De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Postby Johan1951 » Fri 28 Jan 2011, 18:36

From: Democraat

Niccion schreef:
Dit is waar fractal comprkimering op is gebaseerd. Met eenvoudige wiskundige vergelijkingen, fractals genaamd, kan je complexe patronen verkrijgen. Al gauw werd aan de mogelijkheid gedacht of dit wellicht ook andersom zou kunnen. Dus of een patroon ook in een wiskundige vergelijking zou kunnen worden gestopt.

En? Kan dat? Helaas heb ik de beoefening van wiskunde al jaren geleden achter me gelaten... :-(
User avatar
Johan1951
 
Posts: 3752
Joined: Tue 31 Aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Postby Johan1951 » Fri 28 Jan 2011, 18:38

From: Niccion

Elrond schreef:
Ik heb gisteren beide afleveringen van Netwerk gezien, moet zeggen dat het erg overtuigend was, dat al die belangrijke investeerders er mee in de boot gingen en dat zelfs de abn al 40 miljoen lening had aangeboden doet me toch wel twijfelen of het niet echt wat was.
Het schijnt overigens dat Philips nu een nieuw systeem op de markt gaat brengen dat er verdacht veel op lijkt, het gaat om een kaartje ter grote van een dikke creditcard waar je ook meerdere films op zou kunnen zetten, alleen beweerd philips dat het hier gewoon om een andere opslagmethode gaat. Op zn minst opmerkelijk. Ik ben alleen de site kwijt waar het stond.

Hoewel dit inderdaad interressant klinkt, wil het nog niet zeggen dat die credit card weinig opslag capaciteit heeft. Misschien is het een soort DVD maar dan wat kleiner.

Maar verder ben ik er wel benieuwd naar.
User avatar
Johan1951
 
Posts: 3752
Joined: Tue 31 Aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Postby Johan1951 » Fri 28 Jan 2011, 18:42

From: Niccion

Democraat schreef:
Revolutionaire oplossingen voor de meest complexe problemen zijn vaak juist erg eenvoudig.

Klopt, zo zie ik dat ook, en aangezien fractals nogal ingewikkeld zijn, zal de vinding van Sloot hier niet op gebaseerd zijn, denk ik.
User avatar
Johan1951
 
Posts: 3752
Joined: Tue 31 Aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Postby Johan1951 » Fri 28 Jan 2011, 18:46

From: Elrond

Niccion schreef:
Elrond schreef:
Ik heb gisteren beide afleveringen van Netwerk gezien, moet zeggen dat het erg overtuigend was, dat al die belangrijke investeerders er mee in de boot gingen en dat zelfs de abn al 40 miljoen lening had aangeboden doet me toch wel twijfelen of het niet echt wat was.
Het schijnt overigens dat Philips nu een nieuw systeem op de markt gaat brengen dat er verdacht veel op lijkt, het gaat om een kaartje ter grote van een dikke creditcard waar je ook meerdere films op zou kunnen zetten, alleen beweerd philips dat het hier gewoon om een andere opslagmethode gaat. Op zn minst opmerkelijk. Ik ben alleen de site kwijt waar het stond.

Hoewel dit inderdaad interressant klinkt, wil het nog niet zeggen dat die credit card weinig opslag capaciteit heeft. Misschien is het een soort DVD maar dan wat kleiner.

Maar verder ben ik er wel benieuwd naar.

Volgens dat artikel (wat ik dus niet meer kan vinden) ging het volgens philips ook om een andere manier van opslaan en dus niet om compressie, maar als dit waar is blijft het verdacht.
User avatar
Johan1951
 
Posts: 3752
Joined: Tue 31 Aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Postby Johan1951 » Fri 28 Jan 2011, 18:48

From: Niccion

Democraat schreef:
En? Kan dat? Helaas heb ik de beoefening van wiskunde al jaren geleden achter me gelaten... :-(

Min of meer. Voor een hele film is het niet mogelijk, maar het is wel mogelijk om afzonderlijke, vaker voorkomende structuren in een fractal te plaatsen. Er gaat dan echter wel informatie verloren.
User avatar
Johan1951
 
Posts: 3752
Joined: Tue 31 Aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Postby Johan1951 » Fri 28 Jan 2011, 18:50

From: Indo4life

Niccion schreef:
Maar bij Sloot zou het gaan om een nieuwe manier van coderen, buiten het binaire stelsel om. Ofschoon ik dit ook wat vreemd vind, aangezien hij een 64kb chip kaart gebruikte die waarschijnlijk wel volgens het binaire stelsel werkte.

2 posities (bits) hebben maar 4 mogelijkheden, maar 1 kb = 1024 bytes = 1024*8 bits = 8184 bits hebben 2^8184 mogelijkheden.

Hoeveel beelden telt een film? Hoeveel beeldlijnen telt een beeld? Hoeveel pixels telt een beeldlijn? Hoeveel kleur en contrast mogelijkheden kent een pixel?

Hiermee kom je op een X aantal mogelijkheden die ver boven het aantal posities zal uitgroeien die jij aangeeft.

Daar komt dan hoe dan ook bij kijken dat als er met kb gewerkt wordt het per definitie het binaire stelsel zal zijn.
Min of meer. Voor een hele film is het niet mogelijk, maar het is wel mogelijk om afzonderlijke, vaker voorkomende structuren in een fractal te plaatsen. Er gaat dan echter wel informatie verloren.

Voorzover ik weet gaat er een behoorlijk deel aan informatie verloren.
User avatar
Johan1951
 
Posts: 3752
Joined: Tue 31 Aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Postby Johan1951 » Fri 28 Jan 2011, 18:52

From: Niccion

Indo4life schreef:
Hoeveel beelden telt een film? Hoeveel beeldlijnen telt een beeld? Hoeveel pixels telt een beeldlijn? Hoeveel kleur en contrast mogelijkheden kent een pixel?

Hiermee kom je op een X aantal mogelijkheden die ver boven het aantal posities zal uitgroeien die jij aangeeft.

Ik ga zelf uit van 16 bits kleuren en laten we zeggen een resolutie van 640x480

Toch is met 2^8124 een ongekend aantal mogelijkheden van wiskundige transformaties mogelijk.
Voorzover ik weet gaat er een behoorlijk deel aan informatie verloren.

Klopt, er gaat zeker informatie verloren, alleen meer nutteloze informatie die je niet snel opmerkt.
User avatar
Johan1951
 
Posts: 3752
Joined: Tue 31 Aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Postby Johan1951 » Fri 28 Jan 2011, 18:54

From: Indo4life

Ik ga zelf uit van 16 bits kleuren en laten we zeggen een resolutie van 640x480

Toch is met 2^8124 een ongekend aantal mogelijkheden van wiskundige transformaties mogelijk.

Laten we uitgaan van 640x480 pixels dat wil zeggen (640x80)^ (mogelijke kleuren * mogelijke contrasten)

Dat wil zeggen een faktor van vele malen groter dan het aantal mogelijkheden in jouw voorbeeld. En er zal nog rekening moeten worden gehouden, om al die mogelijkheden weer te geven, hoeveel posities heb ik daar binair gezien voor nodig? Iets dat in iets van vele malen meer dan mb's zal moeten worden weergegeven.
Klopt, er gaat zeker informatie verloren, alleen meer nutteloze informatie die je niet snel opmerkt.

Vrijwel iedereen is in staat om de kwaliteit van een dvd te onderscheiden van video en tv. Zo is ook de kwaliteit van MPEG en DIVX voor de meeste mensen makkelijk te onderscheiden. Dus om te stellen dat er alleen nutteloze informatie verloren gaat die niet snel wordt opgemerkt, niet mee eens.
User avatar
Johan1951
 
Posts: 3752
Joined: Tue 31 Aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Postby Johan1951 » Fri 28 Jan 2011, 18:56

From: Niccion

Indo4life schreef:
Laten we uitgaan van 640x480 pixels dat wil zeggen (640x80)^ (mogelijke kleuren * mogelijke contrasten)

Dit klopt niet helemaal. Voor 1 beeld is nodig: 640*480*2 bytes (16 bits)

* het aantal beelden in de film
Vrijwel iedereen is in staat om de kwaliteit van een dvd te onderscheiden van video en tv. Zo is ook de kwaliteit van MPEG en DIVX voor de meeste mensen makkelijk te onderscheiden. Dus om te stellen dat er alleen nutteloze informatie verloren gaat die niet snel wordt opgemerkt, niet mee eens.

Inderdaad de kwaliteit kan achteruit gaan, naar gelang de compressie diepte.

Echter, het menselijk oog is ook een meester in het weglaten van nutteloze informatie. Fractal compressie probeert dit princiepe te benaderen.
User avatar
Johan1951
 
Posts: 3752
Joined: Tue 31 Aug 2010, 17:04

Re: De Broncode: uitvinding van de eeuw of luchtbel ?

Postby Johan1951 » Fri 28 Jan 2011, 18:57

From: Indo4life

Dit klopt niet helemaal. Voor 1 beeld is nodig: 640*480*2 bytes (16 bits)

* het aantal beelden in de film

We rekenen hier in bits, niet in bytes. Tevens vergeet je dat er ook verschillen in contrast zijn, niets met het aantal kleuren te maken, des te meer met de helderheid. Dus mijn berekening is hoe dan ook de juiste.
User avatar
Johan1951
 
Posts: 3752
Joined: Tue 31 Aug 2010, 17:04

PreviousNext

Return to TerDiscussie.nl (0305)

cron