie winst uit, alleen de gedeelten die orde bevatten. Nu bevat een film natuurlijk veel orde, het is alles behalve willekeurig dus er valt veel winst te behalen en men doet dat nu door compressie met verlies van informatie toe te passen. Bij die zogenaamde methode van Sloot weet ik niet hoe het gaat, ik weet er weinig van maar ik vermoed dat het een zogenaamde methode is zonder informatieverlies. Als je overigens een file die al gecomprimeerd is nogmaals comprimeert haal je er geen winst uit, hij wordt dan weer groter omdat de namen die je er aan toekent ook weer worden bijgesloten.

Wanneer je een mp3 hebt van een domme drumbeat die zichzelf repeteert is dat met 128kbps zo een 1Mb per minuut, in feite gaat die compressie (met verlies) van zo een mp3 als een stroom, als je de halve mp3 uitleest kan je de helft afspelen, je weet niet wat er op de 2e helft gebeurd en hebt nogmaals dit proces nodig. Als het nu een simpele drumbeat is die zich 60 maal herhaalt in 1 minuut kan je dus in feite 60 maal een mp3 van slechts 1 drumbeat afspelen van slechts 1Mb/60=17.066.. kB, dat scheelt stukken.

In theorie is er dus veel winst te halen, we zijn er nog lang niet, maar dat er een grens is is duidelijk, je kan immers geen informatie uit het niets halen, ik weet niet of er een formule bestaat van deze theoretische limiet.

Maar er is nog iets anders, als je een flash filmpje hebt van 400 kB kan dat een behoorlijk mooi filmpje opleveren dat wanneer je het zou capturen misschien wel 100MB is als windows media met vergelijkbare kwaliteit. Dat komt omdat zo een flash filmpje in feite bepaalde objecten gebruikt, je geeft opdracht tot tekenen, ik geloof niet dat men er ooit in geslaagd is een basisset te maken voor een speelfilm. Het lijkt me niet dat er slechts 1 man is die zo met kop en schouders boven de rest uitsteekt dat alleen hij in staat is dat te doen, het was een handige technicus maar geen supertheoreticus.
User avatar
Johan1951
 
Posts: 3752
Joined: Tue 31 Aug 2010, 17:04

Re: Netwerk

Postby Johan1951 » Wed 25 Jan 2012, 20:59

From: Oscar2

Hahaha, de goudzoekers komen!

Grote cijfers moeten worden vertaald naar een tweecijferig systeem. Dat is het enige systeem dat een computer aankan.

Niet altijd aan het oude vertrouwde blijven hangen meneer Van Toeten, ouwe conservatief!
Als het aan jou lag, reden we nog steeds met de paardentram van Ulicoten naar Lutjebroek!
Zo halen we die Sloot met geld niet binnen!!
Al eens aan gedacht om bijvoorbeeld een CD met kleurenfilm te coaten zodat de info rechtstreeks in het 16.000.000 cijferig talstelsel op CD gezet kan worden.
En ook een laserstraal kan alle kleuren van de regenboog aannemen, dus al eens er over nagedacht hoeveel gigabytes per seconde dat zijn??

Ik denk zelf dat het binaire talstelsel zijn tijd wel gehad heeft en dat de computer van de toekomst heel andere eenheden zal gebruiken om daarmee snelheden te halen waar we nu alleen van dromen.

Tot besluit van mijn theorie even terug naar de natuur.
Die slaat zijn informatie op in een zogenaamd DNA molecule, een lange trapvormige constructie waarin de "getallen" worden gevormd door steeds wisselende combinatie van stikstof, zuurstof, zwavel, koolstof en nog wat atomen en daarmee in een ruimte van enkele duizendsten van een millimeter meer informatie bevat dan er op de hele binaire harde schijf van de nieuwste supercomputers past!

Dus techneuten onder ons, aan de slag en laat die miljarden dollars maar lekker rollen he!
User avatar
Johan1951
 
Posts: 3752
Joined: Tue 31 Aug 2010, 17:04

Previous

Return to Pim Fortuyn Forum (0904)

cron