Het compressiegeheim van Jan Sloot ontrafeld

Het compressiegeheim van Jan Sloot ontrafeld

Het compressiegeheim van Jan Sloot ontrafeld

Postby Michael1954 » Sat 16 Oct 2010, 08:15

From: Maarten Hell


Gepubliceerd: Vrijdag 15 augustus 2008
Auteur: Maarten Hell

Een ict-journalist zegt de legendarische compressiemethode voor video's van Jan Sloot te hebben gereconstrueerd. Oud-investeerder Pieper doet de onthulling af als 'onzin'.

Op basis van de octrooiaanvraag van Sloot en een oud interview met Roel Pieper stelt journalist Henny van der Pluijm in vakblad De Ingenieur dat de compressiemethode van Sloot goed is na te bootsen.

Wonderapparaat
Het 'Geheim van Jan Sloot' was eind jaren negentig van de vorige eeuw een revolutionaire methode waarmee elektrotechnicus Sloot videobestanden één miljoen keer zou kunnen verkleinen. Een groep investeerders onder leiding van Roel Pieper zag er brood in en financierde de verdere ontwikkeling van het wonderapparaat. De onderneming liep spaak toen Sloot in 1999 om het leven kwam. Het geheim van de uitvinding, waardoor een film van negentig minuten op een klein geheugenchipje zou passen, nam Sloot mee in zijn graf.

Journalist Eric Smit publiceerde een boek De Broncode, over de kwestie, en een film over Sloot en z'n vinding is in de maak.

Databank met beeldblokken

In De Ingenieur schrijft Van der Pluijm dat Sloot gebruik maakte van een databank met 'beeldblokken', zoals stukken blauwe lucht. Die blokken sloeg hij op in snelle geheugenchips, zodat het apparaat bij het comprimeren van films met blauwe lucht alleen maar een korte verwijzing dient op te slaan naar die beeldblokken. Deze nemen weinig geheugen in beslag, zodat het ophalen van de gecomprimeerde beelden veel sneller kon gaan dan bij bestaande compressietechnieken. Bovendien kan de databank dan voor meerdere (film-)bestanden worden aangeroepen.

Pieper ontkent

Op Tros Online onthulde Van der Pluijm dat Sloot zelf beweerd heeft dat zijn uitvinding een 'verkleiningsmethode' met een factor van 8 van bestaande bestaande methoden kon bieden. Uitgaande van mpg zou dat een verkleiningsfactor van ongeveer 250 betekenen; aanzienlijk minder dan de factor 2 miljoen die destijds de ronde deed. Van der Pluijm zet overigens ook vraagtekens bij de praktische bruikbaarheid van de Slootvinding.

Opmerkelijk is verder dat De Ingenieur ook bericht dat voormalig investeerder Roel Pieper inmiddels aan een nieuwe versie van de methode-Sloot werkt. Desgevraagd liet Pieper Het Parool echter weten dat er "niets waar is van het hele verhaal" in het vakblad. Ook ontkent hij betrokken te zijn bij het nieuwe project.




Bron: http://webwereld.nl/article/comments/id/52299
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: Het compressiegeheim van Jan Sloot ontrafeld

Postby Michael1954 » Sat 16 Oct 2010, 08:20

From: Anonymous Coward

Ik had eigenlijk niet verwacht hier nog iets over te horen, het was toen een vreemde kwestie met een even zo vreemde dood.
Ik was toen, en ben nu nog, nieuwsgierig naar de methode en uiteindelijke methode en toepassing. In het artikel staat wel een summiere omschrijving en lijkt het mij dat het wel een grote database zou worden dan.
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: Het compressiegeheim van Jan Sloot ontrafeld

Postby Michael1954 » Sat 16 Oct 2010, 12:39

From: Mokje

En als filmmaker moet je er ook maar aan wennen dat kijkers de blauwe luchten van een
collega zien en niet de door jou bedoelde speciale blauwe lucht die zo goed in de scene past ;)
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: Het compressiegeheim van Jan Sloot ontrafeld

Postby Michael1954 » Sat 16 Oct 2010, 12:40

From: Griebels

Mijn vermoeden was altijd dat het zoiets stoms was als een database met wat mpeg fragmenten en een smartcard die niets anders bevatte dan wat simpele referenties naar de correcte "filmblokken". Als je diverse artikels leest, dan hoor je vaak dat in dat magische kastje een harddisk heeft gezeten en dat de methode voor elke film moest worden aangepast.

Een generieke compressie technologie die een compressie van factor 2 miljoen kan halen lijkt me gewoon onhaalbaar voor zoiets complex als video en audio data. Met meer CPU power kun je zeker nog een hoop extra compressie halen dan met bijv. MPEG4 (en alle afgeleiden), maar die "Sloot compressie" die een factor 2 miljoen zou kunnen halen is een fantasie. Als Jan Sloot zelf beweerde dat hij een compressie had uitgevonden die 8x beter is dan MPEG(1), dan wil ik dat nog geloven, maar inmiddels is dat dan ook alweer achterhaald.
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: Het compressiegeheim van Jan Sloot ontrafeld

Postby Michael1954 » Sat 16 Oct 2010, 12:41

From: CrossMediaMannetje

De afgelopen 10 jaar word ik elk jaar wel een paar keer vanaf een vaag hotmail adres gemaild waarin iemand beweert een revolutionaire compressie techniek te hebben.

De afzender vertegenwoordigt altijd een groep technici die briljant zijn maar het zelf niet op de markt kunnen brengen.

10.000x meer compressie dan de huidige standaarden, met zelfs een beter beeld dan het origineel, ongeacht de schermgrootte. Zelfs HD streaming kwaliteit op je mobiel. De eerste telefoon met een 1280x720 scherm moet ik nog zien, maar dat klinkt amazing, Mike! ;)

Uiteraard mag ik de techniek exclusief licenseren, maar omdat het zo uniek is, moeten we eerst een aanbetaling doen, en dan mogen we pas de demo zien.

Sommigen gaan zo ver dat ze VLC hernoemen en beweren dat dit hun eigen revolutionaire player is, met daarin hun supercodec. (blijkt standaard matroska troep te zijn, nog slechter dan reguliere codecs, en speelt in elke reguliere VLC client).

En of we even hun .exe willen installeren. Haha, sukkels... Oplichters! Scam!
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: Het compressiegeheim van Jan Sloot ontrafeld

Postby Michael1954 » Sat 16 Oct 2010, 12:42

From: CrossMediaMannetje

Geachte mevrouw, mijnheer,

Ik vertegenwoordig een groep ontwikkelaars die dit product kant-en-klaar op de plank heeft maar de sales/marketing niet ter hand wil nemen.

Stel ik heb een werkende player die mij in staat stelt vlekkeloos streaming HD te bekijken maar dan met slechts een belasting van 1Mbps in plaats van jullie 3 tot 4 Mbps. Zou daar van jullie kant belangstelling voor bestaan ?

Ik hoor graag van u. Vriendelijke groeten, xxxxxxx

Bleek VLC te zijn met Matroska.
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: Het compressiegeheim van Jan Sloot ontrafeld

Postby Michael1954 » Sat 16 Oct 2010, 12:43

From: CrossMediaMannetje

Hello,

I am xxxx xxxx. I am xxxx with a small technology company that has developed the world's first compression technology that does NOT degrade the original product...and that includes video, audio, text, and graphic images.

Our first release comes out in August and our first streaming video product will be available for you around October. Our first streaming video product will compress video about 1000 times more than MPEG-4 and at the same time yield better than DVD quality video, no matter what the screen size is. That same release will compress audio about 300 times more than MP3 and we actually make the audio quality better than the original raw audio format. In the first quarter of 2009 we release our secret core technology which will increase this compression to about 10,000 (ten thousand) times MPEG-2 and 1000 times MP3. We also enable language translation at that time at better than human accuracy and with no learning curve.

We desire to engage with you for your acceptance of our video format. Due to the compression rate (faster upload and downloads) and quality of the videos, we project to become the de facto standard compression tool on the internet within 4 months after its release. We would like for you to consider being the leader in this move.

Remember, we are currently in a stealth mode. There are certain companies that will not at first appreciate our disruptive nature and we must begin our releases in a strategic manner in September via document imaging companies but move to video in October.

For our protection I have not given our corporate or product names. If you are interested in engaging with us please reply back at my personal email address of xxxxx@xxxxxxxx. I would prefer to commuicate with your CTO, Software Engineer, etc.

Best Regards,

xxxxx xxxxx
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: Het compressiegeheim van Jan Sloot ontrafeld

Postby Michael1954 » Sat 16 Oct 2010, 12:44

From: Mokje

He ja, ik zal ook al mijn spam even posten hier.
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: Het compressiegeheim van Jan Sloot ontrafeld

Postby Michael1954 » Sat 16 Oct 2010, 12:45

From: CrossMediaMannetje

Het is geen spam, het zijn oplichters die gericht bezig zijn. Altijd claimen ze een gigantische doorbraak en blijkt het uiteindelijk niets te zijn. Wel een waarschuwing voor anderen, want er zijn zoveel goedgelovigen die er in trappen. Ik weet dat zelfs de directie van een groot telecombedrijf er een keer in is gestonken.
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Re: Het compressiegeheim van Jan Sloot ontrafeld

Postby Michael1954 » Sat 16 Oct 2010, 12:46

From: Toiletpaper

De afgelopen 10 jaar word ik elk jaar wel een paar keer vanaf een vaag hotmail adres gemaild waarin iemand beweert een revolutionaire compressie techniek te hebben.

Ik vind het vreemd dat jij met zoveel zekerheid kunt zeggen dat dit geen spam is. Het heeft er anders veel kenmerken van.
Het is geen spam, het zijn oplichters die gericht bezig zijn.

Als het geen spam is dan moet je zeker weten dat het niet bulk is verstuurd. Ik vraag me af hoe je dat met zekerheid kunt zeggen. Er staat niet eens je naam boven, maar alleen een mager "Hello,".
Maar zelfs al stond je naam er boven, dan zijn computers daar tegenwoordig uitstekend toe in staat.

Dus, ik vind het interessant om te horen hoe jij met zoveel stelligheid kunt zeggen dat het geen spam betreft.
User avatar
Michael1954
 
Posts: 3618
Joined: Sun 22 Aug 2010, 16:39

Next

Return to WebWereld (0808)

cron