Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Beitragvon Johan1951 » Mo 15 Okt 2012, 19:57

From: J H (Hans) van den Bergh

Ik heb inderdaad het verhaal van de hand van Smit indertijd gelezen, mij toen verbaasd over de rol van Pieper en des te leuker is het dat er nu, een jaar of 12 later, meer - of een ander - licht over de zaak wordt geschenen. Zo kan omhoog kicken ook weleens interessant en leerzaam zijn.

Succès en groet,

Hans
Benutzeravatar
Johan1951
 
Beiträge: 3752
Registriert: Di 31 Aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Beitragvon Johan1951 » Mo 15 Okt 2012, 19:58

From: Pemmie

Bedankt voor de uitgebreide reactie. :-) decompileren en disassembleren daar ben ik bekend mee.
Ik heb het zelfs een tijdje gedaan toen de complete programmeer afdeling van een bedrijf waar ik werkte ontslagen werd en er veel programmas waren (geschreven in turbo pascal) waar de broncode zoek van was. Het ging mij er in die gevallen alleen maar om een datumbepalingsmethodes binnen maatwerk te achterhalen omdat er verschillende gebruikt werden en er niet veel gedocumenteerd bleek. (Milleniumbestendig maken)

Los van alle fictie uit het boek en netwerk fascineert de zaak mij mateloos. Niet eens zo zeer alle verhalen er omheen maar meer het bestaan van een potentieel gegeven wat zo eenvoudig is dat het iedereen ontgaat. Ik speculeer er natuurlijk ook lustig op los. Van beeld 1000 maal versnellen voor je het opslaat tot psycho-compressie. Het hele verhaal klinkt mij niet compleet plausibel maar ook niet onmogelijk. Ik ben wel eens benieuwd naar hoe inventief mensen op dit forum zijn om buiten kaders van geldende methoden te denken. Wat zou je buiten compressie om kunnen doen om video bestandsgroottes 1000 maal te verkleinen. Stel je even voor dat niets niet het juiste antwoord is en durf voor gek uitgemaakt te worden. :-)
Benutzeravatar
Johan1951
 
Beiträge: 3752
Registriert: Di 31 Aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Beitragvon Johan1951 » Mo 15 Okt 2012, 20:00

From: Peter Bonjernoor

Pemmie schreef:
Hoewel basale kennis van natuur en wiskunde handig is om proefondervindelijke reconstructies uit te voeren denk ik dat de denkwijze "niet waar tot bevestigt door derden" contraproductief werkt en menselijke vooruitgang danig in de weg staat.

Dat ben ik dan niet met je eens. Als we dat daadwerkelijk toe zouden passen zouden we 99% van onze aan het verdoen zijn met dingen onderzoeken waarvan we eigenlijk (hadden kunnen) weten dat het nooit zou werken. Totdat anders bewezen wordt.

Dromen is mooi, maar kan ook erg tijdrovend zijn.
Benutzeravatar
Johan1951
 
Beiträge: 3752
Registriert: Di 31 Aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Beitragvon Johan1951 » Mo 15 Okt 2012, 20:02

From: Pemmie

Natuurlijk moet iedere uitvinding te staven zijn. Maar wat ik probeer te zeggen is dat we de keuze hebben om een uitvinding te willen ontkrachten of te willen bewijzen. Energie kost het in beide gevallen. Dat jongetje wat onlangs de Fibonacci reeks gebruikte om op efficiëntere wijze zonne-energie te verzamelen kreeg misschien ook wel te horen dat zijn denkwijze kansloos was. We kunnen nooit echt weten of iets nooit zal kunnen werken tot we alle biljoenen opties door hebben genomen. Zelfs als onze logica in de weg staat. Er bestaat namelijk altijd een andere invalshoek, een andere zienswijze, een andere dimensie.

In het gevalletje Sloot was het als ik het zo lees door zijn schizofrene instelling bijna onmogelijk om echt een kijkje te nemen in het mogelijk geniale gedeelte van zijn brein / zijn uitvinding. Als de uitvinding waar was een groot gemis, als de uitvinding een leugen was dan had het veel geld gescheeld. Maar ja, we hebben ons R-complex en moeten allemaal overleven en zijn bang iets te verliezen. Daarom beschermen we onze intellectuele eigendommen en begeven we ons in veilige macht structuren. :)
Benutzeravatar
Johan1951
 
Beiträge: 3752
Registriert: Di 31 Aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Beitragvon Johan1951 » Mo 15 Okt 2012, 20:03

From: J H (Hans) van den Bergh

De discussie wordt mij straks te academisch, hier en daar ook redundant, ben ik bang. Maar voordat ik wellicht afhaak: Jan Sloot scheen een geheel nieuwe manier van opslagcapaciteit te hebben ontdekt / ontwikkeld, ik meen mij te herinneren dat werd beweerd dat het op basis van het kleurenspectrum was.

Dat is mijns inziens toch wat anders (dan toch ten minste het omgekeerde) dan het gebruik van de Fibonacci-reeks. Immers, voordat de Fibonacci-reeka als zodanig bekend werd (maar alleen nog geen naam had), werd het principe al duizenden jaren toegepast in bijvoorbeeld de Gulden Snede.

Maar het blijft speculeren, de broncode is mee het graf ingegaan. Misschien wordt het principe, als het al in een bepaalde vorm toch al bestond, herontdekt; net als de Fibonacci-reeks.

Succès en groet,

Hans
Benutzeravatar
Johan1951
 
Beiträge: 3752
Registriert: Di 31 Aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Beitragvon Johan1951 » Mo 15 Okt 2012, 20:06

From: Ard-Sc

J H (Hans) van den Bergh schreef:
De discussie wordt mij straks te academisch, hier en daar ook redundant, ben ik bang.

Hoe lastig het traject van "uitvinden" is wordt ook duidelijk in de story of de neutrino.

http://www.nu.nl/buitenland/2765206/razendsnelle-deeltjes-blijken-meetfout.html

Naar mijn idee kun je iemand die iets probeert waarbij het vooraf onduidelijk is of hij zijn doel exact zal halen (dat kan een uitvinder zijn, maar ook een ondernemer) geen oplichter noemen.

(en Hans mag ik het woord redundant ruilen voor serendipiteit ... :) )
Benutzeravatar
Johan1951
 
Beiträge: 3752
Registriert: Di 31 Aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Beitragvon Johan1951 » Mo 15 Okt 2012, 20:08

From: WCeend

Ard-SC schreef:
(en Hans mag ik het woord redundant ruilen voor serendipiteit ... :) )

Hans heeft het volgens moi over de redundantie van deze discussie op HL (lees in dit geval:" herhaling"), niet over het tjaject van uitvinden. Daarop is inderdaad (soms) de term serendipiteit van toepassing
Benutzeravatar
Johan1951
 
Beiträge: 3752
Registriert: Di 31 Aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Beitragvon Johan1951 » Mo 15 Okt 2012, 20:09

From: Peter Bonjernoor

Pemmie schreef:
Natuurlijk moet iedere uitvinding te staven zijn. Maar wat ik probeer te zeggen is dat we de keuze hebben om een uitvinding te willen ontkrachten of te willen bewijzen. Energie kost het in beide gevallen.

Natuurlijk, maar ik denk dat het minder zinvol is on energie te steken in 'uitvindingen' die 100% ingaan tegen wat we momenteel weten van de natuurwetten, en we hebben op HL daar al een aantal van langs zien komen.
Benutzeravatar
Johan1951
 
Beiträge: 3752
Registriert: Di 31 Aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Beitragvon Johan1951 » Mo 15 Okt 2012, 20:10

From: Pemmie

Ik heb het boek in ieder geval al bijna uit. Leest als een trein volgens het NRC
Ik heb een trein nog nooit zien lezen. :-)

Meneer Smit heeft wat mij betreft een mooi boek geschreven.
Ook als het louter fictie is.

@Hans - Een herontdekking! Dat zou mooi zijn. :-)
Benutzeravatar
Johan1951
 
Beiträge: 3752
Registriert: Di 31 Aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Beitragvon Johan1951 » Mo 15 Okt 2012, 20:13

From: Hans van Nijnatten

Ace Rimmer schreef:
(en Hans mag ik het woord redundant ruilen voor serendipiteit ... )

Hans heeft het volgens moi over de redundantie van deze discussie op HL (lees in dit geval:" herhaling"), niet over het tjaject van uitvinden. Daarop is inderdaad (soms) de term serendipiteit van toepassing

Volgens moi wil Ard een mooi woord ruilen tegen een ander mooi woord. Ik wil wel ruilen met altruisme. :mrgreen:
Benutzeravatar
Johan1951
 
Beiträge: 3752
Registriert: Di 31 Aug 2010, 17:04

VorherigeNächste

Zurück zu HigherLevel (0509)

cron