Sloot's uitvinding ontplozen

Archief Forum van Eric Smit & Uitgever (http://www.debroncode.nl)

Re: Sloot's uitvinding ontplozen

Beitragvon Webmaster » Di 17 Aug 2010, 19:16

From: Nico

Het blijft een prachtig verhaal, helaas dat Jan sloot het niet meer kan vertellen.
Hier is mijn steentje in het hele proces. Als ik alles op een rijtje zet kom ik tot de volgende werkwijze die Jan naar mijn mening volgde.
Uit het octrooi kun je nagaan wat het principe is van het SDCS mechanisme, de meest simpele vergelijking die ik kan bedenken is die van Domino day. Wat Jan naar deed is het programmeren van een relationele database op pixel niveau. Het eindresultaat staat op een chipkaart en is eigenlijk de dominosteen die Domino day in gang zet. Nadat de eerste steen is gevallen volgen alle andere. Electronisch is dat natuurlijk veel sneller maar volgt wel hetzelfde principe. Conventionele opslag is gerelateerd aan tijd en zet alle informatie achter elkaar, wat jan deed is het tijdmechanisme er uit sleutelen en een beeld comprimeren naar 1 byte/word. Dat gaf de presentaties de snelheid, en de mogelijkheid 16 films tegelijk af te spelen.
Naar mijn mening was de hardware in het kastje niet al te ingewikkeld, video controllers, een flink geheugen en een processor zaten er wel in.
Jan gaf aan dat hij alle mogelijke waarden die een pixel kan aannemen in een geheugen zet. Omdat het tijdselement ontbreekt is alleen de structuur (pixel, blok, lijn, beeld) en de data van belang. Ik heb lang nagedacht hoe je dit doet, maar een relationele database lijkt het meest logisch. Volgens octrooi 1009908 komt een pixel binnen en wordt vergeleken met het basisgeheugen en krijgt het een nummer, bv 1, dat nummer komt in het basisgeheugen. Hetzelfde voor pixel 2,3 ...tot 256. Als tijdens het vergelijken van pixel 3 blijkt dat dit al benoemt is als pixel 1 sla je 1 op in het pixel geheugen i.p.v. 3. Dit geeft een getal dat je relateerd aan blok 1 en je gaat verder met blok 2...64. Dan kom je weer aan een getal en dat relateer je aan Lijn 1. Etc Bij lijn 40 heb je een getal voor beeld 1. Dan is beeld 1 gecodeerd, voor 90 min video moet je dit zo?n 135.000 keer doen. Video nummer 2 kun je er meteen achteraan coderen en begint met beeld 135.001. Op de chipkaart sla je dus op video 1 = beeld 1 tm 135000, video 2 = beeld 135001 ? 270001 etc. Het heen en weer spoellen van meerdere films is direct en wordt bepaald door de beeldnummers die je in de decoder zet.
Ik heb een klein stukje softwarematig nagemaakt en het werkt als een trein, in de database wereld is dit een linklist of Data Shunting.
Het probleem voor Jan was dat je films kunt coderen, beelden kunt terugbrengen tot één byte/word, maar dat je de matrix/relaties die de eigenlijke informatie bevatten in het geheugen moet hebben. Coderen en afspelen op 1 kastje geen probleem, maar coderen op 1 kastje, opslaan op chipcard en afspelen op ander kastje werkt niet, tenzij je het geheugen/matrix overzet. Dat is de kat in de zak waar the 5th Force mee zit.
Wat Jan bedacht is revolutionair, en veel beter als comprimeren.
Er zijn nog veel technieken om dit verder uit te werken, en dat is waar de Broncode in beeld komt, deze zal het matrix geheugen coderen en verkleinen. Je kunt het matrixgeheugen bv sorteren en patronen ontdekken. Of niet alle pixel informatie opslaan, maar een soort RISC-set en alle mogelijke combinaties van ?risc-pixels? wel opslaan waardoor je matrix generiek wordt en willekeurig elke film kan afspelen ( de matrix zit dan in de data verwerkt).
Benutzeravatar
Webmaster
Beheerder
 
Beiträge: 1848
Registriert: Sa 14 Aug 2010, 13:21

Re: Sloot's uitvinding ontplozen

Beitragvon Webmaster » Di 17 Aug 2010, 19:16

From: MatrixView

Nico,

Thumbs up 2 u!
heb wat hints voor je... (hotmail)
Benutzeravatar
Webmaster
Beheerder
 
Beiträge: 1848
Registriert: Sa 14 Aug 2010, 13:21

Re: Sloot's uitvinding ontplozen

Beitragvon Webmaster » Di 17 Aug 2010, 19:17

From: Tom

Ik heb een klein stukje softwarematig nagemaakt en het werkt als een trein, in de database wereld is dit een linklist of Data Shunting.


Ik ben benieuwd. Mag ik uw e-mailadres/MSN-adres?

Tom
tom.mer@gmx.net
Benutzeravatar
Webmaster
Beheerder
 
Beiträge: 1848
Registriert: Sa 14 Aug 2010, 13:21

Re: Sloot's uitvinding ontplozen

Beitragvon Webmaster » Di 17 Aug 2010, 19:18

From: Carver

Het probleem voor Jan was dat je films kunt coderen, beelden kunt terugbrengen tot één byte/word, maar dat je de matrix/relaties die de eigenlijke informatie bevatten in het geheugen moet hebben.


Inderdaad: matrix/relaties die de eigenlijke informatie bevatten (wat ik omschreef als de database waar Roel Pieper het over had). Kortom dit had op de chipcard moeten staan, want dit is in feite de film. Vergelijk Sloot zijn kastje maar even met betaaltv decoders: zonder chipcard met de decodeersleutel werken ze niet. Echter als je de chipcard er in doet, maar de antennekabel niet aansluit dan werkt het ook niet. Hetzelfde geld voor het kastje van sloot: bij een bepaalde sleutelcode hoort een bepaalde database met de eigenlijke informatie (matrix/relaties). Als je over 1 van de twee niet beschikt dan werkt het kastje dus niet! De database (matrix/relaties) is niet generiek, kortom niet gelijk voor elke (mogelijke) film, zoals ook jij concludeerd in het volgende stukje:

Coderen en afspelen op 1 kastje geen probleem, maar coderen op 1 kastje, opslaan op chipcard en afspelen op ander kastje werkt niet, tenzij je het geheugen/matrix overzet. Dat is de kat in de zak waar the 5th Force mee zit.


Dan zeg je vervolgens nog:
Wat Jan bedacht is revolutionair, en veel beter als comprimeren.
Er zijn nog veel technieken om dit verder uit te werken, en dat is waar de Broncode in beeld komt, deze zal het matrix geheugen coderen en verkleinen. Je kunt het matrixgeheugen bv sorteren en patronen ontdekken. Of niet alle pixel informatie opslaan, maar een soort RISC-set en alle mogelijke combinaties van ?risc-pixels? wel opslaan waardoor je matrix generiek wordt en willekeurig elke film kan afspelen ( de matrix zit dan in de data verwerkt).


Dat de methode revolutionair is zou ik niet zeggen. Dit hangt namelijk af van de eigenschappen van de database (matrix/relaties). Jij wil de database dus ook gaan coderen (comprimeren)
Wil de uitvinding van sloot revolutionair zijn dan moet de database aan de volgende eigenschappen voldoen:
- De (gecodeerde/gecomprimeerde) database moet geschikt zijn voor opslag en met name verzending over een netwerk. (Volgens Pieper kon Sloot dit niet voor elkaar krijgen)
- De (gecodeerde/gecomprimeerde) database moet minder capaciteit innemen dan wanneer de film gecodeerd was met een andere (lossless) codering. Hoe kleiner die capaciteit, hoe revolutionairder de Vinding.
- (Tevens bepaald ook o.a. de kostprijs om een decoder te produderen, hoe revolutionair de Vinding is.)

Jan Sloot had dus nog geen oplossing, om de database geschikt te maken voor opslag en verzending op/over bestaande opslagmedia/netwerken, die aan bovenstaande voorwaardes voldoet. Dus ook al zal de broncode worden gevonden, dan nog is dit probleem niet opgelost. Er kan dan wel worden doorgegaan met het zoeken naar een oplossing, hoewel ik betwijfel of die oplossing uberhaupt bestaat.
Benutzeravatar
Webmaster
Beheerder
 
Beiträge: 1848
Registriert: Sa 14 Aug 2010, 13:21

Re: Sloot's uitvinding ontplozen

Beitragvon Webmaster » Di 17 Aug 2010, 19:19

From: Carver

Wat ik dus wil zeggen is: Het kastje van Sloot was een apparaat waarmee je een aantal films kon coderen (16, misschien nog wat meer afhankelijk van de hoeveelheid geheugen in het kastje). En deze films kan je vervolgens op ditzelfde kastje tegelijkertijd afspelen/met hoge snelheid voor- en achteruit afspelen.

Vergelijk het dus maar met bestaande harddiskrecorders met een ingebouwde dvd-brander. Op de 200 GB harddisk kan 100 uur film (verliesvrij) worden opgenomen (bij bepaalde resolutie/framerate/aantal kleuren). Ik verander de werking een beetje. Ik neem de films op op de harddisk, maar ik zet de index van de film op de DVD i.p.v. ook op harddisk. Nu heb je die DVD nodig als je de film wil afspelen. Ik zeg nu ook dat ik op een 4,7 GB dvd nu 100 uur film kan opnemen, eigenlijk kan ik nog veel meer uur op de DVD branden, maar dat heb ik net als Sloot voor deze maar even niet gedaan. Ik zeg nu dus dat al die films op die DVD staan, en als ik die DVD in die recorder doe werkt het inderdaad. Dat die niet werkt in een ander apparaat dat zeg ik er niet bij, ik lieg niet ze vragen er gewoon niet naar. Ik kan trouwens ook nog wat extra features inbouwen zodat je tegelijkertijd meerdere films (versneld) kan afspelen.
Dit apparaat heeft aan de buitenkant vrijwel dezelfde features als die van Sloot. Maakt het jou uit dat die aan de binnenkant anders werkt? Of vind je de prijs en de omvang belangrijker?

De vraag is nu wil je dit apparaat hebben? Wil je het apparaat nog steeds zo graag hebben als ik je vertel dat je maar 1 DVD kan beschrijven (die DVD wel meerdere keren), en dat je die DVD niet op andere apparaten kan afspelen.

Kortom de huidige staat van het kastje van sloot was bepaald niet zo revolutionair als men het wilde laten voorkomen. En als het apparaat toch zou werken zoals Sloot beweerde, waarom werd er dan geen demo gegeven van die werking?
Benutzeravatar
Webmaster
Beheerder
 
Beiträge: 1848
Registriert: Sa 14 Aug 2010, 13:21

Re: Sloot's uitvinding ontplozen

Beitragvon Webmaster » Di 17 Aug 2010, 19:19

From: Tom

Ik begrijp denk ik de vergelijking van de DVD en de harddisk. Als je jou verhaal vergelijkt met dat van Sloot, dan is jouw DVD bij Sloot een chipkaart die de sleutels (verwijzingen) bevat. In het kasje van Sloot moeten dus op één of andere manier die films zitten waar naar verwezen wordt (bijvoorbeeld een harddisk of een andere vorm van opslag). Welk opslagmedium zou hij dan gebruikt moeten hebben? Er is regelmatig door toeschouwers van demonstraties geconcludeerd dat er geen hardeschijf of andere bewegende onderdelen in zaten.

De vraag is nu wil je dit apparaat hebben? Wil je het apparaat nog steeds zo graag hebben als ik je vertel dat je maar 1 DVD kan beschrijven (die DVD wel meerdere keren), en dat je die DVD niet op andere apparaten kan afspelen.


Toch kon volgens een demonstratie in het boek (Demo or Die, blz. 41-42) op het ene apparaat een film op een chipkaart worden gezet en deze chipkaart kon in een ander apparataat weer worden ingelezen, waardoor ook de film zichtbaar werd.
Overigens heeft Sloot dit later nooit meer gedaan. En dat is wel vreemd, omdat dit hem wel meerdere keren gevraagd is.
Benutzeravatar
Webmaster
Beheerder
 
Beiträge: 1848
Registriert: Sa 14 Aug 2010, 13:21

Re: Sloot's uitvinding ontplozen

Beitragvon Webmaster » Di 17 Aug 2010, 19:20

From: Carver

Over die demo voor Sterk heb ik mij ook verbaasd. Dat was een van de eerste demo's, toch was die demo de meest volledige demo die hij gegeven heeft (Ik weet niet of een van de drie aanwezigen (Leon, zijn vriendin en Kakisina) dit verhaal verteld heeft en of dit klopt. Het boek is natuurlijk een reconstructie, maar Eric heeft Kakisina op 7 feb 2003 geinterviewd, dus ik neem aan dat dit verhaal van hem komt, wel meer dan 5 jaar later dan die demo, maar die liet een verpletterende indruk achter dus dat vergeet je niet zo snel). Maar als de verhalen kloppen dan wordt in deze demo:
- films van verschillende chipcards afgespeelt.
- Worden de aanwezigen opgenomen op video (paar minuten). De video gecodeerd op een aparte cardwriter. De chipcard vevolgens in de cardreader die op de laptop is aangesloten weer afgespeeld.

In geen van de andere besproken demo's wordt dit meer gedaan. Toch merkwaardig want uit deze demo lijkt het er toch sterk op dat het protype al volledig werkte. Deze demo wekt ook de suggestie dat de film inderdaad op de chipcard stond (hoewel de aanwezigen geen deskundigen waren, er nog gebruik werd gemaakt van de laptop, en deze demo werd uitgevoerd in het kantoor van Sloot en die had dus mogelijk gebruik kunnen maken van zendapparatuur, waar hij al op jonge leeftijd mee werkte p.19-20).
Het lijkt er op dat het apparaatje van Sloot wat merkwaardige veranderingen heeft ondergaan:
- de demo met gebruik van laptop vond men niet goed, dat moest met een apart scherm omdat het anders leek alsof de laptop ook vier andere doeleinden werd gebruikt.
- Bij een latere demo werd er geluisterd of er een harddisk in het kastje zat. Er werd geconcludeerd dat er geen bewegende onderdelen in zaten. Er werd bevestigd door sloot dat er gebruik gemaakt werd van solid-state memory.
- Na het overlijden van sloot werd er enkel een ander soort kastje teruggevonden waar wel een harddisk in zat. Dit apparaatje werkte overigens wel. Door Ben werd beweerd dat de harddisk enkel ter vervanging van een kapotte chip was geplaatst en diende enkel als geheugen.
Zeer merkwaardig, als Sloot zo graag iedereen wilde overtuigen van zijn uitvinding waarom deed hij dan geen volwaardige demo meer?
Benutzeravatar
Webmaster
Beheerder
 
Beiträge: 1848
Registriert: Sa 14 Aug 2010, 13:21

Re: Sloot's uitvinding ontplozen

Beitragvon Webmaster » Di 17 Aug 2010, 19:20

From: RutgerK

k ben totaal niet technisch onderlegd maar heb uiteraard wel wat vraagtekens gekregen bij het lezen van het boek.

* Ik kan nog niet rijmen dat het maken van de beschrijvingen voor de octrooi aanvraag zo'n moeilijk proces was terwijl er bij JS zoveel angst was dat de techniek direct ontleed kon worden als het kastje werd geopend.

* Volgens de beschrijving is er apparatuur aan het kastje gehangen. Daarmee zou het grootte mysterie (digitaal/analoog enz, harde schijf, geheugen) al uit moeten komen. De reactie van Sloot (stug doorwerken) vind ik dan ook totaal onbegrijpelijk.

* Ik vind de reactie ook onbegrijpelijk van Pieper als hij zou hebben uitgevonden dat het een hoax bleek te zijn. Tenzij de hoax zo vernuftig was dat er werd ingeschat dat iedereen er in kon trappen.

* Er wordt gesproken over een applicatie (12 Mb?) die de key weer omzet naar de oorspronkelijke film. Is daarmee dan iedere data te decoderen uit deze applicatie met behulp van deze key?

* De problemen in het ontwikkelingswerk worden niet echt beschreven. Wat mij bevreemd is dat er een werkende demo opstelling is, deze makkelijk is aan te passen, dat er nog geen octrooi is en dat er alleen gesproken wordt over doorontwikkelingswerk. Voor een dusdanige revolutionaire uitvinding lijkt mij het beschrijven van de patentaanvraag vele malen belangrijker dan het doorontwikkelen van de reeds werkende techniek. Ook RP zou dat moeten weten met zijn ervaringen als CEO. Aanvullende patentaanvragen voor doorgifte via een netwerk kunnen altijd nog worden ingediend.

* Er wordt gesproken over bedrag van 100.000 gulden dat ergens in een kluis te vinden zou moeten zijn tezamen met de papieren en de broncode. Hoewel er veel onderzoek gedaan is naar de data lees ik nergens over een reconstructie van die 100.000 gulden. Aangezien JS niet echt vaak over dergelijke hoeveelheden geld beschikte lijkt het mij sterk dat het spoor van de 100.000 gulden niet te achterhalen is. Dergelijke transacties dienen sowieso geregistreerd te worden. Met de horde schuleisers waar JS steeds mee te maken had lijkt het mij dat de financiën behoorlijk in de gaten werden gehouden.
Benutzeravatar
Webmaster
Beheerder
 
Beiträge: 1848
Registriert: Sa 14 Aug 2010, 13:21

Re: Sloot's uitvinding ontplozen

Beitragvon Webmaster » Di 17 Aug 2010, 19:21

From: Jimcp

Heb ik het goed gelezen dat nico (en / of matrixview) een software model van het systeem van JS hebben gemaakt? in Java wellicht?? zou ik er eens naar mogen kijken? ik ben te bereiken op http://xlsql.dev.java.net
Benutzeravatar
Webmaster
Beheerder
 
Beiträge: 1848
Registriert: Sa 14 Aug 2010, 13:21

Re: Sloot's uitvinding ontplozen

Beitragvon Webmaster » Di 17 Aug 2010, 19:22

From: Nico

@jimcp

Ik kom uit de datacom, en daar probeert men al jaren zoveel mogelijk data van a naar b te versturen. En JS kon het schijnbaar, een uitdaging om te kijken hoe het werkt. Het octrooi geeft een werkwijze weer. Begin met alle mogelijke basisinformatie, vergelijk die met de binnenkomende informatie, en geef het eerste blok een nummer/code, blokken maken regels, regels maken beelden etc. De informatie die je opslaat is waar een pixel staat binnen een blok/regel/beeld, dat werkt (kun je softwarematig doen), de informatie wordt echter niet kleiner. Pas als blokken/regels/beelden hetzelfde zijn gaat het voordelen opleveren, 1/8 volgens JS. Je hebt dus nog een flink geheugen nodig, en de verkleining hangt van de film af. Een voordeel is wel dat je nu een matrix hebt waarbij je b.v. beeld 102 meteen kunt oproepen zonder te "decomprimeren". En de data hoeft niet achter elkaar te staan voor wellicht verdere codering. Dat is waar de broncode in beeld komt die verder zou coderen naar 1/2000000.
Ik heb dus NIET de vinding van JS softwarematig nagemaakt, maar een gedeelte van het octrooi. Dat gedeelte is niets anders dan een relationele database (FileMaker).

Nico
Benutzeravatar
Webmaster
Beheerder
 
Beiträge: 1848
Registriert: Sa 14 Aug 2010, 13:21

VorherigeNächste

Zurück zu Forum Archief (wwww.debroncode.nl)

cron